اجرت تعویض و تعمیر برخی قطعات پژو ۲۰۶

1

نرخ وتعرفه اجرت تعویض قطعات پژو ۲۰۶

فن رادیاتور

نتیجه تصویری برای فن رادیاتور

 در اواخر آذر ۱۳۹۰ فن رادیاتور خراب شد و لنگ می زد، مجموعه کامل آنرا عوض کردم. این عیب بعد از این بروز کرد که از روی دست انداز با سرعت رد شدم و ماشین بالا و پایین پرید. مجموعه فن را ۵۵ هزار تومن خریدم و خودم آنرا عوض کردم و دستمزدی نپرداختم. تصاویر و توضیحات آنرا می توانید در صفحه مربوطه ملاحظه نمایید.

اتوماتیک استارت

 چند روز بعد استارت خراب شد. یعنی اتوماتیک استارت. هزینه خرید اتوماتیک ۲۱۰۰۰ تومن بعلاوه ۴ هزار برای ذغال و ۲۰۰۰۰ دستمزد و در مجموع ۴۵۰۰۰ تومان. البته خرابی اتوماتیک استارت مربوط به حدود یک سال قبل می شود. به این صورت که گه گاه گیر می کرد و با زدن تقه روی آن (با یک آچار) به کار می افتاد. برای مدتی حدود چند ماه هم کاملا درست شده بود! تا اینکه دوباره برگشت و دیگر از کار افتاد.

هوزینگ آب

 در اوایل دی ماه ۱۳۹۰، یعنی چند روز بعد شروع کرد به کم کردن آب رادیاتور از آنجایی که هوزینگ در قسمت ترموستات ترک داشت و از مدت ها قبل با چسب دوقلو آنرا چسبانده بودم و حالا شروع کرده بود به نشت کردن زیاد، کم کردن آب را به آن نسبت دادم و آنرا عوض کردم. هوزینگ آلمینیومی خریدم به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان. در فروشگاه هوزینگ از جنس مواد مصنوعی هم بود با فشنگی آب که رویش نصب بود به قیمت ۶۴۰۰۰ تومان. فشنگی آب به تنهایی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومن است. هوزینگ را خودم تعویض کردم و دستمزد ندادم. تصاویر آنرا می توانید در صفحه مربوط به آن مشاهده کنید.

با تعویض هوزینگ نیز کم شدن آب ادامه پیدا کرد. وقتی ماشین را خاموش می کردم صدای فس! خارج شدن بخار آب شنیده می شد که به نظرم می رسید از ناحیه درب قمقمه آب رادیاتور باشد و قصد داشتم آنرا عوض کنم! اما عیب از جای دیگری بود.

استارت کامل

تا اینکه در همان روز ها وقتی خواستم ماشین را روشن کنم استارت رد کرد. شروع کردیم به هل دادن ماشین اما وقتی پا را از روی کلاچ برمی داشتم چرخ ها قفل بودند! خلاصه چند بار به سمت های عقب و جلو هل دادیم تا چرخ ها چرخید و روشن شد که همراه بود با صدای دلنگ! دلنگ! مثل وقتی که حین حرکت آچاری را بیندازید روی آسفالت! و هرچه به موتور گوش دادیم نفهمیدیم این صدا از کجاست و کم کم صدا محو شد. و نیز یک اتفاق دیگر هم افتاد یعنی آب از درز سرسیلندر ریخته بود روی اگزوز (کاتالیزور) و نشان می داد که عیب کم کردن آب از واشر سرسیلندر است.

