روش های صحیح بکسل کردن خودرو

0

آموزش روش های صحیح بکسل کردن خودرو وبهترین جای بکسل کردن خودرو

فهرست مطالب

احتمالا برای شما نیز پیش آمده که پشت فرمان خودرویی نشسته، استارت بزنید و دریابید خودرو روشن نمی شود، یا حتی استارت نمی خورد و یا ممکن است به علل متفاوتی مثل شکستگی پلوس چرخ ها، پاره شدن تسمه تایمینگ،خرابی موتور یا سیستم برقی خودرو و یا دلایل مشابه دیگر مجبور به بکسل کردن خودروی خود به سمت منزل یا تعمیرگاه شوید.

نتیجه تصویری برای بهترین جای بکسل کردن خودرو

برای این کار باید نکاتی را بدانیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

۱)    هنگامی که خودروی شما خراب شده و به هر دلیل ناچار به بکسل کردن شده اید، باید ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و خودرویی را بیابید که توانایی کشیدن این خودرو را داشته باشد. مثلا یک خودروی سدان یا یک خودروی هاچ بک نباید برای بکسل کردن یک خودروی شاسی بلند یا وانت بزرگ استفاده گردد، چرا که این کار مطمئنا به موتور و شاسی آن صدمه وارد می کند.

نتیجه تصویری برای بهترین جای بکسل کردن خودرو

۲)    باید یک سیم بکسل یا تسمه و طناب محکم تهیه کنید. اگر مجبور بوده و در مضیقه هستید، یک زنجیر هم می تواند نقش سیم بکسل را بازی کند، البته برای مسافت های کوتاه، هرچند که این کار می تواند خطرناک باشد، چراکه زنجیر خاصیت کشسانی ندارد و نمی تواند کشش لازم را در مواقع لزوم ایجاد کند، در نتیجه می تواند باعث شکستگی اتصالات بکسل گردد. بهترین وسیله برای یک بکسل مناسب، یک تسمه نواری ازجنس نایلون یا پلی استربوده که دو سر آن حلقه های ویژه بکسل ساخته شده است.

تصویر مرتبط

۳)    در خودرو محلی مناسب برای نصب سیم بکسل پیدا کنید. قلاب روی سپر می تواند برای کشیدن بارهای سبک مناسب باشد، ولی مطمئنا نمی تواند برای کشیدن یک خودرو مفید واقع شود، چراکه قطعات سیستم تعلیق خودرو برای تحمل فشار کشش طراحی نشده اند و این امر می تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق یا سپر خودرو شده و یا سبب پاره شدن سیم بکسل شود. بهترین مکان در یک خودرو برای نصب سیم بکسل، فریم حلقه ای شکل یا قلاب روی سپر بوده که در خودروهای متفاوت، دارای طراحی مختلف بوده و برای همین منظور تعبیه شده است.

نتیجه تصویری برای بهترین جای بکسل کردن خودرو

۴)    سیستم فرمان، ترمز و چراغ های راهنمای خودرو را کنترل کنید تا مطمئن شوید که در هنگام بکسل کردن کار می کنند. اگر خودرو به سیستم فرمان و ترمز هیدرولیک مجهز باشد، مطمئنا عملکرد آنها در هنگام خاموش بودن موتور خودرو محدود می گردد. در چنین شرایطی بهترین تصمیم ، اجاره کردن یک خودروبر یا وانت یدک کش است.

نتیجه تصویری برای بهترین جای بکسل کردن خودرو

۵)    بازرسی و کنترل دقیق روی محل اتصالات بکسل انجام دهید تا از ایمنی این کار مطمئن شوید وبرای راننده ای که می خواهد خودروی شما را بکشد، علائم رفتاری و حرکت های احتمالی دست و صورت را توضیح دهید.

۶)    خلوت ترین و مناسب ترین مسیر را برای رفتن به مقصد (خانه یا تعمیرگاه) انتخاب کرده و از تردد در خیابان های پرترافیک اجتناب  کنید تا کمتر در ترافیک و شلوغی گرفتار شوید.

