راهنمای تنظیم فشار باد تایر و طولانی کردن عمر لاستیک

0

راهنمای تنظیم فشار باد و نگهداری از لاستیک خودرو

فهرست مطالب

تنظیم فشار باد تایر خودرو

نتیجه تصویری برای تنظیم باد خودرو

همان‌طور که فشار خون برای انسان حیاتی است و کمبود یا نبودش آدمی را به زحمت می‌اندازد، مسأله مهم تایرها نیز فشار هوا یا اصطلاح آشنای تنظیم باد است. فشار باد مناسب قدرت تایر را در برابر نیروی وزن و شرایط مختلف رانندگی مانند ترمز کردن، شتاب گرفتن و غیره بیشتر می‌کند. بهترین وضعیت تایر با فشار باد مناسب مهیا می‌شود بنابراین باید حداقل دو هفته یک‌بار فشار باد تایرها را تنظیم کنید. تایر‌های خودرو باید به میزان توصیه شده توسط سازنده خودرو باد شود. مهم‌ترین عامل سلامتی تایر خودرو هوا است که آن هم (تقریبا) رایگان است.

معایب زیاد بودن بیش از حد فشار باد تایر:

  • باریک شدن سطح تماس و کاهش قابلیت‌های تایر و پایداری آن
  • سلب آسایش و راحتی در رانندگی!
  • ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی لاستیک
  • قابلیت جذب نیروهای وارده از جاده به لایه‌های میانی تایر از بین می‌رود و با کم شدن استقامت آنها در برابر نیروها، آسیب پذیریشان زیاد می‌شود
  • به‌دلیل تجمع نیروها در مرکز آج‌ها، لایه‌های لاستیکی در زمان گرم شدن تمایل زیادی به جدا شدن دارند

معایب کم بودن بیش از حد فشار باد تایر:
نتیجه تصویری برای تنظیم باد خودرو

  • زیاد شدن مصرف سوخت به‌دلیل افزایش سطح تماس با جاده
  • اگر چرخ‌های جلو کم‌باد باشند فرمان سفت و یا به یک سمت کشیده می‌شود
  • ساییده شدن سریع‌تر و بیشتر قسمت بیرونی آج‌ها
  • در زمان حرکت، به‌دلیل تغییر شکل زیاد در منطقه تماس با جاده، حرارت فوق‌العاده بالا می‌رود و امکان جداشدن لایه‌ها بیشتر می‌شود که این مساله خطرات زیادی در پی دارد
  • موج‌دار شدن لاستیک و بالا رفتن حرارت در سرعت‌های بالا
  • له شدن تیوپ بین رینگ و حلقه داخلی تایر

لذا میزان باد تایر‌ها را به طور منظم کنترل کنید. حداقل هر دو هفته یک‌بار و پیش از مسافرت‌های طولانی نگاهی به تایر‌ها انداخته و میزان باد آنها را بررسی کنید.

نتیجه تصویری برای تنظیم باد خودرو

چند توصیه مهم در مورد فشار باد تایر:

  1. پیش از حرکت در بزرگراه‌ها با سرعت بالا، فشار باد تایر‌ها را طبق سفارش سازنده آن، بیشتر کنید.
  2. خودرویی که بار سنگین حمل می‌کند، دقیقا شرایط تایر کم‌باد را دارد، لذا با توجه به میزان بار، فشار باد تایر‌ها را به مقدار حداکثر ۴psi بیشتر کنید.
  3. باد تایر را همیشه در حالت سرد و یا زمانی که حداکثر ۲ تا ۳ کیلومتر با سرعت کم حرکت کرده‌اید، تنظیم کنید، زیرا حرارت تایر، فشار باد آن را افزایش می‌دهد. تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز چنین حالتی ایجاد می‌کند.
  4. هیچ‌گاه اضافه فشار باد تایر را در زمان گرم بودن آن کم نکنید، زیرا تایر پس از خنک شدن دچار کاهش فشار می‌شود.
  5. بعد از تنظیم باد، درپوش «والو» را با دقت ببندید.
  6. تنها به چشم خود برای تنظیم باد اعتماد نکنید.
  7. حتما به فشار استاندارد ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو توجه کنید. میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است.
    فشار باد استاندارد
  8. همواره فشار باد تایر زاپاس را بیشتر از فشار ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو تنظیم کنید.

