بررسی معایب خودروهای دوگانه سوز ،گاز LPG بهتر است یا CNG

1

در حال حاضر  میانگین مصرف سوخت خودروها در اروپا در هر ۱۰۰ کیلومتر زیر ۴ لیتر می باشد ،گاز سوز کردن خودرو lpg ،معایب دوگانه سوز دستی ،قیمت گاز سوز کردن خودرو ،تفاوت دوگانه سوز کارخانه با دستی ،خودرو دوگانه سوز ،انواع خودروهای دوگانه سوز ،لیست خودروهای دوگانه سوز ،مضرات گاز cng برای موتور

  آیا به جای صرف هزینه بسیار زیاد که در دوگانه سوز کردن  خودروها ، نصب جایگاه ها و خدمات پس از فروش  شده است ، نمی شد سطح تکنولوژی صنایع خودروسازی کشورمان را که مربوط به ۳۰ سال پیش می باشد  ارتقا داد! لازم به توضیح است که  بدلیل قدرت چانه زنی پایین مسئولین  صنعت خودرو کشور ما شرکت پژو  فرانسه به مدت ۳۰ سال قطعات یدکی به صورت CKD  با قیمت بسیار زیاد به کشور ما فروخته است . این امر در هیچ جای دنیا اتفاق نمی افتد.  اگر سرمایه گذاری در صنعت خودرو جهت تولید خودروهای جدید می شد نیازی به دوگانه سوز کردن خودرو نداشتیم. حال به بررسی معایب خودروها ی دوگانه سوز می پردازیم:

۱-  استهلاک شدید موتور و کاهش طول عمر خودرو

۲- افت توان خروجی موتور به دلیل عدم احتراق کامل و موثر سوخت در سیلندر.

۳-     ایجاد آلودگی بیشتر به دلیل کامل نسوختن گاز که منجر به انتشار اکسیدهای نیتروژن می شود.

۴-    ضعف خدمات تعمیر و نگهداری و بازدید ادواری خودروهای دوگانه سوز

طرح دوگانه سوز کردن خودروها به دلیل معایب فراوان آن در حداکثر ۱۰ سال محکوم به شکست است . ایران نمی تواند تجربه دیگر کشورها در زمینه صنعتی ، را نادیده بگیرد و از دنیا جلو بزند.

 تجربه گاز سوز کردن خودروها در دنیا تجربه شکست خورده ای است . در دنیای امروز حدود ۶۰۰ میلیون خودرو در حال تردد هستند که از این تعداد حدود ۲۰ میلیون خودروی گاز سوز وجود دارد که عمدتاً کامیون می باشند .( محمد حسن شجاعی فرد رئیس انجمن مهندسی خودرو ایران) .

اگر ساخت خودرو بر مبنای بنزین باشد  و بخواهیم به خودرو سوخت گاز بدهیم ، موتور دچار افت کارکرد خواهد شد وهمین مطلب در مورد عکس آن نیز صادق است . علت افت کارکرد موتور ، تفاوت نسبت تراکم گاز و بنزین و همچنین متفاوت بودن عدد اکتان این دو عنوان می شود. سیستم گاز سوز علیرغم مزیت هایی که برای آن ذکر می شود در صورتی که درست تنظیم نشود ، از نظر آلایندگی حتی از سیستم های بنزینی نیز بدتر است .( دکتر جواد مرزبان راد، مدرس دانشگاه علم وصنعت) .

درحال حاضر در شرکت‌های خودروساز تنها به تست چشمی‌کیت و کپسول خودروهای مذکور بسنده شده و اقدامی‌در خصوص تست ادواری آنها صورت نگرفته، این در شرایطی است که بر حسب نظر تولید کننده کیت و کپسول‌ها‌، مخازن و دیگر اجزای CNGسوزها باید هر ۳ تا ۵ سال یک بار مورد بازرسی ادواری قرار گیرند.
تاخیر در تست ادواری خودروهای CNG سوز در شرایطی است که هم اکنون بیش از هشت سال از زمان CNG سوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی‌و بیش از سه سال از مصوبه هیات دولت مبنی بر الزامی‌شدن CNGسوز کردن تاکسی‌ها و خودروهای سواری در کشور می‌گذرد، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای تولید این نوع خودروها، هم اکنون مشکلات یکی پس از دیگری نمود پیدا کرده‌، به‌طوری‌که تاخیر در راه‌اندازی مراکز تست ادواری خودروهای CNG سوز و همچنین تجهیز نشدن مراکز خدمات پس از فروش برای خدمات رسانی به این خودروها موجب شده تا در حال حاضر این خودروها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

