هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
خانه » معرفی خودرو » ۲۰ هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی
۲۰ هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

۲۰ هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

۲۰ هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی+ قیمت و مشخصات فنی این خودروی آلمانی

سال ۲۰۱۳ ،کمتر از ۴ ماه پس از معرفی نسل جدید S کلاس شاهد حضور آن در گمرک کشورمان بودیم و دیری نپایید که به راحتی پلاک ملی هم برایش …
20 هزار کیلومتر رانندگی با بنز S500 ; اشراف‌زاده آلمانی

سال ۲۰۱۳ ،کمتر از ۴ ماه پس از معرفی نسل جدید S کلاس شاهد حضور آن در گمرک کشورمان بودیم و دیری نپایید که به راحتی پلاک ملی هم برایش صادر شد. جالب اینکه باوجود تفاوت نه چندان زیاد قیمت نسل جدید S با نسل پیشین آن در بازارهای جهانی این خودرو در بدو ورود برچسب قیمتی ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی را به خود دید که تقریبا دو برابر قیمت آخرین نسخه های صفر کیلومتر نسل قبلی اش در کشور بود!

در حدود ۲۰ دستگاه از این خودرو با پلاک ملی از اواخر سال ۲۰۱۳ تا اواسط ۲۰۱۴ ،اکثرا با پسوند S500 وارد شد که پس از تصویب قانون منع واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ورود این خودرو هم ممنوع گردید. همین عامل هم باعث شد تا همزمان با اوج گرفتن قیمت خودروهای لوکس در آن دوران، قیمت S کلاس ۲۰۱۴ نیز به شکل باورنکردنی افزایش یابد و حتی تا مرز ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان پیش رود! از این رو پس از گذشت قریب ۲ سال از ورود این خودرو به کشور، نه تنها از جذابیت و خاص بودن Class-S کاسته نشده، بلکه قیمت بسیار بالا و تعداد انگشت شمارش در سطح خیابان ها، ارج و قربی چند برابری به آن بخشیده است! در طول این مدت با چندین دستگاه S500 جدید برخورد داشتیم که اکثر آنها به دلیل حساسیت به حق مالکانشان با کارکردی در بازه ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتری بیشتر میهمان پارکینگ خانه ها بودند تا حضور درخیابان ها! چندی پیش ولی یکی از نسخه های خاص این خودرو در اختیارمان قرار گرفت که برخلاف خودروهای فوق به عنوان اتومبیل مورد استفاده روزمره مالک، در طی حدودا دو سال قریب ۲۰ هزار کیلومتر مسافت پیموده است!

مرسدس بنز Edition1 S500

مرسدس بنز Edition1 S500

خودروی Class-S مورد آزمایش ما از نسخه خاص Edition1 بود و این ویژگی با نمایش لوگوی Edition1 در جاهای مختلف کابین و بدنه به ما گوشزد میشد. نسخه ای که به مناسبت بزرگداشت نسل جدید Class-S در ۱۲ماه نخست تولید این محصول به صورت سفارشی ارائه شد و تفاوت هایی را با نمونه های بعدی داشت. از تفاوت های ظاهری این ورژن با S کلاس های معمولی نیز میتوان به عرضه آن با دو رنگ ویژه آبی زغالی (Anthracite) و سفید الماسی اشاره نمود که جلوه ویژهای به آن می بخشد. ضمن این‌که در داخل کابین هم صندلی های چرمی برند Designo به رنگ آبی کبود با تلفیق چوب و چرم کرم رنگ داشبورد شاخص ترین وجه تمایز آن با مدل معمولی به حساب می آیند. بد نیست بدانید که برای سفارش این خودرو در زمان تولیدش می بایست ۲۵ هزار دلار مازاد برقیمت اولیه S کلاس پایه پرداخت میشد.

