چگونه از خودرو یار همیشگی مان مراقبت کنیم ؟

0

آموزش اصول و نگهداری از خودرو

فهرست مطالب

تقویم مراقبت از خودرو Car Care Calendar

تکنولوژی خودروها در سالیان اخیر با سرعت زیادی پیشرفت نموده است. ولی هر چقدر هم که پیشرفته شوند، لازم است بطور منظم سرویس و چک شوند تا سالم بمانند و با حداکثر قدرت و کارآیی کار کنند.این به معنای مراقبت از روغن موتور، فیلتر، تایر ها و … است.
آیا جدول زمانی تعمیر و سرویس خودروی شما دستی است یا اتوماتیک؟
مهمترین اصل در زمان بندی سرویس خودرو، ارجاع بر حسب دفترچه راهنمای خودرو است. اینکه چه سرویس هایی در چه بازه های زمانی صورت بگیرد و جدول زمان بندی برحسب سبک رانندگی تان را رعایت کنید.
بطور مثال در شرایط عادی رانندگی، طبق دفترچه راهنمای خودرو باید حداقل هر ۶ ماه یا هر ۶۰۰۰ مایل (هر مایل ۱.۶کیلومتر است). بسیاری از اتومبیل ها از طریق صفحات نشانگر، زمان سرویس بعدی را هشدار می دهند (یا از طریق گوشی های هوشمند) سیستم های پیشرفته بر اساس کیلومتر طی شده و سیستم های پیچیده تر بر اساس مجموعه ای از سنسورهایی که وضعیت خودرو را بررسی می کنند، هشدار می دهند.
زمان تعویض روغن و میزان کارکرد روغن:

تصویر مرتبط
روغن موتور پس از مدتی کارکردن، به تدریج کیفیت خود را از دست می دهد. این امر دلایل متعددی دارد. با وجود قرارگرفتن لایه روغن بین قطعات، در خیلی از مواقع، قطعات موتور با یکدیگر تماس پیدا کرده و به دلیل سایش، براده های فلزی از سطوح کنده شده، در داخل روغن پراکنده می شود و گروهی از آنها حتی توسط فیلتر روغن نیز جمع آوری نمی شوند . خود روغن نیز در اثر کارکرد به تدریج اکسید می شود. منظور از اکسید شدن، ترکیب و واکنش روغن با هوا می باشد که منجر به تولید لجن خواهد شد. از طرفی مواد افزودنی موجود در روغن نیز پس از مدتی مصرف شده و یا کارآیی خود را از دست می دهند. بنابراین پس از مدتی ترکیبات مضر در داخل روغن موتور به حد غیرمجاز می رسد.
در حالت کلی در خودروهای فرسوده به دلیل سائیدگی رینگ‌های پیستون و لق شدن اتصالات و اجزاء، روغن موتور به داخل محفظه احتراق رفته و هدر می‌رود. بنابراین کاهش میزان روغن در محدوده طبیعی نگرا ن‌کننده نبوده و وجود یک محدوده روی میله اندازه‌گیری روغن (فاصله بین L و H ) دلیلی بر این می‌باشد. خود روغن نیز بر اساس استاندارد به میزان کمی تبخیر می شود ولی تا زمانی که حد روغن زیر علامت L (Low به معنای کم( نرفته است، جای نگرانی نیست.
روی بسیاری از روغن ها اعدادی مانند ۷۰۰۰، ۱۰۰۰۰، ۱۶۰۰۰ و امثال آن بدون ذکر کلمه کیلومتر نوشته شده است که باعث انحراف افکار عمومی شده و مصرف کننده را به اشتباه می اندازد. اگر دقت نمایید در کنار هیچ کدام از این اعداد سازنده آن را به عنوان کیلومتر کارکرد معرفی نکرده و صرفا یک عدد تبلیغاتی نوشته شده است.

