نگاهی بر مک لارن X-1 با ظاهری عجیب

0

نگاهی به مک لارن ایکس وان سفارشی +تصاویر

فهرست مطالب

یکی از مشتریان خاورمیانه ای مک لارن، سه سال پیش سفارش ساخت خودرویی منحصر به فرد را به ران دنیس (ریاست کمپانی) داد؛ حال این محصول خاص برای نخستین بار در گردهمایی Pebble Beach امسال رونمایی شده است . . .

X-1 نام این مدل مفهومی است که ۱۸ ماه فقط صرف طراحی اولیه آن شده است. بنا به گفته های فرانک استیفنسون (Frank Stephenson) مدیر ارشد گروه طراحی، این خودرو با الهام از کلاسیک های معروفی مانند بیوک الکترا ۱۹۵۹، سیتروئن SM مدل ۱۹۷۱، مرسدس بنز ۵۴۰K مدل ۱۹۳۹ و … طراحی شده است. در تکمیل پروژه طراحی X-1، مک لارن به غیر از طراحان اصلی خود از افراد خاص دیگری نیز کمک گرفته که در نهایت پایه و اساس کار بر روی اسکچ های اولیه یک طراح کره ای به نام هونگ یو (Hong Yeo) قرار گرفت.

مک لارن از پلت فرم MP4-12C برای ساخت X-1 بهره گرفته، تمامی اجزای جدید آنرا از فیبرکربن ساخته  و مابقی پنل ها را نیز به رنگ مشکی براق تزیین کرده است. استفاده از روکش های آلومینیومی و نیکلی و همچنین چرم قرمز رنگ ناپا برای صندلی ها از دیگر مشخصه های این خودروست.

X-1 با طولی معادل ۴۶۵۸ میلیمتر در حدود ۱۰۹ میلیمتر بزرگتر از MP4-12C بوده و عرض آن نیز با ۲۰۹۷ میلیمتر، ۱۸۸ میلیمتر افزایش یافته است. با آنکه سقف خودرو مجددا طراحی شده اما ارتفاع کلی آن با ۱۱۹۹ میلیمتر، هیچ تغییری نکرده است.

در قسمت فنی X-1 تفاوتی با MP4-12C نداشته بنابراین همان پیشرانه ۳.۸ لیتری با توربوهای دوگانه را درون سینه خود جای داده که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور در دورهای ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دارد. این خودرو با هزینه ۷۰۰,۰۰۰ دلاری تحویل مالک ثروتمندش شد تا وی علاوه بر مک لارن F1، مرسدس بنز SLR و همچنین مک لارن MP4-12C، این خودروی ماورایی را نیز در پارکینگ منزلش جای دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.