آموزش گام به گام تعویض لنت پژو ۲۰۶ +تصاویر

0

آموزش تعویض لنت ترمز جلو ودیسک چرخ به همراه هواگیری پژو ۲۰۶ +تصاویر

فهرست مطالب

رفع مسئولیت (Disclaimer)

ترمز اتومبیل قسمت بسیار مهم و حساس آن می باشد و از لحاظ ایمنی مهمترین قسمت خودرو محسوب می شود. خودروی بدون موتور وسیله بی خطری است اما بدون ترمز و یا با ترمز معیوب، بالفعل وسیله خطرناکی است که جان و مال افراد سرنشین و یا ثالث را با مخاطره مواجه می کند. از این رو هرگونه دستکاری، تعویض و یا تعمیر باید توسط افراد ذی صلاح مجرب و متخصص صورت گیرد. مطالب و تصاویر این صفحه فقط و فقط جهت آگاهی یافتن افراد علاقمند و کنجکاو درمورد ساز و کار ترمز خودرو، ارائه شده است و به هیچ وجه آموزشی نمی باشد و مطلقا توصیه می شود بر اساس این مطالب به هیچ وجه هیچ گونه دستکاری، تعویض و یا تعمیر بر روی سیستم ترمز هیچ خودروی پژو ۲۰۶ ی و نه هیچ خودروی دیگری خواه متعلق به خود و یا سایرین، انجام ندهید. در غیر این صورت عوارض و خسارات وارد شده ناشی از اعمال کارهای منع شده به هر کس و به هر چیز تماما به عهده خوتان می باشد و نویسنده خود را از هرگونه مسئولیت مبری می دارد.

تعویض لنت و دیسک ترمز پژو 206

ترمز جلو

حدود زمستان ۱۳۸۸ متوجه شدم لنت های جلو تمام شده اند. چون می خواستم کم هزینه کنم، لنت ارزانی گرفتم و جالب اینکه فروشنده گفت که با سنگ فرز یک خط عمودی یا افقی روی لنت بیندازم! البته من این کار را نکردم. هرچند آن لنت مارک Valeo بود اما بعد ها فهمیدم که تقلبی بودند. یک روز که زیاد ترمز گرفتم متوجه شدم ترمز ها نمی گیرند و احتمالا به خاطر داغ شدن بوده است و آنها را تعویض کردم.

دقیقا یکی دو روز قبل از شروع سال ۱۳۸۸ یک دست لنت بوش (Bosch) خریدم به قیمت حدود ۷۰.۰۰۰ تومان البته نمی دانم گران خریدم یا نه اما آن لنت ها بیش از دو سال بدون مشکل برایم کار کردند. این لنت Bosch از نوع به اصطلاح کربنی بودند که دوده زیادی از آن ها روی چرخ می نشیند. ( آبان ۱۳۹۰: جالب اینکه اخیراً به آن لنت های کهنه با دقت نگاه کردم متوجه شدم مارک FERODO روی آن ها حک شده است!)

 روی لنت هایی که تحت مستقیم نام Federal Mogule (FERODO SL) خریدم نام آن حک نشده و فقط بصورت چاپی نوشته شده است.

بعد از گذشت دو سال و دو ماه در خرداد ۱۳۹۰ صداهایی از چرخ ها در می آمد و با بررسی آنها فهمیدم که لنت ها به آخر رسیده اند. این بار لنت با مارک بوش پیدا نکردم و به جای آن لنتی با مارک Federal Mogule (FERODO SL) خریدم به قیمت ۷۵.۰۰۰ تومان البته فروشنده نظرش این بود که نوع سرامیکی آن را بگیرم به قیمت ۱۱۲.۰۰۰ تومان اما من قبول نکردم و همان مدل SL را خریدم.

برای تعویض لنت چرخ های جلو ابتدا چرخ و بعد پیچ بالایی کالیپر (Caliper) را باز کردم

تعویض لنت و دیسک ترمز پژو 206

لنت های کهنه را با لبه پیچ گوشتی آزاد کردم و بیرون آوردم. در مورد جا زدن لنت های نو فقط این راهنمایی را در حافظه داشتم که سمتی که شکاف دارد باید بالا باشد. و خار های فنری باید طوری نصب شوند که انحنای آنها به پشت لنت بیفتد و سمت بیرون.

لنت ترمز جلو پژو 206 تیپ دو Front Brake Pads - Hooman.ORG

نحوه اتصال فنر نگهدارنده به لنت ترمز Front Brake Pads - Hooman.ORG

از آنجا که لنت ها مصرف و نازک شده اند، پیستون جلو آمده است و لازم است برای اینکه بسته شود، پیستون به عقب برود. این کار را با اهرم کردن انجام دادم و پیستون را به آرامی به عقب بردم.

Front Brake Pads- Hooman.ORG

در مورد لنت های کهنه اینکه لنت های بیرونی بیشتر از لنت های درونی که پشت آنها پیستون ترمز قرار می گیرد، ساییده شده بودند.

همراه لنت ها دو پیچ نیز بود اما از آنها استفاده نکردم و همان پیچ های قبلی را بستم چون پیچ های نو دارای واشر خاصی بودند که به ماشین نمی خورد.

تعویض لنت و دیسک ترمز پژو 206

از آنجایی که دیسک ترمز بر اثر فرسایش در مرور زمان بطور یک دست و صاف نیست، در چند روز اول تعویض لنت ترمز ها کارایی خوبی ندارند اما بعد از آن که لنت ساییده می شود و کاملا به دیسک می چسبد به وضعیت مطلوب می رسد. چند روز اول پدال خیلی پایین می رفت انگار که لنت ها از جنس ابر هستند!

