کدام تیب از پژو ۲۰۶ را بخریم ؟

0

کدام پژو ۲۰۶ را انتخاب کنیم؟ راه حل ها وراهنمایی ها برای یک انتخاب آسان

فهرست مطالب

 اکنون که حدود ۱۲ سال از ورود پژو ۲۰۶ به بازار ایران می گذرد، تعداد مدل های عرضه شده این خودرو به حدی رسیده که بسیاری از مشتریان هنوز نمی دانند که بالاخره کدام پژو ۲۰۶ را برای خرید انتخاب کنند؟ برای این دسته از افراد، باید بگوییم که کلاً ۱۲ مدل پژوی ۲۰۶ در بازار ایران وجود دارد که شش مدل آن، مربوط به گروه هاچ بک ها، چهار مدل آن مربوط به گروه صندوقدارها و دو مدل دیگر نیز مربوط به ۲۰۷ها می باشد. صرف نظر از اینکه تیپ های یک، سه و چهار از گروه هاچ بک ها دیگر تولید نمی شود و باید نمونه های دست دوم آنها را در بازار بیابیم،

نتیجه تصویری برای معایب پژو 206 بد نیست بدانید که تعمیرکاران و نمایشگاهداران در مورد بهترین ها از میان اعضای خانواده پژو ۲۰۶، نظرات جالبی دارند. آنها معتقدند: کلاً کیفیت پژو ۲۰۶های SD یا صندوقدار از گروه پژو ۲۰۶های هاچ بک بهتر است و مدل های ۲۰۷ نیز با توجه به اینکه فقط ظاهر و داشبوردشان با مدل های دیگر فرق می کند ارزش خرید ندارند. بنابراین آنها در یک رأی کلی معتقدند: در میان گروه هاچ بک ها، تیپ پنج و تیپ دو انتخاب مناسبی است زیرا از شتاب خوب و سادگی در تعمیرات برخوردارند. همچنین آنها از میان گروه صندوقدارها، مدل  V۸ را انتخاب می کنند چون هم آپشنال تر است و هم کیفیت مونتاژ آن نسبت به بقیه مناسب تر. صاحب نظران همچنین می گویند: اگر قرار شد از میان ۲۰۷ها انتخابی داشته باشیم بهتر است به سراغ گیربکس دستی آن برویم زیرا گیربکس اتومات پژو ۲۰۷ همان گیربکس تیپ شش هاچ بک است که در دنده دو ضربه می زند و صدا می دهد. در ادامه شما را با ویژگی های دیگر اعضای ۱۲ نفره خانواده پژو ۲۰۶ آشنا می کنیم:

بی شک ورود و تولید پژو۲۰۶ به صنعت خودروی ایران را باید یکی از بهترین اتفاقات تاریخ این صنعت بدانیم. پژو۲۰۶ به دلیل برخورداری از تکنولوژی روز دنیا (در زمان تولید) باعث شد خودروسازان و قطعه سازان کشور با تکنولوژی جهانی آشنا شوند. این خودرو در اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی از سوی کمپانی پژوی فرانسه به منظور جایگزینی با محصول پا به سن گذاشته این برند یعنی مدل ۲۰۵ وارد بازار شد. پژو۲۰۶ به دلیل برخورداری از طرحی مدرن و جلوتر از زمانش بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفت. البته تنها شکل ظاهری این خودرو نبود که فاکتور برتری اش نسبت به رقبا بود.این خودرو از دینامیک حرکتی خوب، ارگونومی کابین جذاب و مناسب، مصرف سوخت پایین و انبوهی از موتورها و گیربکس ها به صورت آپشن برخوردار بود. مجموع آنچه که ذکر شد و بهره جستن این خودرو از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برق کاملاً مدرن مالتی پلکس باعث شد فروش این خودرو تا آخر سال ۲۰۰۸ به بیش از پنج میلیون دستگاه در دنیا برسد. تولید پژو۲۰۶ در سال ۲۰۱۰ از سوی کمپانی مادر متوقف شد ولی تولیدش در چند نقطه از دنیا از جمله ایران کماکان ادامه دارد. این هفته سعی کرده ایم نظر متخصصین و اهل فن را نسبت به این خودرو منعکس کنیم.

