تویوتا راو ۴ دربرابر هیوندای توسان /کدام بهتر هست؟

0

آزمایش و مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راو۴ +قیمت ومشخصات فنی و امکانات رفاهی

فهرست مطالب

آزمایش فنی اسلایدر کره ای با ژاپنی کدام یک برترن؟

کدام چشم بادامی بهترین عملکردو داشته ؟

شکی نیست که بازار خودرو ایران شرایط عجیب و غریبی دارد و از بسیاری جهات با بازار خودرو در کشورهای غربی یا به شکل کلی بازار جهانی قابل قیاس نیست، قیمت خودروها در بسیاری موارد حتی با توجه به تعرفه های گمرکی و هزینه های تحمیلی دیگر گزاف به نظر می رسد و در بسیاری موارد با تغییر هر سال یا تغییر هر نسل شاهد جهش قیمتی یک خودرو واحد هستیم که در بازار جهانی با قیمتی ثابت عرضه می شود، اما ماجرای این مقایسه فراتر از این مباحث است.

این روزها هیوندای برای حضور در کلاس های مختلف کراس اوور، دو مدل مختلف توسان و سانتافه را برای دو کلاس کراس اوور های سایز کوچک و سایز متوسط در سبد محصولات خود دارد ولی تویوتا علیرغم تمام ادعاهایش به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، تنها یک محصول را ارائه می دهد که در واقع اندکی از توسان گران قیمت تر و اندکی از سانتافه کوچکتر است و در حد واسط این دو کلاس قرار می گیرد. Rav4 اما علیرغم تمام شباهت هایش از نظر ابعادی به توسان، در بازار ایران با قیمتی نزدیک به سانتافه (حتی بیشتر از سانتافه) عرضه می شود و از این رو در بازار ایران عملا یک پله جا به جا شده است.

اما سوال اصلی مد نظر ما در این مقاله این است که علیرغم حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بین هیوندای توسان نسل قبل و تویوتا راو ۴ قبل از فیس لیفت، تفاوت عملکردی این دو خودرو تا چه میزان است و آیا می توان تنها به حکم خرید یک خودرو از برند “تویوتا” چنین اختلاف قیمت عظیمی را توجیه شدنی دانست یا نه.

گفتنی است با توجه به قیمت کاذب و کاهش حجم موتور نسل جدید توسان در بازار ایران، ترجیح دادیم که از نسل قبلی این خودرو برای این مقایسه استفاده کنیم، در مقابل راو ۴ هم به مدل های قبل از فیس لیفت مربوط می شود که حدود ۳۰ – ۴۰ میلیون تومان از آخرین مدل (۲۰۱۶) ارزان قیمت تر است، اما اگر قرار به قیاس تازه ترین سری های توسان و rav4 بود، باید توسان حدود ۱۹۰ میلیونی جدید را رو در روی rav4 حدودا ۲۴۰ میلیونی قرار می دادیم، دو خودرویی که با توجه به قیمت فعلی سانتافه، سورنتو و عرضه کراس اوور های جذاب دیگری نظیر DS6، هوندا CR-V و به زودی نیسان اکستریل، توجیه خرید چندانی ندارند.

حال اما امروز به سراغ نسل های قبلی هر کدام از این دو خودروی به اصطلاح شاسی بلند خوش فروش و خوش استایل آمده ایم. توسان در این نسل که از سال ۲۰۱۰ تا به حال در بازار کشورمان حضور دارد از چهره ای خانواده دوست و بی آلایش برخوردار است و پیشرانه ای ۲.۴ لیتری در قلب خودش دارد که به راحتی تا ۱۷۶ اسب بخار قدرت تولید می کند  و گشتاور ۲۲۸ نیوتن متری خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به ترتیب به چرخ های جلو و چهار چرخ می فرستد. مصرف سوخت مدل دیفرانسیل جلو برابر با ۱۳ لیتر در شهر، ۹ لیتر در بزرگراه و مصرف ترکیبی ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف سوخت مدل چهار چرخ محرک (AWD) برابر با ۱۴، ۱۰ و ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. تیپ GLS توسان قادر است در شرایط استاندارد در ۹.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

امکانات ایمنی استاندارد موجود در این هیوندای شامل ترمزهای ضدقفل (به همراه ترمز کمکی)، سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم محافظت از گردن سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و پرده ای و سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سراشیبی می شود. ترمزهای این مدل می توانند در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو را در فاصله ۳۷ متر متوقف کنند. این نتیجه به دست آمده در کلاس شاسی بلند های کراس اوور، عملکردی متوسط محسوب می شود.