 ماشین را به تعمیر گاه برای تعمیر استارت بردم. وقتی استارت را باز کردند، کله استارت (کله قندی) نبود و افتاده بود توی گیربکس! در واقع افتاده بود توی محفظه فلای ویل (چرخ طیار) و آن صدایی که بعد از هل دادن بگوش می رسید به چرخش در آمدن قطعات شکسته کله قندی استارت بود! و گفتند که برای بیرون آوردن آنها باید گیربکس باز شود وگرنه قطعات شکسته کار دستم می دهد و ممکن است پوسته گیربکس را سوراخ کند. برای تعمیر استارت ابتدا فرستادند بروم دنبال کله قندی که بعد از کلی جستجو در اوراق فروشی پیدا کردم ۱۰۰۰۰ تومن اما بعد فهمیدند که محور آرمیچر استارت هم بریده. باطری ساز گفت که در طول بیست سال گذشته تا به حال چنین چیزی ندیده! در نهایت یک استارت نو بستند از نوع استام صنعت به قیمت ۷۵۰۰۰ تومن و دستمزد ۲۰۰۰۰ تومن. نگران بودم که نکند قطعات شکسته بلایی سر استارت نو بیاورند اما باطری ساز گفت با هل دادن است که ماشین تکان های شدید می خورد و قطعات به گردش در می آیند نه با استارت، و همانطور بود که او می گفت.

سرسیلندر و واشر آن

نتیجه تصویری برای سرسیلندر و واشر آن

صبح روز بعد ماشین را به مکانیکی بردم. هم برای بیرون آوردن قطعات شکسته کله استارت و هم تعویض واشر سر سیلندر. در طول مدت یکی دو روزی که ماشین در تعمیرگاه بود من هم آنجا بودم. در همان ابتدای کار باتری را باز کردند و کنار گذاشتند.

سر سیلندر را که باز کردند مقداری خوردگی داشت یا به قولی موریانه خورده بود! واشر هم چیزی از آن نمانده بود. پس سر سلندر را دادند بردم ابتدا جوشکاری که بعد از چانه زنی ۶۰۰۰۰ تومن گرفت و با دستگاه جوش تیگ آنرا جوش کاری کرد. در واقع به آن کار نمی توان جوشکاری گفت چون هیچ دو قطعه را به هم متصل نکرد! بیشتر به تمرین جوشکار های مبتدی می ماند. بگذریم. و بعد به تراشکاری رفتم برای کف-تراشی سرسیلندر که ۴۳۰۰۰ تومن هزینه برداشت. وقتی قطعه را گرفتم به اندازه کمتر از یک سانتیمتر مربع از خوردگی ها جوش نخورده بود اما سطحی بود و دیگر اینکه مقدار تراش سرسیلند به مقداری بود که از همان واشر استاندارد استفاده گردید به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان.

از طرف دیگر یکی از پیچ های سرسلندر که ظاهرا آب به رزوه های آن نفوذ کرده بود هنگام باز کردم برید و ناچار تراشکار آمد در تعمیرگاه و ۴۰۰۰۰ تومن گرفت آنرا باز کرد. البته کار سختی بود. پیچ از بالا بریده بود.

دیسک و صفحه کلاچ

وقتی گیربکس باز شد تا قطعات شکسته استارت بیرون بیاید دیسک و صفحه را نیز عوض کردم. دیسک و صفحه قبلی ۶۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده بودند اما وضعیت خوبی نداشتند. این مدل ۲۰۶ تیپ دو دارای دیسک و صفحه مدل تیپ پنج است که ۱۲۰ هزار تومان قیمت دیسک و صفحه بود. البته وقتی گیربکس باز می شود تعدادی قصعات دیگر نیز باید تعویض گردد مثل کاسه نمد و قیفی.

تسمه تایم

نتیجه تصویری برای تسمه تایم 206

تسمه تایم را نیز عوض کردم به قیمت ۲۲ هزار تومان. همچنین طبق چرخ سمت راست و میله موجگیر آن که حسابی خراب بودند تعویض گردید. منیفولد خروجی هم بر روی یکی از لوله ها ترک داشت اما آنرا عوض نکردم که الان سر و صدایش حسابی در آمده و فعلا با بست آنرا سرهم بندی کرده ام.