پژو۲۰۶  هاچ بک :

تصویر مرتبط

تیپ یک
ایرانی ها پژو۲۰۶ را برای اولین بار از نزدیک در اوایل سال ۱۳۸۰ در خیابان ها ملاقات کردند. محصولی که در میان مردم به پژوی چشم گربه ای معروف شد در زمان خودش به روزترین محصولی بود که در بازار خودرو ایران قابل خرید بود. بسیاری از ما پژو۲۰۶ را از تیپ ۲ به بعد می شناسیم اما باید بدانید که اولین مدل های پژو۲۰۶ تیپ یک بودند که ۱۲۲۱۷ دستگاه از این تیپ ساخته شد. می توانید تیپ یک ها را از روی فرمان دوشاخه و یا ساعت دیجیتالی که در داشبورد قرار دارد بشناسید. البته سیستم صوتی این مدل ها نیز فقط از نوار کاست استفاده می کنند.

نتیجه تصویری برای معایب پژو 206
اما تیپ ۲
در واقع تیپ دو را باید یک تیپ یک ارتقا یافته نامید. این مدل در ابتدا همان تیپ یک بود که فقط سیستم برق مالتی پلکس را به آن اضافه کردند ولی تیپ دو واقعی تجهیزاتش با تیپ ۳ یکسان بود و فقط آینه های جانبی و شیشه بالابر عقبش برقی نبود. در ضمن ترمز ABS هم در لیست تجهیزات این مدل قرار نداشت. اما از نظر فنی همان موتور TU۳ تیپ یک که ۷۵ اسب بخار نیرو تولید می کرد با گیربکس ۵ سرعته منوال درون سینه اش قرار داشت.

نتیجه تصویری برای معایب پژو 206

تیپ ۳
درباره این تیپ باید گفت که این خودرو در واقع یک تیپ پنج است که موتور و گیربکسش را با یک تیپ ۲ تعویض کرده اند! این مدل بیشتر تجهیزاتی که در تیپ ۵ نصب می شد را با خود به همراه داشت ولی موتورش همان نمونه ۷۵ اسبی TU۳ بود که ۱,۴ لیتر حجم دارد. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنال ترین خودروهای بازار بود چرا که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های گرمکن دار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS،EBD، سیستم صوتی کلاریون و … از جمله آپشن های این تیپ بودند که البته با قیمتی مناسب عرضه می شدند.

تصویر مرتبط

تیپ ۴
موتور ۱,۶ لیتری TU۵ روی این مدل نصب شد. این موتور با انجین TU۳ موتوری که قبلاً از سوی پژو بر روی مدل ۲۰۵ بکارگیری شده بود تفاوت هایی داشت. موتور TU۳ در واقع فقط سرسیلندرش برای نصب سیستم انژکتور تغییر کرد ولی موتور TU۵ را باید یک موتور جدید به حساب آورد. این موتور حجم بیشتر و قدرت ۱۱۰ اسب بخار را به خریداران هدیه می کرد. گیربکس مورد استفاده هم دیگر منوال ۵ سرعته نبود و جایش را به یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک داد به نام Al۴. کمتر از ۲۰۰ دستگاه تیپ چهار مخصوص جانبازان به بازار آمد که امکاناتی مثل حسگر باران، فضایی مخفی در زیر صندلی شاگرد، و توری نگه دارنده اشیاء داخل صندوق عقب را به همراه داشتند. این مدل ها مستقیماً به کشور وارد شدند و به دلیل تنظیمات سیستم تعلیقشان که مخصوص جاده های اروپا بود، ارتفاع کمتری نسبت به محصولات مونتاژ داخل دارند. ترمزها نیز در این مدل در هر چهار چرخ دیسکی هستند.

نتیجه تصویری برای معایب پژو 206
تیپ ۵
این مدل از آن دسته خودروهایی است که طیف خریدارانش گسترده است. ممکن است شما در پارکینگ منزلتان یک هیوندای آزرا داشته باشید ولی برای خرید یک تیپ ۵ اقدام کنید. این خودرو به دلیل امکانات مناسب و قیمت مناسبش (البته نه برای امروز) بود که طرفداران خاص خودش را داشت. این فلفل تند و تیز با گیربکس دستی ۵ سرعته، ترمزهای دیسکی ABS چهارکاناله، ارتفاع کمتر سیستم تعلیق و از همه مهم تر موتور TU۵ با ۱۱۰ اسب بخار نیرو هنوز هم در خیابان ها جولان می دهد.
تیپ ۶
این مدل را در ابتدای عرضه باید برگرفته از دو تیپ چهار و پنج برشمرد چرا که موتور ۱,۶ این خودرو با گیربکس اتوماتیک تیپ چهار و آپشن های تیپ پنج وارد بازار شد. اما چندی بعد ایران خودرو تیپ شش را به گیربکس پیشرفته تیپ ترونیک مجهز کرد که یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقیبانش مثل فولکس گل بود.

