بهترین فواید دوچرخه سواری چیست؟

0

از زمان گذشته از دوچرخه سواری بعنوان یک ورزش یاد نمیشد بلکه بعنوان یک تفریح سالم، مفرح و مفید شناخته میشد. باتوجه به مسیرهایی که با دوچرخه طی می کنید می توانید از فواید دوچرخه سواری برخوردار شوید.

مجله دوچرخه و موتورسیکلت آموزش تعمیر دوچرخه نحوه تعویض لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه قیمت دوچرخه آموزش تعمیر خودرو مجله موتورسیکلت
دوچرخه سواری

سرپوش – یکی از ساده ترین ورزش هایی که برای بدن به عنوان یک فعالیت بدنی متوسط موردنیاز است، دوچرخه سواری می باشد. علاوه بر این که دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش شناخته میشود در همه جای دنیا به عنوان یک وسیله حمل ونقل نیز می باشد. یکی از فواید دوچرخه سواری اینست که باعث میشود تا فعالیت فیزیکی در زندگی روزمره شما اضافه شود. افراد در همه سنینی از کودکان تا افراد مسن میتواند به راحتی زندگی سالم تری را با دوچرخه سواری داشته باشند.

تاریخچه دوچرخه سواری

در قرن ۱۹ وسیله ای به نام دوچرخه معرفی شد و اکنون در سراسر جهان، حدود یک میلیارد عدد از آن وجود دارد. آنها در بسیاری از نقاط جهان به عنوان ابزار اصلی حمل و نقل شناخته میشوند.

سیوراک که یک مرد فرانسوی بود برای نخستین بار در تاریخ، سوار بر دوچرخه شد. در سال ۱۶۹۰ میلادی یک دوچرخه ی چوبی که بر روی چرخهای آن، شاخه هایی عمودی قرار داشت و با استفاده از یک چوب افق، هر دو چرخ به هم متصل می شد توسط سیوراک، ساخته شد. این دستگاه، از قابلیت پنجه رکاب برخوردار نبود و با استفاده از فشار دادن پاها بر روی زمین قادر به حرکت کردن بود. این دوچرخه، خیلی مورد استقبال عموم نبود و تنها افرادی که از آن به منظور حمل بار استفاده می کردند فروشندگان دوره گرد بودند.

ورزش دوچرخه سواری,دوچرخه سواری,فواید دوچرخه سواری برای کاهش وزناز فواید دوچرخه سواری غیر از سلامتی جسمانی می توان به فواید اجتماعی و روانی اشاره کرد

بارون فون دریاس در شهر کارلسروهه آلمان در سال ۱۸۱۷، موفق به ساخت یک دوچرخه پایی کاملتر شد که این دوچرخه دارای یک زین کوچک نیز بود. مردم با دوچرخه های فون دریاس در چند پایتخت اروپایی اشنا شدند و دنیس جانسون نخستین کسی بود که توانست یکی از آن ها را با خود به انگلستان ببرد تا از روی آن بسازد و بفروشد.

بارون ساوربرن در سال ۱۸۱۸، اقدام به ساخت دوچرخه ای در فرانسه کرد که در جلوی آن، چرخ بسیار بزرگی و در عقب آن، چرخ کوچکی قرار گرفته بود. طنابی دایره وار به چرخ جلوی این دوچرخه بسته می شد که این طناب باید توسط دست راننده کشیده میشد تا چرخ جلویش حرکت کند و دستگاه را به جلو ببرد. فقط بندبازها و دوچرخه سوارهای بسیار ماهر میتوانستند با این دوچرخه ها دوچرخه سواری کنند. عده زیادی از افراد از روی این دستگاه افتادند و دچار جراحت و مصدوم شدند.

مک میلان که یک آهنگر اسکاتلندی بود در سال ۱۸۳۴، توانست پنجه رکاب را برای دوچرخه ها اختراع کند تا دیگر شخص نخواهد برای به حرکت درآوردن دوچرخه با پایش به زمین فشار آورد. مک میلان توانست با گذشت در طول ۵سال، دوچرخه ی خود را تکمیل کند. این دوچرخه می توانست تا ۲۲ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. مک میلان به منظور جلب نظر مردم از ایمن بودن دوچرخه اش، نمایشهایی را برپا می کرد. اینک در موزه لندن از دوچرخه مک میلان نگهداری می شود.

