داستان عبرت آموز پاره شدن تسمه تایم خودرو در جاده

داستانی شنیدنی و پندآموز یکی از رانندگان گرفتار شده در جاده به خاطر پاره شدن تسمه تایم+هزینه وجزئیات

فهرست مطالب

پژو 206 در حال بکسل از شهر بابک به سیرجان توسط سایپا یدکباید اضافه کنم که این شیوه بکسل کردن به خودرو از ناحیه سپر صدمه وارد می کند و باعث کج شدن برخی قسمتهای خودرو می شود. ای کاش از تریلر و نیمه تریلر ها در حمل خودرو کمک گرفته شود. نمونه این وسایل را در وب می توانید ببینید. البته یک نمونه حمل خودرو هست که خوردو را به روی کفی منتقل و حمل می کند.

پژو 206 در محل توقف نزدیک شهر بابک در بهمن 93

در اینجا شرح ماجرای خراب شدن ماشین به علت رد کردن تسمه تایم و کج شدن سوپاپ ها که در ابتدای سفر مان از بندرعباس به تهران در حوالی شهر بابک رخ داد و مسائل و مشکلات تعمیر ماشین  و باقی قضایای این سفر را که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ۱۳۹۴ رخ داد را نوشته ام.

سومین سفر پی در پی از بندرعباس به تهران

نتیجه تصویری برای پاره شدن تسمه تایم 06در اواخر بهمن ۱۳۹۳ به تهران و از طریق جاده چالوس به شمال رفتیم. حدود سه هفته بعد مجددا به تهران و از جاده چالوس به شمال رفتیم. در ایام عید هم سفری به استان کرمان رفتیم.

در اواخر فروردین ۱۳۹۴ مجددا لازم شد که به تهران برویم. سفر سه نفری مان با ماشین ارزانتر از هواپیما و حتی قطار تمام می شود چون حدود دویست هزار تومان پول بنزین است. صبح نسبتا زود هم راه افتادیم که یک سره به مقصد برسیم.

تمام مسیر تهران بندرعباس کویری است و به سختی بتوان سایه ای پیدا کرد. حدود ده کیلومتری شهر بابک درخت در هم پیچیده ای کنار یک ساختمان هست که در سفر بهمن ۹۳ هم همینجا برای نهار و استراحت توقف کرده بودیم. چند کیلومتر قبل هم پمپ بنزینی است که قبل از توقف برای نهار در آنجا باک را پرکردیم به نام پمپ بنزین حصاروئیه.

پس از نهار لاستیک چرخ سمت راست عقب را با زاپاس عوض کردم چون در سرعت بالای ۱۰۰ آن سمت می لرزید و احتمال دادم از فرسودگی لاستیک باشد. وسایل را جمع کردیم و استارت زدم، ماشین روشن شد، دنده عقب رفتم تا از محل پارک خارج شوم، به محض اینکه خلاص کردم ماشین خاموش شد!

مجددا استارت زدم اما روشن نشد. اتصالات را برسی کردم و استارت زدم، روشن نشد.

پمپ بنزین را چک کردم، شلنگ هایش را باز کردم تا جریان بنزین را ببینم که خوب بود و مشکلی نداشت.

کوئل را بیرون آوردم و نزدیک قالپاق موتور گرفتم که قوس برقرار می شد و مشکلی نبود.

ماشین را هل دادیم اما روشن نشد.

نتیجه تصویری برای پاره شدن تسمه تایم 06قاب تسمه تایم را باز کردم تا ببینم سر جایش هست یا نه که بود اما کاش استارت می زدم تا ببینم آیا می چرخد یا نه.

تمام فیوز های داخل داشبرد و رو و پشت BSM را بیرون آوردم اما همگی سالم بودند.

کم کم متوجه شدم وقتی استارت می زنم، یک چیزی کم است!؟ یعنی در صدا کمبود بود!

در نهایت با شماره امداد خودرو ۰۹۶۴۴۰ تماس گرفتیم تا به کمک بیایند اما فقط پیغام می شنیدیم که “کارشناسان مشغول پاسخگویی می باشند” و سکوت. نه یک آهنگی نه یک دیلینگ دیلینگی. بعد از اینکه بارها مدت طولانی پشت خط منتظر ماندیم همسرم به ۱۱۰ تلفن کرد! که شماره یدک کش محلی را به او دادند. اما آن خط جواب نمی داد. مجددا با ۱۱۰ تماس گرفت که شماره دیگری دادند که آن شخص خودش در جاده دیگری بود اما به یدک کش دیگری خبر داد و با ما تماس گرفت و کمی بعد آمد و ماشین را یدک کش به شهر بابک که ۱۰ کیلومتر فاصله داشت بردیم.

