راهنمای باز کردن داشبورد و تعویض رادیاتور بخاری پژو پارس، سمند، ۴۰۵ +تصاویر

33

تعویض اورینگ بخاری سمند ،تعویض رادیات بخاری آردی ،تعویض رادیاتور بخاری سمند بدون بازکردن داشبورد ،قیمت رادیاتور بخاری سمند ،قیمت رادیاتور بخاری پژو ۴۰۵  ،آموزش تصویری تعویض و تعمیر رادیات بخاری بدون بازکردن داشبورد ،تعویض رادیاتور سمند ،تعمیر بخاری سمند

تعویض رادیاتور بخاری پژو ۴۰۵ و مراحل باز کردن داشبورد سمند ،پارس

آموزش تصویری تعویض رادیاتوربخاری بخاری پژو پارس رادیات بخاری سمند شیربخاری پژو 405 صداگیری داشبورد 405 علت گرم نکردن بخاری 405 قیمت بخاری پژو 405 آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 405 تعمیرات تخصصی سمند بهترین باطری ساز تهران

تعمیر بخاری اتومبیل –  تعویض رادیاتور بخاری – نحوه باز کردن داشبورد ۴۰۵ – باز کردن کیلومتر  –

لوله آب رادیاتور بخاری

دقت داشته باشید در صورت پوسیدگی و خرابی لوله فلزی رادیاتور و تصمیم به تعویض این لوله ، دو نوع لوله در بازار موجود است که در مدل های مختلف پژو تفات هایی با یکدیگر دارند . من تصویر هر دو نمونه را براتون گذاشتم تا تفاوتشون رو ببینید .

استفاده از آب رادیاتور مناسب و ضد یخ

جهت جلوگیری از  خراب شدن رادیاتور بخاری یا حتی رادیاتور خنک کاری موتور خودرو  از آب  مقطر  یا آب  مخصوص رادیاتور استفاده کنید .توجه به این نکته ضروری است که آب رادیاتور به صورت دائمی در تمام فصول سال  در رادیاتور بخاری این مدل اتومبیل ها در حال گردش است  بعضی از دوستان با توجه به  اطلاعات قدیمی خود در رابطه با اتومبیل پیکان  که راه ورود آب در فصول گرم سال با شیر آب رادیاتور بسته میشد تصور می کنند در پژو هم این امکان وجود دارد و این یک تصور کاملا اشتباه است در پژو ۴۰۵ و حتی نمونه های دیگر این اتومبیل شما وقتی سوئیچ یا نازل را روی کولر قرار می دهید فقط و فقط دریچه ورودی هوای داخل کابین را از رادیاتور بخاری بسته و ورود هوای رادیاتور کولر را باز میکنید . (رادیاتور کولر در فضای زیر داشبورد تعبیه شده )

حتما در تمام فصول سال از ضد یخ و ضد جوش استفاده کنید .

از کم نشدن آب رادیاتور اطمینان حاصل کنید .

کم شدن آب رادیاتور شما را مجبور به استفاده از آب شرب  شهری کرده که به دلیل داشتن رسوبات و املاح و همچنین تنظیم مکرر آب رادیاتور با این آب در واقع شما به صورت مکرر به آب موتور اتومبیل خود رسوبات اضافه می کنید تا به بدنه رادیاتور و جداره داخلی موتور و رادیاتور بخاری بچسبد و باعث خرابی سیستم خنک کاری گردد ،این کار دلیل بسیار خوبی برای کاهش گرمای دمای بخاری اتومبیل و از طرفی کاهش کارآیی رادیاتور خنک کاری موتور می باشد .

دلایل کمبود گرما در بخاری اتومبیل

یکی از شایع ترین دلیل گرم نشدن مناسب بخاری ،چسبیدن رسوبات آب رادیاتور به جداره داخلی رادیاتور بخاری است و در این حال با وجود اینکه  راه ورودی و خروجی رادیاتور بخاری باز است و دچار انسداد نشده و آب گرم درون آن جریان پیدا می کند اما  بخاری گرمای مناسبی ندارد  این اشکال به این علت بوجود می آید که لوله های رسوب گرفته نمی تواند توسط گرمای آب ورودی بصورت مناسب گرم شود و گرمای آن توسط دمنده هوا یا همان فن بخاری ،گرما را به درون کابین اتومبیل هدایت کند در واقع رسوبات نقش یک عایق حرارتی را بازی  میکنند و باعث ضخیم شدن جداره لوله ها از داخل رادیاتور و گرم نشدن رادیاتور می گردد  .

