مقدار پارامترهای استاندار خودرو چند هست؟

1

مقدار پارامترهای  استاندار خودرو پراید ،پژو ، تیبا، پیکان

فهرست مطالب

سنسور دور موتور
دور موتور آیدل: ۸۰۰~۸۳۲
ولتاژ باتری : ۱۳.۵
درصد بار روی موتور: ۳۱%- ۲۸%
زمان تزریق سوخت: ۴.۱ میلی ثانیه
ولتاژ سنسور TPS: 804 میلی ولت
درجه آب ۷۵ (در دمای ۶۱ درجه زمان پاشش ۴.۹ میلی ثانیه است)
درجه هوا در محفظه منیفولد ۳۶ درجه
فشار داخل منیفولد ۴۱۴ میلی بار
دریچه گاز : صفر
استپر: ۳۶
زاویه آوانس: بین+۳ تا -۳ درجه
زمان شارژ کوئل ها: ۳.۲ میلی ثانیه
سنسور اکسیژن(متغیر بین ۹۷ تا ۶۴۴ میلی ولت) اگر ثابت باشه یعنی سنسور خرابه و رفته روی دیفالت که ۴۵۰ هست
عدد نزدیک به صفر رقیق بودن سوخت و عددهای بیشتر غنی بودن مخلوط سوخت و هوا رو نشون میده

همچنین برای سایر ECU ها از جمله زیمنس و زیمنس جدید و ECU گاز هم مقادیر رو به امید خدا قرار میدم

مقادیر مقاومت و ولتاژ سنسورها و عملگرها

ساژم
سنسور دور موتور:
مقاومت بین ترمینال ۱ و ۲ رو اندازه بگیرید ،مقدارش باید بین ۳۰۰ تا ۴۲۰ اهم باشه
ولتاژ ترمینال M2B1 ECU در حالت سوییچ باز باید ۵ ولت باشه
مسیر بین ECU و سنسور رو با اهم متر کنترل کنید

سنسور سرعت سنج:
برق ۱۲ ولت به ترمینال ۱ بدین و برق منفی به ترمنیال ۳ بدین(وقتی سنسور روبروی صورتتون باشه و ترمینال ها رو به پایین باشن، اولی از راست میشه ترمینال ۱)، سیم منفی ولت متر رو به بدنه و سیم مثبتش رو به ترمینال ۲ سنسور وصل کنین، با حرکت دادن آرام سنسور با ولتمتر حرکت پله ای باید قابل ملاحظه باشه
موتور پله ای یا استپر موتور:
اهم متر را بین ترمینالهای A و D قرار بدین و مقاومت اون رو کنترل کنین، این مقاومت باید بین ۴۷ تا ۵۹ کیلواهم باشه، همچنین اهم متر رو بین ترمینالهای B و C قرار بدین و مقاومت این هم باید بین ۴۷ تا ۵۹ کیلواهم باشه.

کوئل:
اهم متر را بین ترمینالهای فشار ضعیف ۱و ۳ ،۲ و ۳ ، مقدار ۰.۶ اهم ، ترمینالهای فشار قوی ۱و ۴ ، ۲ و ۳ ، ۷.۵ کیلو اهم

انژکتورها:
مقاومت سیم پیچ انژکتور، در دمای ۲۰ درجه برابر با ۱۲.۲۵ اهم بعلاوه و منهای ۰.۵ اهم
ولتاژ باز شدن سوزن انژکتورها ۶ ولت است، با اعمال این ولتاژ انژکتور ها باز میشن و یه صدای خاص تیک داره

سنسور دریچه گاز یا TPS:
در دمای ۲۵ درجه، مقاومت بین ترمینال ۱ و ۲ در حالت دریچه بسته ۲۱۰۰ اهم، بین ترمینال ۱ و ۲ کاملا باز ۴۰۰۰ اهم، ترمینال ۱و ۳ کاملا بسته ۳۶۰۰ اهم، ۱ و ۳ کاملا باز ۳۶۰۰ اهم، ۲ و ۳ بسته ۴۶۰۰ اهم، ۲و ۳ کاملا باز ۲۱۰۰ اهم

سنسور اکسیژن:
ترمینال ۱ و ۲ مربوط به گرمکن هست، در دمای ۲۵ درجه مقدار مقاومتش باید ۴ اهم باشه، ولتاژ پایه ۳ و ۴ مربوط به المنت اصلی اکسید زیرکنیم، در حالت موتور روشن اگر بین ۰.۷ تا ۰.۹ بود موتور غنی کار میکنه، اگر بین صفر تا ۰.۱ بود موتور رقیق کار میکنه، با افزایش و کاهش گاز دادن هم مقدار صد در صد باید تغییر کنه
سنسور میل سوپاپ یا CMP:
ولتمتر را بین ترمینال ۲ و بدنه قرار بدین، وقتی سنسور روبروی صورتتون هست، و پایه ها رو به پایین هست، اولین ترمینال از سمت راست ، ترمینال ۳ هست، به ترمینال ۳ برق ۱۲ ولت مثبت بدین و به ترمینال ۱ برق منفی بدنه، پایه منفی ولتمتر هم به بدنه وصل کنین، با قرار دادن آهن مقابل سنسور و دور و نزدیک کردن اون ، ولتاژ باید بین صفر تا ۱۲ تغییر کند!
سوییچ اینرسی:
کلید رو در حالت قطع قرار بدید، و سپس ترمینال ۳ و ۱ رو تست کنید، باید اتصال برقرار باشه
وقتی هم وصل هست کلید، ارتباط بین ترمینال ۲ و ۳ باید برقرار باشه

سنسور MAP:
باید به ترمینال ۳ ولتاژ ۵ ولتی اعمال کنیم و ولتاژ ترمینال ۴ را در فشارهای مختلف اندازه بگیریم،
در فشار مطلق بر حسب اتمسفر۰.۳ ولتاژ سنسور ۱.۲۱ ولت، در فشار ۰.۴ ولتاژ ۱.۶۱، در فشار ۰.۵ ولتاژ ۲.۰۲، در فشار ۰.۶ ولتاژ ۲.۴۲، در فشار ۰.۷ ولتاژ ۲.۸۳، در فشار ۰.۸ ولتاژ ۳.۲۳، در فشار ۰.۹ ولتاژ ۳.۶۴، در فشار ۱ اتمسفر ولتاژ ۴.۰۴ ولت هست.