BSI

در نهایت همه چیز را بستند و باطری را وصل نمودند تا ماشین را روشن کنند، اما از اینجا تازه مشکلات جدیدی بروز کرد. تمام چراغ های داشبرد روشن شده بودند. چراغ هشدار بنزین و STOP چشمک می زدند و ماشین روشن نمی شد و فقط استارت می خورد. از تعمیرگاه انژکتوری خواستند بیاید اما او نتوانست با کامپیوترش به ماشین وصل شود و ماشین را به تعمیرگاه دیگری که تخصصی تر بود بردیم! خلاصه در آنجا معلوم شد که عیب از BSI است و یکی نو گذاشتیم به قیمت ۱۷۵ هزار تومان. و با امید به اینکه دیگر همه چیز حل است رفتیم خانه. که متوجه شدم بعضی وقت ها چهار آمپر دما و سرعت و دور موتور و بنزین، مثل وقتی ماشین خاموش می شود، می افتند پایین و دوباره می روند بالا! از طرف دیگر چون در تعمیر گاه لوله روغن پمپ هیدرولیک فرمان را باز کردند، روغن هایش ریخته بود پایین روی دینام و وقتی ماشین داغ می شد دود از لای در کاپوت می زد بیرون.

عیب یابی

فردا عصر ماشین را بردم همان تعمیرگاه امو کامپیوتری! اول تشخیص دادند که سیم اتصال بدنه جای خودش بسته نشده بعد شمع ها را عوض کردند و چند کار دیگر اما درست نشد. دوباره صبح فردای روز بعد ماشین را گذاشتم آنجا و وقتی دم غروب رفتم آنجا هنوز یک استارت به ماشین نزده بودند. دوباره شروع کردند: صفحه کیلومتر را باز کردند، لامپ های چراغ ها را در آوردند و کارهای دیگر. تا اینکه آخر سر با اصرار خودم با کامپیوتر مقدار برق دینام را چک کردند و دیدند ولتاژ می رود روی ۱۸ و تازه فهمیدند که عیب از دینام است! واقعا آدم وقتی سر و کارش به این تعمیر گاه ها می افتد، می فهمد که آنها چقدر دانشمند هستند!

شب بود و ماشین را بردم پارکینگ خانه. در مسیر کاملا متوجه شدم که وقتی گاز فشرده می شد چون دینام با سرعت می چرخید ولتاژ بالا می رفت و نور چراغ ها زیاد می شدند و آمپر ها از کار می افتادند.

آفتومات (Regulator) دینام

 صبح فردا کار داشتم و از ماشین استفاده نکردم، فقط بدون هیچ علتی دستم را بردم سمت اتصالات دینام و دیدم کمی گرم است و تعجب کردم از اینکه چطور بلوک موتور سرد اما دینام کمی گرم است. عصر که رفتم ماشین را روشن کنم و به باطری سازی برای تعمیر دینام ببرم، دیدم کلا باطری تعطیل شده و خالی شده بود یعنی صفر و هیچ چیز حتی یک سو سو هم نمی زد انگار باطری نداشت. ماشین را از پارکینگ بردیم بیرون و هل دادیم اما روشن نشد. بعد باطری به باطری کردیم اما چند استارت زد و کلا از کار افتاد. خلاصه همانجا گذاشتیم تا صبح با بکسل بردیم باطری سازی. در آنجا ظاهرا بخاطر تکان هایی که هنگام بکسل خورده بود با کمک یک باطری دیگر روشن شد. من به تعمیر گاهی که سرسیلندر را باز کرده بودند رفتم و شاکی شدم. صاحب تعمیر گاه هم قبول کرد که اگر اشکال از دینام باشد هزینه دینام را تقبل کند البته دینام خود ماشین را بگیرد.

