موزش تست باتری ماشین: راهنمای تست باطری خودرو

0

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان این است که هر فرد سالم، طی فواصل منظمی آزمایش چکاپ دهد. باتری ماشین هم یکی از قطعاتی است که نیاز به بررسی و بازبینی دوره‌ای دارد. آزمایش‌های مختلف چکاپ موجب می‌شوند که اگر در مرحله آغاز یک بیماری خاص هستیم، خیلی زود متوجه شده و برای پیشگیری و درمان اقدام کنیم. ماشین هم مانند انسان نیازمند آزمایش‌های مختلف و چکاپ دوره‌ای است تا اختلال‌های جزئی آن مشخص شود و قبل از اینکه به مراحل حاد برسد، رفع شود. تست باتری ماشین یکی از آزمایش‌هایی است که سالی دو بار باید انجام شود. در این مطلب از محله ایران باتری به روش‌های مختلف تست باتری خودرو پرداخته‌ایم؛ همراه ما باشید.

اهمیت تست باتری ماشین

باتری ماشین قطعه بسیار مهمی از ماشین شما است. یکی از وظایف اصلی باتری این است که  هنگام روشن شدن موتور ماشین، جریان برق را فراهم کند. علاوه بر این، زمانی که موتور ماشین خاموش است،  باتری ماشین  می تواند جریان برق را برای دستگاه های مختلف ماشین شما فراهم کند. به عنوان مثال، ضبط صوت، دزدگیر خودرو و دیگر وسایل. هنگامی که موتور ماشین خاموش است. البته تمام این موارد بستگی به سطح نرمال شارژ باتری خودرو دارد. شما باید سالیانه دو بار سطح شارژ باتری خودرو را بررسی کرده و در صورت لزوم آنرا به موقع شارژ کرده یا  باتری خودرو را تعویض کنید. برای نیاز به بررسی سطح شارژ باتری ماشین نیاز به یک ولت سنج دارید.
وضعیت طبیعی باتری ماشین

برای این‌که از شرایط سلامت و شارژ باتری ماشین آگاه شویم و بدانیم که آیا وضعیت آن نرمال است یا خیر، باید ولتاژ باتری را بررسی کنیم. هنگامی که باتری ماشین کاملاً شارژ باشد، ولتاژ آن در حالت خاموش ۱۲/۶ ولت و در حالت روشن ۱۳/۷ تا ۱۴/۷ ولت است.

سنجش ولتاژ باتری ماشین کمک می‌کند تا میزان شارژ باتری مشخص شود. استفاده از یک ولت متر برای آگاهی از میزان ولتاژ باتری، کار را بسیار راحت می‌کند.

اندازه‌گیری ولتاژ باتری ماشین

برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری ماشین، ابتدا سوئیچ را کامل بسته و چراغ‌های ماشین را خاموش کنید. سپس کابل قرمزرنگ ولت متر را به قطب مثبت باتری با علامت + وصل کنید. حالا کابل سیاه‌رنگ ولت متر را به قطب منفی باتری با علامت – متصل نمایید. در یک دمای طبیعی، مثلاً ۲۶ درجه سانتی‌گراد، ولتاژهای باتری نمایانگر وضعیت شارژ آن هستند.

جدول زیر این نسبت ولتاژ و شارژ باتری را نشان می‌دهد:

میزان شارژ ولتاژ باتری میزان شارژ ولتاژ باتری
٪۱۰۰ ۱۲/۶۶ ٪۵۰ ۱۲/۲۴
٪۷۵ ۱۲/۴۵ ٪۲۵ ۱۲/۰۶

درصورتی‌که ولتاژ باتری از ۱۱.۸۹ ولت کمتر باشد، باتری ماشین خالی از شارژ است.

فرمول محاسبه شارژ باتری ماشین از روی ولتاژ باتری

هر ۱۲ درجه سانتی‌گراد کاهش دما سبب می‌شود که ولتاژ باتری ۰/۰۱ ولت افت پیدا کند. اگر جدول بالا را در دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد در نظر بگیریم، در دمای منفی یک درجه سانتی‌گراد ولتاژ نرمال باتری ۱۲/۵۸۸ ولت خواهد بود. همچنین اگر دما به منفی ۱۷ درجه سانتی‌گراد برسد، ولتاژ نرمال باتری ۱۲/۵۱۶ ولت می‌شود. این در حالتی است که شارژ باتری ۱۰۰٪ باشد.

نحوه انجام تست باتری ماشین

مطالعات نشان می‌دهد که درصد بالایی از خرابی ماشین‌ها ریشه در اختلالات باتری دارند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که باتری ماشین هر شش ماه یک‌بار تست شود. روش های تست باتری ماشین به دو صورت است.

