انتخاب کدام گاز؟ CNG یا LPG

1

معایب ومزایای گاز ال پی جی وگاز سی ان جی

فهرست مطالب

دوشنبه دوم مرداد ماه ۱۳۸۶ در یکی از بخشهای خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران خبرنگار سیما از یکی از مدیران شرکت ایران خودرو در زمینه تاثیر گاز سوز کردن خودرو بر قدرت و شتاب آن پرسید که مدیر مذکور با غیر کارشناسی خواندن این گونه نظرات خواستار تولید برنامه ای برای تبیین مزایای گاز سوز شدن خودرو ها را نمود. اما مسئله مهمتر که همواره در این گونه صاحبه ها و اظهارات مغفول می ماند این است : کدام گاز؟ CNG یا LPG.

پروسه گازسوز کردن خودرو ها در ایران با نصب کیت LPG بر روی برخی از خودرو ها از سالها پیش آغاز شد اما در میانه راه با انواع و اقسام توجیهات سعی شد تا این گونه القا شود که CNG به عنوان گاز طبیعی به دلیل وجود منابع عظیم آن در کشور و قیمت صادراتی بالاتر LPG و هزار دلیل و برهان دیگر از LPG بهتر است و از اواسط دولت هشتم برنامه ای برای جایگزینی جایگاه های LPG با CNG آغاز شد اما واقعیت ماجرا چیست؟

در مقایسه ای کوتاه بین LPG و CNG به روشنی میتوان دریافت که برای مالک خودرویی که تمایل به دوگانه سوز شدن خودرو خود دارد LPG بسیار جذاب تر و مفید تر از CNG است چرا که:

تصویر مرتبط

۱- خودرو CNG سوز با مخزن پر حداکثر ۱۵۰ کیلومتر را طی میکند (که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا ۶۰ کیلومتر هم کاهش میابد) ولی خودرو LPG سوز بیش از ۴۰۰ کیلوتر با یک مخزن پر میتواند تردد کند(در تهران و با ترافیک آشنای آن). با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد تعداد جایگاهای لازم برای CNG عملا دو برابر جایگاههای LPG و تا ۵ برابر جایگاهای بنزین خواهد بود.حال تصور کنید یک خودرو CNG سوز برای طی مسافت ۹۰۰ کیلومتری تهران تا مشهد چند بار باید سوخت گیری نماید (۶ بار) و با یک حساب ساده با فرض ۱۰ دقیقه زمان (که عملا بسیار بیشتر است) چقدر بر زمان طی این مسافت افزوده خواهد شد( حداقل یکساعت). و به همین ترتیب حساب کنید چند جایگاه باید در این مسیر (رفت و برگشت) باید ایجاد شود؟ و نهایتا با چه هزینه ای؟

۲- خودرو CNG سوز باید با سوخت بنزین شروع به کار نماید. در حالی که خودرد LPG سوز چنین الزامی ندارد (خصوصا در فصول گرم سال و مناطق گرمسیر).

۳- شتاب ایجاد شده توسط CNG کمتر از نصف LPG است و به این ترتیب خودرو CNG سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید به سوخت اولیه خود رجوع کند. باز به این موضوع بیاندیشید که طی مسیر در جاده های کوهستانی (مثلا تهران – شمال) چگونه با CNG میسر خواهد شد؟

۴- وزن مخزن CNG بیش از ۶۰ کیلو گرم است در حالی که مخزن LPG پر وزنی به مراتب کمتر دارد (حدود یک پنجم) به این ترتیب خودرو شما همواره حامل یک مسافر بالغ است (حتی در زمان توقف) در این حالت تصور کنید میزان استهلاک لاستیک های عقب، کمک فنر ها و شاسی تا چه میزانی افزایش خواهد یافت؟

۵- میزان خوردگی ناشی از گاز CNG به مراتب نسبت به LPG برای خودرو های بنزین سوزی که دو گانه سوز می شوند بیشتر است.

