عیب یابی خودرو از صدای خودرو

0

یافتن ایرادات وعیوب ناشی از صدای خودرو

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو

اولین قدم برای درمان یک بیماری، تشخیص دقیق آن است‌. در خودرو نیز تشخیص دقیق و به‌موقع اشکال می‏تواند عمل تعمیر را ساده‌تر کند‌. برخی از مشکلات پیش از آنکه در عمل سر راهتان سبز شوند با ایجاد سر و صدا وجودشان را به شما اطلاع می‌دهند‌.

عده زیادی از رانندگان به‌سادگی از کنار این صداها می‏گذرند اما اگر شما نمی‌خواهید پیام‏های منفی این صداها را پشت گوش بیندازید، با یک مبحث جذاب همراه ما باشید‌:

صداهای جعبه دنده:

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
تعویض دنده‌های جلو با سر و صدا همراه است: احتمالا ایراد در دستگاه کلاچ است که به خوبی آزاد نمی‏کند و موجب بروز درگیری‌های پر سر و صدا می‌شود. شکستگی فنرهای حلقوی، معیوب بودن دنده برنجی و .‌.‌. تنها بخشی از این عوامل هستند.
حین حرکت رو به جلو، جعبه دنده صدا می‌دهد: در یک راستا نبودن جعبه دنده و موتور و همچنین محکم‌نبودن پیچ‌های جعبه دنده مشکل‌ساز خواهند بود. دسته موتور و پایه جعبه دنده بازدید و رفع عیب شوند. روغن جعبه دنده اگر به اندازه نباشد یا با مجموعه جعبه دنده خودرو شما همخوانی نداشته باشد، می‌تواند در این خرابی نقش داشته باشد. بلبرینگ‌های ورودی جعبه دنده و محور همیشه‌گرد نیز  در صورت فرسودگی و معیوب بودن، تعویض شوند.

 صداهای موتور:

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
دسته موتورها معیوب و فرسوده شده‏اند.
در زمان باز و بسته کردن متعلقات موتور، جسم خارجی وارد سیلندرها شده که باید موتور را باز کرده و جسم زائد را خارج کرد.
زنجیر یا تسمه دور چرخ‌دنده میل‌لنگ و میل‌بادامک را بررسی و اگر شل یا معیوب شده بود، نسبت به تنظیم، تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن اقدام کنید.
لقی بین اسبک‏ها و انتهای ساق سوپاپ زیاد است که باید توسط فیلر آن را تنظیم کنید.
گاه پیستون در داخل سیلندر لقی دارد که معمولا مشکل از فرسودگی یاتاقان‌های میل‌لنگ ‌ یا تغییر حالت سرسیلندر سرچشمه می‌گیرد. دیگر متعلقات متصل به پیستون‌ها را نیز بررسی کنید.

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
روشن‌شدن موتور در هوای سرد، با سر و صدا همراه است: در هوای خیلی سرد گاهی پیش می‌آید که پمپ آب یخ زده و توانایی انجام کار را ندارد. در این وضعیت خودرو را به جای گرم منتقل کنید تا یخ‌ها آب شوند. همچنین می‌توانید از روش‌های ایمن برای آب‌کردن یخ‌ها استفاده کنید تا در اثر تغییر ناگهانی دمای بدنه پمپ آب، شاهد ایجاد ترک نباشید. جدا از ظاهر پمپ که یخ‌زدگی را نشان می‌دهد، هرزگردی تسمه روی پولی در شرایط آب و هوایی سرد نیز می‌تواند نشانه‌ای از یخ‌زدگی پمپ آب باشد. اگر ایراد از پمپ آب و تسمه نبود، شاید بلبرینگ‌های دینام روغن‌کاری مجدد را می‌طلبند. بلبرینگ‌ها را با چند قطره روغن سبک، روغن‌کاری کنید. یک یا ۲‌قطره کافی است. تسمه پروانه نیز ممکن است شل باشد که ابتدا سلامت تسمه آن را تایید کنید و سپس طبق اندازه مجاز تعیین شده توسط سازنده، آن را سفت کنید.

  صداهای سیستم تعلیق:

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
در صورتی که سرنشین و بار زیادی سوار خودرو نکرده بودید و به طور کل خودرو سبک بود اما متوجه صداهای زیاد ضربه مانند از گلگیرها به خصوص در زمان عبور از ناهمواری‌ها شدید، فنرها و کمک فنرها بیش از حد بازی دارند و اگر نمی‌توانید با شرایط کنار بیایید، آنها را با مجموعه‌های خشک‌تر تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که خشکی خیلی زیاد نیز می‌تواند در خنثی‌کردن ضربات حاصل از ناهمواری‌های مسیر ضعیف عمل کرده و به خودرو و سرنشینان تنش وارد کند.

