آموزش عیب یابی خودرو بدون داشتن دستگاه دیاگ

0

عیب یابی سنسورهای بدون داشتن دستگاه دیاگ

فهرست مطالب

 سنسور دور موتور:

محل قرار گیری این سنسور روی پوسته کلاچ مقابل فلایویل است فاصله نوک این سنسور تا دندانه فلایویل حدود۱ الی۰/۵ می  باشد و غیر قابل تنظیم است
۱- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت
۲- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.
۳- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین.
۴- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.

نکته: در خودروهای  که دارای سنسور میل سوپاپ هستند باسوختن این سنسور خودرو روشن میشود ولی دور موتور از ۳.۵ الی ۴.۵ بالاتر نمیرود

روش تعمیر :

  1. سنسوردور موتور را خارج کرده ونوک ان را از ذرات براده اهن وکربن وروغن تمیز کنید

  2. سنسوردور موتور را با سنسور نو جایگزین کنید

۞ سنسور فشار هوای ورودی:

این سنسور بر روی منی فولد واقع شده است. این سنسور از نوع پیزو الکتریک بوده وبه یک ولتاز تغذیه ۵ولتی Dc نیاز دارد. این سنسور یک ولتاز آنالوگ متناسب با فشار هوای داخل منی فولد تولید کرده و سپس آن را با ولتاز مرجع مقایسه مینماید . وقتی اطلاعات مربوط به فشار هوای ورودی با اطلاعات مربوط به دور موتور ترکیب میشود میتواند تعیین کننده بار موتور شود .
این سنسور برای ولتاز تغذیه اسمی ۵ولتی Dc طراحی شده است. هر گونه تغییری در ولتاز تغذیه سبب نغییر متناسب با آن در ولتاز خروجی و بروز اشکال در سیستم میشود.

در خودروهای انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمی باشند با از کارافتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده میباشد. اما در خودرو های مجهز به سنسور اکسیژن باعث میشود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور خراب شود ECU اطلاعات مربوط به فشار داخل منیفولد رو از روی سنسور دریچه گاز محاسبه می کند.

نکته: با از کار افتادن این سنسور دود سیاه از اگزوز خارج می شود قدرت وشتاب خودرو کم شده وهنگام شتاب گیری، خودروعطسه زده وبا دل زدن دورموتور بالا میرود وباعث روشن شدن چراغ چک  میشود

روش تعمیر:

  1. سنسور فشارهوای ورودی راخارج کرده و از باز بودن سوراخ ورودی سنسور اطمینان حاصل کنید از سالم بودن فیش سنسور اطمینان حاصل کنید

  2. سنسور را با نو جایگزین کنید

۞ سنسور دمای هوای ورودی به موتور:

این سنسور بسته به نوع خودرو در فضای موجود زیر منی فولد هوای ورودی ،روی حوضینگ دریچه گاز ، روی مانیفولد یکپارچه با سنسور فشار مانیفولد واقع شده است.یک سنسور از نوعntc (ضریب حرارتی منفی)که محدوده کارکرد آن بین ۴۰-درجه تا ۱۵۰ درجه است. برای اندازه گیری دمای هوای ورودی به موتور مورد استفاده قرار میگیرد .

با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسوراکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود.

نکته: با خراب شدن این سنسور موتور دچار لرزش در دور ارام  و دیر روشن شدن در هوای سرد ومصرف زیاد سوخت خودرو میشود

روش تعمیر:

  1. در خودروهای که سنسور دمای هوا به  صورت جداگانه از سنسور فشارمانیفولد نصب میشود این سنسور پس از چک سیم کشی باید تعویض گردد ولی در مدل سرهم ایراد ها اکثرا مربوط به سیم کشی است وکمتر این سنسور خراب میشود

۞ سنسور دمای اب:

۱-     دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
۲- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد.
۳- داغ کردن خودرو و دیر روشن شدن فن .

۴- یکسره کار کردن فن رادیات.

حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات میشود؟
برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟

۱- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه.
۲- ساسات اتوماتیک.

نکته : با خرابی این سنسور فن رادیات درست عمل نمیکند وخودرو گرم کرده وجوش می اورد ودمای اب در هنگام روشن شدن فن بسیار بالاتر از قبل در پشت امپر دیده میشود وخودرو بدون هیچ دلیل مکانیکی هنگام صبح با استارت زیاد روشن می شود

روش تعمیر:

  1. وقتی به این نتیجه رسیدید که این سنسور خراب است ابتدا مسیر سیم کشی برسی شود وسپس تعویض قطعه مورد نظر

۞ سنسور سرعت خودرو:

این سنسور بر روی گیربکس نصب گردیده است ویک سیگنال با فرکانسی مناسب با سرعت شفت خروجی گیربکس تولید می نماید.

