معایب ومزایای رینگ اسپرت چیست؟

0

معایب ومزایای رینگ اسپرت چیست؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای معایب ومزایای رینگ اسپرت چیست؟

این روزها خیلی از رانندگان بر این باورند که افزایش سایز رینگ و لاستیک اتومبیل، در افزایش قدرت مانور و فرمان‌پذیری آن بسیار موثر است، برخی نیز این کار را به منظور اسپرت کردن خودرو و افزایش زیبایی آن انجام می‌دهند. تعویض لاستیک‌ها و استفاده از لاستیک‌هایی با پهنای بیشتر و رینگ‌هایی با ابعاد بزرگتر می‌تواند تا حدودی باعث فرمان‌پذیری اتومبیل مخصوصاً در پیچ‌های تند شود و به همین علت است که از این نوع لاستیک‌ها در خودرو‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود. اما در مقابل معایبی هم دارند که استفاده از آنها را در خودروهای عادی محدود می‌کند. در ادامه مروری بر مزایا و معایب افزایش سایز رینگ و لاستیک خواهیم داشت.

تصویر مرتبط
مزایا

افزایش سایز رینگ و لاستیک در صورتی که اصولی انجام شود می‌تواند قدرت مانور و فرمان‌پذیری اتومبیل را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. این مساله در پیچ‌های تند و در سرعت زیاد محسوس‌تر است. کاهش خط ترمز و کاهش سرعت توقف اتومبیل در ترمز‌های شدید نیز از مزیت‌های این کار به شمار می‌رود. البته باید توجه داشت که این موضوع با جنس و نوع طراحی عاج‌های لاستیک رابطه مستقیم دارد و ممکن است پس از تعویض لاستیک با یک لاستیک پهن‌تر نتیجه‌ای معکوس به دست آورید. مزیت دیگر این کار، افزایش زیبایی اتومبیل می‌باشد چرا که چرخ‌های اتومبیل معمولاً اولین قسمتی از آن است که جلب توجه می‌کند.

معایب

نتیجه تصویری برای معایب ومزایای رینگ اسپرت چیست؟

اولین مشکلی که در افزایش سایز لاستیک به وجود می‌ید، هزینه‌ سنگین آن است. تغییر سایز لاستیک در اکثر مواقع منجر به تعویض رینگ می شود و هزینه را چند برابر می‌کند. مساله بعدی تخصصی بودن این کار است. چرا که در صورت استفاده از سایز نادرست و بهینه و عدم توجه به فاکتورهایی که قبلاً بیان شد، می‌تواند مزایای عنوان شده را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. لاستیک‌های پهن با ارتفاع کم، نرمی و راحتی سواری را بسیار کم می‌کند و کوچکترین دست‌اندازها تاثیر محسوسی را در اتاق اتومبیل منعکس می‌کنند. این موضوع باعث به صدا افتادن زودهنگام اتاق شده و عمر فنرها را کم می‌کند چرا که بسیاری از ضربات که تا‌کنون با کمک لاستیک خودرو جذب می‌شدند اکنون به طور مستیقم به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو منتقل می‌شود و این فشار اضافه می‌تواند به مرور این بخش‌ها را مستهلک کند ضمن آنکه به دلیل طراحی سیستم تعلیق با توجه به سایز مشخصی از رینگ و لاستیک، بخشی از ضربات مستقیم وارد اتاق می‌شوند.

تصویر مرتبط
موضوع بعدی سفت شدن فرمان است چون سطح اتکای لاستیک بر روی زمین بیشتر می‌شود و چرخش فرمان نیروی بیشتری را می‌طلبد. این مطلب به حدی است که حتی در خودروهای مجهز به فرمان‌هایی با سیستم کمکی مانند فرمان‌های هیدرولیک هم می‌توان تاثیر آن را دید.  یکی دیگر از مشکلات افزایش سایز لاستیک، عدم پایداری بر روی برف است. این لاستیک‌ها با توجه به سطح اتکای وسیعی که دارند مانند یک چوب اسکی عمل می‌کنند و بر روی برف حرکت می‌کنند. البته طراحان لاستیک با تغییراتی که در نحوه طراحی عاج‌ها انجام داده‌اند این مساله را تا حدی کنترل کرده اند.
در کنار اینها در صورتی که استفاده از رینگ و لاستیک بزرگتر همزمان با کاهش ارتفاع خودرو نیز باشد، احتمال گیر کردن لاستیک‌ها به لبه‌های گلگیر در زمان پیچیدن و برخورد با ناهمواری‌های سطح جاده وجود دارد.
در کنار اینها، لاستیک‌های پهن‌تر به دلیل اصطکاک بالاتری که دارند برای حرکت بر روی جاده نیاز به نیروی بیشتری دارند که این امر باعث افزایش مصرف سوخت این خودرو‌ها می‌شود. این چسبندگی بالاتر هر چند در زمان یک رانندگی اسپرت می‌تواند بسیار مفید باشد، اما مصرف سوخت بالاتر را به دنبال دارد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.