هدرز چیست و چگونه موتور را تقویت می کند؟

0

هدرز چیست؟ وچه معایب ومزایایی برای کار کردن موتور دارد؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای آموزش بستن هدرز خودرو

 یافتن راهکاری هایی برای هوا رسانی بهتر به پیشرانه یکی از اصول پایه علم تیونینگ به شمار می آید اما از سوی دیگر تخلیه سریعتر و کامل تر سیلندر از گازهای منفجر شده یا همان دود اگزوز نیز تاثیر بسزایی در مکش قدرتمندتر و تنفس بهتر پیشرانه ایفا می کند.از این رو نصب قطعه ای موسوم به هدرز یکی از اولین مراحل تیونینگ خودروهای معمولی محسوب میشود.

نتیجه تصویری برای آموزش بستن هدرز خودرو

اگر برای شما این پرسش وجود دارد که هدرز دقیقا چیست؟ باید بگوییم هدرز در واقع یک منیفولد (چند راهه) خروجی بازنگری شده است که بر اساس اصول علم مکانیک سیالات شکل گرفته و به نحو دقیقی ساخته شده است. طراحی خاص و سطح صیقلی هدرزها که معمولا از جنس فلزاتی چون فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران قیمت ساخته میشوند به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی می افزاید.

تصویر مرتبط

از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد.بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده است که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها نصب میشود.یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است اما طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نیست.در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزارهای حرفه ای چون GT POWER امکان پذیر است.از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

   تصویر مرتبط

بنابراین طراحی و ساخت هدرز یک فرآیند وقت گیر و پر هزینه محسوب می شود.از این رو تقریبا تمامی کارخانجات خودروسازی از نصب هدرز بر روی محصولات ارزان قیمت و شهری خود صرف نظر کرده و انجام این کار را به متخصصان مراکز تیونینگ واگذار میکنند.البته عدم نصب هدرز فابریک برای تمامی خودروها صادق نیست و همواره شماری از خودروهای اسپورت نظیر ب ام و های M POWER ، آئودی های سری S و…در کنار سوپر اسپورت هایی نظیر پورشه ، فراری و…پس اط تجهیز به هدرز های کاملا حرفه ای ، کارخانه را ترک می کنند.

نتیجه تصویری برای آموزش بستن هدرز خودرو

به هر صورت باید گفت هدرزهای دست سازی که اغلب به وسیله مکانیک های سنتی یا برخی از صاحبین مغازه های اگزوز سازی ساخته می شوند به هیچ عنوان کارایی هدرزهای حرفه ای را که بر اساس اصول علمی شکل می گیرند را ندارند و  استفاده از آن ها در بسیاری موارد،به افزایش مصرف سوخت منجر میشوند.یکی دیگر از مزایایی استفاده از هدرز ،تاثیر ناچیز آن بر صدای تولیدی پیشرانه و سیستم اگزوز است.به عبارت دیگر چنانچه خواستار تقویت پیشرانه خودروی خود و کاستن از میزان مصرف سوخت بدون ایجاد سر و صدای بیشتر هستید ، نصب هدرز یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود.در واقع بخش بسیار زیادی از صدای تولیدی پیشرانه توسط مجموعه اگزوز (لوله ها و منبع های اگزوز) منتشر میشود.

هدرز پژو ۴۰۵
هدرز پژو ۲۰۶ ENGINE ARTS
هدرز پراید ENGINE ARTS

بنابراین نصب هدرز بدون اعمال تغییر در سایر بخش های سیستم اگزوز ، تاثیری بر وضعیت و شرایط آلایندگی صوتی خودروی شما نخواهد داشت.از سوی دیگر عکس این وضعیت نیز صادق است و چنانچه از صدای خودروهای اسپورت و مسابقه ای لذت میبرید، نصب مجموعه اگزوز حرفه ای به همراه هدرز ، قدرت بیشتر و صدای زیبا و هیجان انگیز را برای افراد علاقه مند به ارمغان می آورد.البته باید گفت در کشور ما ، نصب مجموعه اگزوز اسپرت تا حدودی با منع قانونی همراه است و به طور کلی استفاده از ادواتی که منجر به افزایش آلودگی صوتی خودروها میشوند توسط پلیس غیر مجاز اعلام شده است. با این وجود همانطور که گفتیم هدرز در زمره این قطعات محسوب نمیشود و نصب آن از لحاظ قانونی و …بلامانع است.هدرز های حرفه ای معمولا به صورت آبکاری شده تولید میشوند اما گذر زمان و حرارت پیشرانه معمولا باعث تغییر رنگ هدرز میشود.