کابین این ماشین کره ای جذاب و بسیار کاربردی طراحی شده است.  طرح داخل این خودروی پنج سرنشین از رقبای دیگرش در این کلاس بسیار شیک تر است.

جای قرار گرفتن صفحه داشبورد و تمامی دکمه ها در اتاق هیوندای ix35 بسیار مناسب است و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد. در ردیف جلو، طراحی فرمان تلسکوپی در تیپ های GLS و Limited به گونه ای است که هر راننده ای در هر سایزی هنگام نشستن پشت فرمان احساس راحتی می کند.

اما فضای ردیف عقب در مقایسه با خوروهای هم رده کم است .این صندلی ها نه تنظیم می شوند و نه به عقب و جلو حرکت می کنند. فضای بار پشت صندلی های ردیف عقب نیز در مقایسه با رقیبان کم تر است. فضای بار این مدل ۰.۷۵ مترمکعب است؛ این فضا با جمع کردن صندلی های عقب به ۱.۵۹ مترمکعب می رسد. همانطور که گفته شد، در حال حاضر بازار جهانی خودرو به محصولات کره ای روی خوشی نشان داده است؛ در ایران نیز این خودروها طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

اما از طرف دیگر RAV4 آمده که به لطف طراحی جدید و رشد در ابعادش و نیز با تکیه بر عشقی دیرینه که مردمان این سرزمین به برند تویوتا دارند در غیاب برادران بزرگترش مثل پرادو و لندکرورز توانست فروشی رویایی داشته باشد.

شاسی بلندهای جمع و جور برای زندگی مدرن، وسایل نقلیه بسیار مناسبی هستند. اگرچه تویوتا RAV4 گل سر سبد خودروهای این کلاس نیست، ولی خواهید دید با بسیاری از معیارهای شما جور در می‌آید. فضای کابین این شاسی بلند پنج نفره، واقعاً زیاد است. جا برای راننده و سایر سرنشینان بسیار باز است و در سفرهای کوتاه، چهار نفر بزرگسال به راحتی می‌توانند روی صندلی عقب بنشینند.

اگر صندلی های عقب خوابانده شوند، تویوتا RAV4 یکی از بزرگترین صندوق عقب ها را دارد که ظرفیت آن به ۲.۰۸ لیتر می‌رسد. راندن این شاسی بلند بسیار راحت است، سر پیچ ها ثباتی خوب و در بزرگراه ها سواری راحتی دارد. شتاب آن برای یک شاسی بلند جمع و جور مناسب است.