نتیجه تصویری برای ‫تقویم مراقبت از خودرو Car Care Calendar‬‎
کیلومتر کارکرد روغن به عوامل زیر بستگی دارد:
o سطح کیفیت روغن موتور (درجه API)
o شرایط سلامت موتور (عدم نشتی سوخت به داخل روغن)
o نوع رانندگی (گاز دادن مستمر، آهسته یا سریع راندن)
o شیب رانندگی (هموار، سربالایی و سرپایینی)
o شرایط آب و هوایی (دما، رطوبت و گرد و غبار)
o کیفیت فیلترهای هوا و روغن (عدم ورود ناخالصی ها به روغن)
o مدت زمانی که روغن در کارتر می ماند
چند نکته:
 در هر صورت، حتی عدم استفاده از خودرو، روغن باید نهایتا پس از ۶ ماه تعویض شود.
 هر پنجاه ساعت کارکرد درجای موتور برابر هزار کیلومتر کارکرد است.
 سیاه نشدن روغن نشان از پایین بودن قدرت پاک کنندگی آن است.
 هرچه سطح کیفیت روغن بالاتر باشد، کیلومتر کارکرد بیشتر می شود



افزایش عمر موتور
تمامی روغن موتورهای برند سینولکس در راستای تحقق ملزومات و استانداردهای تعیین شده توسط سازندگان خودرو، فرموله شده و حداکثر کارآیی را به ارمغان خواهند آورد. روغن موتور سینولکس با محافظت از موتور و خاصیت پاک کنندگی عالی، از ایجاد رسوب روی موتور جلوگیری نموده، سطوح فلزی مخدوش را ترمیم کرده و کاهش مصرف سوخت و حداکثر کارآیی را برای شما به دنبال دارد.

توصیه های نگهداری از خودرو
امروزه اتومبیل ها ارزان نیستند و منطقی است که از آنها مراقبت و نگهداری نماییم. ولی اکثریت ما مدتی پس از خرید اتومبیل، نگهداری از اتومبیل را به فراموشی سپرده یا حتی عادات اشتباهی در پیش می گیریم که به خودرو آسیب رسانده و لذا هزینه های گزاف تعمیر را به دنبال می آورد. در اینجا به ۱۰ توصیه پیرامون نگهداری و مراقبت از خودرو اشاره می کنیم :
۱. فشار تایر را چک کنید.

نتیجه تصویری برای ‫تقویم مراقبت از خودرو Car Care Calendar‬‎
تقریبا نزدیک ۹۰ درصد خودروهایی که در خیابان ها می بینید با تایر هایی که به درستی تنظیم باد نشده اند، در حال حرکت هستند. رانندگی با تایرهای تنظیم نشده ممکن است ترمز گرفتن و ثبات شما را تحت تاثیر قرار دهد. در بدترین حال نیز ممکن است باعث پنچر شدن تایر شود. تنظیم نادرست فشار تایر ها، مصرف سوخت و عمر تایر را تحت ااشعاع قرار می دهد.
فشار تایرها بطور مداوم تغییر می یابد و یکی از مهم ترین دلایل آن دمای محیط است. زمانی که فشار تایر کم باشد، اصطکاک تایر و زمین افزایش یافته، تایر بیش از حد گرم شده و لذا باعث تحلیل رفتن تایر می شود.
۲. روغن موتور را چک کنید.
حتما روغن موتور را بطور منظم چک کنید. کم کردن روغن در نتیجه ی ۲ علت رخ می دهد: سوختن روغن یا روغن ریزی . اگر سطح روغن کمتر از حد نرمال باشد، ممکن است به موتور آسیب برساند. بررسی سطح روغن کار بسیار آسانی است و تقریبا ۵ دقیقه طول می کشد. توصیه می شود پس از هربار سوخت گیری، سطح روغن موتور را چک کنید بویژه اگر با کارکرد بالا (مثلا ۷۵۰۰۰ مایل) باشد.
۳. روغن و فیلتر را بطور منظم تعویض نمایید.


تمیز نگهداشتن موتور و جریان روان روغن در موتور در جهت افزایش کارکرد و عمر موتور الزامی است.شرایط کارکرد، سبک رانندگی و شرایط آب و هوایی (فصول مختلف) در تعیین زمان تعویض روغن و فیلتر موثر هستند. معمولا وقتیکه زمان تعویض روغن فرا می رسد، هشدار دهنده الکترونیکی روشن می شود در غیر اینصورت دفترچه راهنمای خودرو زمان تعویض را مشخص نموده است.
در مورد تعویض فیلتر، ۲ لغت “خوب” و “ارزان” نمی توانند با هم استفاده شوند.