در باطری سازی ولتاژ باطری و برقی را که دینام به آن می فرستاد اندازه گرفتند که گاهی صفر بود و گاهی ۱۷ ولت. ظاهرا حداکثر ولتاژ دینام در ۲۰۶ نباید از ۱۴ و ۷ دهم بیشتر باشد. بعد دینام را بازکردند و با بنزین شستند، حسابی نو شد. همه چیزش سالم بود و فقط دو عدد بلبرینگ را عوض کردند و داشتند آفتومات آن را هم می بستند که من سوال کردم که آیا نباید آفتومات عوض شود؟! بعد یادشان افتاد و رفتم دنبال آفتومات (Regulator) که البته تکی پیدا نمی شد و همه دینام کامل داشتند به قیمت ۱۴۵ هزار تومن. خلاصه بعد از کلی جستجو یک مدل پیدا کردم به قیمت ۱۳۰۰۰ تومن. و ناچارا همان را بستند. و خدا را شکر درست شد و همه این دو روزی که در تعمیرگاه تخصصی امورات کامپیوتری معطل بودم زیر سر آفتومات دینام بود.

ابهامات باقی مانده!

حالا اینکه ارتباط این اشکالات با هم چیست من نمی دانم. در مورد BSI قبلا و حدود یکی دو سال پیش گاهی وقت ها آمپر ها شلاقی می شدند و مثل دیوانه ها می خوردند پایین! اما بعد ها این اشکال محو شد. و از طرفی بعد از مدت ها که ماشین را خریده بودم متوجه شده بودم که بر چسب روی BSI بریده شده و باز شده است و احتمال این هست که قبلا دستکاری و تعمیر شده باشد.

دیگر اینکه چرا کله استارت شکسته شده؟ تعمیرکاران می گفتند که احتمالا وقتی ماشین روشن بوده و یا در حال حرکت استارت زده شده! من که این کار را نکردم ولی شاید خود ماشین این کار را کرده باشد! یا اینکه اتوماتیک استارت بد عملکرده باشد؟

یا اینکه آیا بین ریختن روغن روی دینام و آفتومات با خراب شدن آن ارتباط هست یا نه؟ که به نظرم هست.

بعد از تعویض BSI چراغ ABS در داشبرد روشن مانده بود و گفتند که چند روز بعد خودش خاموش می شود اما هر چه صبر کردم نشد و رفتم همانجا دوباره نرم افزارش را download و دستکاری و upload کردند و چراغ خاموش شد! توضیح اینکه ماشین ABS ندارند.

لیست هزینه ها

لیست قطعات و هزینه های تعمیرات اخیر که شرح آنها در بالا ذکر گردیده. قیمت ها به تومان است و جمع کل بیش از یک میلیون و دویست هزار تومان شده است.