ویوتا RAV4 مدل ۲۰۱۴ یک شاسی بلند جمع و جور و پنج نفره است که در سه تیپ به بازار عرضه می‌شود: تیپ LE، تیپ XLE و تیپ Limited. تیپ LE دارای این تجهیزات است: رینگ های ۱۷ اینچی، چراغ های اتوماتیک، آینه بغل های تاشو برقی، دسترسی بدون کلید، شیشه عقب دودی، لوازم تمام برقی، تهویه مطبوع، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی با قابلیت حرکت به بالا و پایین، صندلی تاشو ردیف دوم به نسبت ۴۰/۶۰، دوربین دید عقب، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، شش بلندگو و یک نمایشگر ۶.۱ اینچی برای سیستم صوتی، سی دی خوان و درگاه  USB و iPod. تیپ XLE  دارای این تجهیزات است: رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچی، چراغ مه شکن، گرمکن آینه های بغل، چراغ های راهنمای هماهنگ با هم، روف ریل، سانروف، کنترل آب و هوای دو نقطه‌ای، صندلی های جلوی اسپرت، روکش مخصوص بار و آفتابگیرهای بزرگ. سیستم صوتی این تیپ نیز ارتقاء یافته و دارای رادیوی ماهواره‌ای، رادیوی HD و نمایشگر وضعیت ترافیک و آب و هوا می‌باشد. یک پکیج نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است که در صورت تهیه آن، این موارد را در اختیارتان قرار می‌دهد: مسیریاب ماهواره‌ای و اپلیکیشن Entune که تلفن همراه را به خودرو متصل و با آن هماهنگ می‌کند. بالاترین تیپ، یعنی تیپ Limited نیز دارای این تجهیزات است: رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی، درب صندوق عقب برقی، دسترسی بدون کلید، آینه الکتروکرومیک، روکش چرمی برای دسته دنده و غربیلک فرمان، صندلی راننده با قابلیت حرکت در هشت جهت به همراه حافظه تنظیمات راننده و گرمکن و روکش چرمی بسیار مرغوب برای صندلی های جلو.

برای این تیپ این تجهیزات نیز، به صورت سفارشی قابل خریداری است: مسیریاب ماهواره‌ای و سیستم صوتی JBL به همراه ۱۱ بلندگو. اگر پکیج Technology را خریداری کنید، این موارد در اختیارتان قرار می‌گیرد: سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط و نور بالای اتوماتیک برای چراغ های جلو.

نیروی پیشران تویوتا RAV4 مدل ۲۰۱۴ را یک موتور ۲.۵ لیتری و چهار سیلندر تأمین می‌کند که ۱۷۶ اسب بخار نیرو و حدود ۲۳۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس استاندارد برای این شاسی بلند نیز، یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته است. تویوتا RAV4 به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک قابل خریداری است.

در تست های به عمل آمده، تویوتا RAV4 با چهار چرخ محرک توانست ظرف ۹.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک شاسی بلند جمع و جور با موتور چهار سیلندر نسبتاً مناسب به نظر می‌رسد. میزان مصرف سوخت این شاسی بلند با دیفرانسل جلو، در سیکل ترکیبی ۱۰.۵۳ لیتر (۱۱.۴۰ در شهر و ۸.۸۳ لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که نسبتاً خوب است، ولی زیاد چنگی به دل نمی‌زند. مصرف سوخت این خودرو با چهار چرخ محرک نیز در سیکل ترکیبی برابر است با ۱۰.۹۵ لیتر (۱۲.۴۴ لیتر در شهر و ۹.۴۴ لیتر در بزرگراه).

طراحی داخلی تویوتا RAV4 شباهت بسیاری به طراحی داخلی تویوتا کمری و تویوتا Avalon دارد. خطوط و زوایای داشبورد بسیار سیال و مدرن هستند. با این حال، طراحی کلی و مواد اولیه به کار رفته در آن، زیاد در خور یک شاسی بلند جمع و جور نیست، دکمه های کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع هم کمی نامرغوب به نظر می‌رسند.

تعبیه جا لیوانی ها فکر بکری بوده است، ولی از نظر محفظه به پای هوندا CR-V نمی‌رسد. امسال همه تیپ های تویوتا RAV4 با سیستم صوتی Entune به بازار عرضه شده‌اند، ولی فقط تیپ های XLE و Limited مجهز به مسیریاب ماهواره‌ای و اتصال سیستم صوتی به تلفن هوشمند هستند.

کسانی که این شاسی بلند جمع و جور را خریداری می‌کنند، خواهند دید که موتور ۲.۵ لیتری و چهار سیلندر آن از پس بیشتر کارها بر می‌آید و بسیار هم کم مصرف است. گیربکس شش سرعته اتوماتیک خیلی نرم دنده عوض می‌کند ولی اگر خیال داشته باشید تهاجمی رانندگی کنید، خواهید دید که تعویض دنده کمی کند و با تأخیر صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، هنگام بالا رفتن از جاده های پر پیچ و خم کوهستانی به نظر می‌رسد گیربکس بین تعویض دنده ها کمی مکث می‌کند. هر دو این موارد به این علت هستند که کمپانی تویوتا تلاش کرده موتور را طوری تنظیم کند که مصرف سوخت کمی داشته باشد.