به دلیل سایش لنت به دیسک و وجود یک فاصله اندک بین لبه بیرونی لنت و دیسک موجب عدم سایش لبه دیسک و به اصطلاح، لبه دار شدن آن می شود. قصد داشتم این لبه را به همان شیوه که لبه کاسه های ترمز عقب را برداشتم، بردارم. اما وقتی با مکانیک در این باره صحبت کردم مرا از این کار منع کرد و این علت را عنوان کرد که دیسک تاب بر می دارد. البته من گفتم که با سنگ انگشتی حرارت بسیار کمی ایجاد می شود که حتی دست را نمی سوزاند (بر خلاف سنگ فرز که دور بالایی دارد و فلز گداخته می شود) اما او نظرش این بود که باعث تاب برداشتن دیسک می شود. در نتیجه آن موقع از این کار منصرف شدم.

هواگیری

حدود سه ماه بعد از تعویض لنت های جلو، صدایی از چرخ سمت راست بگوش می رسید. وقتی چرخ را باز کردم دیدم که لنت ها تمام شده اند! و با خود گفتم که حتماً لنت ها قلابی بوده اند. جایی که لنت ها را خریده بودم جمع کرده و رفته بود. یک دست لنت به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان خریدم. در فروشگاه راجع به تمام شدن سریع لنت ها صحبت کردم و فروشنده می گفت اصلاً جنس اصل با مارک Federal Mogule پیدا نمی شود حتی با قیمت ۷۵۰۰۰ تومان! وقتی درب جعبه را باز کردم دیدم که لنت ها مارک FERODO (Federal Mogule) دارند! که هم بصورت چاپی و هم حک شده نوشته شده

هنگام تعویض لنت ها از چرخ سمت چپ شروع کردم و با تعجب دیدم که لنت های این سمت سالم و دست نخورده اند! شاید حدود ۲ میل از آنها کم شده بود. علت این امر را هوا گرفتن در سیلندر این قسمت حدس زدم و مقداری هوا گیری کردم. این سوال برایم مطرح است که چرا هنگام ترمزگیری ماشین به یک سمت کشیده نمی شد؟

بجای تعویض لنت ها، لنت های سالم (سمت چپ) را سمت راست انداختم و لنگه داخلی سمت راست (که کمتر از لنگه بیرونی مصرف می شود) بعلاوه یک لنگه که از قبل داشتم سمت چپ انداختم تا ببینم چه می شود!

پیچ هواگیری - Front Brake Pads- Hooman.ORG
با کمی شل کردن این پیچ و فشردن پدال ترمز هواگیری کردم. اگر یک تکه شلنگ نازک داشتم و آنرا به سر این پیچ وصل می کردم، می توانستم روغن ترمز بیرون ریخته را جمع کنم.

جلوگیری از بیرون آمدن سیلندر هنگام هواگیری - Front Brake Pads- Hooman.ORG
چون در حالتی که غلاف سیلندر و پیستون را نبسته بودم، هواگیری کردم. یک قطعه فلزی جلوی پیستون گذاشتم تا هنگام فشردن

پدال ترمز از جای خود بیرون نیاید. البته کار خوبی نبود و از آن پس بعد از نصب لنت ها و بستن کامل آن اقدام به هواگیری کردم.

تعویض لنت و دیسک ترمز پژو 206

پژو ۲۰۶ از جمله محصولات کمپانی فرانسوی پژو است که نه تنها در ایران که در جهان طرفداران و خریداران زیادی دارد و می‌توان تعداد زیادی از این خودرو را در مدل‌های مختلف مشاهده کرد که در خیابان‌های ما در حال تردد هستند.

تعویض لنت و دیسک ترمز پژو 206

تعویض یا تعمیر برخی از قسمت‌های خودرو واقعا پیچیده نیست و خودتان می‌توانید با کمی وقت گذاشتن و در اختیار داشتن ابزار مناسب بدون نیاز به مکانیک از پس انجام این کار به خوبی برآیید.آموزش دهیم.

در ابتدا یادتان باشد شماره قطعه دیسک ترمز ۴۲۴۶.A7 و لنت آن ۴۲۵۳.۰۲ است. پس حواستان باشد نه قطعه اشتباهی خریداری کنید و نه جنس چینی!

تعویض لنت و دیسک ترمز پژو 206

  • – ابتدا به کم آچار رینگی مناسب پیچ تنظیم پایینی را خارج کنید.

  • – کالیپر ترمز یا همان بدنه چرخ سیلندر را به سمت بالا بکشید.

  • – لنت کهنه ترمز را از جای خود داخل کالیپر خارج کنید.

  • – با مقایسه لنت جدید و قدیمی می‌توانید ببینید وضعیت لنت کهنه چگونه است و تا چه اندازه خورده شده است.

  • – به کمک آچار مناسب پیچ‌های نگهدارنده قاب کالیپر ترمز را از پشت باز کنید.

  • تعویض لنت و دیسک ترمز پژو 206
  • – مطابق شکل دیسک ترمز قدیمی را از جای خود خارج کرده دیسک ترمز نو را قرار دهید.

  • – در نهایت مشابه آنچه برای بازکردن دیسک و بالشتک انجام دادید، همان مراحل را برای بستن آنها تکرار کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.