معرفی محصول جدید ایران خودرو با نام رانا پلاس

0

رانا پلاس، محصول آینده ایران خودرو را بشناسید!

فهرست مطالب

خب ایران خودرو در یک ماه اخیر نشان داد که هیچ چیز از طراحان و مهندسین مطرح جهانی در حوزه خودرو کم ندارد و به همین دلیل اصلا خوب نیست که محصولاتش به مدت چند دهه دست نخورده باقی مانده و همانند یک چالش مانکن جذاب ثابت بمانند، به همین دلیل با ظهور خودروی عضلانی و سوپر اسپرت دنا پلاس نشان داد که اگر تصمیم بگیرد خلاقیتی به خرج دهد، هیچ طراح و تولید کننده‌ای نمی‌تواند به پای آن‌ها برسد!

کمی آن‌طرف‌تر البته برای اولین بار در جهان، خودروی پژو ۲۰۷ صندوق‌دار که پیش از این با نام پژو +۲۰۶ در دنیا تولید می‌گشت، مجدد رونمایی شد! حال اینکه چه طور محصولی که نزدیک به ۱۰ سال پیش در جهان تولید شده و به فروش رفته است مجددا برای اولین بار طراحی و تولید شده است، بماند برای بعد! البته می‌توانید به این مطلب هم نگاهی بی اندازید.

نگاهی به پژو ۲۰۷ صندوق دار، اول در ایران آخر در جهان 

سه گانه فوق العاده خودروسازان کشورمان با رونمایی از تندر پلاس تکمیل شد و در حرکتی ناگهانی پس از این رویداد، کارگردانان مطرح دنیا که علاقه‌ای به ساخت سه گانه و یا چندگانه داشتند، همگی با هم و با روش محبوب دلفین‌ها، به ساحل دریا رفتند و خودکشی کردند!

اما روی صحبت ما این بار با این محصولات نیست؛ گفتیم تا قبل از اینکه طراحان ایران خودرو دست به کار شوند، کمی زودتر اقدام کرده و برای آن‌ها محصولی تولید کنیم با نام رانا پلاس! رانا را که می‌شناسید؟! نمی‌دانم چندمین خودروی ملی ایران خودرو است که شباهت‌های بسیار کمی با پژو ۲۰۶ اس‌دی دارد. البته این شباهت‌ها بسیار کم است و اگر فقط طراحی خودرو خوانده باشید آن‌هم تا مقطع دکتری، می‌توانید آن را تشخیص دهید! در غیر این صورت قطعا این مهم برای شما امکان پذیر نخواهد بود.

این محصول که بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ اس‌دی طراحی و تولید شده است، البته واقعا خودروی بدی نیست، شخصا این محصول را شتر گاو پلنگ می‌دانم، ولی خب در این بازار بی سر و سامان و البته انحصاری خودرو مجبوریم بگوییم که این خودرو، ای، بدک نیست!

اما چرا ایران خودرو پس از چند سال از تولید این محصول، کمی برای به‌روز رسانی آن قدم بر نمی‌دارد؟! با حساب و کتابی که کردم، دیدم چون برای دنا پلاس ۵۰ میلیارد و البته پژو ۲۰۷ صندوق‌دار ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است، پس رانا پلاس حداقل نیاز به ۶۰ الی ۶۵ میلیارد بودجه دارد که برای این غول خودروسازی واقعا مبلغ ناچیزی خواهد بود! نهایتش در یکی از محصولاتش یک مدل قالپاق را جا به جا کرده و نزدیک به یک میلیون از مشتری طلب می‌کند.

اما بگذارید رانا پلاس را پیش از رونمایی اصلی برای شما شرح دهیم. به قولی یک رندر اولیه را برای شما ترسیم کنیم تا با یکی از محصولات جدید بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه آشنا شوید!

نتیجه تصویری برای رانا پلاسایران خودرو در طراحی رانا پلاس انقلاب عظیمی را ایجاد کرده و برای اولین بار، یک ردیف LED بسیار شیک به چراغ‌های جلو افزوده است (البته یادمان نمی‌رود که این LEDها در اولین تصاویر منتشر شده از رانا بر روی ماشین وجود داشت اما کمی بعد، ناگهان طراحان ایران خودرو برای اینکه پول برق ماشین کمتر بیاید، آن‌ها را برداشتند!).

از اتاق فرمان اطلاع می‌دهند که یک سری دی لایت U شکل هم به صورت خم شده بر روی سپرهای فوق محکم این محصول نصب خواهد شد که به دلیل عجله فراوان در مراسم رونمایی یادمان رفته نصب کنیم!

البته چراغ‌های عقب این محصول به اندازه کافی زیبا هستند، اما خب چون این طراحان حس کردند که لیاقت مردم چیزی بیشتر از این زیبایی‌هاست، کمی آن را دست کاری کرده و چند LED کوچک همان دور و اطراف با این چسب‌های ۱۲۳ چسبانده‌اند!