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
در صورتی که در زمان ترمز‌گرفتن، عبور از مسیرهای ناهموار و شتاب‌گیری، از کمک فنرها سر و صداهای اضافه و آزار‌دهنده شنیدید، به احتمال فراوان ایراد از بوش‌های اتصال‌دهنده کمک فنرهاست که دچار شکستگی و تغییر شکل شده‌اند. شکستگی و تغییر شکل بوش‌ها و اتصالات بر اثر وارد کردن وزن و فشار زیاد و غیرمجاز به خودرو است.

  صدای سیستم جرقه‌زنی خودروهای کاربراتوری:
جرقه پس می‌زند؛ در داخل کاربراتور  ایجاد صدا می‌کند: نقطه‌های اتصال دلکو مرطوب هستند. آنها را کاملا خشک کنید. همچنین ترتیب جرقه به‌هم ریخته است، کنترل و میزان کنید. ممکن است که دلکو نیز عملکرد صحیحی ندارد و میزان نیست. عملکردش را بررسی و کاملا صحیح تنظیم کنید.

  صداهای دیفرانسیل:

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
هنگام فشردن پدال گاز، دیفرانسیل به سر و صدا می‏افتد: مهم‌ترین علت تماس زیاد بین دنده‌ها در ناحیه پاشنه است. برای برطرف کردن مشکل، کرانویل و پینیون را به هم نزدیک‌تر کنید.
حین حرکت در تمامی دورها دیفرانسیل صدا می‌دهد: سائیدگی پینیون و کرانویل زیاد است. فاصله بین آنها را تنظیم کنید. بلبرینگ‌هایی که در اثر عدم تحمل بار غیر استاندارد، شکسته‌اند را تعویض کنید. ضمنا ممکن است پینیون و کرانویل محکم در سر جای خود قرار ندارند و در اثر لقی زیاد تولید سر و صدا می‌کنند. آنها را از نظر سالم بودن بررسی و در صورت عدم مشاهده خوردگی و سائیدگی زیاد، لقی را تنظیم کنید.
با گاز دادن صدای دیفرانسیل قطع می‌شود: مشکل از خوردگی پینیون و کرانویل است. تنها راه‌حل این مشکل تعویض آنهاست.
دیفرانسیل در موقع دور زدن خودرو صدا می‌دهد: دنده‌های داخلی دیفرانسیل خراب هستند، دنده‌های هرزگرد روی شفت هرزگرد و دنده‌های سر پولس مجموعه هوزینگ سفت هستند و همچنین احتمالا واشرهای مابین دنده‌ها خرابند.
از دیفرانسیل صدای ضربه و کوبیدن می‌آید: مهم‌ترین دلیل شکستگی و سائیدگی زیاد بلبرینگ‌هاست. فرسودگی چرخ دنده‌ها نیز می‌تواند عامل ایجاد ضربه و صدا باشند.

 

  صداهای کولر:

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
درون مدارات کولر هوا وجود دارد. گاز درون کولر را تخلیه کرده، مجددا شارژ و سپس هواگیری کنید.
تسمه کمپرسور شل شده است. تسمه فرسوده را تعویض و تسمه سالم را سفت کنید.
اتصالات کمپرسور را محکم و قطعات معیوب را تعویض کنید.

  صداهای کلاچ:

نتیجه تصویری برای عیب‌یابی صدای خودرو
تولید صدا در دور آرام: تنظیم نبودن انگشتی‌های کلاچ، وجود لقی در اهرم‌بندی پدال، خرابی فنرهای ارتعاش‌گیر لوله‌ای و اتصال ضعیف پیچ‌های فلایویل به موتور از جمله عوامل ایجاد صدای کلاچ در دور آرام هستند.
ایجاد صدا هنگام فشردن پدال: خرابی بلبرینگ کلاچ، خرابی یاتاقان محور جعبه دنده، خرابی بلبرینگ‌های سوزنی داخل فلایویل و همچنین فرسودگی غلتک‌ها باعث بروز صدا از دستگاه کلاچ در زمان فشردن پدال می‌شوند.
تولید صدا در زمان حرکت، بدون گرفتن پدال: در یک راستا نبودن موتور و جعبه دنده، وجود لقی زیاد در بین هزار‌خار توپی کلاچ و محور و همچنین عدم لقی کم و گاه در حد صفر پدال کلاچ، ضعیف‌شدن فنرهای ارتعاش‌گیر صفحه کلاچ، چسبندگی اهرم‌بندی کلاچ، کج‌شدن دو‌شاخه کلاچ و محکم نبودن فلایویل روی موتور نیز از دیگر عوامل به صدا افتادن مجموعه کلاچ در زمان حرکت خودرو هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.