از بین دست دوم های بازار پراید یا دوو سی یلو؟

0

پراید صفر بخریم یا دوو سی‌یلو کارکرده؟

فهرست مطالب

پراید صفر بخریم یا دوو سی‌یلو کارکرده؟

درصد عمده‌ای از جامعه‌ ما به دنبال بازاری متنوع‌تر برای خودروهای ارزان‌قیمت هستند؛ جایی که تنها بانیانش خانواده مُسن «پراید» هستند و گزینه‌های متنوع‌تری حداقل تا ۱۰ میلیون تومان اختلاف قیمت پیش روی شما قرار نمی‌گیرد!

 پراید از اوایل دهه ۷۰ شمسی‌ روی خط تولید سایپا قرار گرفت و هنوز هم از دور خارج نشده و این در حالی است که خودرویی مثل «دوو سی‌یلو» تقریبا همزمان با یار همیشگی سایپا، ‌روی خط تولید «کرمان خودرو» رفت و سال‌هاست که دوران تولیدش به پایان رسیده است. با این وجود، اگر به دنبال یک خودروی مناسب با حدود بودجه ۲۰ میلیون تومان باشید، پراید صفر کیلومتر انتخاب بهتری است یا دوو سی‌یلوی کار‌کرده‌ تمیز؟

کوچک و کوچک‌تر
این روزها خانواده پراید کمی گسترده‌تر از قبل شده و از وانت ۱۵۱ تا ‌هاچ‌بک ۱۱۱ و البته برادران ارتقا‌یافته‌ای مثل تیبا و ساینا را پوشش می‌دهد. اما برای اینکه مقایسه کمی رنگ و بوی کلاسیک به خود بگیرد، ۱۳۱ تیپ SE را انتخاب می‌کنیم که هنوز هم شباهت بسیاری به نسخه اولیه پراید دارد با این تفاوت که در نمونه جدید شیشه‌های لچکی ستون عقب (C) حذف شده‌اند، چراغ‌ها ظاهری بلوری به خود گرفته‌اند و به طور کلی شمایل این سدان کامپکت سی و اندی ساله کمی به‌روز‌تر شده است. «دوو سی‌یلو» که بیش از یک دهه پیش از خط تولید کرمان خودرو خارج شد، طراحی مدرن‌تر و زیباتری (از نظر بسیاری افراد!) نسبت به پراید دارد چرا که این محصول دوو تقریبا یک دهه دیرتر از پراید یعنی در سال ۱۹۹۴ به بازار جهانی معرفی شده است. سی‌یلو از رینگ‌های ۱۳ اینچی همراه با قالپاق (مثل پراید)، مه‌شکن‌های جلو، چراغ‌های کاسه‌ای (شیشه کدر) و در نهایت طول کلی حدودا نیم متر بلندتر از پراید ۱۳۱ بهره می‌برد که البته هرچند این اختلاف اندازه موجب بازتر بودن فضای داخلی سی‌یلو می‌شود اما در نهایت پراید گزینه بهتری برای تردد در شهرهای بزرگ به ویژه در موقعیت‌هایی که به جای پارک نیاز دارید، خواهد بود.

90h574y3psdanwfmqh.jpg

امکانات ساده
پس از پروژه ارتقای پراید (مشهور به پروژه X100) فضای داخلی این خودرو نیز دستخوش تغییرات شد. در نتیجه کنسول میانی، داشبورد، رودری‌ها، ارگونومی صندلی‌ها و… دستخوش تغییرات شد و به حالت کنونی تغییر پیدا کرد. پراید جدید برای افزایش ایمنی از سیستم ایموبلایزر سوئیچ با کد متغیر بهره می‌برد. همچنین قفل مرکزی، شیشه بالابرهای برقی در‌های جلو، آینه‌های تاشو به همراه تنظیم دستی از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین، مه‌شکن عقب، کیسه‌های ایمنی هوا برای سرنشینان جلو، ۲ جالیوانی برای سرنشینان جلو و یک عدد برای ردیف عقب، سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری)، ساعت دیجیتال، گرمکن شیشه عقب و… از دیگر امکاناتی هستند که سایپا برای این خودرو در نظر گرفته است.