تصویر لو رفته از منزل طراح چراغ رانا

runna-back-light

پیش از اینکه به قسمت‌های دیگر برسیم باید شما را سورپرایز کنیم؛ آیا شما دلتان سانروف نمی‌خواهد؟ یک آپشن بسیار جذاب و زیبا که این روزها بر روی هیچ خودرویی نبوده و تمامی خودروسازان مطرح دنیا اعم از آئودی، بنز، پورشه و… نیز برای به کار بردن آن میلیاردها دلار هزینه می‌کنند؛ اما این بار ایران خودرو بازهم به یاری شما آمده و با بریدن سقف خودرو، برای‌تان یک سانروف بسیار نقلی و زیبا که یک کله آدمیزاد هم از آن به زور خارج می‌شود، نصب نموده است!

البته در داستان‌های کهن آمده که آن‌ها قصد داشتند از مدل‌های پاناروما هم استفاده کنند که خب به دلیل اینکه نور زیادی وارد ماشین می‌شده و چشمان‌تان را آزار می‌داده، از این کار خود پشیمان شدندی و به صحراهای نوادا پناه بردندی!

اما وارد خودرو می‌شویم تا ببینیم درون رانا پلاس چه خبر است! بله درست حدس زدید، یک مانیتور فوق با کیفیت با وضوح VGA درون کنسول وسط قرار گرفته که بتوانید با آن فیلم دیده و از GPS لذت ببرید. البته پیش از این نمایندگی‌های آپکو این محصول را به صورت آپشنال و با قیمت بسیار ناچیز ۱.۵ میلیون تومانی به مشتریان علاقه‌مند عرضه می‌کردند، اما خب دیدند که چه کاری است؟ این را به صورت پیش‌فرض روی ماشین گذاشته و ۳ میلیون بر روی قیمت خودرو می‌کشیم!

البته، این طراحان عزیز و دلسوز، این بار قاب دور خروجی‌های کولر و روی دستگیره‌های در را نیز از رنگ نقره‌ای روشن به رنگ نقره‌ای تیره تغییر داده تا مشتری مداری را به حد اعلا برسانند! زمانی که می‌خواستیم از خودرو خارج شویم، موضوعی به شدت حواس ما را به خود پرت کرد؛ بله، در کمال ناباوری دیدیم که این خودرو مجهز به کف‌پوش‌های سه بعدی نیز شده است! یا للعجب! مگر می‌شود؟ این همه امکانات یک جا! با هم؟! من و این همه خوشبختی محال است، محال است!

البته این را هم بگوییم که رانا پلاس برای ارج نهادن به سلیقه مشتری بدون روکش صندلی عرضه می‌شود تا خریدار بتواند با میل خود هزینه کرده و آن را انتخاب کند! فقط لطف کند و این هزینه را در واحد آپشن همین شرکت پرداخت نموده تا محصولی متناسب با خودرو به وی عرضه گردد!

گفتیم تا اینجا آمدیم، بگذارید نگاهی هم به موتور این محصول ویژه بیاندازیم؛ کاپوت را با همان دستگیره معروف قرن پیش آزاد کرده و بالا زدیم. صحنه‌ای دیدیم که بازهم اشک شوق در چشمانمان حلقه زد! یار دیرین و همیشگی ایران خودرو را بازهم دیدیم. اصلا این‌قدر دلمان برای این موتور محبوب TU5 تنگ شده بود که اگر موتور دیگری در اینجا قرار داشت، قطعا با مهندسین و طراحان این غول خودروسازی خاورمیانه یقه به یقه می‌شدیم.

تصویری رویایی و دیده نشده از موتور TU5

engine

البته مهندسین عزیز، مشکلات قبلی این موتور را برطرف کرده و با استفاده از قطعات بهینه شده تولید داخل، سعی در بهبود آن داشته‌اند. قدرت این موتور نسبت به قبل افزایش داشته و می‌تواند تا ۱ اسب بخار قدرت و ۰.۵ نیوتن بر متر گشتاور بیشتر نیز تولید کند!

شایعات حاکی از آن است که ایران خودرو ECU این خودرو را نیز به شرکت داخلی ای‌سی‌یو سازان گستر غرب تهران سپرده تا محصولی تمام ایرانی (و با کمی همکاری دوستان چینی) درون کاپوت قرار دهند.

البته از ظاهر این خودرو باید به این هم اشاره کنیم که احتمالا ایران خودرو با مراجعه به انبار خود، دو جفت رینگ پژو پارس اضافه آمده از تولیدات هفته پیش را نیز بر روی آن قرار خواهد داد.

تا یادم نرفته این موضوع را هم بگویم که ایران خودرو در راستای زیبا سازی هرچه بیشتر این خودرو، چند خط موازی و متقاطع را هم روی بدنه و کاپوت اضافه خواهد کرد تا محصولش ظاهری فشن و اسپرت پیدا کند!

هرچه به مغز خودم فشار آوردم تا ببینم رانا پلاس جدید ایران خودرو چه امکانات دیگری خواهد داشت، متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیدم! البته شاید سوئیچ این خودرو هم عوض شده و چیزی شبیه به سوئیچ زانتیای دهه ۱۹۹۰ فرانسه شود! استفاده از کمی کروم ارزان قیمت بر روی فرمان هم می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد!

منبع : چرخان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.