۱۰۰ میلیون تومان برای تکمیل هر خودروی ناقص در انبار

0

سخنگوی انجمن قطعه سازان از ناقص ماندن ۱۴۰ هزار خودرو و نیاز به تسهیلات ۱۴ هزار میلیاردی برای تکمیل آن ها خبر داد.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان این که خودروسازان برای تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف کارخانه نیازمند دریافت تسهیلات ۱۴ هزار میلیارد تومانی هستند،تصریح کرد: تکمیل این خودروها تا نیمه آبان‌، نیازمند رفع مشکل کمبود نقدینگی است.

فرهاد بهنیا با اشاره به جلسه اعضای انجمن قطعه‌سازان، مدیران شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، نمایندگان بانک مرکزی و گمرک با معاونت سازمان بازرسی کل کشور درباره دپوی خودروهای ناقص موجود در پارکینگ شرکت‌های خودروساز، اظهار کرد: در این جلسه افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی و همچنین مشکل تامین و افزایش قیمت قطعات نیمه هادی خودروها که عمدتا وارداتی هستند، مطرح و این عوامل به عنوان مهم ترین دلایل خواب خودروها در کف کارخانه‌ها اعلام شد.

وی تصریح کرد: طبق اعلام خودروسازان، هم اکنون ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان به دلیل نقص در قطعات، دپو شده است که ۹۵ هزار دستگاه به ایران خودرو و ۴۵ هزار دستگاه به سایپا اختصاص دارد.

بهنیا با اشاره به کمبود نقدینگی در صنعت خودروسازی به دلیل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز و این که روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل مدل قیمت گذاری، به زیان انباشته خودروسازان اضافه می‌شود، افزود: کمبود نقدینگی به قطعه‌سازان نیز سرایت کرده است.

اخبار ایران خودرو احتکار خودرو احتکار محصولات ایران خودرو دلایل گران شدن خودرو انبار ایران خودرو اخبار خودرو

وی ادامه داد: در جلسه با معاون سازمان بازرسی این موضوع مطرح شد که خودروهای کف کارخانه تا نیمه آبان تکمیل شوند. این در حالی است که برای حل مشکل صنعت خودرو و قطعه‌سازان با سیستم بانکی مهلتی تعیین نمی‌شود و بانک‌ها به رغم این که باید تسهیلات را با نرخ سود ۱۸ تا ۱۹ درصدی در اختیار صنعت گران قرار دهند، ۲۵ درصد مبلغ وام را بلوکه می‌کنند و به این ترتیب نرخ سود این تسهیلات به حدود ۲۵ درصد می‌رسد.

بهنیا تأکید کرد: همان طور که برای تکمیل خودروهای ناقص زمان تعیین می‌شود، برای حل مشکل صنعت‌گران نیز باید زمان مشخص شود. مثلاً به ما بگویند طی ۴۵ روز موانع بانکی یا دیگر موانع از جلوی پایمان برداشته می‌شود.سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان این که  هم اکنون صنعت خودروسازی نیازمند تزریق ۱۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی است،خاطر نشان کرد: با تزریق این رقم امکان تکمیل ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص فراهم می‌شود و از تولید خودروهای ناقص تا پایان سال نیز جلوگیری خواهد شد.

منبع:ایرانجیب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.