تویوتا RAV4 هنگام حرکت در بزرگراه نیز، هندلینگ و سواری بسیار خوبی دارد. شاید در این میان تنها استثناء تیپ Limited باشد که به خاطر رینگ های بزرگ ۱۸  اینچی، ممکن است روی جاده های ناهموار کمی تکان داشته باشد، با این وجود سر و صدایی از کابین شنیده نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود تویوتا RAV4 برای خانواده هایی مناسب باشد که کودکان‌شان داخل ماشین می‌خوابند.

با این وجود از نظر مشخصات فنی و کیفیت رانندگی واقعا تفاوت عجیب و غریبی بین این دو خودرو دیده نمی شود، توسان از نظر فنربندی اندکی اسپرت تر و خشک تر احساس می شود و RAV4 به لطف فضای آزاد تر سیستم تعلیق، نرمتر به نظر می رسد و در پیچ ها کمی به طرفین مایل می شود.

در خصوص قابلیت های آفرود، ذهنیت عموم افراد این است که RAV4 به سبب تویوتا بودنش، از قابلیت های بیشتری برخوردار است اما در واقعیت با توجه به قیمت چند صد میلیونی این خودروها کمتر کسی به استفاده سنگین آفرودی از آنها فکر می کند، به خصوص که با بودجه خرید RAV4 انتخاب خودروهای مناسب تری برای آفرود نظیر تویوتا FJ یا حتی لندکروزر شش سیلندر و پرادو نیز دور از ذهن نیست.

بنابراین در دنیای واقعی تفاوت چندانی بین قابلیت های خارج از جاده ای توسان و تویوتا RAV4 وجود ندارد و هر دو در مواقع لزوم به لطف سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ، عملکردی بیشتر از یک خودرو تک دیفرانسیل را به نمایش می گذارند اما به هرحال اگر اهل ریز شدن در تفاوت ها هستید، به نظر می رسد که RAV4 تا حدی از نظر فنربندی و انعطاف پذیری در گذر از مسیرهای ناهموار برتری خواهد داشت.

در نهایت به موضوعات مربوط به نگهداری در بلندمدت می رسیم، توسان و RAV4 در بازار دست دوم از محبوبیت زیادی برخوردارند و با افت قیمت چندانی روبرو نمی شوند، حتی ممکن است در صورت خرید نمونه های دست دوم سالم آن ها، در بلند مدت شاهد افزایش قیمت خودرو خود نیز باشید، اما از حیث قیمت قطعات یدکی و گستردگی نمایندگی های خدمات پس از فروش، پیروزی از آن توسان خواهد بود که البته در شمار بیشتری نیز به کشورمان وارد شده و به نظر می رسد که تا سال های سال با مشکل کمبود قطعات مواجه نشود.

از طرف دیگر طبق بررسی های صورت گرفته قیمت کلی قطعات یدکی تویوتا اندکی از هیوندای بیشتر است که البته با توجه به سود های نه چندان متعارف بازرگانان ایرانی، این اختلاف قیمت جزئی در قیمت های جهانی در کشورمان به شکل معنا داری افزایش می یابد و از همین رو عجیب نیست که هزینه سرویس های راو ۴ نیز از توسان بیشتر باشد.

در نهایت باید گفت که اختلاف قیمت این دو خودرو چه در نمونه های صفر کیلومتر و چه در مدل های دست دوم در کشورمان منطقی نیست و از حیث قابلیت های کاربردی یا مسائل فنی می توان هر دو مدل را در سطحی مشابه دانست.

درگ ریس هیوندای توسان IX35 با تویوتا راو ۴

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.