دلایل اصلی کم کردن روغن موتور چیست؟

2

دلایل اصلی کم کردن روغن موتور چیست؟

فهرست مطالب

تصویر مرتبط

چرا روغن موتور ماشین کم می شود ؟

چرا روغن موتور  بخار می شود ؟چرا موتور یاتاقان می زند؟و بسیاری از این سوالها که وقتی مشتری ها به تعمیر گاه مراجعه می کنند  از تعمیرکار می پرسند

هدف ما از ایجاد این وبگاه راهنمایی و پاسخ واضح وشفاف به سوالات شما دوستان گرامی در حوزه ایرادات مکانیکی و جلوبندی،  ، تنظیم موتور و دیاگ ،باطری سازی و سیم کشی ، صافکاری ونقاشی ،گازو سی ان جی و…و هر سوال دیگری در حوزه خودرو می باشد

ما منتظر انتقادات ، پیشنهادات و نظرات ارزشمند شما هستیم

نتیجه تصویری برای بخار روغن روغن سوزی

کم کردن روغن از آن دسته  مسائلی است که معمولاً کارشناسان  و مصرف کنندگان  نسبت به آن  اختلاف نظر دارند  بدین معنی  که از نظر کارشناسان  برای مصرف  و کم شدن  روغن موتور  نه تنها  منعی  وجود ندارد بلکه با توجه به شرایط طراحی و ساخت اجزاءموتور الزامی می باشد و هرچه  خودروها  از نظر توان و قدرت  پیشرفت می کنند  بدلیل سخت شدن شرایط کاری  و بالا رفتن دمای موتور مصرف روغن  از نظر توان  و قدرت پیشرفت  پیدا می کند  و از طرف دیگر  مصرف کنندگان  کاهش میزان  روغن موتور را نقیصه ای  برای آن می دانند و روغنی را مطلوب  ارزیابی می کنند  که در هنگام کار  از میزان آن کاسته نگردد و در این مورد  به توصیه سازندگان  خودروها  در مورد حدود مجاز  کاهش روغن  برای آن خودرو خاص نیز توجهی ندارند.به عنوان مثال شرکت مرسدس بنز برای  مدل های
۴۵۰ SEL-450SE-350SE-280SEL-280S-
کاهش روغن به میزان  ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر در هر  ۱۰۰۰ کیلومتر را مجاز دانسته  و لی اغلب مصرف  کنندگان این میزان  کاهش را دلیلی  بر عدم مرغوبیت روغن دانسته و اقدام به تعویض کامل روغن               می کنند حال آنکه کاهش کاملاً طبیعی است و می توان با اضافه نمودن  روغنی از همان  نوع  وبه همان مقدار  آن را برطرف نمود.

تصویر مرتبط

۱-۲ – عوامل معمول کاهش روغن موتور
بطور کلی  برای کم کردن روغن موتور  سه علت را می توان بر شمرد:
۱.معمولاً ده تا بیست  درصد روغن  خروجی از طریق  کارتر  جداره سیلندر  می سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود  mm3/round  ۰.۰۶ می باشد. که با در نظر گرفتن  دور موتور ۴۰۰RPM و سرعت  صد کیلومتر در ساعت، حدود CM3  ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر  خارج می گردد.
۲. در موتور های احتراق داخلی  به دلیل بالا بودن دمای سیستم ، مقداری  از روغن موجود  درون کارتر  تبخیر شده.
به هر  صورت  مجموع کاهش مجاز روغن  در ۱۰۰۰ کیلومتر  حدود ۲/۱ لیتر می باشد که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت تر این میزان حتی ممکن است به ۵/۲ لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر  نیز برسد .به هر شکل می باید این میزان کاهش  با سرریز نمودن روغنی از  همان نوع توصیه  شده توسط سازنده و  موجود درون  کارتر، جبران گردد.
۲-۲- عوامل غیر معمول کاهش روغن
علاه بر عوامل معمول کاهش روغن در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای  اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت  به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام  کرد.
۱. سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید  روغن را تا زیر  حد مجاز بالایی تخلیه نمود.
۲. روغن با ویسکوزیته نامناسب  و کمتر از توصیه سازنده خودرو  انتخاب شده است ،روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.
۳. دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد  توجه قرار داد.
۴. روغن از طریق آب بندها ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.

