چگونگی ساخت پیشرانه ۸سیلندر خارق العادهBMW

0

پیشرانه ۸ سیلندر خارق العاده خودروی بی ام و E۹۲ M۳ چگونه ساخته می شود؟

پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خودروهای E۹۰/E۹۲ M۳، اغلب به‌عنوان یکی از بهترین پیشرانه‌های ساخت BMW انگاشته می‌شود: پیشرانه‌ای با اقتباس از پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر خودروی BMW S۸۵ بکار رفته در M۵/M۶، که معماری پایه و ساختمان آلومینیومی آن مشابه است. پیشرانه‌ی S۶۵ بی‌ام‌و در قطر ۹۲ میلیمتری سیلندر و کورس پیستون ۷۵.۲ میلیمتری، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ Double-VANOS و نسبت تراکم ۱۲.۰:۱ مشابه پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر S۸۵ است.

نتیجه تصویری برای پیشرانه ۸ سیلندر خارق العاده خودروی بی ام و E۹۲ M۳ چگونه ساخته می شود؟

یک سیستم روغن‌کاری wet-sump با یک پمپ بازگشت روغن و یک پمپ اصلی روغن، جایگزین سیستم wet-sump سه-پمپی مورد استفاده در پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر شده و موجب کاهش وزن شده است. به‌هنگام شتاب‌گیری به‌منظور به حداکثر رساندن قدرت، ارتباط دینام با موتور قطع می‌شود. در سیستمی که BMW نام آن را احیاء انرژی ترمز (Brake Energy Regeneration) گذاشته، باتری در صورت امکان، تنها هنگام ترمز کردن و شتاب‌گیری معکوس شارژ می‌شود.

نسخه‌ی به‌روز شده‌ای از ECU زیمنس مدل MSS۶۵ (بکار رفته در S۸۵ V۱۰) در پیشرانه‌ی ۸ سیلندر گنجانده شده است. ادعا می‌شود ECU جدید (به نام MSS۶۰) قادر است ۲۰۰ میلیون محاسبه در ثانیه را انجام دهد، که به راحتی ECU پیشرانه‌ی S۵۴ را که قادر به ۲۵ میلیون محاسبه در ثانیه است، پشت سر می‌گذارد. MSS۶۰ در واقع قبل از واحد کنترل MSS۶۵ ساخته شد، هرچند در خودروهای تولیدی تا سال ۲۰۰۷ در M۳ استفاده نشد. واحدهای کنترل جدید M۳ بوسیله‌ی کمپانی کنتیننتال تولید می‌شوند و دیگر برچسب زیمنس را بر خود ندارند.

نتیجه تصویری برای پیشرانه ۸ سیلندر خارق العاده خودروی بی ام و E۹۲ M۳ چگونه ساخته می شود؟

این پیشرانه با ۲۰۲ کیلوگرم وزن جایگزین موتور خطی ۶ سیلندری می‌شود و از آن ۱۵ کیلوگرم سبک‌تر و کوتاه‌تر است.

ترتیب احتراق در پیشرانه‌ی S۶۵ اینچنین است: ۱-۵-۴-۸-۷-۲-۶-۳ که با پیشرانه‌های ۸ سیلندر معمولی BMW که از ترتیب ۱-۵-۴-۸-۶-۳-۷-۲ پیروی می‌کنند، متفاوت است.

پیشرانه‌ی مذکور در بی‌ام‌و E۹۲ M۳ معرفی شد و در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان پیشرانه‌ی بین‌المللی سال در رده‌ی ۳ الی ۴ لیتری برگزیده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.