تصویر مرتبط

به اعتقاد برخی از کارشناسان هر خودرو دوگانه‌سوزی که به بازار عرضه می‌شود باید طی زمان مشخصی تستی به نام تست ادواری را بگذراند. این در شرایطی است که هم‌اکنون تست ادواری این خودروها با حرف و حدیث‌های فراوانی روبه‌رو است‌. نبود تست ادواری‌، برخی از مسوولان را بر آن داشته که حتی خودروهای CNG سوز در حال تردد در کشور را بمب متحرک بخوانند.
مشکلات به وجود آمده در تست ادواری خودروهای CNG سوز در حالی است که براساس آمار اعلام شده از سوی انجمن CNG کشور هم اکنون دو میلیون خودرو CNG سوز در کشور در حال تردد هستند که سن بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه از خودروهای مذکور از زمان تست ادواری گذشته، اما هنوز در خصوص تست این خودروها اقدامی‌صورت نگرفته است.
“”در همین حال چندی پیش دبیر انجمن بین‌المللی خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه نیز در نشستی خبری با انتقاد از انجام نشدن تست ادواری خودروهای دوگانه سوز در ایران، از عدم تست ادواری ۸۰۰ هزار خودروی گازسوز در کشور خبر داده و عنوان کرده بود که به دلیل عدم انجام تست ادواری، سوخت‌گیری خودروهای مذکور باید متوقف شود.
به گفته دبیر اجرای انجمن بین‌المللی خودروهای گازسوزآسیا و اقیانوسیه، ایران تاکنون اقدامات بسیاری برای تولید خودروهای CNG سوز در کشور انجام داده، با این حال برنامه‌ای برای تست سیلندرهای CNG در ایران اجرا و تدوین نشده است‌.
اردشیر دادرس رییس هیات مدیره انجمن صنفی خودروهای CNG سوز نیز ضمن تایید سخنان دبیر اجرایی انجمن بین‌المللی خودروهای گازسوز در کشور از نبود متولی برای خودروهای CNG سوز خبر داده و می‌گوید: متولی خاصی به خصوص در مرحله پایانی ( تست ادواری ) وجود ندارد به طوریکه هم‌اکنون حلقه آخر خودروهای CNG سوز به حلقه‌ای گمشده تبدیل شده است””

تمرکز بیش از حد روی استفاده از گازطبیعی به دلیل دسترسی فراوان به منابع طبیعی چندان افتخار آمیز نیست ، چرا که صنایع خودرو سازی را از تمرکز به روی پژوهش و تحقیقات در جهت دستیابی به کسب فناوری های نوین یا پیشرفته و نیز همسویی با تحقیقات جهانی باز می دارد و لذا تاکید و تمرکز شدید بر دوگانه سوز کردن یا گاز سوز کردن کلیه خودروهای تولیدی یا در حال تردد کشور ، به منزله دورماندن از واقعیات جهانی تلقی می شود.