۴۵ هزار تومن هزینه بکسل

نتیجه تصویری برای پاره شدن تسمه تایم 06

ساعت حدود ۴ بعد از ظهر شده بود و از شانس، تعمیر گاه تنظیم موتوری که یدک کش می شناخت بسته بود و طی تماس نیز حاضر نشد برگردد. ناچارا به تعمیر گاه تنظیم موتوری دیگری رفتیم که یدک کش به او اطمینان نداشت. لاغر بود! خیلی هم سیگار می کشید، یک دندان سالم هم نداشت! حتما مسواک نزده بوده وگرنه بچه خوبی بوده! بعد از کلی معطلی سراغ ماشین آمد و بعد از وصل کردن دیاگ و چک کردن گوناگون، گفت که عیب برقی نیست و ماشین کمپرس ندارد و این همان کمبودی بود که من در صدا به آن اشاره کردم. ماشین کمپرس نداشت.

تنظیم موتوری به تعمیرکاری به نام “سید” زنگ زد و از او خواست که بیاید ماشین را چک کند. بعد از نیم ساعتی مردی با موهای جوگندمی، بی حوصله، لاغر! دندان خراب!! (مسواک نزده بود) آمد ماشین را در دنده پنج گذاشت و کمی هل داد و متوجه شد که چرخ دنده میل سوپاپ اصلا نمی چرخد!

در مدتی که منتظر بودیم “سید” بیاید کمی دورتر به عابر بانک رفتم و در راه همان راننده یدک کش را دیدم و برایش شرح دادم و راجع به “سید” گفتم و او نیز تایید کرد که کار “سید” خوب است.

برای انتقال ماشین به تعمیرگاه “سید” خواستم به همان یدک کش تلفن کنم اما “سید” گفت: “مگر پول زیادی داری” و خودش با پیکان یدکمان کرد تا تعمیر گاهش.

زمان برای ما خیلی اهمیت داشت چون الزاما بایست روز شنبه در تهران می بودیم. آن روز پنج شنبه بود و ما از “سید” خواستیم حداکثر تا فردا (جمعه) ظهر ماشین را تحویل دهد. اما او صحبت از شنبه می کرد.

در تعمیرگاه “سید” به سرعت برق و باد سر سیلندر باز و اوراق شد! خیلی اشتیاق داشتم ببینم کج شدن سوپاپ چگونه است در حالی که بعد از گذشت هفت هشت ساعت همسر و پسرم دیگر حسابی خسته و بی حوصله بودند. به سختی می شد باور کرد که سوپاپ کج شده باشد. فقط اندکی نعلبکی سوپاپ های کوچک دود نسبت به ساق آن کج شده بود. البته همین کافی بود که مانع کمپرس در محفظه احتراق گردد. تا وقتی اثر برخورد سوپاپ ها با روی سیلندر ها را که سیاه شده بود و جای برخورد خوب مشخص بود را ندیدم هنوز در کج شدن سوپاپ ها تردید داشتم.

تسمه تایم هم پاره نشده بود اما به خاطر استارت زدن های مکرر، تعدادی از دندانه های آن به کلی کنده و ساییده شده بود.

“سید” می گفت که تراشکار ها جمعه کار نمی کنند، در نهایت با یکی شان هماهنگ کرد و شبانه سرسیلندر را برد تا فردا صبح آنرا با سوپاپ های نو آب بندی کنند.

تصویر مرتبطخیلی جالب بود که در شهر بابک تلفن های ثابت را هیچ کس پاسخ نمی داد! حداقل در آن موقعیت که این طور بود. از ۱۳۳ تاکسی گرفتیم و رفتیم به “هتل شهر داری” اما هیچ کس آنجا نبود و خالی بود، تاریک و مسئولش هم رفته بود شام بخورد. راننده از مهمانسرای خانه معلم خیلی تعریف می کرد، یعنی در آنجا از هرکس سراغ محل اقامت را می گرفتیم اصرار بر خانه معلم داشتند. انگار که با هتل شهر داری مشکل داشتند! در نهایت در آنجا اتاق گرفتیم که اتاقش اصلا تعریف کردن ندارد. اما حسنش این بود که رستوران داشت و تهیه شام راحت شد. صبح روز بعد حدود ساعت ۱۰ به “سید” تلفن کردیم اما ایشان به تفریح رفته بود! و خبری هم از تراشکار نداشت.