می توان رادیاتور را با مواد شوینده شستشو داد اما کاملا درون رادیاتور رسوب زدایی نمی شود و  احتمال سوراخ شدن جداره لوله ها در برخی نقاطی که نازک و پوسیده شده است وجود دارد و در صورت سوراخ نشدن رادیاتور نیز گرمایی که در مدت کوتاهی  بهتر شده بود دوباره به وضع قبلی بر می گردد. (این موضوع را تجربه کرده ام )

 تعویض رادیاتور بخاری و باز کردن داشبورد (از شماره یک شروع کنید وتا شماره ۱۶ اخرین مرحله می باشد)

۱ – قبل از شروع یک جعبه آچاربکس کامل در اختیار داشته باشید .

۲ – آچار شماره ۱۰ سر رینگی  و آچاری  ،  آچار ستاره همه شماره ها  – پیچ گشتی چهار سو با دو سایز مختلف  ، آچار چهار سو دو سایز مختلف ، انبر دستی ، یک عدد چسب برق  ،

۳ – برچسب های کوچک جهت چسباندن شماره روی نقاط یا سوکت هایی که باز میکنید حتی جای پیچ ها نیاز دارید .

۴ – یک کاغذ و خودکار جهت نوشتن توضیح و درج شماره هایی که با برچسب روی قستهای مختلف چسبانده شده  تهیه کنید  . ( ممکنه چسب ها کنده شده و شما را گیج  کند  )

۵ – در صورت امکان با موبایل یا دوربین عکاسی از قبل از باز کردن و حتی بعد از باز کردن  عکس تهیه کنید .

۶ –  از عجله و شتاب پرهیز کنید . زمان باز کردن داشبورد بادقت و حوصله  و علامت گذاری و نوشتن جای علامتها . تعداد و شماره پیچ ها و شماره مکان برچسب خورده یک روز کاری  طول می کشد  و زمان بستن با دقت  و حتی شستشوی بعضی قطعات و تمیز کردن کف ماشین با جارو برقی یک روز  طول خواهد کشید  .

اولین قدم : تعویض رادیاتور بخاری – باز کردن داشبورد پژو ۴۰۵

قبل از باز کردن قسمتهای مختلف داشبورد، حتما ابزار مورد نیاز را تهیه و محل باز کردن پیچ ها را مورد بررسی قرار دهید .بست باطری را حتما باز کنید . ( جلوگیری از  اتصال سیم ها و آسیب دیدگی سیستم برق اتومبیل )

قدم دوم

پوشش کنار ترمز دستی را به آرامی با کمک نوک پیچ گشتی باز کنید .

قدم سوم

باز کردن قسمت وسط خودرو یا کنسول زیر ترمز دستی و دنده سر دنده را ۹۰ درجه بچرخانید و  سپس به سمت بالا بکشید سر دنده به همراه پوشش چرمی و کاور پلاستیکی زیر دنده خارج می شود

قدم چهارم

باز کردن سر دنده و  پیچ های کنسول که دو پیچ در کناره ها و دو عدد در زیر قسمت کاور دنده (بعد از باز کردن دنده آنها را مشاهده می کنید .

قدم پنجم

باز کردن درب سیستم صوتی خودرو  ( زیر درب پخش خودرو پیچ ها قابل مشاهده است ) دو عدد پیچ

قدم ششم

روکش بالای پانل وسط داشبورد را با کمک نوک یک پیچ گشتی باز کنید .یک عدد پیچ قابل مشاهده است که باید باز شود .

قدم هفتم (باز کردن بخش کنترل کننده دریچه ها و کولر )

سه عدد پیچ در تصویر مشخص شده است  دو عدد پیچ های کناری کوچک تر و پیچ وسطی بزرگ است که یکی از چند پیچ اتصال کل داشبورد است  . ابتدا پیچ ها را باز کنید سپس سیمهای رابط دریچه ها ی کولر و بخاری یکی روی قسمت سوئیچ نازل بخاری و دیگری زیر قطعه است  که باید با کمی دقت بیشتر  باز شود .

قدم هشتم (باز کردن فرمان و دسنه راهنما )

باز کردن فرمان  به  آچار بکس مناسب با دسته متوسط نیاز دارد و روکش دسته راهنما و خود دسته راهنما را پس از باز کردن فرمان  انجام دهید – پیچ ها زیر روکش قرار دارد پنج عدد پیچ مربوط به کاور دسته راهنما است .

در صورت نیاز یا درخواست اطلاعات بیشتر، در قسمت نظر بدهید پیام خود را بگذارید .

