تقسیم‌بندی خودروها بر اساس کلاس وشاسی

0

تقسیم‌بندی خودروها بر اساس اندازه و کاربرد

کارشناسان، خودروها را بر اساس اندازه و کاربرد به دسته‌های مجزایی تقسیم‌بندی می‌کنند که در این مقاله این دسته‌بندی‌ها را مرور خواهیم نمود.
  1. خودروهای شهری بسیار کوچک (A-Segment):
    خودروهای کلاس A خودروهایی هستند با انداز کوچک و کم‌مصرف که برای تردد در شهر طراحی شده‌اند. این خودروها موتورهای کم حجم با تعداد سیلندرهای کم دارند. برای نمونه دووماتیز و MVM110 در این کلاس قرار می‌گیرند.

    کلاس A
  2. خودروهای شهری کوچک (B-segment):
    خودروهایی که از کلاس A بزگتر هستند و برای تردد درشهر طراحی شده‌اند، ولی قابلیت تردد در خارج شهر را نیز دارند. این خودروها در بیشتر موارد هاچ‌بک هستند. به عنوان مثال تویوتا یاریس و پ‍‍ژو۲۰۶ و پراید در این کلاس قرار دارند.

    کلاس B
  3. خودروهای خانوادگی کوچک (C-segment):
    این خودروها از نظر اندازه متوسط و مناسب برای مصرف خانوادگی هستند. حجم موتور این خودرها عموما بین ۱۴۰۰ تا ۲۲۰۰ سی‌سی هستند. دراین خودروها سعی شده تعادلی بین فضای داخل، اندازه خودرو، عملکرد، تجهیزات و قیمت رعایت شود و به همین دلیل پرفروش‌ترین خودروها در دنیا هستند. به عنوان نمونه مزدا۳ و رنومگان دراین کلاس جا می‌گیرند.

    کلاس C
  4. خودروهای خانوادگی بزرگ (D-segment):
    این خودروها هم از نظر کاربرد برای کاربرد خانوادگی طراحی شده‌اند اما از نظر ابعاد بزرگ‌تر و جادارتر از خودروهای کلاس C هستند و معمولا از موتورهای قوی‌تری بهره می‌برند. پژو۴۰۵ و سیتروئن زانتیا دراین کلاس جای می‌گیرند.

    کلاس D
  5. خودروهای خانوادگی بزرگ نیمه لوکس (D-segment):
    خودروهای کلاس D که امکانات و تجهیزات بیشتری دارند در این دسته می‌گنجند. در سال‌های اخیر بیشتر خودروهای تولیدی در کلاس D‌ همراه با تجهیزات بیشتر و با اندازه‌های بزرگ‌تر عرضه می‌شوند. به عنوان نمونه تویوتا کمری، مرسدس c کلاس، بی‌ام‌و سری ۳ در این کلاس جا می‌گیرند.

    کلاس D نیمه لوکس
  6. خودروهای لوکس متوسط (E-segment):
    خودروهای کلاس E به خودروهایی با امکانات بیشتر و فضای بزرگتر از کلاس D گفته می‌شوند. این خودروها عموما همراه با تجهیزات بیشتری هستند. برای مثال نیسان ماکسیما دراین جایگاه قرار می‌گیرد.

    کلاس E
  7. خودروهای لوکس بزرگ (E-segment):
    خودروهای لوکس بزرگ نیز مانند خودروهای لوکس متوسط در کلاس E جای می‌گیرند. خودروهای لوکس بزرگ معمولا امکانات بیشتری نسبت به خودروهای لوکس متوسط دارند و از نظر ابعاد معمولا کمی بزگتر هستند. به عنوان نمونه مرسدس کلاسE، بی‌ام‌و سری ۵ و هیوندای آزرا در این کلاس قرار دارند.

    هیوندای آزرا کلاس E
  8. خودروهای مجلل (F-segment):
    به لوکس‌ترین، گران‌ترین وبزرگ‌ترین خودروهای سواری شخصی گفته می‌شود که معمولا درکنار آنها مدل طویل (Long wheel base) نیز عرضه می‌شوند. این خودروها معمولا از موتورهای قوی همراه با عملکرد بالا بهره می‌برند و به دلیل قیمت بالا تولید کمتری دارند. به عنوان نمونه مرسدس کلاس S، بی‌ام‌و سری ۷ و لکسوس LS در این کلاس جای می‌گیرند.