با از کار افتادن این سنسور مشکلاتی از قبیل خاموش شدن موتور در بعضی اوقات و بد کاردن موتور در سرعت های بالا میباشد.

نکته : این سنسور باعث کات اف موتور قبل از ردلاین میشود و به علت نامشخص بودن دنده و وضعیت شیب وسربالایی سوخت به شدت افزایش میابد وخودرو هنگام شتاب گیری  دچار لرزش شده  و در مواردی سرعت خودرو از ۱۲۰km در دنده اوردرایو بالاتر نمیرود

روش تعمیر:

  1. این ایراد مربوط به دنده سنسور می تواند باشد اگر دنده سالم باشد سنسور حتما تعویض گردد در مواردی ایراد مربوط به سوکت وسولفاته زدن ان می باشد

۞ سنسور دریچه گاز:

پتانسیومتر دریچه گاز بر روی محفظه دریچه گاز قرار گرفته است و وظیفه آن این است که وضعیت دریچه گاز را به ولتازی متناسب با موقعیت دریچه گاز که توسط Ecu مورد استفاده قرار می گیرد تبدیل نماید.

۱- کارکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص.
۲- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت میباشد.
۳-گاز خوردن بی دلیل خودرو زمانی که پا را از روی پدال بردارید

نکته : خرابی این سنسور باعث خاموش شدن خودرو هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز و دودکردن وگاز خوردن ونداشتن شتاب اولیه . (برای رسیدن به دورخاص بیشتر از حالت طبیعی روی پدال فشا ر وارد می شود ) و شتاب گیری بافشردن پدال گاز هم زمان نیست

روش تعمیر:

  1. ابتدا سوکت سنسور سپس سیم کشی برسی شود .

  2. تعویض سنسور با نو .

  3. ۞ سنسور فشار گاز کولر:

با خراب شدن این سنسور اولین مورد در کارکرد فن ها به وجود میاید. بدین صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نمیشود. و همچنین در زمانی که فشار گاز کولر بالا یا پایین بیاید دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نمیدهد و باعث اسیب جدی به کل مجموعه میشود.

نکته : این ایراد را میتوان با اطمینان از فشار استاندارد گاز کولر با روشن کردن کولر و گوش دادن به صدای کمپرسور کولر تشخیص داد . اگر کمپرسور به صورت مکرر قطع ووصل شود این سنسور خراب است یا فشار گاز کولر کم است

روش تعمیر:

  1. سیستم کولر بسیار حساس است وبه علت تخصصی بودن سیستم وجلوگیری از خسارات بیشتر تعمیرات کولر را به متخصص این کار بسپارید .

 ۞ سنسور اینرسی:

سوئیچ اینرسی بر روی قسمت خاصی در خودرو که کمترین ارتعاشات را دارد واقع شده است. این سوئیچ در حالت عادی بسته است و هنگام وارد شدن نیروی شدید نا گهانی مانند ضربه تصادف باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین و سایر مدار های اصلی میگردد.
با فشار دادن در پوش لا ستیکی سوئیچ به حالت اولیه باز میگردد.

این سنسور که نوعی سوییچ میباشد با دریافت ضربات در زمان تصادف خودرو با قطع جریان بنزین از احتمال اتش سوزی تا حد بالایی میکاهد..
اما این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و۴۰۵ انژکتوری با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سریع خودرو میشود.
در ۴۰۵ کاربراتوری با قطع برق پمپ برقی کار میکند. اما این مورد عملا کارایی ندارد چون این پمپ در زمان سرعت های بالا به کمک پمپ اصلی اومده و وظیفه تامین بنزین مورد نیاز خودرو رو بر عهده میگیرد. که یک ضعف محسوب میشود.
در ۲۰۶ های غیر مولتی پلکس این سوییچ باز جریان پمپ برقی رو قطع میکند. اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه میدهد.
اما این مورد در ۲۰۶ های مولتی پلکس کمی به صورت حرفه ای تر عمل میشود و سنسور با توجه به هر ضربه ای عمل نمیکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط BSI محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر های موجود تطابق داشت عمل کرده و جریان پمپ قطع میشود.

