علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

0

بهتر است بدانید از جمله مهم‌ترین دلایل گاز نخوردن ماشین می‌تواند وجود مشکل در ECU، فیلتر هوا و پمپ بنزین باشد، اما برای آشنایی بیشتر با جزئیات چنین مشکلی، لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید تا علت گاز نخوردن ماشین را به طور کامل برایتان شرح ‌دهیم.

چطور ECU موجب گاز نخوردن ماشین می‌شود؟

در خودروهای مجهز به سیستم انژکتور، دلیل گاز نخوردن ماشین می‌تواند قطعه‌ای به نام ECU باشد که درواقع نوعی مغز متفکر خودرو است. این قطعه که نام آن خلاصه‌شده عبارت Engine control unit است، وظیفه بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور را برعهده دارد.
علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

وجود هرگونه مشکل در این قطعه می‌تواند دلیلی برای گاز نخوردن ماشین باشد و چون وجود ECU برای سایر اجزا و قطعات خودرو نیز ضروری به‌نظر می‌رسد، باید با دقت فراوان از این قطعه مراقبت کرد. به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که اگر ECU خودروی انژکتوری معیوب باشد، احتمال گاز نخوردن ماشین نیز افزایش می‌یابد و موجب نوسان دور موتور خواهد شد.

اگر می‌خواهید از گاز نخوردن خودروی انژکتوری خود جلوگیری کنید، در صورت مشاهده هر نشانه‌ای به کمک دستگاه دیاگ، این قطعه حیاتی را به‌طور کامل عیب‌یابی کنید. علت گاز نخوردن ماشین در حال حرکت نیز می‌تواند همین ECU باشد که برای بررسی این قطعه، بهتر است به مراکز مجاز خدمات خودرو مراجعه کنید.

فیلتر هوا یکی دیگر از دلایل گاز نخوردن ماشین

اگر جزو افرادی هستید که به‌ سلامت موتور خودرو اهمیت می‌دهید، بدون شک از لزوم تعویض فیلتر هوا نیز آگاه هستید و می‌دانید که استفاده از فیلتر هوای سالم، نقش بسیار پررنگی در حفظ سلامت موتور دارد. فیلتر هوا یکی از قطعات مهم و کاربردی در تمامی خودروهای کاربراتوری یا انژکتوری محسوب می‌شود که معیوب‌ بودن آن می‌تواند در گاز نخوردن خودرو تاثیرگذار باشد. فیلتر از ورود اجزای ناخواسته به موتور خودرو جلوگیری کرده و موتور را از گزند آلاینده‌های احتمالی و ذرات خارجی حفظ می‌کند.

در صورت معیوب‌ بودن فیلتر هوا یا گرفتگی این قطعه، هوای کافی به موتور منتقل نمی‌شود و ماشین گاز نمی‌خورد. فیلتر هوای گرفته یا معیوب در درازمدت مشکلات فراوانی را برای موتور خودرو ایجاد می‌کند؛ بنابراین جهت اطمینان از سلامت و تمیزی فیلتر هوا، هرچند وقت یک‌‌بار آن را تعویض کنید.

استارت خوردن و روشن نشدن پراید دلایل روشن نشدن پژو 206 دلایل روشن نشدن خودرو روشن نشدن 405 روشن نشدن رانا علت روشن نشدن پژو 405 علت روشن نشدن پیکان علت روشن نشدن زانتیا روشن نشدن خودرو از چیست آموزش تعویض پمپ بنزین پراید آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو
پمپ بنزین ماشین چه نقشی در گاز نخوردن ماشین دارد؟

احتمالا می‌دانید که قطعه‌ای به نام پمپ ‌بنزین در تمامی خودروها وجود دارد که سوخت خودرو را از باک به موتور منتقل می‌کند و از همین‌رو یکی از بخش‌های ضروری هر خودرو محسوب می‌شود. اگر پمپ ‌بنزین ماشین دچار نقص فنی شود و سوخت کافی را به موتور نرساند، بدون شک می‌تواند دلیلی برای گاز نخوردن ماشین باشد.