راهنمای تنظیم فشار باد تایر های محصولات ایران خودرو

از سری آموزش های بخش خودرو این بار با راهنمای تنظیم فشار باد تایر های محصولات ایران خودرو ، با هم همراه می شویم تا با تنظیم باد لاستیک های خودرو های مختلف محصولات ایران خودرو و نکاتی در این خصوص آشنا شویم.

با توجه به اهمیت تنظیم باد تایرها در ایرادات مرتبط با جلوبندی، فرمان و لاستیک سایی و همچنین لزوم کنترل آن در فرآیند PDS ضروری است. در زمان انجام این فرآیند به نکات زیر توچه شده و براساس اطلاعات برچسب داخل صندوق عقب، روی رکاب یا ستون ها اقدام نمایید:

راهنمای تنظیم فشار باد تایر های محصولات ایران خودرو

۱- باید تایر را فقط در حالت سرد تنظیم کنید زیرا حرارت تایر فشار باد آن را افزایش می دهد. تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز چنین حالتی ایجاد می کند.

۲- بعد از تنظیم باد، درپوش « والو » را با دقت ببندید.

۳- برای تنظیم باد به چشم خود اعتماد نکنید. حتما به فشار استاندارد ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو توجه کنید. میزان فشار باد توصیه شده برچسب داخل درب صندوق عقب، روی ستون در یا روی رکاب نوشته شده است. ( مطابق شکل )

۴- فشار باد لاستیک می بایست هر ماه کنترل شوند، افزایش یا کاهش دما در افزایش یا کاهش فشار باد لاستیک ها موثر است.

 راهنمای تنظیم فشار باد تایر های محصولات ایران خودرو

 نکات

  • مقادیر ارائه شده در جدول زیر برای خودروهای بنزینی بدون بار بوده که سرنشینان از خودرو خارج شده باشند.

  • عطف به برچسب فشار باد تایر خودرو (برچسب فوق) میزان باد تایر برای حالت گاز سوز خودرو مشخص می باشد.

  • منظور از رانندگی در اتوبان، رانندگی در مسیرهای طولانی بین شهری با سرعت های بالا می باشد.

با این ۷ نکته عمر لاستیک خودرو خود را زیاد کنید 

اکثر رانندگان، خودروهای خود را برطبق عادت روزانه و بدون کوچک‌ترین توجه به وضعیت لاستیک آن که نقشی بسیار مهم در کیفیت رانندگی و ایمنی خودروها دارد، مورداستفاده قرار می‌دهند.

با رعایت و انجام این ۷ نکته عمر لاستیک خودرو خود را زیاد کنید.

۱- باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید
توجه داشته باشید تغییر دما باعث می‌شود فشار باد لاستیک عوض شود، هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.

خود لاستیک‌ها نیز به مرور کم باد می‌شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو۲psi از فشار باد خود را از دست می‌دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.

در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمی‌تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.

برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه‌های باد که آپاراتی‌ها به کار می‌برند دقیق نیستند زیرا به طور دائم در معرض ضربه اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی‌شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت “سرد” اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر طی مسیر کرده باشد. معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.

۲- تایرها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید
هرگونه ساییدگی غیرمعمول می‌تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.

تصویر مرتبط

۳- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج‌ گیر کرده باشد، آن را خارج کنید
این اجسام می‌توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.

۴- تنظیم بودن چرخ‌ها
تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی‌تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می‌کند.

برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.

۵- بالانس تایرها
به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.

اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.

۶- جابه جا کردن چرخ‌ها
بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریعتر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می‌شود.

۷- نگهداری لاستیک
لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها (برش‌های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی ۱۵psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.

نتیجه تصویری برای تنظیم باد خودرو
چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟
هنگامی که آج رویه به ۶/۱ میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد.

اطلاع از ارتفاع آج اغلب با درجه مخصوص عمق سنج آج انجام می‌ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.