نتیجه تصویری برای معایب پژو 206

پژو۲۰۶ صندوقدار :
پژو۲۰۶ به رغم همه جذابیت هایش یک ضعف بزرگ داشت. این خودرو نمی توانست یک خودروی ایده آل برای یک خانواده باشد زیرا فضای صندوق عقب آن کوچک است. به همین دلیل محصولی با استفاده از پلت فرم پژو۲۰۶  هاچ بک با همکاری ایران خودرو و پژوی فرانسه ساخته شد که در ابتدا نام آریان را یدک می کشید، اما بعدها این نام به پژو۲۰۶ SD تغییر کرد. این خودرو در خلال نمایشگاه سال ۲۰۰۵ فرانکفورت به جهان معرفی شد. ایران خودرو این خودرو را به دو موتور TU۵ و TU۳ مجهز کرده است که با تغییراتی که در آن ها اعمال شده است حتی می توانند با بنزین بدون سرب نیز کار کنند و در ضمن امکان استفاده از گاز طبیعی نیز در آن ها ایجاد شده است. سیستم تعلیق عقب این خودرو مورد بازنگری قرار گرفته است تا تحمل وزن بیشتر این قسمت را در مواجه با ناهمواری ها داشته باشد. از جمله محاسن این خودرو می توان به هندلینگ بهتر و سواری نرم تر آن در مقابل پژو۲۰۶ هاچ بک نام برد به طوری که فضای صندوق عقب آن در حدود ۳۲۵ متر مکعب است که برای خودرویی در این کلاس بسیار عالی است. بسیاری عقیده دارند حتی کیفیت مونتاژ مدل SD از نمونه هاچ بک بهتر است. همان طور که در جدول زیر هم مشخص است این خودرو در چهار تیپ به تولید رسیده که در مدل V۲۰ تجهیزات و مشخصات فنی در سطحی پایین تر قرار دارد.

تصویر مرتبط
پژو ۲۰۷i
این خودرو را باید فرزند تازه متولد شده خانواده پژو در ایران دانست. البته ۲۰۷ از نظر فنی و پلت فرم با پژو۲۰۶ تیپ پنج و شش تفاوتی ندارد ولی نمای ظاهری این خودرو با توجه به سن و سال پژو۲۰۶ به روزتر است و یک سر و گردن بالاتر از مدل های پژو۲۰۶ قرار می گیرد. البته فضای داخلی این خودرو هم زیباتر از پژو۲۰۶ است و به همین دلیل جوانپسندتر هم هست.در این بخش سعی کردیم نظرات متخصصین و تعمیرکاران را در خصوص همه اعضای خانواده پژو۲۰۶ در بازار ایران جمع آوری کنیم و در نهایت با استفاده از چکیده این نظرات اعضای این خانواده را رده بندی کنیم. ثائر خادم حسین که از تعمیرکاران زبده پژو۲۰۶ است می گوید: یکی از نکات منفی ما ایرانی ها توجه نکردن به دفترچه راهنمای خودرو است که البته در تولیدات دو سال گذشته خودروسازان زیاد هم کامل نیست. بسیاری از خطاهای ECU و سنسورها را می توان با مطالعه دقیق دفترچه راهنما فهمید و از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کرد. نکته منفی دیگر تولید این خودرو از اواخر سال ۸۵ به بعد استفاده از قطعاتی است که کیفیت قطعات فرانسوی را ندارد و این در موتورهای TU۳ بیشتر است