روش اول، تست باتری ماشین بدون دستگاه تستر بوده که انجام آن توسط هر فردی به‌راحتی امکان‌پذیر است. روش دوم که در آن باتری به کمک دستگاه تستر بررسی می‌شود، خود نیز به دو حالت تقسیم می‌شود. این دو حالت عبارت‌اند از: تست باتری خودرو خارج از ماشین و تست باتری خودرو از داخل ماشین. در ادامه هر یک را به طور مفصل شرح می‌دهیم:

تست باتری ماشین بدون استفاده از ابزار خاصی

در این روش باید ابتدا ماشین را روشن کنید. سپس با روشن‌کردن چراغ‌های نور بالای جلو، سیستم برق خودرو را آزمایش کنید.

۱- اگر چراغ‌ها کم‌نور هستند، به این معنی است که یا باتری در حال خالی شدن است و یا شارژ بسیار کمی دارد. البته این حالت می‌تواند بیانگر این باشد که اصلاً برقی توسط دینام تولید نمی‌شود.

۲- اگر با بالابردن دور موتور چراغ‌ها روشن‌تر می‌شوند، یعنی دینام مقداری جریان برق تولید می‌کند، اما این جریان برق به‌اندازه کافی نیست و باتری را به‌درستی شارژ نمی‌کند.

۳- اگر چراغ‌ها روشنایی معمولی دارند و با دور بالای موتور تغییری در میزان نور آن‌ها ایجاد نمی‌شود، یعنی سیستم شارژ به طور عادی کار می‌کند.

۴- اگر تست چراغ جلو خوب است، اما با باتری ماشین خود مشکلات دیگری دارید، یعنی یا باتری شارژ ندارد و یا این‌که چیزی در خودرو در حال تخلیه باتری است.

۵- اگر چراغ‌ها پرنورتر از زمانی هستند که دور موتور بالا است، به این معنی است که جریان از طریق دینام آلترناتور بیش از حد عادی تولید می‌شود. هدررفت انرژی و یا اورشارژ نتیجه این فرایند است.

تست باتری ماشین با ولت سنج

همان‌طور که گفتیم، تست باتری ماشین با کمک دستگاه تستر (ولت سنج) به دو شیوه خارج از ماشین و داخل ماشین انجام می‌شود.

در روش تست باتری خودرو خارج از ماشین، گیره قرمز دستگاه تستر را به قطب مثبت و گیره سیاه دستگاه را به قطب منفی وصل کنید؛ سپس دستگاه را روشن کرده و گزینه مناسب را انتخاب نمایید. در این مرحله ولتاژ باتری را می‌بینید که در حالت عادی باید نزدیک به ۱۲.۶ ولت باشد.

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو سایت تخصصی خودرو

تست باتری از داخل ماشین به این صورت است که ابتدا باید سوکت کوئل را جدا کنید تا موقع استارت زدن، ماشین روشن نشود. سپس گیره قرمز را به قطب مثبت باتری و گیره سیاه را به قطب منفی باتری وصل کنید. دستگاه تستر را روشن کرده و گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

سپس از فردی بخواهید تا بخاری و نوربالای چراغ جلو را روشن کند. حالا گزینه تست باتری را انتخاب کرده و از او بخواهید حدود ۱۵ ثانیه سوئیچ ماشین را در وضعیت استارت نگه دارد. پس از ۱۵ ثانیه می‌توانید روی دستگاه تستر، نتیجه را مشاهده کنید.

پیامدهای شارژ کم باتری ماشین

اگر باتری ماشین شما برای مدت‌زمان طولانی کم شارژ باشد، به دلیل سولفاته شدن به باتری آسیب وارد می‌شود. باتری خراب و آسیب‌دیده برق‌رسانی به اجزای دیگر خودرو را با مشکل مواجه می‌کند.

اختلالات مختلف در استارت زدن می‌تواند یکی از پیامدهای باتری خراب باشد. برای آشنایی بیشتر با عوامل اختلال در استارت می‌توانید این مطلب را بخوانید. همچنین باتری ضعیف، در قسمت کابین ماشین صداهای غیرطبیعی ایجاد می‌کند. شتاب خودرو نیز به هنگام خرابی باتری، با ضعف زیادی روبرو می‌شود. نکته جالب این است که اختلال در باتری بر عملکرد دزدگیر ماشین نیز اثر دارد؛ دزدگیر خوب عمل‌نکرده و تقریباً از کار می‌افتد.

به طور کلی شارژ کم باتری ماشین می‌تواند نقص‌های فنی زیادی در ماشین ایجاد کند. تست باتری ماشین کمک می‌کند تا از بروز نقص فنی و صرف هزینه‌های هنگفت جلوگیری کنید. عمر مفید یک باتری خودرو بین ۲ تا ۳ سال است. با این حال عوامل زیادی روی کم‌تر یا بیش‌تر شدن عمر باتری ماشین اثرگذارند. برای آگاهی بیشتر درباره عمر مفید باتری ماشین این‌جا کلیک کنید.