پلیس راهور ناجا راهنمایی و رانندگی انواع جریمه های رانندگی فیلم حمل بار با پراید هشدارهای پلیس هشدارهای رانندگی حمل دوچرخه با خودرو

مزایای دوچرخه سواری

بدن انسان برای عملکرد نرمال، نیازمند فعالیت فیزیکی می باشد. اگر در هرروز ، حداقل بمدت سی دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید سلامت شما را در دراز مدت تضمین می کند. از دیگر فواید دوچرخه سواری غیر از سلامتی جسمانی می توان به فواید اجتماعی و روانی اشاره کرد که باعث شده تا این ورزش به یک تفریح لذتبخش تبدیل شود. در ادامه با مزایای دوچرخه سواری اشنا شوید:
* دوچرخه سواری عامل تقویت ماهیچه ها:

در زمان دوچرخه سواری و رکاب زدن، برای به حرکت درآوردن دوچرخه، فشاری وارد میکنید که بسیاری از عضلاتتان نظیر همسترینگ، عضلات چهار سر ران، ماهیچه های پشت پا و پنجه درگیر میشود. ماهیچه های دست شما در زمان دوچرخه سواری علاوه بر عضلات پاهایتان درگیر می شود و از این رو به تحرک بیشتر قسمت های سست تر بدن، کمک میکند. با دوچرخه سواری بطور مداوم می توانید علاوه بر تضمین سلامت عضلاتتان به تقویت ماهیچه هایتان کمک کنید و همچنین از عوارض سکته ی مغزی دور باشید.

فواید دوچرخه سواری برای قلب,فواید دوچرخه سواری برای دیابت,فواید دوچرخه سواری برای زناندوچرخه سواری موجب حفظ فرم بدن آسیب دیده میشود

* افزایش انعطاف پذیری:

دوچرخه سواری به درگیر کردن و کشش عضلات پائین تنه ی شما نظیر چهار سر ران و لگن که اغلب بی تحرکند، کمک می کند. این کشش موجب افزایش دامنه ی حرکت و انعطاف پذیری شما میشود. توجه کنید که بعد از دوچرخه سواری باید این عضلات را کشش دهید تا پس از انقباض، سفت نشوند.

* بهبود عملکرد قلبی عروقی در دوچرخه سواری:

بهبود وضعیت و عملکرد قلب از دیگر فواید دوچرخه سواری به شمار میرود ، بدین دلیل که تپش قلب در طی دوچرخه سواری، سریعتر از حد معمول میباشد و همین امر باعث تمرینِ قلب می شود که نقش بسزایی در ترویج سلامتی و تقویت آن دارد. طبق مطالعاتی انجام شده برای مزیت دوچرخه سواری برای قلب به این نتیجه رسیدند که دوچرخه سواری نتایج مثبتی را در رابطه با عملکرد قلبی- عروقی بر روی مردان میانسال دارد. افرادی که دوچرخه سواری و پیاده روی می کنند در مقایسه با افراد غیرمتحرک، عملکرد قلبی عروقی بهتری دارند. اول صبح و عصر، بهترین زمان برای دوچرخه سواری می باشد زیرا در این هنگام ، بدن شما بیشترین انرژی را دارد و شما با دوچرخه سواری در زمان مناسب میتوایند از فواید دوچرخه سواری در سربالایی برخوردار شوید.

* کنترل دیابت با دوچرخه سواری:

افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند معمولاً در قسمت پائین بدنشان، گردش خون را تجربه می کنند که در اثر آن پاهایشان ورم میکند. دوچرخه سواری برای کمک به افزایش بازگشت خون از پائین بدن به عنوان یک روش عالی محسوب میشود چون باعث میشود که تورم و درد پا کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه دوچرخه سواری از گلوکز موجود در سلول های عضلانی شما نیز استفاده می کند از این رو در تنظیم قندخون به افراد دیابتی کمک میکند.

روز جهانی دوچرخه سواری اخبار روز جهانی دوچرخه قیمت دوچرخه فواید دوچرخه سواری مجله موتورسیکلت اخبار ورزشی

* افزایش خلاقیت با دوچرخه سواری:

شاید وسیله ای همچون دوچرخه در زمان میکل آنژ نبود، ولی اگر او می توانست دوچرخه سواری کند قطعاً با سرعت بیشتری بعضی از آثارش را تمام میکرد. عقیده ی دانشمندان اینست که تمرینات هوازی موجب تقویت خلاقیت و مهارت های حل مشکل میشود و به افرادی همچون نویسندگان، بازرگانان، موسیقی دان ها، مهندسان، یا هر شخصی دیگر که پروژه ای انجام می دهد، کمک فراوانی می کند تا توانایی غلبه بر موانع روانی و تصمیم گیری درست را داشته باشند. از دیگر مزایای دوچرخه سواری می توان به افزایش میزان اکسیژن در اطراف مغز، بهبود عملکرد سلول های عصبی و کشف خلاقیت و الهامات لازم برای حل مشکلات اشاره کرد. طبق پژوهش های صورت گرفته تنها ۲۵ دقیقه دوچرخه سواری به شما ایده های جدید الهام می کند و موجب پرورش خلاقیت تان میشود.

* کاهش خطر ابتلا به سرطان:

با انجام فعالیت های فیزیکی مثل دوچرخه سواری می توانید به کاهش بیماری هایی همچون سرطان کمک کنید. طبق مطالعات، افرادی که فعالیت های فیزیکی بالایی در سنین پائین و میان سالی داشته اند، در مقایسه با افراد بی تحرک ، کم تر به سرطان مبتلا میشوند.