شروع یک تجربه

اولین بار خودرو را در یک بعدازظهر دلنشین دیدیم. هوا لحظه ای آفتابی و لحظه ای ابری میشد تا رنگ خاص Class-S نیز با این تغییر نور، بین سورمه ای تیره و ترکیبی از نوک مدادی و آبی روشن، متغیر باشد. بعد از نشستن در پشت فرمان و آماده شدن برای حرکت، اتومبیل با استارتی نرم و بی صدا روشن شد و دو صفحه نمایش رنگی بزرگ ۱۲.۳ اینچی به هم چسبیده با گرافیکی خاص ظاهر شدند که در یکی عقربه های مجازی پشت آمپر نمایان و در دیگری اطلاعات چند رسانه ای خودرو نمایان بود. پس از درگیر کردن دنده از طریق دست دنده پشت فرمان، حرکت را در حالت ECO (اقتصادی) آغاز کردیم و در همان ابتدا تمرکزمان را بیشتر از هرچیز به بررسی سیستم (Control Body Magic (MBC گذاشتیم.

نحوه کارکرد این سامانه به این شکل است که تعلیق خودرو به صورت کاملا هوشمند و با اسکن نمودن سطح جاده توسط دوربینی مخصوص_در کسری از ثانیه_ به تنظیم نرمی و سفتی کمک‌ها می پردازد تا در تمام مدت حرکت، این چرخ ها باشند که مرتعش می شوند نه بدنه! به این ترتیب رانندگی با Class-S علی رغم استفاده از تایرهایی با فاق کوتاه، کاملا نرم و بدون احساس کوچک‌ترین ارتعاش یا لرزش در درون کابین است و گویی خودرو بدون تماس با سطح زمین حرکت می‌کند! در پشت فرمان، لمس چرم و متریال با کیفیت، روشن بودن ماساژور، ورود کمترین صدا به درون کابین و آرام و نرم بودن خودرو در هنگام شتابگیری و تعویض دنده (به ویژه در حالت Comfort و Eco) تجربه ای کاملا آرامش بخش و منحصر به فرد از رانندگی را ارائه میکرد. چنین تجربه ای را پیش از این نه در نسل های قبلی Class-S و نه در دیگر رقبای هم سطحش همچون سری ۷ ب ام و مشاهده نکرده بودیم. اگرچه در حالت Eco با‌کندی واکنش خودرو نسبت به فشردن پدال گاز روبرو بودیم و شتابگیری با اندکی تاخیر آغاز میشد اما در حالت اسپرت عملکرد پدال گاز کاملا سریع بود و این خودروی سنگین ۲ تنی (۲۱۶۵ کیلوگرمی) به سرعت شتاب می گرفت.

lblmgqq1es07wqa86e94.jpg

علاوه بر این ناگفته نماند که تفاوت اصلی خودرو درحالت های Eco و Comfort گهواره ای بودن کمک‌ها و تغییر ارتفاع مداوم خودرو در هنگام شتابگیری بود. در حالت Sport نیز با کاهش ارتفاع و نزدیک‌تر شدن خودرو به سطح زمین، گویی سیستم MBC با هدف پایداری بیشتر، تعلیقی کم تحرک تر را برای آن برنامه ریزی می‌کرد. پیشرانه ۴.۶ لیتری V8 با کد M278 توسط دو توربو توان خروجی را به ۴۴۹ اسب بخار می رساند تا با انتقال این نیرو توسط یک گیربکس ۷سرعته G ترونیک به چرخ های عقب، در طول مدت ۴.۷ ثانیه دست‌یابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میسر شود. همچنین سرعت این سوپرلوکس مرسدس به ۲۵۰‌ کیلومتر درساعت محدود شده است که متاسفانه به دلیل محدودیت های محیطی امکان تجربه آن برای ما فراهم نشد. با این حال در بیشتر سایت ها و نشریات معتبر گفته شده که حتی در این سرعت نیز میتوان با آرامش تمام(!) بر روی صندلی های آن لم داد و از داخل کابین لوکس آن نهایت لذت را برد.

در آغوش تکنولوژی!