 در اینجا نباید مقوله افزایش بهره وری در تولید و اصلاح ساختار پالایشگاه ها نادیده گرفته شود و به عبارت بهتر ، اصلاح و ارتقای فناوری پالایشگاه ها تا سطح فوق پیچیده باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد .در بخش ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به تحقیقات اخیر جهانی در زمینه بهره گیری از انواع سوخت های گازی و غیر گازی نظیر متانول ، اتانول، هیدروژن ، بیوگاز، بیودیزل، DME، گاز نفتی مایع CPG، سوخت گازی مایع LPG، گاز طبیعی فشرده CNG، برق ، پیل سوختی و هیبریدی آمده است : با توجه به نتایج درخشانی  که از طریق دستیابی به فناوری های بسیار پیشرفته در استفاده از بنزین وگازوئیل در نسل جدید خودروهای پیشرفته بنزینی و دیزلی با سوخت برقی ، پیل سوختی یا هیبریدی به دست آمده است .استفاده از سوخت هایی نظیر گاز طبیعی فشرده با توجه به مشکلات عظیم زیر ساختاری از یک سو و نیز تحمیل هزینه های سنگین احداث زیر ساختارها و مشکلات مهندسی ایجاد شده برای خودروها از طرف دیگر ، قاعدتاً توجیه چندان توجیه اقتصادی ندارد .

براستی با بررسی موارد فوق از سویی و مقایسه هزینه های ساخت یک جایگاه  بنزین با یک جایگاه CNG ( دولت از طریق یارانه قسمت اعظم آنرا پرداخت خواهد نمود!!!) و تحریم های اعمالی در تحویل مخازن  گازCNG نظر شما در این زمینه چیست؟

CNG بهتر است   یا LPG ؟

دوشنبه دوم مرداد ماه ۱۳۸۶ در یکی از بخشهای خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران خبرنگار سیما از یکی از مدیران شرکت ایران خودرو در زمینه تاثیر گاز سوز کردن خودرو بر قدرت و شتاب آن پرسید که مدیر مذکور با غیر کارشناسی خواندن این گونه نظرات خواستار تولید برنامه ای برای تبیین مزایای گاز سوز شدن خودرو ها شد. اما مسئله مهمتر که همواره در این گونه صاحبه ها و اظهارات مغفول می ماند این است : کدام گاز؟ CNG یا LPG.

پروسه گازسوز کردن خودرو ها در ایران با نصب کیت LPG بر روی برخی از خودرو ها از سال ها پیش آغاز شد اما در میانه راه با انواع و اقسام توجیهات سعی شد تا این گونه القا شود که CNG به عنوان گاز طبیعی به دلیل وجود منابع عظیم آن در کشور و قیمت صادراتی بالاتر LPG و هزار دلیل و برهان دیگر از LPG بهتر است و سرانجام برنامه جایگزینی جایگاه های LPG با CNG آغاز شد؛ اما واقعیت ماجرا چیست؟

در مقایسه ای کوتاه بین LPG و CNG به روشنی میتوان دریافت که برای مالک خودرویی که تمایل به دوگانه سوز شدن خودرو خود دارد LPG بسیار جذاب تر و مفید تر از CNG است چرا که:

۱- خودرو CNG سوز با مخزن پر حداکثر ۱۵۰ کیلومتر را طی می کند (که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا ۶۰ کیلومتر هم کاهش میابد).
ولی خودرو LPG سوز بیش از ۴۰۰ کیلومتر با یک مخزن پر میتواند تردد کند(در تهران و با ترافیک آشنای آن).
با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد تعداد جایگاهای لازم برای CNG عملا دو برابر جایگاههای LPG و تا ۵ برابر جایگاههای بنزین خواهد بود.
حال تصور کنید یک خودرو CNG سوز برای طی مسافت ۹۰۰ کیلومتری تهران تا مشهد چند بار باید سوخت گیری نماید (۶ بار) و با یک حساب ساده با فرض ۱۰ دقیقه زمان (که عملا بسیار بیشتر است) چقدر بر زمان طی این مسافت افزوده خواهد شد( حداقل یکساعت).
به همین ترتیب حساب کنید چند جایگاه باید در این مسیر (رفت و برگشت) باید ایجاد شود؟ و نهایتا با چه هزینه ای؟

۲- خودرو CNG سوز باید با سوخت بنزین شروع به کار نماید. در حالی که خودرد LPG سوز چنین الزامی ندارد (خصوصا در فصول گرم سال و مناطق گرمسیر).

