شباهت ها و تفاوت ها پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با پژو تیپ ۲
تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۲
فهرست مطالب
در ابتدای آغاز به کار خط مونتاژ پژو ۲۰۶ در ایران
. برای مدت کوتاهی یک مدل پایه از پژو ۲۰۶ فرانسه با حداقل امکانات در ایران مونتاژ گردید که اصطلاحا تحت نام تیپ ۱
( type 1 )
به فروش رسید که پس از مدت کوتاهی ایران خودرو تغییرات جزئی در این مدل پایه ایجاد نمود ( بعنوان مثال بعضی تغییرات ظاهری در تزئینات … ) و تحت نام تیپ ۲ به بازار عرضه نمود … همان مدل تیپ ۲ پژو ۲۰۶
می باشد …
تیپ ۲ ( مدل پایه موجود در ایران ) :
این مدل دارای موتور ۱۴۰۰ سی سی ۸ سوپاپ به قدرت ۷۵ اسب بخار و شتاب صفر تا صد تقریبی ۵/۱۴ ثانیه می باشد .
ترمز ها در جلو از نوع دیسک معمولی و در عقب از نوع کاسه ای می باشد و دارای ترمز
ABS
ترمز ضد قفل ) نیست . در این مدل شیشه بالابر برقی فقط در شیشه های جلو وجود دارد و مهمتر از همه کیسه ایمنی هوا ( ِAir Bag )
وجود نداشته و برای به حداقل رساندن قیمت این مدل . از تجهیزات استاندارد حذف شده است !!!!!
همچنین این مدل دارای فرمان هیدرولیک و کولر ( ایر کاندیشن ) با تنظیم دستی و سیستم پخش کاست با ۲ بلند گو می باشد .
نحوه تشخیص ظاهری تیپ ۲ از بیرون خودرو : آیینه های جانبی این مدل یک رنگ ( مشکی ) می باشند و در صندلی های عقب خودرو , پشت سری وجود ندارد که به آسانی قابل تشخیص است.
تیپ ۳ :
این مدل نیز دارای موتور ۱۴۰۰ سی سی ۸ سوپاپ به قدرت ۷۵ اسب بخار و شتاب صفر تا صد تقریبی ۵/۱۴ ثانیه می باشد .
بنابر این از نظر قوای محرکه تفاوتی با تیپ ۲ ندارد .
ترمز ها در جلو از نوع دیسک معمولی و در عقب از نوع کاسه ای می باشد که مجهز به سیستم ضد قفل
ABS
شده اند . تزیینات داخلی نسبت به تیپ ۲ کمی بیشتر شده ( بعنوان مثال صندلی های این مدل قابلیت تنظیم در
همه جهات را دارند و پشت سری های صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارند ! ) و همجنین شیشه بالابر ها برقی می باشند .
این مدل دارای پخش سی دی و کیسه هوا
( Air Bag )
بوده و برای صندلی های عقب خودرو ۳ عدد پشت سری نصب شده است و سایر تجهیزات تیپ ۲ مانند هیدرولیک فرمان در این مدل هم وجود دارد و همچنین نوع کلاچ در این مدل مانند تیپ ۲ مکانیکی معمولی می باشد
…
نحوه تشخیص ظاهری تیپ ۳ از بیرون خودرو : آیینه های جانبی این مدل دو رنگ می باشند و در صندلی های عقب خودرو , ۳ عدد پشت سری وجوددارد . بنابراین با اولین نگاه به ایینه های جانبی ( در صورتی که خودرو تز ئینات اسپورت نداشته باشد ) به آسانی می توان تشخیص داد که این مدل تیپ ۲ نیست
تیپ ۵ :
بعد از ۱ سال تولید تیپ ۳ با همان موتور کم قدرت ۱۴۰۰ سی سی , این نیاز احساس شد که برای ماشین خوش دستی مانند پژو ۲۰۶ , یک موتور قوی تر که نیازهای اسپرت آن را برآورده کند لازم است . بنابراین علاوه بر داشتن تجهیزات استاندارد تیپ ۳ , این تغییرات در ارائه تیپ ۵صورت گرفت :
موتور پر قدرت ۱۶۰۰ س سی ۱۶ سو پاپه با نیروی ۱۱۰ اسب بخار
جهت مقایسه قدرت این موتور باید در نظر گرفت که قدرت موتور پژو ۴۰۵ چیزی حدود ۹۰ اسب بخار می باشد … زانتیای ۱۸۰۰ سی سی دارای قدرت ۱۱۰ اسب و زانتیای ۲۰۰۰ سی سی دارای قدرت ۱۳۵ اسب بخار می باشد )
نکته بسیار جالب در مورد این موتور , سیستم سوخت پاش انژکتوری چند نقطه ای با تکنولوژی جدید می باشد که باعث شده است مصرف سوخت تیپ ۵ با موتور بزرگتر و قوی تر , حتی اندکی از مصرف سوخت تیپ ۲ و ۳ هم کمتر باشد
!!!