رانندگی با Class-S توسط انواع سیستم های هوشمند- همچون رادار فعال- انجام می شود که وظیفه ترمز اتوماتیک، ترمز مبتنی بر گشتاور (همچون ترمز گیربکس) ، حفظ فاصله با خودروی جلویی و نگهداری خودرو بین خطوط جاده (با سفت شدن فرمان هنگام رفتن روی خط) و جلوگیری خروج از جاده را به عهده دارند. همچنین انواع رادارهای نقطه ای، سنسورهای اطراف خودرو، سیستم تشخیص عابر پیاده از حیوانات و یا اشیاء، سامانه دید در شب، چراغ های هوشمند تمام LED در جلو و عقب، سیستم تشخیص وضعیت جسمانی و هوشیاری راننده و واکنش نسبت به آن به همراه ده ها سیستم هوشمند دیگر همگی از Class-S یک خودروی کاملا هوشمند ساخته اند .

mjuscaj7jh6yrru3lox.jpg

البته کلیه این سیستم ها پیشگیری کننده های پیش از وقوع حادثه هستند و سیستمهای ایمنی دیگری همچون ایربگ های سرتاسری کابین، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده مجهز به ایربگ در زیر آن (Beltbag) و… این تضمین را به سرنشینان خودرو میدهند که پس از وقوع حادثه نیز میزان جراحت ها به حداقل برسد.

حس سرنشینان پشتی در Class-S

با نشستن در صندلی های پشتی، اتومبیل توسط خود راننده به حرکت درآمد. خودروی مذکور یک Class-S پنج نفره بود که به جای کنسول ثابت مرکزی در ورژن چهار نفره (Class Business) ، یک کنسول متحرک با امکانات محدودتر داشت. هر دو صندلی پشتی مجهز به سیستم ماساژ چندحالته، گرم‌کن و سرد‌کن، تنظیم ۸ حالته برقی به همراه ۳ حافظه ذخیره سازی و پرده های برقی پنجره کناری بودند که همگی از طریق کلیدهای طراحی شده بر روی درها در دسترس قرار می گرفتند. در کنار آن تهویه مطبوع دوگانه برای عقب، دو مانیتور سرگرمی ۱۰.۲ اینچی به همراه ۲ عدد کنترل بیسیم ، کنسول متحرک مجهز به جا لیوانی و یخچال در پشت آن، از دیگر امکانات قسمت پشتی خودرو محسوب میشدند. خواباندن پشتی صندلی و تکیه دادن به پشت سری فوق العاده نرم عقب وجای پای دلباز به واسطه ۱۴ سانت فاصله طولی بیشتر در نسخه LWB به همراه نورپردازی فوق العاده زیبای کابین توسط ۳۰۰ لامپ LED با امکان تغییر رنگ، حسی کاملا لذت بخش و آرامی به سرنشین عقب منتقل می‌کرد.

مخارج مورد تقبل

به خاطر بازه قیمتی ۲ تا ۳ میلیاردی نسل جدید S کلاس در کشور، عده زیادی هزینه های سنگینی را در کنار استهلاک بالا برای آن متصورند. طبق گفته مالک در طول این ۲ سال، باوجود طی مسافت های طولانی و رانندگی با خودرو در هر شرایطی، هزینه ها تنها شامل تعویض ۱۰ لیتر روغن و فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵ هزار کیلومتر با قیمتی در حدود ۳ میلیون، تعویض چهار حلقه لاستیک در این مدت به قیمت ۱۰ میلیون و تعویض لنتها هربار در حدود ۲ میلیون تومان بوده که اگرچه چنین مبالغی به هیچ وجه کم نیستند ولی به نسبت قیمت بالای خودرو و در مقایسه با هزینه های نجومی ب ام و و یا پورشه، باید گفت که کاملا مناسب تلقی میشوند!

k8k690wz2bx2d3bjg1sz.jpg

– بازنشر از ماهنامه سرعت

 

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است