بویینگ ۷۶۷ را بیشتر بشناسید +عکس

0

بویینگ ۷۶۷ یک هواپیمای پهن پیکر است که تحت عنوان پروژه ۷X7 شرکت هواپیمایی بویینگ طراحی و ساخته شده است، طرح این هواپیما در ۱۴ جولای ۱۹۷۸ معرفی شد و نمونه آزمایشی اولیه در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۱ اولین پرواز خود را انجام داد.

این هواپیما در ۸ سپتامبر ۱۹۸۲ رسما توسط شرکت هواپیمایی یونایتد وارد صنعت هوانوردی تجاری شد.

بویینگ ۷۶۷ توسط موتورهای CF6 جنرال الکتریک، رولزرویس RB211 و پرت اند ویتنی ۴۰۰۰  قدرت می‌گرفت اما شرکت پرت اند ویتنی استفاده از موتور PW4000 را نیز برای این هواپیما میسر کرد.

بهترین هواپیمای بوئینگ شرکت بوئینگ هواپیما بوئینگ هواپیمای بوئینگ ساخت کجاست هواپیمای مافوق صوت بوئینگ انواع موتور هواپیما انواع هواپیمای نظامی باله های هواپیما برترین هواپیمای جهان داخل هواپیمای بوئینگ پیشرفته ترین هواپیمای جنگی مشخصات بوئینگ 767

مشخصات:

فاصله‌ی نوک دو بال: ۴۷.۶ متر

طول: ۴۸.۵ متر

ارتفاع: ۱۵.۸ متر

ظرفیت مسافر: ۲۵۵ نفر

بیشینه‌ی سرعت: ۰.۸ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)

محدوده‌ی پرواز: ۹۴۰۰ کیلومتر

انواع

۷۶۷-۲۰۰

مدل پایه این هواپیما است که در سال ۱۹۸۱ از خط تولید بویینگ خارج شد، این هواپیما با چیدمان سه کلاس پروازی ظرفیت حمل ۱۸۱ مسافر و در یک کلاس پروازی ۲۵۵ نفر را دارد. در کل تعداد ۱۲۸ فروند از این مدل ساخته شده است.

مدلی با پسوند ER نیز ساخته شد که تفاوت آن با مدل پایه توانایی انجام پروازهای طولانی‌تر است. این هواپیما نخستین مدل از این خانواده بود که بر فراز اقیانوس اطلس به پرواز درآمد و بارها رکورد طولانی‌ترین پرواز با هواپیماهای دو موتوره را شکست.

۷۶۷-۳۰۰

مهم‌ترین فرق این مدل با مدل قبلی طول بیشتر آن است (حدود ۶ متر)، در سال ۱۹۸۳ مخصوص شرکت هواپیمایی JAL ژاپن طراحی شد و نخستین فروند از آن در سال ۱۹۸۶ برای این شرکت به پرواز درآمد.

این مدل نیز هواپیمایی با پسوند ER دارد که تنها تفاوت آن با مدل معمولی قابلیتش در انجام پروازهای طولانی‌تر است. نخستین فروند از آن در سال ۱۹۸۶ به پرواز درآمد اما تا سال ۱۹۸۷ مورد اقبال شرکت‌های هواپیمایی رو برو نشد اما پس از آن سفارشاتی را دریافت کرد و به خدمت وارد شد.

۷۶۷-۳۰۰ ترابری

نوع باری این هواپیماست که بر پایه مدل ER ۳۰۰-۷۶۷ ساخته شد که در سال ۱۹۹۳ به سفارش یونایتد پارسل سرویس (UPS) طراحی شد و در سال ۱۹۹۵ وارد آسمان‌ها شد. به دلیل این که این هواپیمای ترابری نسبت به دیگر هواپیماهای باری پهن پیکر مثل ایرباس A300 عرض کمتری دارد، قادر به حمل پالت‌های بار معمولی نیست و باید از پالت‌های مخصوص خود استفاده نماید. از مدل ترابری ۷۶۷ فقط۵۰ فروند ساخته شده است.

۷۶۷-۴۰۰ER

اولین هواپیمای بویینگ است که صرفا به دلیل بسط داده شدن ابعاد هواپیما زیر مجموعه هواپیماهای پهن پیکر قرار گرفت. این مدل آخرین نسل ۷۶۷ است که بیشترین طول را در میان هواپیماهای این خانواده دارد، این مدل در سال ۱۹۹۷ بصورت اختصاصی برای دو شرکت دلتا ایرلاینز و کنتیننتال ایرلاینز طراحی و نخستین فروند از آن در سال ۲۰۰۰ تحویل داده شد.

۷۶۷ غیرتجاری

مزایای قابل اتکای این هواپیما باعث شد تا علاوه بر حضور در بخش تجاری از این هواپیما در بخش‌های دیگر نیز استفاده شود، کشورهای بسیاری از این هواپیما در زمینه هواپیماهای اختصاصی دولت‌ها و مقامات عالی استفاده می‌کنند، بخش‌های نظامی هم از این هواپیما استفاده‌های مورد نیاز خود را می‌کنند.

E-767 نام مدل آواکس این هواپیما است که وزارت دفاع ژاپن از آن استفاده می‌کند، آواکس یا سیستم کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد نوعی هواگرد با قابلیت دیده‌وری راداری است که به عنوان یک ایستگاه رادار نیرومند و متحرک برای انجام عملیات فرماندهی و کنترل و مدیریت جنگ طراحی شده‌است.

KC767 نیز مدل تانکر سوخت رسان این هواپیما است که در انواع مختلفی در خدمت قرار دارد، این هواپیما در نیروهای هوایی ژاپن، برزیل، کلمبیا، ایالات متحده آمریکا و … فعال است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.