آموزش تعویض صفحه کیلومتر پژو ۲۰۶+تصاویر

0

آموزش گام به گام تعویض صفحه کیلومتر پژو ۲۰۶+تصاویر

فهرست مطالب

یکی از روزها در خیابان ملت و چراغ برق، در راسته تزئینات فروشی ها چشمم به یکی طرفه نگار افتادا! ببخشید! منظورم صفحه سفید رنگ پشت داشبرد ۲۰۶ بود. ۱۰ تومن خریدم. نوشته های با رنگ دیگر هم داشت. طرح دیگر هم بود که گرانتر بود. شاید جنس بهتری داشته اما سوای قیمت، طرح این ساده تر بود و بیشتر خوشم آمد.

پشت صفحه داشبرد (کیلومتر) جدید

برای باز کردن داشبرد (منظور داشبرد صفحه کیلومتر) اول باید قاب روی آن باز شود که هیچ پیچی ندارد و با خار به داشبرد اصلی متصل شده. برای بیرون آوردن باید به سمت جلو و بالا کشید تا بیرون بیاید.

قطعه اصلی داشبرد کیلومتر، یک پیچ ستاره ای دارد و بعد برای جابجا کردن، سوکت آنرا نیز جدا کرد.

طلق جلوی داشبرد هم راحت باز می شود. پشت صفحه کیلومتر تعدادی پیچ ستاره ای است که نیاز به آچار ستاره دارد. البته چون در اختیار نداشتم با وسایل موجود آنها را باز و بسته کردم.

آخرین قطعاتی که برای بیرون آوردن صفحه کیلومتر باید باز شوند عقربه ها هستند. البته من عقربه های سرعت و دور موتور را کامل باز نکردم و فقط توپی سیاه محور آنها را باز کردم که بصورت دو تکه هستند. اما عقربه های دمای آب و بنزین را کامل بیرون آوردم. در واقع این دو عقربه کوچک با کمی نیرو خارج شدند اما آن دو تای بزرگ مقاومت می کردند و ترجیح دادم زیاد سر به سرشان نگذارم.

یکی از عقربه های کوچک دمای آب یا بنزین

دو عقربه سرعت و دور موتور را رو به بالا (ساعت ۱۲) قراردادم و صفحه کیلومتر را از آنها رد کردم و بیرون آوردم. البته نباید آنرا بیرون می آوردم و در ادامه توضیح داده ام.

پشت صفحه کیلومتر اصلی

برای جا زدن توپی های سیاه عقربه های بزرگ ابتدا قطعه کوچکتر (داخلی) را در جای خود قراردادم و بعد قطعه بزرگتر (بیرونی) را روی آن گذاشتم. البته راه دیگری هم نیست!

اگر به صفحه کیلومتر سفید دقت کنید (در تصویر اول) جای نور چراغ اخطار بنزین خالی است یعنی سوراخ است. و متوجه علت نشدم و از پشت یک تکه کوچک کاغذ سفید چسباندم. نمای صفحه کیلومتر سفید در روز بسیار قشنگ است!

اما شب که چراخ های داشبرد را روشن کردم واقعا افتضاح بود! دل و روده داشبرد پیدا شدند.

ناچارا نور صفحه را به کمترین حد آن رساندم.

قضیه این است که صفحه جدید باید روی صفحه اصلی قرار گیرد و علت سوراخ بودن جای چراغ اخطار بنزین هم این است که رنگ آن در صفحه اصلی نارنجی است و چون صفحه سفیدی که من گرفتم نتوانسته یا نخواسته دو رنگ ساخته شود جای آن را سوراخ در آورده اند. الان چند ماه می گذرد و هنوز آنرا درست نکرده ام. دفعه بعدی عکسهای دیگری نیز اضافه می کنم.

در میان عکس های قدیمی چند تصویر مرتبط پیدا کردم:

قاب صفحه کیلومتر برداشته شده، تنها پیچ صفحه کیلومتر در بالا مشخص است.

صفحه کیلومتر برداشته شده، سوکت دیده می شود.

پشت صفحه کیلومتر و پیچ ها که باید باز شوند.
اخیرا داشبرد ۲۰۶ یکی از دوستان که فکر می کنم مدل ۹۰ یا ۹۱ بود را باز کردم. متوجه شدم داشبرد ساخت داخل است. هنگام بستن قطعه سیاه که پشت متغیر های چهار آمپر را نگه می دارد؛ به سه تایشان می رسید اما به چهارمی نمی رسید! خلاصه با کمی زور جا زدم و پیچ را بستم.

تصاویر جدید از صفحه کیلومتر

بعد از چند ماه باردیگر صفحه کیلومتر را باز کردم تا هم خطای عقربه های بنزین و دمای آب را که از دفعه قبل بوجود آمده بود تصحیح کنم و از آن مهمتر صفحه اصلی را زیر صفحه جدید قرار دهم تا در شب و با روشن شدن چراغ ها، بدرستی به نمایش در آید و از آن حالت افتضاح بیرون بیاید.

البته این بار عقربه دور موتور به هم خورد که ناچار شدم رو کار رگلاژ کنم! یعنی بدون طلق بستم و وقتی موتور حسابی گرم بود یعنی دور موتور روی ۷۵۰ دور در حالت سلو است اختلاف آنرا پس از خاموش کردن ماشین تصحیح کردم. البته تا دقایقی بعد از خاموش کردن ماشین سیستم برقی کاملا قطع نمی شود و علامت آن خاموش شدن نمایشگر کیلومتر شمار است.

اما قراردادن دو صفحه کیلومتر بر هم یک مشکل داشت و آن منطبق نبودن اشکال روی آن و لبه های صفحات بود. خوشبختانه این عدم انطباق فقط در جهت افقی بود که با حدود دو میلیمتر جابجایی نسبت به هم و کمی برش سوراخ صفحه سفید برطرف شد.

نکته قابل تامل دیگر تاب برداشتن صفحه کیلومتر سفید است که بعد از مدت کوتاهی بوجود آمده و در تصاویر بوضوح پیداست.

بعد از قراردادن صفحه ها بر روی هم، به صورت مناسب به نمایش در آمد. این بار چون نور باید از دو صفحه عبور کند ناچار به حداکثر رساندن روشنایی شدم. (چراغ چک انجین Check Engine چند سال می شود که روشن است!)

در این تصویر اعواج لبه های صفحه کیلومتر سفید که پس از این مدت پیدا کرده مشاهده می شود.

مقایسه پشت صفحه کیلومتر اصلی و متفرقه

تصویر علائم و نشانه های داشبرد پژو ۲۰۶

از علائم سمت چپ فقط سه تا یعنی دو چراغ مه شکن عقب و جلو و گاهی هم علامت باز شدن ABS بصورت عشقی یا دست انداز شدید روشن می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.