    لکسوس LS
  9. رودستر (Roadster):
    به گونه‌ای از خودروها گفته می‌شود که عموما دو در هستند و قابلیت حمل دو سرنشسن را دارند. این خودروها فاقد سقف دائمی بوده و می‌توانند مترادف خودروی کانورتیبل بکار رود. به‌عنوان نمونه مرسدس SLK و آئودی TT در این کلاس قرار می‌گیرند.

    آئودی TT
  10. اسپرت (Sport Car):
    این خودروها پرسرعت و به نسبت وزن، موتور قدرت‌مندتری دارند که از شتاب و قدرت مانور بالا، قابلیت ترمز منحصربه‌فرد و فرمان‌پذیری خوب بهره می‌برند و می‌توانند به فرم دو در و کوپه باشند. معمولا قسمت صندلی عقب از فضای اندکی برخوردار است. به عنوان نمونه مرسدس CLK، بی‌ام‌و سری ۳ کوپه و هیوندای کوپه دراین کلاس جای می‌گیرند.

    هیوندای کوپه
  11. گراند تورر (Grand tourer):
    طراحی این خودروها GT ترکیبی از خودروهای اسپرت و سدان است. همان‌طور که از اسم آنها پیداست برای پیمودن مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند و باید عملکرد خودروهای اسپرت و همچنین فضای کافی خودروهای سدان را برای سفری راحت داشته باشند. به عنوان نمونه مرسدس کلاس SL و بی‌ام‌و سری ۶ دراین کلاس جای می‌گیرند.

    BMW series 6
  12. MPV کوچک (M-segment):
    خودروهای چندمنظوره (ون) که از نظر ابعاد کوچک هستند و بر روی پلت‌فرم کلاس B ساخته می‌شوند. به عنوان مثال فیات ایده در این کلاس قرار می‌گیرد.

    فیات ایده
  13. MPV جمع و جور (M-segment):
    حودروهای چندمنظوره (ون)که از نظر ابعاد متوسط هستند و بر روی پلت‌فرم خودروهای کلاس C ساخته می‌شوند. به عنوان نمونه مرسدس کلاس B و کیا کارنز در این کلاس جای می‌گیرند.

    کیا کارنز
  14. MPV بزرگ (M-segment):
    خودروهای چندمنظوره (ون) که از نظر ابعاد متوسط هستند وبر روی پلت‌فرم خودروهای کلاس D ساخته می‌شوند. برای نمونه کیا کارنیوال در این کلاس جای می‌گیرد.

    کیا کارنیوال
  15. SUV کوچک (j-segment):
    به خودروهای شاسی بلندی گفته می‌شود که کاملا کوچک هستند و بر روی پلت فرم خودروهای کلاس C ساخته می‎شوند. به عنوان نمونه سوزوکی جیمنی در این کلاس جای می‌گیرد.

    سوزوکی جیمنی
  16. SUV جمع و جور (j-segment):
    به خودروهای شاسی بلندی گفته می‌شود که از نظر اندازه کوچک هستند و بیشتر برای استفاده شهری مناسب هستند. این خودروها معمولا بر روی پلت‌فرم خودروهای کلاس D ساخته می‌شوند. به عنوان نمونه بی‌ام‌و X3، سوزوکی گراند ویتارا و تویوتا RAV4 در این کلاس جای می‌گیرند.

    BMW X3
  17. SUV متوسط (j-segment):
    خودروهای شاسی بلند با قابلیت‌های بیابانی و نسبتا بزرگ هستند که امروزه معمولا با امکانات لوکس عرضه می‌شوند. این خودروها معمولا پنج یا هفت نفره هستند و بر روی پلت‌فرم خودروهای کلاس E ساخته می‌شوند. به عنوان نمونه مرسدس کلاس M، تویوتا پرادو، نیسان مورانو و کیا سورنتو در این کلاس جای می‌گیرند.

    کیا سورنتو
  18. SUV بزرگ (j-segment):
    به خودروهای شاسی بلندی گفته می‌شود که از نظر اندازه بزرگ و جادار هستند و وزن و مصرف بالایی دارند. بیشتر استفاده خارج شهری داشته و بر روی پلت‌فرم خودروهای کلاس F ساخته می‌شوند. به عنوان نمونه تویوتا لندکروزر دراین کلاس قرار دارد.

    تویوتا لندکروزر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.