۶- هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با CNG نسبت به LPG بیش از سه برابر خواهد بود

۷- نکته بسیار مهم تر در مقایسه این دو نوع گاز این که تمام تجهیزات مورد نیاز برای دوگانه سوز کردن خودردو ها با LPG در داخل تولید می شود ولی برای CNG حداقل مخزن آن وارداتی است و برای کشور ارز بری دارد

۸- جایگاههای CNG برای مکیدن گاز از خطوط لوله و تزریق آن به مخزن خودرو به کمپرسورهایی با توانی در حدود ۵۰۰ کیلو وات نیاز دارند. لذا غیر از هزینه برق، تامین این حجم توان الکتریکی خود مقوله حائز اهمیتی است.

نتیجه تصویری برای ‫تفاوت گاز CNG با LPG‬‎

با این اوصاف اگر مسیر CNG سوز کردن خودرو ها با این شتاب ادامه یابد روزگاری را تصور کنید که بیش از یک میلیون خودرو CNG سوز در شهری مثل تهران وجود داشته باشد. با یک حساب سر انگشتی به حدود ۱۰۰۰ جایگاه CNG در سطح شهر تهران نیاز خواهد بود که با تمام توان گاز را از لوله ها می مکند و به مخازن خودرو ها تزریق می کنند. جدای از نیاز به حدود ۵ مگاوات توان اضافی در شبکه برق (که خدا میداند از کجا باید تامین شود) فشار بی امان این جایگاه ها به شبکه گاز قطعا به افت فشار منجر خواهد شد. به این آش شله قلمکار سرمای زمستان را که هر ساله بیشتر هم میشود، اضافه کنید تا ببینید چه بلای خانمان سوزی با اجرای این پروژه به اصطلاح ملی در راه است.
نتیجه تصویری برای ‫تفاوت گاز CNG با LPG‬‎

سال گذشته به همین دلیل ساده ی افت فشار، گاز لازم برای اتوبوسهای CNG سوز تامین نشد و عملا بخشی از ناوگان اتوبوس رانی و به تبع آن حمل و نقل شهری دستخوش اشکال شد. به نظر نمی رسد در زمان افت فشار زمستانی شرکت ملی گاز بخواهد اولویت را به خودرو ها داده و گاز منازل را برای رسیدن گاز به جایگاه ها قطع نماید. به این ترتیب چاره ای باقی نمی ماند جز اینکه کمپرسورهای خوش خوراک جایگاه ها خاموش شوند و یک میلیون خودرو CNG سوز بی گاز منده مجبور شوند با سهمیه روزانه ۲ لیتری خود سر کنند.

بنده شخصا علاقه ای ندارم به تبعات اجتماعی و نا آرامی های ناشی از آن که در این شرایط به احتمال قریب به یقین روی خواهد داد فکر کنم، اما آیا مسئولان محترمی (نظیر جناب آقای محرابیان) که اینگونه بر طبل CNG سوز کردن خودرو ها میکوبند حاضرند این تبعات و اتفاقات ناشی از آن را بپذیرند و در آن زمان پاسخگو باشند؟ آیا تنها بدلیل آن که یک سرمایه دار (شرکت ر.س) و یک آقازاده اقدام به سرمایه گذاری در کارخانه تولید مخازن CNG در آلمان و کره کرده اند میتوان چنین عذاب الیمی را بر دوش مردم مظلوم ایران سوار کرد؟
نتیجه تصویری برای ‫تفاوت گاز CNG با LPG‬‎

آیا بهتر نیست بجای جمع آوری جایگاه های LPG و (با توسل به زور) CNG سوز کردن خودرو ها مردم را در انتخاب CNG یا LPG به عنوان سوخت پاک و دوم آزاد بگذاریم تا خود گزینه دلخواه خود را برگزینند؟ مگر نه اینکه قیمت هر تن LPG صادراتی ۴۵۰ دلار و هر تن بنزین وارداتی ۶۵۰ دلار است؟ آیا بهتر نیست با کاهش صادرات LPG و به تبع آن واردات بنزین در هر تن ۲۰۰ دلار کمتر از جیب مردم ایران دود کنیم و به هوا بفرستیم؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Nima می گوید

    مرسی از سایت شما..که ما چطور سر بالایی رو با سی ان جی بریم ..چرا اتوبوس ال پی جی نمیکنن..میتونن با نصب دقیق مخزن از ال پی جی استفاده نمود..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.