چند نوع لاستیک داریم؟

0

انواع مدل لاستیک خودرو

فهرست مطالب

انواع لاستیک های خودرو

در این مقاله قصد داریم به سوالی پاسخ دهیم که ممکن است پس از گشت و گذار در سایت‌های اینترنتی یا به هنگام خرید خودرو و یا لاستیک آن برای بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو پیش آمده باشد: اعدادی که روی بدنه ی لاستیک و یا در بخش مشخصات لاستیک نوشته شده‌اند نشانه ی چیست؟ این اعداد و حروف که بر بدنه ی لاستیک‌ها حک شده اند به عنوان کد شناسایی لاستیک هستند و اطلاعات زیادی در اختیار ما قرار داده که می توانند در انتخاب لاستیک مناسب به ما کمک کنند.

انواع لاستیک بر اساس کاربری

نتیجه تصویری برای انواع  لاستیک خودرو

حروف قبل از اعداد در این کد ها توانایی حمل بار را نشان می‌دهند. حرف P در ابتدای این کد نشان دهنده‌ی لاستیک های مسافری (Passenger) است. اکثر خودروهای غیر وانت یا SUV دارای این لاستیک‌ها هستند. حروف LT (Light truck) در ابتدای این کد نشان‌دهندهی لاستیک‌های مناسب وانت و ون است. این لاستیک‌ها تحمل فشار بیشتری نسبت به لاستیک‌های مسافری دارند اما برای وانت‌ها و کامیون‌های سبک‌وزن مناسب‌اند. حروف ST مخفف Special Trailer بوده نشان‌دهنده‌ی لاستیک‌های مخصوص تریلی و با توانایی حمل بار بالا است.

انواع لاستیک‌ها بر اساس ساختار

لایه‌های تشکیل دهنده‌ی لاستیک‌ها از سیم‌هایی که با کائوچو پوشیده شده‌اند ساخته می‌شوند. جهت و نحوه‌ی قرارگیری این لایه‌ها نقش مهمی در عملکرد لاستیک‌ها داشته و یکی از روش‌هایی است که لاستیک‌ها را بر اساس آن طبقه‌بندی می‌کنند. حروفی که بعد از ابعاد در روی لاستیک‌ها مشاهده می شود نیز نشان دهنده‌ی همین طبقه‌بندی هستند. لاستیک‌ها با توجه به لایه‌های تشکیل‌دهنده‌شان به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند.

بایاس

ساختار لاستیک بایاس در خودرو

 لاستیک‌های بایاس که با حروف B یا D بر روی لاستیک مشخص می‌شوند شامل لایه‌هایی هستند که در آنها سیم‌ها به طور مورب کشیده شده‌اند و لایه‌های بعدی در زاویه ی مخالف کشیده شده و همانطور که در شکل دیده می شود یک طرح متقاطع تولید می‌کنند. این ساختار باعث می شود که لاستیک انعطاف خوبی داشته و بر روی سطوح ناهموار عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. در عین حال این طراحی منجر به افزایش مقاومت گردشی و کاهش کنترل و کشش در سرعت‌های بالا می‌شود که از بزرگترین معایب این لاستیک‌ها به حساب می آید.

رادیال

ساختار لاستیک رادیال خودرو

لاستیک‌های رادیال که با حروف R مشخص می شوند از مزیت‌های بیشتری نسبت به لاستیک های بایاس برخوردارند. از جمله این مزیت‌ها می توان به عمر بیشتر لاستیک، مقاومت در برابر پارگی، بریدگی و پنچرشدن اشاره کرد. کشش بالای لاستیک با سطح جاده، کنترل بهتر و مصرف سوخت کمتر از دیگر مزیت‌های این لاستیک‌هاست. در لاستیک‌های رادیال سیم‌ها در عرض لاستیک، بدون زاویه و موازی با هم کشیده شده‌اند. از معایب لاستیک‌های رادیال کنترل سخت‌تر با سرعت پایین و در مسیرهای ناهموار، و قیمت بیشتر نسبت به لاستیک‌های بایاس می‌توان نام برد.

شاخص بار

 شاخص بار نشان‌دهنده‌ی بیشترین مقدار وزنی است که یک لاستیک می‌تواند بدون خطر حمل کند. شاخص بار لاستیک‌های مسافری معمولا بین ۷۵ تا ۱۰۵ متغیر است.

امتیاز سرعت

 این حروف نشان‌دهنده‌ی حداکثر سرعتی است که هر لاستیک می‌تواند تحمل کند. به طور کلی هر چه امتیاز سرعت لاستیک بیشتر باشد، کنترل خودرو بهتر خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.