۷)    سوار بر خودرویی شوید که می خواهد کشیده شود و ترمز دستی را آزاد کرده و دنده را در حالت خلاص قرار دهید. ترمز خودرو را به نرمی بفشارید تا از حرکت خودرو در هنگام نصب تجهیزات بکسل اجتناب شود.

نتیجه تصویری برای بهترین جای بکسل کردن خودرو

۸)    سعی کنید چیزی شبیه پرچم برای مشخص کردن خودرویی که می خواهد بکسل شود، روی آنتن یا سقف آن قرار دهید. سپس ترمز را رها کنید تا مانع کشیده شدن بیش از حد سیم بکسل شده و همزمان با حرکت خودروی کشنده، برای حرکت آماده شوید.

۹)    دقیقا در یک مسیر مستقیم و درست در پشت سر خودرویی که خودروی شما را بکسل می کند حرکت کنید و فرمان را بی جهت به طرفین حرکت ندهید در زمان هایی که خودروی جلویی سرعت خود را کاهش می دهد یا در هنگامی که وارد خیابان شیبداری می شود، به نرمی پا راروی ترمز قرار دهید تا مانع برخورد احتمالی به خودروی جلویی شوید. اگر سیم بکسل شل باشد، در زمان شروع به حرکت خودروی جلویی، ممکن است فشار و تکان ناگهانی به خودروی شما وارد شود. برای اجتناب از چنین اتفاقی بهتر است از سیم بکسل های ضخیم تر استفاده گردد.

۱۰) درتمام مدت زمان بکسل کردن خودرو، باید چراغ های خطر(فلاشر) خودرویی که کشیده می شود، روشن بماند تا رانندگانی که در پشت شما رانندگی می کنند، سرعت خود را کاهش داده و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

بکسل کردن پژو ۲۰۶

به روش بلند کردن ( فقط دو چرخ روی زمین قرار می گیرد. )

در این حالت بهتر است که خودرو را ( به کمک یک وسیله برای بلند کردن ) با چرخ ها بلند کنید.
بکسل کردن بدون بلند کردن خودرو ( چهار چرخ روی زمین قرار دارد.)

در این حالت شما باید همیشه از یک میله بکسل استفاده کنید.

روش بکسل کردن خودرو با گیربکس اتوماتیک

برای بکسل کردن خودروهای گیربکس اتوماتیک در حالت چهارچرخ روی زمین باید قواعد ذیل رعایت شود:

– دسته دنده را در وضعیت N قرار دهید.

– هنگام بکسل کردن، سرعت خودرو باید از ۵۰ کیلومتر در ساعت کمتر باشد و مسافت طی شده نیز کمتر از ۵۰ کیلومتر باشد.

 نتیجه تصویری برای بهترین جای بکسل کردن خودرو

هشدار!

برای بکسل کردن هرگز از گریل های جلو رادیاتور استفاده نکنید.

روش بکسل کردن از سمت جلو یا عقب خودرو

میله های بکسل را به حلقه وصل کنید.

حلقه جلو

حلقه عقب

 تصویر مرتبط

نکات مهم

خودرو بکسل کننده همواره باید سنگین تر از خودروی بکسل شونده باشد.

خودروی بکسل شونده نباید دارای سرنشین باشد.

از خارج کردن سوئیچ استارت، یا بستن آن در زمان بکسل کردن خودرو بر روی چهار چرخ خودداری کنید چرا که باعث قفل شدن فرمان می شود. توصیه می شود سوئیچ را در موقعیت A قرار دهید.

از یک میله محکم و ثابت جهت بکسل کردن استفاده نمایید. در صورت استفاده از طناب و یا کابل ( هنگامی که قانون اجازه آن را می دهد )، باید خودروی بکسل شده قابل ترمزگیری باشد ( امکان روشن شدن موتور آن باشد ).