در مقابل، سی‌یلو از بالابر برقی چهار شیشه، سیستم تهویه مطبوع (که سرمای کولر آن زبانزد است)، ساعت دیجیتال، گرمکن شیشه عقب، تنظیم دستی آینه‌های جانبی، روکش پارچه صندلی‌ها و بخشی از رودری‌ها و… بهره می‌برد که البته تقریبا با پراید در یک سطح است اما توجه داشته باشید که فاصله بین دو محور بلندتر باعث شده که این خودرو فضای بهتری به سرنشینان ارائه کند. با این وجود، این اختلاف اندازه بین سی‌یلو و پراید بیش از هرچیز روی فضای بار دو خودرو تاثیر گذاشته و به همین خاطر سی‌یلو از هر نظر خودروی مناسب‌تری برای مسافرت است. هرچند که نبود امکانات ایمنی همچون ایربگ در این خودرو ممکن است روی میزان اعتماد شما به سی‌یلو تاثیر بگذارد اما سیستم تعلیق بسیار نرم سی‌یلو و به طور کلی محصولات دوو و همچنین استخوان‌بندی مناسب این خودرو (نسبت به رقیب)، شما را دلسرد نخواهد کرد.

ok0kzmd3d5n6orji5rxq.jpeg

دوئل کم‌خوراک‌ها
هر دوی این خودروها از پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی با حجم پایین و مصرف سوخت کم بهره می‌برند. دوو برای سی‌یلو از پیشرانه ارتقایافته ریسر استفاده کرده است که از سیستم چهار انژکتور با ریل سوخت (MPFI) بهره می‌برد. این پیشرانه خطی ۱.۵ لیتری با ۸سوپاپ، قادر به تولید نهایت قدرت ۸۰اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۲۷ نیوتن متر است که قدرت تولیدی توسط پیشرانه به جعبه دنده ۵ سرعته دستی و نهایتا محور فعال جلو منتقل می‌شود و هرچند که شتاب و کشش چندان زیادی برای این جثه یک تنی فراهم نمی‌شود اما در عوض مصرف سوخت پایینی خواهید داشت.

در واقع سی‌یلو یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای خانوادگی ارزان‌قیمت بازار کشور است که البته اگر داستان کمبود قطعات مرغوب یدکی را کنار بگذاریم، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. مشکلات سیم‌کشی، ایرادات سرسیلندر به ویژه در بخش میل سوپاپ و… از مرسوم‌ترین آزارهای سی‌یلو است اما مشخصا پراید با وجود تیراژ تولیدش در طی این همه سال، از نظر قطعات یدکی، بازار فروش، خدمات و مسائلی از این قبیل گزینه صد در صد بهتری نسبت به سی‌یلو محسوب می‌شود. ۱۳۱ با وجود پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۳ لیتری که اخیرا با استانداردهای یورو۴ ارتقا یافته، قادر به تولید بیشینه توان ۷۱ اسب بخار خواهد بود و با وجود وزن کمتر نسبت به سی‌یلو، کشش بیشتر و مصرف تقریبا مشابهی دارد. همچنین پراید در نسخه‌های جدیدش از سیستم ترمز ضدقفل ABS بهره می‌برد و این در حالی است که چنین امکانی در سی‌یلو وجود ندارد.

قیمت
دوو سی‌یلو از سال ۱۳۷۵ تا اواسط ۱۳۸۳ شمسی بر روی خط تولید کرمان خودرو قرار داشت و در حال حاضر نمونه‌های متفاوت این خودرو را با قیمتی ۷ تا ۲۵ میلیون تومان می‌توان خرید. این در حالی است که در حال حاضر یک دستگاه پراید۱۳۱ SE صفر کیلومتر چیزی در حدود ۲۰.۷ میلیون تومان قیمت دارد که با این بودجه می‌توان یک سی‌یلو مدل بالای بسیار تمیز خریداری کرد.

پراید صفر-دوو سی یلو

منبع /عصر خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.