نکته: در خودروهای جدید علاوه بر برق پمپ بنزین برق کوئل ورله قدرت در رله دوبل قطع می شود

۞ سنسور ضربه:

ضربه زنی در اثر احتراق پیش رس یا خود سوزی مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ایجاد میشود ودر صورت تداوم میتواند منجر به صدمه به قطعات موتورگردد.
از جمله صدمات آن میتوان به ترک خوردن و ذوب شدن پیستون خم شدن شاتون وصدمه به شمع ها اشاره کرد.سنسور ضربه بروز آنرا حس کرده وبه Ecu گزارش میکند و Ecu در جهت جلوگیری از آن مقداری آوانس جرقه را کم کرده ونسبت هوا به سوخت را کمی غنی تر میکند.
با از بین رفتن ضربه زنی مجددا آوانس جرقه توسط Ecu افزایش میابد. این کاهش وافزایش مرتبا ادامه میابد تا جایی که موتور همیشه در شرایط آستانه ضربه زنی که حداکثر بازدهی وجود دارد کار کند.

این سنسور بادریافت اطلاعات ضربهای حاصل از احتراق سوخت ومیزان ضربه هر سیلندر و فرستادن این اطلاعات به ecu کمک میکند که اوانس و ریتارد جرقه به گونه ای تنظیم شود تا کمترین ضربه به سر پیستون وارد شود و موتور به نرمی کار کند.
با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسیژن که به صورت موازی با یکدیگر در ارتباط میباشند اگر خراب شود احتمال تشخیص خرابی به وسیله کارکرد موتور به ویژه در زمان استفاده از بنزین با اکتان بالا. اگر تفاوت محسوسی در زمانی که موتور با بنزین معمولی کار میکند و زمانی که از بنزین با اکتان بالا استفاده میکنید مشاهده کردید میتوانید پی به خرابی این سنسور ببرید.

نکته : خرابی این سنسور باعث لرزش موتور و باعث روشن شدن چراغ چک میشود.

۞ سنسور اکسیژن:

سنسور اکسیزن بر روی مانیفولد خروجی وقبل از مبدل کاتالیتیکی نصب میگرددو مقدار اکسیزن موجود در گازهای خروجی را به صورت پیغام و لتازی به Ecu گزارش میکند.Ecu با توجه به مقدار ولتاز خروجی سنسور متوجه میشود که مخلوط غنی یا رقیق میباشد.استفاده از این سنسور سیستم تزریق سوخت را تبدیل به حلقه بسته میکند یعنی اگر سوخت تزریق شده منجر به مخلوط غنی تر شده باشد آن را رقیق تر میکند و اگر مقدار سوخت کم بوده و مخلوط رقیق شده باشدآن را کمی غنی تر میکند.با انجام این عمل مقدار آلاینده ها به کمترین سطح خود میرسد.

تنها راه تشخیص این سنسور استفاده از دستگاه های تست الایندگی خودرو میباشد.

نکته : خرابی این سنسور باعث روشن شدن چراغ چک شده و مصرف سوخت را بالا میبرد درحالی که خودرو صاف کار میکند

روش تعمیر:

  1. این سنسور باید تعویض گردد .

۞ انژکتورها:

این قطعه که وظیفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابی باعث بد کارکردن موتور و ایجاد دود به علت کارکرد ناصحیح قطعه میشود.
که برای تشخیص خرابی اون اگر سوکت هر انژکتوری رو بکشید و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغییری در کارکرد موتور ایجاد نشد و همچنان بد کار کرد انژکتور معیوب میباشد. اینکار را میتوان با کشیدن وایر هر سیلندر انجام داد
نکته : خرابی این عملگر باعث روشن شدن چراغ چک شده و مصرف سوخت را بالا میبرد دراین حال خودرو دچار لرزش شدید میشود با گازدادن به نظر میرسد خودرو خوب کار میکند ولی درحرکت ودر دورارام موتور لرزش شدید دارد

روش تعمیر:

  1. این قطعه بسیار حساس است برای تست این قطعه سوکتها رابکشید ومقاومت سیم پیچ سوزنها را با اهمتر اندازه گیری کنید مقاومت سوزن باید بین ۱۲ الی ۱۶ اهم باشد در اکثر مواقه سوزن خراب نیست و ایراد مربوط به سولفاته زدن سوکت انژکتور میباشد.

