نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش مکانیک وبرق خودرو
آموزش مکانیک وبرق خودرو

آموزش مکانیک وبرق خودرو

برق کار ماشین خود باشیم

سیستم برق خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده:

۱-استارت:همانطور که از اسم این قطعه پیداست این قطعه کاراستارت موتور برای روشن شدن رو بر عهده دارد.

نتیجه تصویری برای برق خودرو

۲-دینام: در اثر استفاده ی خودرو از برق باطری شارژ باطری کم شده وماشین به قطعه ای نیاز پیدا میکند که باطری را شارژ نماید که این کار را دینام انجام میدهد.

۳-باطری:خودرو برای روشن شدن وبرای سایر نیازهای برقی اش نیاز به یک مولد یا منبع برق دارد که این قطعه باطری نام دارد

۴-سیم کشی:خودرو برای انتقال برق به مصرف کننده های برق نیاز به یک سری سیم کشی دارد که از سیم های مختلف وبا قطر های مختلف تشکیل شده است.

۵-جعبه فیوز: برای اینکه در سیم کشی ماشین اگر اتصالی شد سیم ها نسوزند یا خود ماشین اتش نگیرد در مسی سیم کشی فیوز هایی گذاشته میشود که همه ی انها در جعبه ای بنام جعبه فیوز جمع میشوند

۶ -امپر یا همان صفحه ی نمایش :امپر برخی از عملکردهای ماشین مثل سرعت دور موتور دمای اب وغیره را نشان میدهد

اینها اجزای اصلی سیستم برق خودرو بودند اجزای فرعی سیستم مثل چراغها و بخاری و غیره رو در اینده یک به یک توضیح خواهیم داد

ایرادات یا معایب قطعات:

۱-باطری: باطری دستگاه تست دارد که توسط باطری سازان استفاده میشود ولی شما میتوانید با یک تکه سیم یک لحظه قطب منفی رو به قطب مثبت وصل کنید و بدانید باطری چقدر شارژ دارد .

۲-استارت:اگر ماشین استارت نخورد بعد از چک کردن باطری سراغ استارت میرویم استارت قطعه ای بنام اتموماتیک دارد که کابل برق باطری به اون وصل میشه ویدونه هم سیم سر سیم دار بغلش وصل میشه که این سیم از سوییچ میاد با یه تکه سیم یا یه چیز فلزی این سیمو به پیجی کهکابل باطری بهش وصل شده رو بهم وصل میکنیم اگر استارت زد سوییچ خرابه واگه نزد استارت خرابه که باید به تعمیرگاه بره

اتوماتیک استارت -اجزای استارت-داخل استارت

۳-دینام-دینام هم مثل باطری دستگاه تست دارد ولی ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه دینام  کار میکند یا نه اینکه موقع روشن بودن ماشین یکی از سر باطری رو درمیاریم اگر ماشین خاموش شد دینام کار نمیکند ولی اگه روشن ماند دینام کار میکند

 

۴-سیم کشی وفیوزها:برای تست سیم کشی وفیوزها شمابه قطعه ای بنام لامپ ازمایش نیاز دارید تا در سیم کشی جریان برق رو پیدا کنید ودر جعبه فیوز فیوز خراب را:

ساخت لامپ ازمایش:

وسایل مورد نیاز:۱- پیچ گوشتی ۲- یک تکه سیم ۳- گیره ی کوچک فلزی ۴- لامپ اریایی کوچک وجای لامپ

جای لامپ را با چسب به سر پیچ گوشتی میچسبانیم یکح سر جای لامپ رو با سیم به بدنه ی فلزی پیچ گوشتی وصل میکنیم وسر دیگشو به یه سیم میبندیم وسر دیگه ی سیم رو گیره میبندیم

طرز کا با لامپ ازمایش:لامپ ازمایش ۱۲ ولتی ما مثل فازمتر برقکاران ساختمان بوده که جریان برق خودرو رو نشان میدهد بدینگونه که ما گیره ی فلزیمون رو به بدنه ماشین یا قطب منفی باطزی وصل میکنیم(قطب منفی باطری به بدنه ی ماشین وصل میباشد)بعد سر لامپ ازمایش یا نوکشو به هر سیمی که برق دازه بزنیم لامپ روشن میشود واگه سیم برق نداشته باشد لامپ وشن نمیشه

 توجه:باتشکر فراوان از تمام دوستانی که پیگیری مطالب و پرسش سوالاتشان بنده را در بروز رسانی وهرچه بهتر نمودن وبلاگ یاری مینمایند.

خیلی از دوستان در مورد سیم کشی فن پراید پرسیدند که بهش میپردازیم:

سیم کشی فن پراید باتوجه به انژکتور وکاربراتور بودن پراید باهم متفاوت میباشد

پراید کاربراتور:در پراید کاربراتور قطعات زیر رو داریم:

۱_فیوز فن ۲_رله فن ۳_فشنگی فن ۴_موتور فن

۱:فیوز فن در داخل جعبه فیوز قرار گرفته که اگر دقت کنیم زیر فیوز کلمه ی فن نوشته شده است

۲_رله فن که در قسمت پشت باطری پیچ شده به بدنه خودرو میباشد که به یه سوکت ۴ پایه وصل شده است

امتیاز 4.50 ( 2 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است