نباید خودرویی را که امکان حرکت و رانندگی ندارد، بکسل نمود.

http://rahnama.com/pub/img/Advert/adv587f67c3e60673.94958096.jpg

یدک کشی با پژو ۲۰۶

یدک کشی کاروان، قایق، واگن و غیره

تنها از یدک کش های پژو که در مرحله طراحی خودروهای ۲۰۶ ، مورد آزمایش و تائید قرار گرفته اند استفاده کنید. باید توجه داشت نصب یدک کش بوسیله تعمیرگاه مجاز صورت گیرد. خودروی ۲۰۶ اساسا برای جابجا کردن افراد و اسباب و اثاثیه همراه آنها طراحی شده است و لیکن امکان نصب یدک کش در پشت آن برای حمل کاروان، قایق یا… نیز در نظر گرفته شده است.

رانندگی همراه با یدک کش باعث اعمال تنش های قابل توجه به خودروی کشنده می شود که راننده باید دقت و توجه زیادی هنگام رانندگی داشته باشد.

با افزایش ارتفاع، چگالی هوا کاهش یافته که این امر باعث کاهش عملکرد موتور خودرو می شود. با توجه به مطلب یاد شده به ازای هر ۱۰۰۰ متر افزایش ارتفاع می بایست ۱۰ درصد از راندمان مورد نظر جهت یدک کش کم نمود.

توزیع بارهای وارده

بار وسایل مورد نظر جهت حمل را بگونه ای روی یدک کش توزیع کنید تا اجسام سنگین تا حد امکان نزدیک اکسل عقب خودرو قرار گیرند البته باید توجه داشت مقدار بار مجاز وارده در قسمت جلویی یدک کش از حد مجاز فراتر نرود.

خنک کردن

یدک کش در یک سطح شیب دار باعث افزایش دمای آب سیستم خنک کننده می شود از آنجا که سیستم فن بصورت الکتریکی کنترل می شود ظرفیت خنک کنندگی
آن بستگی به سرعت موتور ندارد. برای این منظور می توان از دنده سنگین برای کاهش دور موتور و به تبع آن کاهش سرعت خودرو استفاده نمود. باید توجه داشت حداکثر بار مجاز اعمالی، بر روی یدک کش بر روی سطوح شیب دار طولانی، بستگی به شیب و دمای هوای محیط دارد.

توجه در هنگام یدک کشی:

  • باید به دمای سیستم خنک کننده توجه داشت.
  • در صورت روشن شدن چراغ خطر سیستم خنک کننده می بایست توقف نموده، موتور را خاموش کرد.

لاستیک ها

فشار باد لاستیک های اتومبیل کشنده و یدک کش می بایست طبق مقادیر پیشنهادی در دفترچه های راهنما مورد بازبینی قرار گیرند:

سیستم ترمز

یدک کشی باعث افزایش خط ترمز می شود. در هنگام یدک کشی می بایست با یک سرعت مطمئن و پایین حرکت کرد. در صورت نیاز نیز می بایست به تدریج ترمز گرفت و از ایجاد تغییرات ناگهانی در سرعت خودرو اجتناب نمود.

سیستم روشنایی

چراغ های جلویی اتومبیل می بایست بگونه ای تنظیم شوند تا باعث خیره شدن رانندگانی که از رو به رو حرکت می کنند نشود. همچنین می بایست چراغ خطرهای نصب شده بر روی یدک کش را پیش از حرکت بازبینی نمود.

باد جانبی

حساسیت و تأثیرپذیری خودروی کشنده و یدک کش همراه آن با باد جانبی افزایش می یابد لذا به منظور حفظ کنترل و پایداری خودرو می بایست با یک سرعت مطمئن حرکت کرد.

نکات مهم

  • به خاطر داشته باشید که زمانی که موتور خاموش باشد، بوستر ترمز کار نمی کند و برای ترمز کردن لازم است نیروی بیشتری به پدال وارد شود.
  • در زمان خاموش بودن موتور، سیستم فرمان هیدرولیک و ترمز عمل نخواهد کرد.
  • برای ممانعت از آسیب رسیدن به خودرو، باید از ترمز کردن شدید و همچنین شتاب گرفتن ناگهانی اجتناب نمود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.