قدم نهم

باز کردن کیلومتر  ( یک روکش در زیر شیشه  یا محافظ کیلومتر وجود دارد )که با کمک نوک یک پیچ گشتی دو سو  زیر این قسمت وارد کرده و به آرامی از جا بیرون آورید  { به طرف بالا  بیرون می آید }دو عدد میله پلاستیکی ۱.۵ سانتیمتری  این قطعه خط کش مانند را گرفته است  .

در واقع شما فقط قسمت مهره فلزی را باز می کنید و قسمت پلاستیکی به داشبورد متصل است، مگر اینکه در فرآیند باز کردن شکسته باشد .

قدم دهم

پیچ های اصلی داشبورد را  از درون قسمت موتور باز کنید  (شاید برای دسترسی بهتر باز کردن موتور کولر به باز کردن پیچ های داشبورد کمک کند ) سه عدد  مهرهدر سمت شاگرد یک مهره و قسمت وسط  هم یکی دیگه با همین سایز و شکل مشاهده خواهید کرد که باید باز شود

قدم یازدهم

دو عدد پیچ زیر قسمت فیوز ها وجود دارد . دو عدد پیچ هم مربوط به دستگیره کاپوت ماشین هست که باید باز کنید .

قدم دوازدهم

یک عدد پیچ سمت راست پای راننده و در طرف دیگر داشبورد به صورت قرینه همین پیچ (سمت شاگرد ) باید باز شود .همینطور دو عدد پیچ در سمت چپ و راست زیر داشبورد باید باز شود .

قدم سیزدهم

بررسی کنید که تمام سوکت های برق  را جدا کرده باشیدتوجه : در هنگام باز کردن سوکت برق ، آنها را علامت گذاری کنید تا احتمالا در زمان بستن با تردید مواجه نشوید

قدم چهاردهم

با احتیاط و آرامی داشبود را به عقب بکشید ( اگر احساس کردید جایی از داشبورد هنوز آزاد نشده با دقت و حوصله به دنبال رفع گیر بکردید . عجله نکنید . با توجه به طولانی بودن مدت کار و خستگی  برای جلوگیری از خراب شدن داشبورد و شکستن پیچ های اصلی آن و …  حتما در فواصل مناسب استراحت کنید و از عجله و شتاب پرهیز کنید .

قدم پانزدهم

قسمت  زیر داشبورد یک جعبه سیاه و احتمالا پر از خاک مشاهده می کنید .این جعبه سه عدد پیچ در قسمت موتور زیر درب موتور یا همان کاپوت ماشین دارد  که باید باز شود و یک عدد پیچ زیر جعبه در داخل ماشین هست که باز می کنید .

قدم شانزدهم

باز کردن رادیاتور بخاری که دو عدد پیچ روی سر رادیاتور که به جعبه وصل می شه ،دارد . در سمت چپ جعبه سیاه رنگ بزرگ که همون فضایی است که  رادیاتور بخاری درون اون قرار داره ،دیده میشود که با احتیاط آن را از  محفظه بیرون بکشید و رادیاتور جدید را بجای آن قرار دهید . در واقع کار باز کردن و تعویض رادیاتور بخاری به انجام رسیده است .توجه » در زمان قرار دادن رادیاتور جدید مواظب بدنه رادیاتور باشید چون جایی که رادیاتور قرار میگیره اندازه رادیاتور ساخته شده و در صورت نصب اشتباه رادیاتور جدید صدمه خواهد دید . در این رابطه اگه سوالی پیش اومد در خدمت شما هستم . می تونید در نظر خواهی همین وبلاگ سوال  را مطرح کنید . تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهم .

اکنون زمانی است که اگر در مراحل باز کردن داشبورد ،قطعاتی را که باز کرده اید به ترتیب روی زمین یا پارچه  گذاشته باشید زمان لذت بخشی است وگرنه روز بد بختی و  گرفتاری فرا رسیده است . شما میمانید و سیم های آویزان و یه مشت پیچ که بیشتر آن ها را نمی دانید از کجا باز کرده اید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
33 نظرات
  1. کاظم می گوید

    کلا دم هم مون گرم که وقت میزاریم و نیخونیم و تلاش می‌کنیم تا کار خود مونو خودمون انجام بدیم و ماشین دست چار تا آدم کا نا بلد یا … ندیم که آخر ی ماشین خراب تر از اولش تحویلمون بدن دم همتون گرم یا علی

    1. مهران می گوید

      برای تعویض رادیاتوربخاری ۴سال پیش یه خدانشناس داشبوردماشینموبازکرد وگندزدبه همه چی ،پنل بخاری وکولر ،دریچه بخاری شیشه جاو،…

  2. محمد می گوید

    ببخشید چطور ابربگ های داشبورد سمند رو غیر فعال کرد

  3. امیر می گوید

    عزیزان،چنانچه سمند شما مدل بالای ۸۷ باشه،نیاز به بارکردن داشبورد نداره،من رفتم باتریسازی بدون بارکردن داشبورد،یک ساعت و نیمه رادیاتور بخاری را تعویض کرد،به همین سادگی!