۴۰ هزار تومن هزینه اقامت

با توجه به دوستانی که در سیرجان – ۱۰۰ کیلومتر به عقب – داشتیم و اطلاعاتی که راجع به زمان عبور قطارهای بندرعباس به تهران گرفتیم به “سید” زنگ زدیم و گفتیم بیا ماشین را – به همین شکل اوراق شده – تحویل بده. و او هم خیلی استقبال کرد. از آن سو هم با همان راننده یدک کش هماهنگ کردیم که برای بکسل ماشین به تعمیر گاه “سید” بیاید. اما در کمال تعجب یدکش با سرعت از جلوی تعمیر گاه “سید” گذشت و کمی بعد تماس گرفت که چرا ما در تعمیرگاه “سید” نیستیم! و ما آدرس خود را اعلام کردیم. وقتی آمد با تعجب گفت که این “سید” نیست! “سید” شخص دیگری است! اگر ماشین را تحویل او داده بودید امروز حتما آنرا به شما تحویل می داد!

“سید” غیر اصلی/متفرقه/بازار مشترک/چینی/… که خودش نیامد چون اصلا جایی بود که به سختی آنتن می داد. شاگردش آمد و تازه “سید” ۵۰ هزار تومن هم دستمزد گرفت.

۵۰ هزار تومان هزینه باز کردن سرسیلندر

۱۷۰ هزار تومان هزینه بکسل از شهر بابک به سیرجان

ساعتی بعد در سیرجان ماشین را به آشنایان که از قضا تعمیر گاه داشتند سپردیم و برای سوار شدن به قطار حدود ساعت ۱۷ به مقصد تهران به ایستگاه راه آهن سیرجان که خیلی هم از شهر دور است رفتیم. در آنجا به ما اطمینان دادند که در این فصل در قطار جای خالی زیاد است. و همین طور هم شد. ما که سه نفر بودیم توانتستیم یک کوپه چها نفره (غزال) در بست بگیریم.

در واقع پسرم که  پنج و نیم سال سن دارد بعد از دو سفر قبل که با ماشین رفته بودیم و دیگر از نشستن در ماشین و به مدت طولانی خسته و شاکی بود خیلی دلش می خواست که با قطار برویم اما ما ۲۰۰ تومن پول بنزین را می دیدیم! وقتی در کوپه مستقر شدیم و پسرم شروع به بالا و پایین رفتن از نردبان شد رو به ما گفت: “من که به شما گفتم با قطار بیاییم”

۲۰۰ هزار تومن هزینه قطار (با تخفیف)

داستان بازگشت

و اما شنیدن ماجرای بازگشت هم خالی از لطف نیست.

قطار تهران-بندرعباس وقتی به سیرجان می رسد ساعت حدود ۳ بامداد است و از طرفی ماشین هم در سیرجان بود. یا باید همگی به بندرعباس می رفتیم و من برای بردن ماشین دوباره به سیرجان می آمدم. یا آنها به بندر می رفتند و من در سیرجان پیاده می شدم. یا ماشین را بار می کردند و به بندر می آوردند. و از طرفی تحویل گرفتن ماشین ساعت ۳ بامداد هم خود یک داستان بود.

در نهایت همگی در سیرجان پیاده شدیم – چقدر پسرم غر زد – و ترتیبی اتخاذ گردیده بود که ماشین در آن ساعت به ما تحویل شود. و باقی می ماند رانندگی در آن ساعت. اولش خوابم کاملا پریده بود و سرحال بودم اما کم کم خوابم گرفت. جاده هم خیلی خیلی خلوت بود. انتهای مسیر در خواب و بیداری می راندم وقتی هم که به خانه رسیدیم زدم به درب پارکینگ!

۲۳۷ هزار تومن بلیط کوپه چهار نفره برگشت به سیرجان!

۵۰۰ هزار تومن هزینه تعمیر قطعات (۳۰۰) دستمزد (۱۵۰) تراشکاری (۵۰)

شکر خدا تعمیر رضایت بخش بود. فقط در روز های بعد متوجه شدم تخته گاز هم ماشین راه نمی رود! سابقه نداشت پدال گاز را تا ته فشار دهم. با خود گفتم حتما سوپاپ ها خوب آب بندی نشده اند. اما بعد که دور و بر موتور را وارسی می کردم متوجه شدم گیره ای که سیم گاز را نگه می دارد با یک گیره دیگر عوض شده و با فاصله ای قرار گرفته که سیم گاز خلاصی زیاد داشت. شاید به عمد این طور بود که در روزهای اول تعمیر زیاد گاز نخورد. البته این فقط یک حدس است.