ردیف شرح عیب قطعه/دستمزد فی تعداد جمع جمع کل
۱ خرابی موتور فن رادیاتور مجموعه کامل فن رادیاتور ۵۵۰۰۰ ۱ ۵۵۰۰۰ ۵۵۰۰۰
۲ خرابی اتوماتیک استارت اتوماتیک استارت ۲۱۰۰۰ ۱ ۲۱۰۰۰ ۴۵۰۰۰
ذغال ۴۰۰۰ ۱ ۴۰۰۰
دستمزد ۲۰۰۰۰ ۱ ۲۰۰۰۰
۳ خرابی هوزینگ هوزینگ آلمینیومی ۴۵۰۰۰ ۱ ۴۵۰۰۰ ۴۵۰۰۰
۴ شکسته شدن کله استارت استارت ۷۵۰۰۰ ۱ ۷۵۰۰۰ ۹۵۰۰۰
دستمزد ۲۰۰۰۰ ۱ ۲۰۰۰۰
۵ خوردگی سرسیلندر و پوسیدگی واشر سر سیلندر جوشکاری سرسیلندر ۶۰۰۰۰ ۱ ۶۰۰۰۰ ۲۵۴۰۰۰
تراشکاری (کف تراشی) سرسیلندر ۴۳۰۰۰ ۱ ۴۳۰۰۰
بیرون آوردن پیچ بریده شده سر سیلندر ۴۰۰۰۰ ۱ ۴۰۰۰۰
واشر منیفولد چهار گوش ۵۰۰۰ ۱ ۵۰۰۰
واشر منیفولد (به بلوک موتور) ۷۰۰۰ ۱ ۷۰۰۰
پیچ سرسیلندر ۴۵۰۰ ۲ ۹۰۰۰
واشر سرسیلندر استاندارد ۲۰۰۰۰ ۱ ۲۰۰۰۰
دستمزد تعمیرگاه بابت باز و بسته کردن سرسیلندر ۷۰۰۰۰ ۱ ۷۰۰۰۰
تعویض روغن اول و آب رادیاتور روغن (۴ لیتر) ۱۱۰۰۰ ۱ ۱۱۰۰۰ ۱۷۰۰۰
آب مقطر و ضدیخ ۶۰۰۰ ۱ ۶۰۰۰
۶ تعویض دیسک و صفحه کلاچ (در اصل به علت خارج ساختن قطعات شکسته کله استارت) دیسک و صفحه کلاچ تیپ پنج ۱۲۰۰۰۰ ۱ ۱۲۰۰۰۰ ۲۰۹۰۰۰
کاسه نمد ۶۰۰۰ ۲ ۱۲۰۰۰
قیفی ۱۴۰۰۰ ۱ ۱۴۰۰۰
کاسه نمد ۴۰۰۰ ۱ ۴۰۰۰
کاسه نمد عقب میل لنگ ۱۴۰۰۰ ۱ ۱۴۰۰۰
دستمزد ۴۵۰۰۰ ۱ ۴۵۰۰۰
تعمیرات جانبی گردگیر پلوس ۳۰۰۰ ۱ ۳۰۰۰ ۱۰۰۰۰
بلبرینگ وسط پلوس ۷۰۰۰ ۱ ۷۰۰۰
۷ تعویض تسمه تایم تسمه تایم ۲۲۰۰۰ ۱ ۲۲۰۰۰ ۳۲۰۰۰
دستمزد ۱۰۰۰۰ ۱ ۱۰۰۰۰
۸ تعویض در قسمت جلوبندی طبق کامل راست ۶۰۰۰۰ ۱ ۶۰۰۰۰ ۷۵۰۰۰
میله موجگیر ۱۵۰۰۰ ۱ ۱۵۰۰۰
۹ شستشوی انژکتور (خاصیت نا معلوم!) ۲۰۰۰۰ ۱ ۲۰۰۰۰ ۲۰۰۰۰
۱۰ تعویض BSI تعریف جدید سوئیچ BSI ۱۷۵۰۰۰ ۱ ۱۷۵۰۰۰ ۲۳۰۰۰۰
دستمزد ۳۰۰۰۰ ۱ ۳۰۰۰۰
بابت پی گیری کار (پول مفت!) ۲۵۰۰۰ ۱ ۲۵۰۰۰
۱۱ تعویض شمع ها چهار عدد شمع ۱۳۰۰۰ ۱ ۱۳۰۰۰ ۱۳۰۰۰
۱۲ خرابی آفتومات دینام آفتومات دینام ۱۳۰۰۰ ۱ ۱۳۰۰۰ ۴۰۰۰۰
بلبرینگ ۳۵۰۰ ۲ ۷۰۰۰
دستمزد ۲۰۰۰۰ ۱ ۲۰۰۰۰
۱۳ متفرقه گریس ۲۰۰۰ ۱ ۲۰۰۰ ۲۲۵۰۰
بست فنری ۵۰۰ ۱ ۵۰۰
کرایه ۲۰۰۰۰ ۱ ۲۰۰۰۰
۱۴ تعویض روغن دوم روغن توتال ۵۰۰۰ ۱۸۰۰۰ ۱ ۱۸۰۰۰ ۴۹۰۰۰
فیلتر روغن ۱۳۰۰۰ ۱ ۱۳۰۰۰
واسکازین گیربکس ۸۰۰۰ ۱ ۸۰۰۰
در فیلتر روغن (غیر اصلی) ۱۰۰۰۰ ۱ ۱۰۰۰۰

جمع

۱۲۱۱۵۰۰

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. alireza می گوید

    سلام
    هزار ماشاالله عجب طاقت و اعصابی داری شما . من بودم همونجا زنگ میزدم یکی میومد می بردش میرفتم یه ماشین دیگه می خریدم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.