  4. Hadi می گوید

    لازم نیست واسه تعویض رادیات بخاری، داشبورد باز بشه🤐🤐.
    چرا کارو سخت میکنین واسه ملت، خیلی راحت میشه رادیات رو عوض کرد بدون دست زدن به داشبورد، کل ماشین لخت کردین 🤕

  5. امیر می گوید

    فرمودید تعویض رادیاتور بخاری سمند بدون بازکردن داشبورد،ولی هیچ اشاره ایی،هیچ کجا،به آن نفرمودید؟

  6. محمد می گوید

    برای درآوردن رادیاتور بخاری پژو روا که لوله هاش یک تکه است جعبه سیاه باید کامل بیرون بیاد آن وقت لوله های کولر باید چه کار کنیم

  7. عجب علی می گوید

    حاجی اصلا نیازی نیست داشبورد رو باز کنین کل ماشینو اوراق کردی چرا مردمو به زحمت میندازی که پشیمون بشن؟
    فقط کافیه قاب یا پوشش پلاستیکی کنار پدال هارو باز کنی بعد میرسی به رادیات بخاری بدون هیچ دردسری
    عجب عجب و صد عجب

  8. محمد قاسمی می گوید

    سلام.برای تعویض رادیاتور بخاری تاکسی فرمان هم باید باز شود

  9. علی دیناروند می گوید

    سلام از زیر پام سمت پدال گاز نشتی آب دارم آیا باید داشبورد کاملا باز بشه یا فقط اورینگ های بخاری تعویض بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. موسی می گوید

    سلام ایا میشه پنل بخاری پژو مدل ۸۲ رو عوض کنم مدل بالا بزارم از من کشویی هست و میخوام ولومی بزارم.اگر میشه لطفا بگین چی باید عوض کنم.ممنون

  11. Malek می گوید

    سلام من داشبورد سمند ال ایکس رو که کولر هم داره باز کردم و چون رادیاتور بخاریم لوله هاش یه تیکه روی رادیاتور جوش خورده برای درآوردنش حتما باید جعبه بخاری کامل بیرون بیاد حالا میخام ببینم آیا راهی داره که بدون اینکه لوله های کولر رو بازکنم بخاری رو بیرون بیارم یا باید گاز کولرم باز کنم بره دوباره شارژش کنم ممنون میشم اگه پاسخ بدین

  12. استیر ی می گوید

    سلام . رادیات بخاری رو عوض کردم هنگامی که دور موتور بالاتر از دو میره صدای لرزش پره های رادیات در میاد.
    باید چیکار کنم؟

  13. تون اپ می گوید

    سلام خسته نباشین نیازی به باز کردن پنل بخاری و کولر همون که کلید و درجه ها روشه هس چون سخته یکم جازدن سیمهاش راهنمایی کنید

  14. حامد محمدی می گوید

    عکس پایینی سمت راست
    اون وسطی رو می خوام باز کنم راهنماییم کنید

    1. ناصر می گوید

      بهترین راهنمایی برای شما دوست عزیز اینه که اگه زیاد وارد نیستید ماشین خودتونو بخاطر یک اجرت اوراق نکنید چون تعمیر و بستن این قسمت از بخاری و پنل دریچه ها تجربه و مهارت میخواد و با کوچکترین اشتباه و فشار اضافه یا اهرمهای پنل میشکنند یا کابل رابط دریچه ها از نگهدارنده هاش خارج میشم که باید درباره داشبورد رو جدا کنید و دباره کاری اعصاب خوردکنه🙌

      1. هیرج می گوید

        مشتی کاش به اجرت باز و بسته کردن داشبورد بود ، باید ۱۰۰ جا ببری تا یکی قبول کنه ، اون هم بهت نوبت بده مثلا هفته بعد یکشنبه صبح بیار ماشینت رو بزار و برو…! بعد از چند روز سرکشی و سماجت بالاخره بازش میکنه و تازه بدبختی شروع میشه ، برو این رو بخر ، اون رو بخر آخرش هم میگه فایده نداره برو مجموعه بخاری کامل بخر بیار این پایه های نگه دارنده اش شکسته ، حالا وسیله هم نداشته باشی میشه مصیبت مضاعف ، خلاصه بعد از یک هفته ماشینت رو تحویل میگیری چند برابر حساب کتاب پیش بینی روی کاغذ هزینه کردی ۱ روز بعد زمستون باشه باد سرد میزنه تابستون باشه باد گرم….حالا خر بیار باقالی بار کن….وضعیت الان من!