  2. با اضافه کردن مکملهای بنزین اقدام به شستشوی موقت سوزن کنیم برای این کار طبق کاتالوگ نوشته شده بروی مکمل مورد نظر عمل میکنیم این درصورتی است که سوزن کمی کثیف باشد چراغ چک روشن نباشد وفقط جنبه کاهش لرزش موتور را داشته باشد

۞  گرمکن هوزینگ دریچه گاز:
نوعی المنت هست برای گرم نگه داشتن مسیر دریچه گاز وجلوگیری از یخزدگی ان.
برای عیب یابی این قطعه باید گفت که تا حدودی شبیه استپ میباشد که بدین صورت است مانی که خودرو سرد میباشد و هوا هم سرد است با رها کردن گاز ماشین خاموش میشه. اما زمانی که ماشین گرم بشه دیگه خرابی قطعه به چشم نمیاید و باید خاموش شدن ماشین رو در سایر قطعات جستجو کنید

روش تعمیر:

  1. ازانجایی که این عملگر تاثیری روی خودرو درهوای متعادل ندارد مشکلی برای خرابی ان وجود ندارد اما در یخبندان هنگام روشن کردن موتور احتمال گیر کردن پدال گاز وجود دارد هرگز به پدال فشار نیاورید تا ازاد شود بگذارین کمی موتور گرم شود دریچه گاز خودبه خود ازاد میشود

۞ پمپ بنزین:

با خراب شدن این قطعه…
۱-خودرو روشن نمیشود
۲-در سربالایی ها هنگام شتاب گیری و همچنین در سرعت های بالا ماشین بد کار میکند و ریپ میزند. باید توجه داشت که این مورد می تواند از گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین باشد.

روش تعمیر:

  1. کم هزینه ترین راه تست فشار سیفون است با این تست ایرادات مربوط به این بخش پیدا میشود

  2. در صورت ضعیف بودن این پمپ باید حتما تعویض گردد زیرا فشار کم سوخت یکی از عوامل موثر در افزایش مصرف سوخت می باشد

۞ کویل دوبل:

این قطعه کار افزایش ولتاژ رو بر عهده دارد.
با خراب شدن و نیم سوز شدن کویل شاهد موارد زیر هستیم:

۱- کاهش راندمان موتور افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش شدت جرقه.
۲- روشن نشدن خودرو. در زمان سوختن کویل دوبل معمولا یکی از کویل ها میسوزد. پس تنها به دو شمع از چهار شمع برق رسیده و خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ خودرو دوباره خاموش میشود. که با خرابی سنسور دور موتور فرق دارد چون در سنسور دور موتور کلا موتور روشن نمیشود. پس این رو به خاطر بسپارید.

نکته : خرابی این عملگر باعث روشن شدن چراغ چک شده و مصرف سوخت را بالا میبرد دراین حال خودرو دچار لرزش شدید میشود با گازدادن به نظر میرسد خودرو خوب کار میکند ولی درحرکت ودر دورارام موتور لرزش شدید دارد

روش تعمیر:

  1. کویل باید تعویض گردد .گاهی سولفاته زدن سوکت ویا اتصالی در سیم کشی و یا خرابی بخشی از ecu باعث نزدن جرقه میشود و موتور خراب کار میکند

۞ خرابی استپ موتور:
۱-خاموش شدن ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز
۲-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور ارام خودرو.
۳- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو.
۴-ثابت نبودن بی دلیل دور موتور در دور ارام و کاهش افزایش دور خودرو بدون دلیل

 نکته : خرابی این عملگر باعث روشن شدن چراغ چک میشود و هنگام تعویض دنده خودررو کمی گاز می خورد

روش تعمیر:

  1. استپ موتور (موتر پله ای ، استپر) باید تعویض گردد

۞ سنسور فشار روغن:
این سنسور در مسیر روغن موتور قرار دارد ودر صورت کاهش فشار روغن در مسیر فعال شده و با عث روشن شدن چراغ اخطار روغن در صفحه نشان دهنده ها میشود.

علائم خرابی :

  1. روشن ماندن چراغ روغن و روشن و خاموش شدن چراغ روغن در دور سلو

۞ شیر برقی کنیستر:

بخارات بنزین باک به کنیستر وارد شده ودر مخزن آن ذخیره می گردد وبا باز شدن شیر برقی کنیستر راه ورود بخارات به مانیفولد باز شده ودر نتیجه بخارات وارد موتور شده و سوخته میشوند و به این ترتیب وارد فضای جو نشده وآلایندگی ایجاد نمی شود.

خرابی این عملگر تاثیری در کارکرد موتور ندارد  گاهی چراغ چک روشن میشود و بوی بنزین درهنگام صبح از اطراف خودرو به مشام میرسد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.