به خصوص در دو سال گذشته که قطعات مورد استفاده گاهاً چینی و هندی هستند. حتی تودوزی ها و صندلی ها هم در بعضی موارد کیفیت مونتاژ پایینی دارند که بیشتر در تیپ ۲ دیده می شود. او می گوید: ما خودرو ۲۰۶ صندوقدار داشتیم که به علت وجود صدا از عقب خودرو کمک ها را تعویض کرده بودیم ولی اصلاً صدا مربوط به صندلی عقب بود. البته مشتری هم باید دقت کند که نباید خودرو را به تعمیرگاه غیر مجاز ببرد چون حتی ممکن است قطعه اصلی خودرو را با نوع نامرغوب عوض کنند. خطاهای سنسور منیفولد و دریچه گاز در تولیدات اخیر موتور TU۳ کمی بیشتر شده است که با استفاده از دیاگ و ریست کردن برطرف می شود. مثلاً یکی از مشکلاتی که در موتور TU۳ داشتیم مربوط بود به مدل های ۸۹ و ۹۰ که گاهی آب روغن قاطی می کردند. این مشکل ناشی از مرغوب نبودن واشر سرسیلندر بود که توسط خود کمپانی برطرف شد.

نتیجه تصویری برای معایب پژو 206

در تولیدات ۸۵ به بعد در همه پژو۲۰۶ها و در سال های اخیر در SD هم مشکل ضعف در جلوبندی را داریم ولی در اکسل عقب به خصوص در مدل SD کمتر مشکلی ایجاد می شود. محمدصادق قاسمی از دیگر تعمیرکاران زبردست این خودرو درباره SD می گوید: کیفیت کلی مونتاژ نسبت به سال های قبل ضعیف تر شده است اما هنوز هم فکر می کنم کیفیت مونتاژ SD بهتر از مدل های هاچ بک است. یکی از ضعف های این خودرو مربوط به دسته موتور انجین TU۵ است که البته در مدل های ۹۰ و ۸۹ بیشتر دیده می شود. به نظر من مدل ۲۰۷ کمی تازه وارد است و هنوز امتحانش را در بازار پس نداده ولی تا امروز کمتر دچار مشکل شده اند. فقط چند مورد ما داشتیم که از نوع اتوماتیک بودند و در حدود ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد کمی با مشکل صدا روبه رو بودند. یکی دیگر از معایبی که مدل های فرانسوی کمتر دچار آن می شوند خرابی بوش های زیربندی است که در مدل های جدید این مشکل بیشتر دیده می شود.

نتیجه تصویری برای معایب پژو 206
نمایشگاهداران چه می گویند :
نمایشگاهداران اما در مورد این خودروها نظرات متفاوتی دارند. یکی از نمایشگاهداران می گوید: برای ما زیاد فرقی نمی کند کدام مدل را در نمایشگاه داشته باشیم چون این خودرو جزو خودروهای گران قیمت نیست و همیشه از فروش خوبی برخوردار بوده است اما مثلاً یک تیپ ۵ سالم را حتی من شخصاً قبل از اینکه بخرم مشتری اش را پیدا کرده ام. اما فروش پژو۲۰۶ هاچ بک تیپ ۲ آن هم با رنگ های نقره ای، سفید و قرمز که کم هم پیدا می شود، بسیار خوب است. ما ۲۰۷ را کمتر معامله می کنیم چون این ماشین فقط در ظاهر و داشبورد با پژو۲۰۶ تیپ پنج و شش فرق دارد ولی از نظر قیمت فاصله زیادی با هم دارند به همین دلیل مشتری کمتری دارد. در سدان ها ما تیپ V۸ را بهتر می فروشیم و مردم هم بیشتر دنبال این مدل هستند به خصوص رنگ سفیدش.اما سید محمدطاهر علوی که از نمایشگاهداران با سابقه است می گوید: تیپ سه و تیپ یک زیاد هم طرفدار ندارد به خصوص تیپ یک که هم تولیدش کم بود و هم سیستم برقش مالتی پلکس نیست. اما تیپ پنج و شش هاچ بک همیشه بازار خودشان را دارند. البته با آمدن ۲۰۷ تیپ شش کمی بازارش کساد شده است.

* * *
نتیجه: در نهایت با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد به این نتیجه رسیدیم که صنف نمایشگاهداران به ترتیب پژو۲۰۶ هاچ بک تیپ پنج، تیپ ۲ و در نهایت پژو۲۰۶ SDV۸ را گزینه های بهتری برای فروش می دانند. اما تعمیرکاران کمی نظراتشان متفاوت است. آن ها عقیده دارند بهترین های این خانواده از نظر فنی تیپ های V۸ و ۲۰۷ و پژو ۲۰۶ تیپ پنج هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.