هدرز موتورXU7

هدرز موتورXU7

هدرز موتور XU7 ( قابل نصب بر روی پژو ۴۰۵ و سمند و پارس)،

ساخته شده از فولاد مخصوص و آبکاری شده،

یک تکه با طراحی ۴-۲-۱،

خمکاری بوسیله دستگاه CNC با دقت بالا،

برشکاری فلنج ها بوسیله لیزر CNC و سپس ماشینکاری شده بمنظور فیت شدن دقیق،

فرایند جوش GTAW با کیفیت عالی،

دارا بودن جایگاه نصب سنسور اکسیژن،

همراه با تمام واشرهای مورد نیاز،

افزایش ۷ % قدرت و گشتاور موتور،

۰.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش مصرف سوخت،

هدرز موتور XU7 به همراه تست پایپ

هدرز موتور XU7 به همراه تست پایپ

نوع موتورXU7 L3 که بر روی اتومبیل های ۴۰۵ ، سمند و پارس سال نصب شده
حجم موتور ۱۷۶۱ سی سی
حداکثر توان موتور ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۹.۳
تعداد سوپاپ۸
نوع سوخت بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی Euro-II
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتردر ۱۱ ثانیه
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی (BE3)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر ۱۲.۸L/100km
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر۶.۸L/100km
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی ۹.۱
پژو ۴۰۵ با موتورL3 XU7 انتخاب اکثر خریداران در ایران است. از طرفی شتاب بیشتری در مقایسه با موتور TU5 که بر روی این اتاق نصب شده (SLX) دارد و از طرف دیگر قیمت قطعات کمتر و سهولت تعمیر و نگهداری و همچنین آشنایی بیشتر تعمیرکاران با آن ازمزایای دیگر این موتور است.
با تعویض منیفلد چدنی با هدرز XU7 بر روی این موتورشاهد افزایش عملکرد ۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و همچنین افزایش گشتاور موتور در تمام دورهای کارکرد خودرو خواهیم بود. با این تغییر شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو با ۱.۱ کاهش به زیر ۱۰ ثانیه خواهد رسید و اختلاف خود را با اتاق موتور TU5 بیشتر کرده و به شتاب پارس ELX نزدیک میکند.
ههمچنین با افزایش راندمان موتور مصرف سوخت نیز بطور میانگین ۰.۶ لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته و موتور نرمتر کار کرده و عمر بیشتری میکند.

تصویر مرتبط
یکی از مهمترین سوالهای سالهای اخیر خریداران این است که اگر این هدرز این همه مزایا دارد، چرا خود کمپانی مادر به جای منیفلد دود چدنی از هدرز استفاده نمیکند ؟!
جواب اصلی این سوال در قیمت تمام شده بیشتر یک هدرز نسبت به منیفلد دود چدنی است.
بطوری که یک منیفلد اگزوز از جنس چدن حدودا ۲۵ الی ۳۰ دلار و یک منیفلد با راندمان بالا (هدرز) بیش از ۵۰۰ دلار قیمت دارد. از طرفی تیراژ تولید برخی از موتورها بقدری زیاد است که شرکتهای زیرمجموعه کمپانی خودروساز مادر، باید از هر قطعه آن (مثل منیفلد چدنی) روزانه هزاران عدد تولید کرده و به خط مونتاژ ارسال کنند در حالی که تولید هدرز با این تیراژ تقریبا نشدنی بوده و علت این امر فرآیند پیچیده تولید و قالبها و فیکسچرهای فراوان، در کنار استفاده بسیار از ماشین آلات CNC گرانقیمت و در نهایت جوشکاری تیگ (آرگون) بسیار تخصصی توسط جوشکاران حرفه ایی آن است.

تصویر مرتبط
بنابراین استفاده از هدرز زمانی توجیه پیدا میکند که بخواهیم بدون افزایش حجم موتور قدرت آن را افزایش داده و افزایش قیمت تمام شده موتور برای خریدار توجیه داشته باشد. پس هدرزها را بطور استاندارد بر روی سری M اتومبیل های ب.ام.و و انواع فرراری و لامبورگینی و پورش و مرسدس های AMG مشاهده خواهد کرد.
و اگر خواهان نصب هدرز بر روی اتومبیل های کلاس متوسط مانند انواع پژو و هوندا و تویوتا و جی ام … هستید، باید این قطعه را از شرکتهای سازنده لوازم افتر مارکت بخواهید.
هدرز XU7 ساخت EngineArts مانند تمام محصولات دیگر دارای ۲ سال گارانتی می باشد.

قیمت مدل فولادی با آبکاری نیکل کروم ۱.۱۰۰.۰۰۰ تومان و ۲ سال گارانتی ، قیمت مدل استینلس استیل ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان با ۵ سال گارانتی (آخرین بروز رسانی قیمت در ۲۸ آذر ۹۵)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.