۴. پدال ترمز را در صورت لزوم تعویض نمایید.
سبک رانندگی با گاز و ترمز پی در پی، رانندگی در جاده های ناهموار ممکن است باعث کاهش عمر مفید پدال های ترمز شود. (بویژه پدال جلویی که بیشتر استفاده می شود)
خودروهای روز به پدال هایی با سنسورهای سمعی مجهز هستند که در صورتی که زمان تعویض پدال فرارسد، آژیر می زند. در صورت عدم تعویض بموقع پدال ترمز، به دیسک ترمز (brake rotors) آسیب می رسد.


۵. از تایر مناسب فصل استفاده نمایید.
در زمستان باید از تایر مناسب هوای سرد استفاده نمود که رویش درج شده : mud & snow یا لوگوی دانه های برف روی قسمت های کناری تایر درج شده باشد.
در فصول گرم نیز باید از تایر مخصوص آب و هوای گرم استفاده نمود.

۶. لامپ ها را چک کنید.

نتیجه تصویری برای ‫تقویم مراقبت از خودرو Car Care Calendar‬‎
چک کردن لامپ های خودرو در عین حال که مهم و ضروری است، پروسه ی ساده ای است. چراغ جلو را روشن نمایید، نور از بالا و پایین و قاب لامپ، فلاشر ها را چک کنید. اگر به لامپ مه شکن مجهز هستید، آن را نیز چک نمایید. پشت به دیوار پارک نمایید تا بتوانید نور لامپ های عقب را روی دیوار ببینید، ترمز بگیرید تا لامپ ترمز روشن شود. خودرو را روی دنده عقب گذاشته و لامپ های عقب را چک کنید، اگر لامپی خاموش باشد آنرا تعویض نمایید.

۷. خودرو را بیش از حد سنگین نکنید.
سنگینی بیش از حد خودرو ممکن است به علت فشاری که به سیستم خنک کننده موتور وارد می کند باعث جوش آوردن موتور و یا حتی شکسته شدن اکسل (car axle) شود که به هزینه های سنگینی منجر می شود.
وزن قابل ذخیره در خودرو روی چارچوب درب ها ذکر شده، این عدد، وزن سرنشینان و بار صندوق عقب را نیز در بر می گیرد.

۸. برف پاک کن مستهلک شیشه جلوی ماشین را تعویض نمایید.
برف پاک کن را بطور مرتب چک کنید چراکه پلاستیک آن در اثر تابش نور خورشید، اوزون، هوای سرد و دیگر عوامل تحلیل رفته و فرسوده می شود. همزمان با تحلیل رفتگی پلاستیک برف پاک کن، تیغه ی آن نیز قدرت انعطاف پذیری و پاک کنندگی اش را از دست می دهد و حتی ترک برمی دارد. این امر مانع از تماس برف پاک کن با شیشه شده و لذا شیشه تمیز نمی شود و جلوی دید شما را می گیرد.

۹. ترک های شیشه جلوی خودرو را تعمیر نمایید.
ترک های کوچک پس از مدتی بزرگتر شده و لذا بهتر است با دستگاه مخصوص، ترک ها را پر نمایید. ترک های کوچک ایجاد شده در اثر برخورد اشیا یا سنگ های کوچک بویژه در اثر سرما بزرگتر می شوند. خودروسازان معمولا شیشه لمینیت شده تحت فشار زیاد تولید می کنند. چگالی شیشه بالاست و همین امر باعث بزرگ تر شدن ترک های شیشه می شود.
لذا بهتر است با دستگاه مکش صمغ و ماده مخصوص را به ترک ها تزریق نمایید.

۱۰. از سوخت ماشینی مناسب استفاده نمایید.
برخی رانندگان از اکتان بیشتری در سوخت استفاده می کنند که نه تنها کارکرد را افزایش نمی دهد بلکه هزینه ای مضاعف را نیز بر آنها تحمیل می نماید.
استفاده از سوخت بی کیفیت در خودرویی که اکتان زیاد در آن توصیه شده است، نیز منطقی نیست چرا که زمان احتراق را کاهش داده که نتیجتا روی مصرف سوخت تاثیر منفی خواهد داشت.

۱۱ – به طور منظم خودرو را بشورید

نتیجه تصویری برای ‫تقویم مراقبت از خودرو Car Care Calendar‬‎

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.