۳- شتاب ایجاد شده توسط CNG کمتر از نصف LPG است و به این ترتیب خودرو CNG سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید به سوخت اولیه خود رجوع کند. باز به این موضوع بیاندیشید که طی مسیر در جاده های کوهستانی (مثلا تهران – شمال) چگونه با CNG میسر خواهد شد؟

۴- وزن مخزن CNG بیش از ۶۰ کیلو گرم است در حالی که مخزن LPG پر وزنی به مراتب کمتر دارد (حدود یک پنجم).
به این ترتیب خودرو شما همواره حامل یک مسافر بالغ است (حتی در زمان توقف) در این حالت تصور کنید میزان استهلاک لاستیک های عقب، کمک فنر ها و شاسی تا چه میزانی افزایش خواهد یافت؟

۵- میزان خوردگی ناشی از گاز CNG به مراتب نسبت به LPG برای خودرو های بنزین سوزی که دو گانه سوز می شوند بیشتر است.

۶- هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با CNG نسبت به LPG بیش از سه برابر خواهد بود.

۷- نکته بسیار مهم تر در مقایسه این دو نوع گاز این که تمام تجهیزات مورد نیاز برای دوگانه سوز کردن خودردو ها با LPG در داخل تولید می شود ولی برای CNG ، حداقل مخزن آن وارداتی است و برای کشور ارز بری دارد.

۸- جایگاههای CNG برای مکیدن گاز از خطوط لوله و تزریق آن به مخزن خودرو به کمپرسورهایی با توانی در حدود ۵۰۰ کیلو وات نیاز دارند. لذا غیر از هزینه برق، تامین این حجم توان الکتریکی خود مقوله حائز اهمیتی است.

با این اوصاف اگر مسیر CNG سوز کردن خودرو ها با این شتاب ادامه یابد روزگاری را تصور کنید که بیش از چند میلیون خودرو CNG سوز در شهری مثل تهران وجود داشته باشد. که   به چند هزار جایگاه  CNG در سطح شهر تهران نیاز خواهد بود که با تمام توان ، گاز را از لوله ها می مکند و به مخازن خودرو ها تزریق می کنند.

جدای از نیاز به توان اضافی در شبکه برق (که خدا می داند از کجا باید تامین شود) فشار بی امان این جایگاه ها به شبکه گاز قطعا به افت فشار منجر خواهد شد.

به نظر نمی رسد در زمان افت فشار زمستانی شرکت ملی گاز بخواهد اولویت را به خودرو ها داده و گاز منازل را برای رسیدن گاز به جایگاه ها قطع نماید.
به این ترتیب چاره ای باقی نمی ماند جز اینکه کمپرسورهای خوش خوراک جایگاه ها خاموش شوند و میلیون ها خودرو CNG سوز بی گاز بمانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. هادی می گوید

    متاسفانه این مطلب ، کپی از یک تحلیل قدیمی است که امروز نادرستی حداقل بخش های عمده ای از آن اثبات شده است. من دارای خودروی cng سوز هستم و زمستان ها مجبور نیستم مخزن گاز را فراموش کنم! همچنین با همین گاز ، کل مسیر جاده چالوس را با ۵ نفر سرنشین طی میکنم. اگرچه در بخش های کوتاهی از مسیر مجبور به استفاده از دنده سنگین تر در سر بالایی ها هستم ولی اصلاً به این شدت نیست که مجبور باشم به بنزین سوییچ کنم.توان حرکتی خودرو با گاز حداکثر ۱۰ الی ۱۵ درصد ضعیف تر از بنزین است. با توجه به اینکه به طور کلی عمر مفید خودرو در دنیا بیش از ۱۰ سال نیست برای من که نزدیک به ۴ سال است با Cng تردد می کنم و تاکنون دچار عیب موتور یا تعمیر اساسی سیستم سوخت نشده ام، مطالب بالا غیر قابل قبول بوده و همه دوستان را به استفاده از خودروی دوگانه سوز بدلیل نرخ بسیار پایین تر گاز نسبت به بنزین دعوت میکنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.