۱۲۴۲ هزار تومان مجموع هزینه ها

نتیجه می گیریم که…!

پندهای بسیاری می توانید از این داستان بگیریم، که به آنها اشاره می کنم!

یکی اینکه هر از گاهی، مثلا هر ۱۰ هزار کیلومتر یک نگاهی به دندانه های تسمه تایم بیندازید؛ خودتان یا مکانیک. مخصوصا قبل از سفر. تسمه تایم ماشین من  کنتی تک بود که در ۱۷-۱۲-۹۲ یعنی یک سال و یک ماه و ۱۰ روز قبل از خرابی بسته شده بود و حدود ۴۱ هزار کیلومتر کارکرد داشت یعنی هنوز به زمان تعویض آن نرسیده بود. یک مکانیک در اینجا (بندرعباس) گفت که او هر سال تسمه تایم ماشین خود را عوض می کند و کاری به کارکرد آن ندارد. با توجه به مشکلات و هزینه هایی که متحمل شدیم میبینم که کار عاقلانه ای است.

مدتی بعد یک فروشنده تسمه گفت اگر به شرکت وارد کننده تسمه تایم تلفن می کردی آنها هزینه را پرداخت می کردند. البته آن موقع من اصلا به یاد همچین چیزی نبودم. واگر هم بودم هیچ شماره ای نداشتم. واگر هم داشتم و تماس می گرفتم و اگر جواب می داد در شهر بابک؟ کی؟ کجا؟ چی؟

در طول چندین سال که ماشین را دارم چندین را تسمه تایم را تعویض کرده ام. حتی تسمه تایم داشته ام که مدام در روغن نشتی غوطه ور بوده اما سالم مانده و هیچ کدام دچار چنین نقصی نشد.

دیگر اینکه اگر ماشین ناگهانی خاموش شد، بروید ببینید آیا تسمه تایم سر جایش هست و آیا اگر هست می چرخد یانه البته نه با استارت زدن بلکه ماشین خاموش در دنده پنج و به آرامی کمی هل. البته هنگام خاموش شدن واقعا چه کسی حال دارد چنین بررسی انجام دهد با توجه به اینکه احتمال چنین نقصی در مقابل اشکالات دیگر که باعث خاموش شدن ماشین می شود بسیار اندک است.

دیگر اینکه در جاهایی آشنا نیستید اما دچار عیب ماشین شدید، بدون عجله و شتاب، در مورد تعمیر گاه های موجود تحقیق و پرسجو کنید. زیرا احتمال دارد بخاطر همراه داشتن خانواده و اینکه زود سروته قضیه را هم بیاورید دچار مشکلات بیشتری شوید. به معنای دیگر اگر به کسی اعتماد نداشتید از او دور شوید.

نمی دانم دلیل بروز این اشکال چه بود؟ و هیچ کس هم جوابی برای آن نداشت. تنها حدس و گمان دارم که می توانم آن را به معیوب شدن دندانه های تسمه تایم ربط دهم که مربوط به چند ماه قبل از سفر اول یعنی اواخر پاییز ۹۳ و پایان استفاده از کولر ماشین است. چون اگر نمی دانید پس بدانید که در بندرعباس فقط دو سه ماه کولر ها خاموش می شوند. قابل توجه – برخی –  رانندگان شهر های دیگر که فکر می کنند دکمه کولر کلید انفجار خودرو است! البته کولر های گازی در مناطق مرطوب و شرجی مثل بندرعباس خیلی خوب کار می کنند بر خلاف مناطق خشک و گرم.

در آن مدت دور موتور بطور ناگهانی بالا و پایین می رفت و مثل ضربه خوردن ماشین بود. استپر ماشین را به سفارش تعمیر گاه عوض کردم اما درست نشد. اتفاقا ایساکو هم گرفته بودم اما مکانیک ها می گفتند باید اصلش را گیر بیاوری. در نهایت مجبور شدم سوکت استپر را بیرون بکشم! وقتی دور سلو کار می کرد سوکت را کشیدم و چون کولر هم نمی گرفتم، نتیجه داد. انگار بود و نبودش هیچ تفاوتی نداشت. اوایل امسال که کولر را راه انداختم سوکت استپر را هم وصل کردم. تا همین چند روز پیش (اوایل اردیبهشت ۹۴) هم خوب بود اما انگار کم کم مرضش دارد بر می گردد!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.