این مدل دارای شتاب صفر تا صد کیلومتر ۵/۹ ثانیه می باشد که جهت مقایسه نسبی می توان گفت تنها خودروهای انگشت شماری مانند نیسان ماکسیما و یا زانتیای سوپر لوکس در ایران می توانند در رکورد شتاب گیری از این مدل سرتر باشند ! همجنین این میزان شتاب در مقایسه با ۵/۱۴ ثانیه برای تیپ ۲ و۳ و یا ۹/۱۱ ثانیه برای پژو ۴۰۵ , قابل توجه می باشد
…
نوع سیستم ترمز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی همراه با سیستم ضد قفل می باشد که قابلیت ترمز گیری بسیار بسیار خوبی ( با توجه به وزن کم اتومبیل ) به آن می دهد .
نوع کلاچ در این مدل هیدرولیکی می باشد و سیستم تهویه آن دیجیتال است .
کیسه ایمنی هوا برای هر ۲ سرنشین جلو در نظر گرفته شده است …
نحوه تشخیص ظاهری تیپ۵ از بیرون خودرو : آیینه های جانبی این مدل مانند تیپ ۳ , دو رنگ می باشند و در نمای ظاهری خارج خودرو کاملا شبیه تیپ ۶ بوده و با تیپ ۳ فقط ۱ تفاوت دارد و آن وجود ترمزهای دیسکی در چرخهای عقب می باشد !
بنابراین بعد از دیدن یک پژو با آیینه های ۲ رنگ , اگر در پشت پره های رینگ چرخ عقب , صفحات درخشان دیسکهای ترمز را مشاهده نکردید , مدل تیپ ۳ , و در صورت مشاهده , مدل تیپ ۵ یا ۶ می باشد
!!!!!
بنابراین دوستانی که مایل به داشتن و به رخ کشیده تیپ ۵ می باشند , لازم است سایر تزئینات اسپورت را خودشان روی ظاهر خارجی این مدل انجام دهند تا خدای نکرده با تیپ ۳ اشتباه گرفته نشود !!!!!
تیپ ۶ :
همه مشخصات تیپ ۵ شامل موتور ۱۶۰۰ , ۱۶ سوپاپه و … + نمای ظاهری مشابه + این تفا وتها :
گیربکس اتوماتیک ( متاسفانه این مورد پاسخگوی سلیقه بسیاری از خریداران در ایران نبوده است و نتوانسته انتظارات خریداران را کاملا برآورده کند … در پاره از اوقات تعویض دنده به دقت انجام نمی شود … این مدل دارای شتابی کمتر از مدل تیپ ۵ بوده و مصرف سوخت بیشتری دارد …
از نظر ظاهری , علاوه بر تغییر ظاهر دسته دنده و کنسول میانی . می توان به تغییر جزئی نشاندهنده های جلو خودرو اشاره کرد که کمی با تیپ های دیگر متفاوت بوده و یک عدد نشانگر دیجیتال در آن قرار داده شده که شماره دنده را در حین حرکت نشان می دهد و از نظر نمای خارجی مشابه تیپ ۵ می باشد .
در این قسمت متن مقاله جنا ب آقای مهندس کیوان بنی هاشمی که از کارشناسان با سابقه اتومبیل و نویسندگان مجله ماشین می باشند را جهت استفاده دوستان و برای کسانی که به این مجله دسترسی ندارند تقدیم می کنم :
.
همچنین لازم به ذکر است که بنده هیچگونه تعصب خاصی نسبت به مدلهای ذکر شده نداشته و یا قصد تبلیغ نداشته ام … این اطلاعات کلی را صرفا جهت بالا بردن سطح آگاهی همه عزیزانی که در این مورد سوالی داشتند و علاقه شخصی به این مدل , مطرح کردم … با امید به اینکه روزی همه دوستان بتوانند صاحب یکی از این مدلها شوند !
” ۵۰۰۰
کیلومتر رانندگی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵
بعنوان فردی علاقمند به اتومبیل که رانندگی را در ۱۰ سالگی آموخته و از سال ۱۳۵۰ دارای گواهینامه بوده و با اتومبیلهای زیادی رانندگی کرده , باید صراحتا اعلام کنم که توان حرکتی و امکاناتی که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ایران در اختیار راننده و سرنشینان آن قرار می دهد , واقعا کامل است و اینجانب بعد از سپری شدن ۷ ماه و طی مسافتی معادل ۵۰۰۰ کیلو متر , به معنای واقعی از هر لحظه رانندگی باآن لذت برده ام . البته مانند اتومبیل حرفه ای ها دارای دستگاه شتاب سنج و غیره نبوده که به مقوله هایی از این قبیل بپردازم , چرا که در ایران اصولا نیازی به آنها نیست .
مواردی که یک خریدار در کشور ما برای ابتیاع یه اتومبیل به دنبال آن است عبارتند از :
قیمت مناسب
سرویس و خدمات پس از فروش
لوازم یدکی فراوان و ارزان
هماهنگی مناسب با شرایط آب و هوایی و جاده ای ایران
بازار فروش دست دوم
دقیقا کپی سایت قبلی بود
توی عمل و جاده همه ۲۰۶ ها شبیه به هم هستند تازه تیپ ۲ خیلی خوش رکاب تره
فقط چرندیات رو از سایتهای هم کپی میکنید