روش استارت زدن با اتصال باتری خودرو به باتری کمکی

عوامل مؤثر بر شارژ باتری ماشین

چهار عامل زیر روی شارژ باتری ماشین اثرگذار هستند:

۱- کاهش دما سبب می‌شود که باتری ماشین زمان بیشتری برای شارژ شدن نیاز داشته باشد.

۲- ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها در محلول الکترولیت باعث اختلال در شارژ باتری می‌شوند.

۳- صفحه‌های کوچک‌تر زودتر از صفحه‌های بزرگ‌تر شارژ می‌شوند.

۴- در فرایند شارژ باتری، حباب‌هایی از نیتروژن و اکسیژن ایجاد می‌شود. اگر این حباب‌ها خارج شوند، مواد فعال در واکنش‌های شیمیایی از بین می‌روند و باتری در زمان طولانی‌تری شارژ می‌شود.

مطالعه بیشتر: شارژ باتری ماشین: معرفی انواع روش‌های شارژ باتری ماشین

 

تست باتری ماشین و آگاهی از خرابی آن

یکی از فواید تست باتری ماشین این است که اگر باتری خراب باشد، قبل از این‌که به دیگر قطعات خودرو آسیب برساند، آن را عوض می‌کنید. افراد بسیاری هستند که به دلیل خرابی باتری ماشین خود در خیابان مانده‌اند. این افراد احتمالاً توجهی به تست باتری خودرو نداشته و به طور ناگهانی با این مشکل مواجه شده‌اند.

مدت‌زمان شارژ باتری ماشین توسط دینام چقدر است؟

زمان شارژ باتری ماشین، بستگی به میزان شارژ، قبل از شروع رانندگی دارد. اگر تست باتری ماشین به طور مرتب انجام شود، از روی زمان شارژ باتری می‌توانید خرابی‌های ناگهانی را متوجه شوید. به‌طورکلی در صورت رانندگی در بزرگراه‌ها حدود ۳۰ دقیقه زمان برای شارژ باتری لازم است و با رانندگی در شهر شارژ باتری ماشین حدود یک ساعت طول می‌کشد.

مناسب ترین باتری پراید باتری مناسب پراید باتری مناسب پراید 111 باتری مناسب پراید 131 قیمت انواع باتری بهترین باتری برای پراید مشخصات باتری خودرو مشخصات باتری اتمی مشخصات باتری اسیدی آموزش نکات فنی خودرو تعویض باطری پراید باتری فابریک پراید باتری پراید چند آمپر است قیمت باطری پراید قیمت باتری واریان

علائم خرابی باتری ماشین چیست؟

اگر باتری ماشین خود را تست نکرده‌اید و در عملکرد ماشین با مشکل مواجه شده‌اید، علائم زیر می‌تواند نشانگر خرابی باتری خودروی شما باشد:

۱- موتور استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود

۲- موتور استارت نمی‌خورد و چراغ پشت کیلومتر روشن نمی‌شود

۳- موتور گاهی خوب استارت می‌خورد گاهی بد

۴- استارت زدن در هوای سرد بسیار سخت است

۵- مدام مجبور به اتصال باتری به باتری هستید

۶- قبل از روشن شدن موتور، هیچ چراغی روشن نمی‌شود

۷- هنگام رانندگی چراغ‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کنند

۸- رادیو و سایر لوازم جانبی ماشین به هنگام رانندگی مدام از کار می‌افتند

۹- موقع شتاب گرفتن ماشین، لامپ ماشین چشمک‌های ریز می‌زند

۱۰- لوازم جانبی و چراغ‌ها با هر بار استارت کم‌رنگ می‌شوند

سؤال‌های متداول

ولتاژ باتری ماشین در حالت خاموش چقدر است؟

یک باتری ماشین در حالت خاموش ولتاژی بین ۱۱.۹ ولت تا ۱۲.۷ ولت دارد. در صورت کمتر بودن عدد باید باتری شارژ شود.

ولتاژ باتری ماشین در حالت موتور روشن چقدر است؟

ولتاژ باتری ۱۲ ولتی در حالت موتور روشن باید عددی بالای ۱۳.۴ ولت باشد.

جمع‌بندیدر این مطلب تلاش کردیم تا درباره تست باتری ماشین، روش‌های آن و چالش‌های پیش‌رو صحبت کنیم. همانطور که گفته شد تست باتری ماشین یکی از اقدامات لازم برای هر خودرویی است که لازم است سالانه دو مرتبه انجام شود. تست باتری ماشین را بدون استفاده از دستگاه خاصی میتوان انجام داد و نیاز به تخصص آنچنانی ندارد. اگر همچنان دراین‌باره پرسشی دارید با ما در میان بگذارید تا در زمانی کوتاه به آن پاسخ دهیم.

منبع:ایران باتری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.