    2. احمد می گوید

      من امروز بردم باطری سازی رادیات بخاری رو عوضش کرد بدون اینکه داشبرد رو کاملا باز کنه نوع رادیات بخاری هم که گرفتم لوله چرخشی بود نه نوع انعطافی لاستیکی یعنی فابریک خود ۴۰۵ گرفتم. فقط فرمون و قاب زیر فرمون و فلاپ های بغل پای راننده رو باز کرد.

  15. حامد محمدی می گوید

    با تشکر از آموزش کاملتون من با آموزش شما داشبرد روای سالم رو باز کردم و بخاری رو عوض کردم اما بازم بخاریم گرم نمی شه آب جریان داره اما اصلا گرم نمیشه فکر کنم باید اون محفظه ای که وسط ماشین هست که رادیاتور بخاری و کولر هست رو باز کنم چون دکمه های تنظیم کولر و بخاری خراب شده و به سختی کار می کنه و احتمالا چیزی اونجا شکسته هر کاری کردم نتونستم اون قسمت و باز کنم اگه می شه راهنماییم کنین با تشکر منتظر جوابتون می مونم

  16. سجاد می گوید

    سلام.مدتی پیش برقکار داشبورد رو واسه تعویض اواپراتور کولر باز کرد.بعد از بستن نصف دریچه ها باد گرم بخاری میدن و مابقی سرمای کولر.میشه کمک کنید!(پژوپارس داشبورد قدیم)
    باتشکر

    1. مدیر می گوید

      سلام
      دریچه ها را تنظیم کنید

    2. ناصر می گوید

      اگه چهارسو نباشه تی ۲۰ است

  17. مهدی می گوید

    پیچ که اتصال لوله های اورینگ هست ستاره ای هست یاچهارسوچون دیده نمیشه اگر ستاره ای هست شمارش چنده؟ماشینم سمنده کاره.تشکر

  18. معین می گوید

    سلام. با قبولی طاعات و عبادات. قربان عکس هایی که گذاشتید باز نمیشه. مشکل چیه?

    1. ناصر می گوید

      شما خودت باز کن و بدون خرج اظافی و یکروز صرف زمان ببند اونوقت نظر بده که دویست تمن برای این کار زیاده یا نه 😂😂

      1. nima می گوید

        مشتی طرف 4 سال پیش نظر گذاشته اون موقعه ماشین 5ملیون بوده نه 400 ملیون

  19. حامد می گوید

    سلام آقا دمه شما گرم که وقت گذاشتی و اینقدر دقیق راهنمایی کردی که امثال من این امید رو پیدا میکنن و رادیاتور بخاریرو با توجه به رهنمود شما تعویض میکنیم.کاسبای تهران که میبری میگن ۱۵۰تا ۲۰۰ فقط اجرتشه.ممنون از شما.

    1. تورج می گوید

      سلام رادیاتور بخاری تو چطور تعویص کردی به منم بگو عوضکنم

  20. ارسلان می گوید

    من سمند ۸۳ دارم خودم میخوام رادزات بخاریسو عوض کنم چون خودم فنی هستم و ابزار هم دارم فقط یک راهنما میخوام

  21. ارسلان می گوید

    سلام ممنون از راهنماییاتون فقط اگه میشه طریقه عوض کردن رادیات بخاری طمند رو هم با عکس بزارزن ممنون میشم متشکرم.

  22. محمد می گوید

    باسلام جندروزیه که ماشینم(پرایدمدل۸۷)اب کم میکنه یعنی دویاسه روزی یکباربایدیک لیتریاشایدم بیشتراب رادیات بریزم توماشین رفتم پیش تعمیرکارمیگه ازلوله فلزی ورودی بخاریت هستش چون لوله چندسال روماشینه وله شده واب ازش میریخت درضمن لوله جنتشوهم عوض کردم میخواستم بدونم احتمال داره ازجای دیگه باشه یانه؟بعدمیخواستم بدونم اسم این لوله فلزی بخاری دقیقاچیه؟باتشکرمرسی

    1. مدیر می گوید

      سلام لوله مسی اسمش بگو مکانیک لوله و جنتارو نگاه کنه تا جای دیگه نشتی نداشته باشه

  23. مهدی می گوید

    ممنون وتشکر، عالی بود

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.