رله دوبل:
مقاومت بین ترمینال ۳ و ۱۰ (سیم پیچ رله اصلی) ۸۵ اهم، مقاومت بین ترمینال ۷ و ۱۲ (سیم پیچ رله قدرت) ۸۵ اهم

کویل پراید کاربراتوری
مقاومت مدار اولیه ۱.۶ اهم
مدار ثانویه ۱۰.۷ کیلو اهم پارامتر های ذکر شده در دفترچه زیمنس قدیم یا نیم انژکتور یا همون انژکتور کیا بی رقیب در شتاب و مصرف پایین :
آوانس جرقه در دور آرام ۱۰ درجه قبل از مرگ بالا (۱۰ BTDC)
ولتاژ سنسور اکسیژن دور آرام حدود ۴۰۰ میلی ولت (۴۰۰mV)
زمان پاشش انژکتور در دور آرام ۳.۲ الی ۳.۵ میلی ثانیه
دور آرام موتور بعد گرم شدن کامل ۱۰۰ + – ۷۷۰دور
حداقل ولتاژ باتری ۱۲-۱۴.۴ ولت شارژکامل
دمای روشن شدن فن رادیاتور ۹۱ الی ۹۳ درجه سلیسیوس با فرمان ECU – فن تک دور هست
ولتاژ سنسور فشار هوای منیفولد در دور آرام ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلی بار
قابلیت نصب فرمان هیدرولیک
گیربکس اتوماتیک
ایمبللایزر داره
تو فورد فستیوا انژکتور شده همین کیت نصبه
چراغ چک و پورت OBD II هم داره
شیر برقی EGR : (بازگردانی مقداری دود اگزوز به منیفولد ورودی) در دور موتور۱۸۰۰-۳۵۰۰ودمای آب بالای۶۰ عمل میکند و مقداری از خلا رابه سوپاپ EGR میرساند و سوپاپ راه ورود مقداری دود به ورودی را باز میکند
سنسور میل سوپاپ و دور موتور هم درون دلکو هست توسط دوتا دیود نوری ال ای دی که قطع و وصل نور رو از میون یک دیسک چرخان سوراخ دار کنترل میکنه
انژکتور هم ترتیبی پاشش میکنه چون سنسور CAMSHAF داره
کات اف روی ۶۰۰۰ الی ۶۲۵۰ هست
در ضمن علت های لرزش و کمبود دور آرام موتور و بد روشنی و نابسامانی دور موتور در حالت آرام که اصلی ترین شکایت دارندگان نیم انژکتور هاست

پارامتر های ذکر شده در دفترچه زیمنس قدیم یا نیم انژکتور یا همون انژکتور کیا بی رقیب در شتاب و مصرف پایین :
آوانس اولیه که باید به دلکو داده بشه جرقه در دور آرام ۱۰ درجه قبل از مرگ بالا (۱۰ BTDC)
ولتاژ سنسور اکسیژن دور آرام حدود ۴۰۰ میلی ولت (۴۰۰mV)
زمان پاشش انژکتور در دور آرام ۳.۲ الی ۳.۵ میلی ثانیه
دور آرام موتور بعد گرم شدن کامل ۱۰۰ + – ۷۷۰دور
حداقل ولتاژ باتری ۱۲ الی ۱۴.۴ ولت شارژکامل
دمای روشن شدن فن رادیاتور ۹۱ الی ۹۳ درجه سلیسیوس با فرمان ECU – فن تک دور هست
ولتاژ سنسور فشار هوای منیفولد در دور آرام ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلی بار
قابلیت نصب سنسور سرعت سنج الکترونیکی داره مثل ساژم و یمنس جدید داره. اما چرا مدلهای انژکتور کیا داخل ایران اینو ندارند و مثل کاربراتوری ها سرعت سنج ماشین با کابل مکانیکی فعال میشه معجزه سایپا هست
قابلیت نصب فرمان هیدرولیک
گیربکس اتوماتیک
قابلیت فعال سازی ایمبللایزر ۱۰۰% داره

چراغ چک البته نه مثل کیت های دیگه که فقط با روشن شدن مشکل موتوری رو نشون میده بلکه با شمارش تعداد چشمک زدن مراجعه به جدول راهنماش میشه کاملا به سنسور معیوب پی برد و نیازی به دیاگ برای پیدا کردن مشکلات ساده ندارد و پورت OBD I هم داره

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فرهاد می گوید

    سلام : ضمن تشکر از زحمات شما . لطفا در مورد پارامترهای مربوط به هر خودرو جدا گانه ضمن قید شدن نام خودرو جدول ایجاد شود . توضیحات مربوط به عواملی که در تغییر این پارامتر دخیل هستند را توضیح دهید . مثلا در مورد فشار مانیفولد که تنظیم نبودن سوپاپها و سوختگی سوپاپها وسوختن واشر سرسیلندر و غیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.