نحوه شارژ گاز کولر و قیمت

0

با نزدیک شدن به فصل گرما به لیست موارد سرویس دوره‌ای خودرو چکاپ سیستم تهویه مطبوع نیز اضافه می‌شود. شارژ گاز کولر، رفع نشتی احتمالی لوله‌ها و تعمیر یا تعویض کندانسور یا کمپرسور از مخارج محتمل پیش روست. در ادامه به بررسی قیمت سیستم تهویه مطبوع خودروهای داخلی در بازار لوازم یدکی خودرو می‌پردازیم و نگاهی می‌اندازیم به اینکه هزینه خالص (بدون سود فروشنده و اجرت) شارژ گاز کولر چه میزان است.

نحوه کارکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

سیستم تهویه مطبوع اکثر خودروها مشابه اکثر کولرهای گازی است، به این صورت که یک عامل مبرد (گاز کولر) در یک چرخه نسبتا ساده حرکت می‌کند و وظیفه انتقال گرما از داخل کابین به بیرون را بر عهده دارد.

برای توضیح این چرخه از کابین شروع می‌کنیم: گاز کولر با حرکت در کویل‌های که خاصیت انتقال حرارت مناسبی دارند، محفظه‌ای خنک را ایجاد می‌کند و شما با افزایش دور فن، جریان هوای خنک را به داخل کابین ایجاد می‌کنید. در این مرحله سیال مبرد (اصطلاحا گاز کولر) از حالت مایع به حالت دو فازی (مایع و گاز)  و یا گاز تبدیل شده و افزایش دمای چشمگیری خواهد داشت.

مبرد پس از این مرحله به سمت کمپرسور می‌رود. کمپرسور وظیفه گردش مبرد را بر عهده دارد و خروجی آن عموما گاز با دمای بالاست. پس از مرحله کمپرسور، مبرد روانه کندانسور می‌شود و مبرد با جریان در مجرای آن از طریق جریان هوا با تیغه‌هایی که بر روی آن تعبیه شده است، کاهش دما می‌یابد. مرحله آخر این چرخه پیش از بازگشت به شرایط اولیه و استفاده دوباه عبور از شیر اختناق است.

نحوه شارژ گاز کولر و قیمت

با اینکه سیستم تهویه خودرو سیستمی بسته است، خروج و تخلیه گاز احتمالی در طول سال، خیلی دور از واقعیت نیست. البته که اگر این نشتی زیاد باشد احتیاج به چکاپ سیستم تهویه دارید. خرابی اتصالات و لوله‌های آن، رایج‌ترین علت نشتی مبرد است. اگر هم به تازگی ضربه‌ای از جلو به خودرو وارد شده بهتر از به کندانسور که پشت رادیاتور آب قرار دارد نگاهی بیاندازید.

سیال مبرد یا همان گاز کولر اکثر خودروها از نوع ۱۳۴a است که در کپسول‌های ۱۳.۶ کیلوگرمی در بازار پیدا می‌شود. قیمت هر کپسول، حوالی ۱ میلیون و ۴۰۰ تا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. گنجایش گاز کولر خودروها متفاوت است و از ۴۵۰ گرم تا حتی ۸۵۰ گرم برای خودروهای با تهویه دوگانه (DUAL) متغیر است.

بطور مثال اگر کولر خودروی ۲۰۶ شما، کاملا گاز خالی کرده باشد (که عموما این اتفاق نمی‌افتد و ۳۰ تا ۵۰ درصد از آن در سیستم باقی می‌ماند)، لازم است که نزدیک ۷۰۰ گرم مبرد به سیستم وارد کنید و با کپسول ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به عدد ۸۸ هزار تومان قیمت گاز مصرف شده می‌رسیم که همانطور که شاید بدانید، در بازار قیمت‌ها خیلی بالاتر است!

قیمت لوازم تهویه پراید

نوع قطعه قیمت بازار
کمپرسور ۲.۹ تا ۳.۴ میلیون تومان
رادیاتور کولر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان
اواپراتور ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان

*در جدول فوق، قیمت‌ها بصورت تقریبی اعلام شده است.

قیمت لوازم تهویه پژو و سمند

نوع قطعه قیمت بازار
کمپرسور ۲.۸ تا ۳.۶ میلیون تومان
رادیاتور کولر ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان
اواپراتور ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان

*در جدول فوق، قیمت‌ها بصورت تقریبی اعلام شده است.

قیمت لوازم تهویه تیبا، کوییک و ساینا

نوع قطعه قیمت بازار
کمپرسور ۲.۹ تا ۳.۴ میلیون تومان
رادیاتور کولر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان
اواپراتور ۹۰۰ هزار تا ۱.۱ میلیون تومان

*در جدول فوق، قیمت‌ها بصورت تقریبی اعلام شده است.

قیمت لوازم تهویه ساندرو و تندر

نوع قطعه قیمت بازار
کمپرسور کولر ۴ تا ۶ میلیون تومان
رادیاتور کولر ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان

*در جدول فوق، قیمت‌ها بصورت تقریبی اعلام شده است.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.