به طور معمول پمپ‌ بنزین در قسمت عقبی و در باک خودرو قرار دارد و سوخت مورد نیاز موتور را تامین می‌کند. وجود پمپ‌ بنزین برای کلیه خودروها ضروری است و بدون آن عملا حرکتی در پیشرانه اتومبیل رخ نخواهد داد. به همین دلیل در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد پمپ بنزین یا حتی مسدود شدن فیلتر بنزین، سوخت مورد نیاز موتور تامین نخواهد شد و زمانی که پای خود را بر روی پدال گاز فشار می‌دهید، عکس‌العمل لازم را در موتور مشاهده نمی‌کنید.

مشکل در پمپ بنزین یک دلیل گاز نخوردن ماشین است

در زمان مشاهده نشانه‌های گاز نخوردن ماشین لازم است تمامی قطعات مربوط به سیستم سوخت‌رسانی را بررسی کنید و از سلامت عملکرد تمامی اجزا مطمئن شوید. اگرچه این قطعات تنها عوامل بروز این مشکل نیستند، اما به ‌هر حال جزو اصلی‌ترین دلایل آن به حساب می‌آیند؛ بنابراین عیب‌یابی و تعویض به‌موقع آن‌ها برای بالابردن دوام موتور ضروری است. از دیگر مواردی که موجب گاز نخوردن ماشین می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معیوب‌ بودن مجموعه دریچه گاز
معیوب ‌بودن موتور دریچه گاز برقی
خرابی سنسور دور موتور
خرابی مپ سنسور
خرابی سنسور هیدرولیک فرمان
خرابی سنسور خطی گاز کولر
خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ
خرابی سنسور کیلومتر در خودروهای با ECU زیمنس
خرابی سنسور پدال کلاچ
ایراد در میکروسوئیچ پدال ترمز در خودروهای گیربکس اتوماتیک
سنسور پدال گاز معیوب در خودروهایی با دریچه گاز برقی

دانستنی های سفر ابزار لازم برای مسافرت ابزار مورد نیاز برای خودرو جعبه آچار خودرو آموزش بستن زنجیر چرخ آموزش نکات ایمنی آچارهای لازم خودرو

کلام آخر

بی‌توجهی به علت گاز نخوردن ماشین برای مدت طولانی می‌تواند پیامدهای مخربی را برای سلامت خودرو به‌همراه داشته باشد و موجب بروز هزینه‌های تعمیر بالا شود؛ بنابراین در صورت مشاهده اولین نشانه‌ها لازم است کلیه قطعات دخیل در این امر را بررسی کرده و از صحت عملکرد هر یک اطمینان حاصل کنید.

معاینه فنی خودرو و بررسی کلیه قطعات ذکر شده در این مقاله می‌تواند موجب کاهش احتمال گاز نخوردن ماشین شود و عمر مفید موتور خودرویتان را نیز افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که تعویض فیلتر هوا یکی از موثرترین شیوه‌های جلوگیری از این مشکل و افزایش عملکرد بهینه خودرو است؛ لذا سلامت پیشرانه خودرویتان را جدی بگیرید و برای کاهش هزینه‌های تعمیراتی گزاف از همین امروز به فکر چاره باشید.
سوالات متداول مطرح شده در زمینه گاز نخوردن ماشین

در بخش انتهایی مقاله «علت گاز نخوردن ماشین چیست؟» قصد داریم به سوالات متداول پاسخ دهیم.

علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی چیست؟

دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد؛ از جمله می‌توان به خرابی سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و نارسایی در سیستم سوخت اشاره کرد.
علت خفگی ماشین چیست؟

نارسایی سیستم سوخت، خرابی وایر و نرسیدن برق؛ البته دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.
علت گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک چیست؟

می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد از وجود ایراد در سنسورهای مختلف موتور گرفته تا وجود مشکل در ECU و کار نکردن یکی از اجزای سیستم سوخت رسانی
علت گاز نخوردن ماشین در سرما چیست؟

مشکل در فیلتر هوا، ECU و پمپ بنزین و… از دلایل گاز نخوردن ماشین در سرما هستند.

منبع:همراه مکانیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.