* دوچرخه سواری و کالری سوزی:

یکی از مواردی که در روزهای کرونایی به خاطر افزایش استرس و بی تحرکی با آن رو به رو هستیم، افزایش وزن می باشد. دوچرخه سواری تأثیر به سزایی در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن و تناسب اندام دارد. وقتی که دوچرخه سواری می کنید سرعت متابولیسم بدن شما بالا می رود به همین خاطر موجب کاهش وزن شما میشود و تمام بدنتان را نیرومند و انعطاف پذیری را بهتر می کند. فواید دوچرخه سواری برای کاهش وزن در کم ترین زمان بقدری زیاد است که توصیه ی مربیان بدنسازی برای چنین افرادی، دوچرخه سواری می باشد.

* دوچرخه سواری برای کاهش استرس:

ورزشکاران بسیاری بعنوان یک حالت ذهنی، به” دونده” اشاره می کنند، ولی با دوچرخه سواری، همان احساس بدون استرس تشخیص داده می شود. دوچرخه سواری به شما در مواردی همچون تنظیم تنفس، تنفس عمیق، کنترل استرس و تمرکز بر بخش های دیگر زندگی کمک میکند.

,فواید دوچرخه سواری,مزایای دوچرخه سواری,تاریخچه دوچرخه سواری دوچرخه سواری تأثیر به سزایی در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن و تناسب اندام دارد

* دوچرخه سواری برای جوان تر شدن:

از دیگر مزایای دوچرخه سواری میتوان به کاهش علائم سالخوردگی با حفاظت از پوست از اشعه های مضر فرابنفش اشاره کرد. به این صورت که افزایش گردش خون باعث میشود تا سلول های پوستتان، موادغذایی خود را تامین و سموم را تخلیه کند.

* کاهش درد و التهاب در بدن:

با این که دوچرخه سواری به عنوان یک فعالیت بدنی شناخته میشود و پس از انجام این ورزش، احتمالا به بدن درد مبتلا میشوید ولی همواره طبق تحقیقات، این ورزش به مدیریت و تسکین درد کمک می کند. به این خاطر که دوچرخه سواری یک ورزش آزاد کننده به شمار میرود و ورزش های آزاد کننده درمواردی همچون کاهش مشکلات فیزیولوژیکی و روان شناختی مثل استرس، تنش و درد نقش بسزایی ایفا می کنند.

* کیفیت رابطه ی جنسی:

یکی از راهکارهای عالی به منظور افزایش میل جنسی و مقابله با پیری، ایجاد سیستم قلبی عروقی می باشد. مردان ورزشکار میتوانند میل جنسی پنج سال قبلِ افراد غیر ورزشکار را داشته باشند. طبق مطالعه ای درخصوص دوچرخه سواری، مردان بالای ۵۰ سال که در هفته حداقل بمدت سه ساعت، دوچرخه سواری می کنند، بمیزان ۳۰٪ کم تر به ناتوانی جنسی گرفتار می شوند. ورزش های قلبی عروقی در زنان، موجب به تاخیر انداختن یائسگی تا چند سال میشود.

* دوچرخه سواری و راحتی استفاده از آن:

شما می توانید با هریک از اعضای خانواده خود در هر سنینی از مادربزرگ تا بچه ی پنج ساله و یا حتی دوستانتان دوچرخه سواری کنید. افراد مبتلا به درد مفاصل و اضافه وزن ممکن است احساس راحتی بیشتری را با دوچرخه سواری تجربه کنند درمقایسه با زمانی که ورزش های هوازی نظیر پیاده روی سریع یا بسکتبال و … انجام میدهند ، بدین دلیل که میزان فشاری که دوچرخه سواری بر روی اندامی همچون کمر، زانو، باسن و قوزک پا وارد می کند، کم تر است.

* بهبودی از آسیب ورزش های دیگر:

دوچرخه سواری موجب حفظ فرم بدن آسیب دیده میشود و به این ترتیب به عنوان یک روش عالی شناخته میشود. وقتی که در زمان دوچرخه سواری، رکاب میزنید به بهبود قسمت هایی از عضلات آسیب دیده در ورزش های دیگر کمک می کند و همچنین به احتمال زیاد این آسیب ها حساسیتی در حین رکاب زدن از خود نشان نمیدهند.

فواید دوچرخه سواری برای دیابت,فواید دوچرخه سواری برای زنان,فواید دوچرخه سواریبهبود وضعیت و عملکرد قلب از فواید دوچرخه سواری به شمار میرود

* فواید دوچرخه سواری برای محیط زیست :

کمک به محیط زیست از دیگر مزیتهای مهم و قابل توجه دوچرخه سواری به شمار می رود. دوچرخه سواری بعنوان یک شیوه ی دوست دار محیط زیستِ حمل ونقل شناخته می شود که موجب میشود تا الودگی و میزان انتشار گازهای گلخانه ای کاهش پیدا کند. بنابراین علاوه بر ارتقای سطح سلامتی جامعه موجب فراهم کردن یک محیط زیست پاک میشود. اگر در هرروز برای رفتن به محل کار خود، ۱۰ کیلومتر دوچرخه سواری کنید و از وسیله ی حمل ونقل سوختی استفاده نکنید موجب جلوگیری از انتشار حداقل ۱٫۳ تن گازهای گلخانه ای میشوید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.