تصویر مرتبط
۵. رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند،  رینگ ها و پیستون ها  باید تعمیر یا تعویض شوند.
۶. گاید و ساق سوپاپ ها  دچار چسبندگی شده اند،  در اینصورت  قطعات باید تعویض شوند.
۷. آب بند ی و سوپاپ ها  در حالت بسته دچار اشکال است . باید سوپاپ ها  و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد.
۸.  ویسکوزیته روغن بایدمطابق  توصیه سازنده  خوردو انتخاب شده است . ولی به دلیل محدوده وسیع  طول  هیدروکربورهای موجود در روغن ، هیدروکربورهای  کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها  کاهش می یابد.

نتیجه تصویری برای بخار روغن روغن سوزیاز کجا تشخبص بدم موتور روغن بخار می کند؟ یک دفعه گیت زدم اندازه یک میلیمتر روغن سیاه بود بعد استارت زدن و موتور گرم شدن گیت وسط روغن سیاه را نشان می داد و من هر ۵۰۰۰ تا حتما ماشین را می برم نمایندگی ، بعد این اتفاق بردم نمایندگی مسئول فنیش گفت بنزین باعث کثیف شدن موتور شده روغن را بصورت ژله ای دز میاره وقتی استارت میزنی گرم می شود روغن به سمت پایین میاد و گیج درست نشان می دهد که گفت باید کارتر و فیلتر و اویل پمپ را چک میکنیم و شستشو می دهیم که دادم این کار رو کردن (البته من ماشین را جای دیگه نشان دادم گفت که روغنی که توش میریزن باکیفیت نیست گفت چیه روغنش گفتم لیکو مولی که گفت جدیداش کیفیت نداره و از روغنش مشکل ایجاد کرده ) نمایندگی گفت کارتر و اویل پمپ را شتسشو داده حالا ۲۰۰۰ تا نشده بود که دوباره همین اتفاق افتاد و بردم نمایندگی گفت که وجود روغن در خرطومی فیلتر هوا و نشان می دهد که روغن بخار می شود و رینگات ضعیف شده و این حرفا باید بیایی موتورت باز بشه [جالب اینکه من یک روز قبل رفتم معاینه فنی بگیرم نتیجه اش این بود O2:0.24 و CO:00 و HC:21 یعنی از سال پیش هم خیلی بهتر موتور داره کار می کنه } یکی از مکانیکای نمایندگی گفت برو بهران سوپر جعبه قرمز بریز رفتم ریختم ، از لوله اگزوز هم هیچ دودی بیرون نمی آید می خواستم بدونم از کجا بدونم واقعا موتور ماشین روغن بخار می کند؟؟؟

همه چیز درباره دلایل کم کردن روغن موتور خودرو

نتیجه تصویری برای بخار روغن روغن سوزی

وظایف روغن موتور در خودرو

۱.کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
۲. کاهش سایش قطعات موتور
۳.خنک نمودن قطعات داخلی موتور
۴.تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
۵.آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون
۶.محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی

در ضمن بر روی هر ظرف از روغن حروفی نوشته شده است که نمادی از میزان کیلومتر مورد استفاده و موثر آن است.البته فراموش نشود که تمامی نکات ذکر شده بسته به شرایط استفاده و محیط تغییر می کند، امیدواریم از مقاله فوق بهره کافی برده باشد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. حسن می گوید

    سلام پیکان دارم خیلی کم بخار میکند ایا باتعویض روغن میتونه قطع بشه

  2. محمدزبیدی می گوید

    پرایددارم که هر۴روزروغن میسوزه مشکلش چیه تخمیلی هزینه تعمیرش چقدره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.