سرقت با شکست حرز(پوشش بیمه بدنه) به چه معناست؟

0

سرقت با شکست حرز جزو پوشش های بیمه

وقتی مردم کلمه سرقت را می‌شنوند، معمولاً به این فکر می‌کنند که سارقی به خانه شخصی‌ای نفوذ کرده و پول و یا اموال گران قیمت را بدزدد. با این حال، سرقت گستره معنایی بالایی دارد: از سرقت‌های کوچک گرفته تا سرقت‌های بزرگ. گاهی برخی از انواع سرقت‌ها مثل سرقت با شکست حرز به میان می‌آید که تاثیرات مخربی را ایجاد می‌کند! یعنی این‌که دزد نامحترم برای دزدی کردن از خانه‌ی یا اتومبیل شما،از مانعی عبور کند: مثلا از دیواری بپرد،قفل در یا پنجره را بشکند و…! برای این‌که درباره سرقت با شکست حرز و چگونگی رویارویی با آن بیشتر اطلاعات کسب کنید، در ادامه همراه با ما باشید.

پوشش سرقت با شکست حرز به زبان ساده

همانطور که برای خسارات وارد شده به وسایل نقلیه می‌توانیم در صورت داشتن بیمه شخص ثالث از بیمه خسارت بگیریم، اگر می‌توانستیم برای سرقت از منزل یا وسایلمان نیز خسارتی از بیمه دریافت کنیم دیگر نور علی نور می‌شد! آن موقع دیگر ترسی از دزدی‌های شبانه، حادثه‌هایی که به تبع آن رخ می‌دهد نداشتیم! شاید سوالتان این باشد: ” آیا بیمه‌ای برای جلوگیری از این مشکل مثلا بیمه سرقت خودرو وجود دارد ؟” بله! بیمه بدنه که در مقالات پیش در رابطه با آن صحبت کردیم، برای حل کردن این موضوع به کمک ما می‌آید و پوششی را به ما معرفی می‌کند:

پوششی از بیمه بدنه که نقش مامور پلیس را به عهده می‌گیرد!

به زبانی ساده تر می‌توان گفت: زمانی که در طی عملیات سرقت، سارق مانعی را از سر راه خود برداشته باشد، هزینه خسارت توسط بیمه پرداخت خواهد شد. در غیر این صورت بیمه هیچ مسئولیتی در قبال حادثه رخ داده نخواهد داشت.

سرقت با شکست حرز بدان معناست که در فرایند سرقت بیمه‌شده، باید مانعی را از سر راه خود برداشته باشد، در غیر این صورت هزینه خسارت آن تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

همچنین لازم است بدانید که پوشش شکست حرز برای صدماتی که حین سرقت به اتومببل و حتی موبایل شماوارد می‌شود نیز کاربرد دارد.

پوشش سرقت با شکست حرز در بیمه بدنه خودرو

یکی از انواع بیمه‌هایی که برای رانندگان و وسایل نقلیه بسیار مفید واقع می‌شود؛ بیمه بدنه اتومبیل است. بیمه گزار با پرداخت حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه ، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات احتمالی خودرو بیمه می‌کند. شرکت بیمه‌گر، طبق این بیمه ماشین، درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت نماید.

پوشش های بیمه بدنه شامل سرقت ماشین نیز می‌شود.

درست است که در بیمه‌نامه‌ها این نوع سرقت با این عنوان خاص وجود ندارد؛ اما شرکت بیمه خساراتی که در حین سرقت به اتومبیل شما وارد شده را پرداخت می‌کند؛ البته در صورتی که ثابت شود مالک خودرو اقدامات امنیتی را برای جلوگیری از سرقت انجام داده است، در غیر این صورت بیمه بدنه خودرو هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت خسارت وارده به اتومبیل شما نخواهد داشت.

برای استعلام، تمدید یا خرید آنلاین بیمه بدنه ماشین به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/carbody

 

سرقت موبایل و یا وسایل الکترونیکی با شکست حرز

چنانچه تلفن همراه یا دیگر وسایل الکترونیکی مثل لپ تاپ بیمه شده سرقت رود و سارق از مانعی برای دزدیدن آن عبور کرده باشد. (مثلاً به زور وارد محل استقرار وسیله بیمه‌شده باشد یا قفلی را برای دستیابی به آن شکسته باشد)، این خسارت با بیمه مربوطه پرداخت خواهد شد.

شرایط خرید پوشش سرقت با شکست حرز

لازم است بدانید که در شرکت‌های مختلف بیمه‌ای پوشش شکست  حرز با شرایط متفاوتی ارائه می‌شود!

برخی از شرکت‌ها فقط در صورتی به ارائه‌ی این پوشش می‌پردازند که ساختمان شما درب ضد سرقت، دزدگیر و دوربین مدار بسته داشته باشد.

 خسارت‌هایی که در پوشش دزدی با شکستن حرز منزل جبران می‌شوند:

لازم است بدانید که پوشش سرقت تنها خسارت اموالی را جبران می‌کند که با شکست حرز انجام شده باشد؛ حال این سرقت چه از خودرو یا منزل صورت گرفته باشد . باید یکی از شروط زیر را برخوردار باشد:

  • بالا رفتن از دیوار مکانی که اموال بیمه شده در آن قرار دارند.
  • شکستن درب و یا خراب کردن دیوار یا هرگونه مانعی که دسترسی به اموال را امکانپذیر سازد
  • باز کردن در با کلید تقلبی و ابزاری که معمولاً برای باز کردن قفل به کار نمی‌رود.
  • ورود سارق به محل استقرار اموال بیمه شده در هنگام شب.
  • ورود به محل نگهداری از اموال با تهدید بیمه‌گذار و یا سایر افرادی که در آن محل حضور دارند.

شرط لازم برای برخورداری از پوشش سرقت با شکست حرز

اغلب شرکت‌های بیمه به بیمه‌گذار قبل از صدور بیمه‌نامه اعلام می‌کنند که تمامی نکات ایمنی را برای حفظ اموال خود انجام دهند. لازم است بدانید که قبل از تحت پوشش قرار دادن اتومبیل و وسایل مرتبط با آن، کارشناس صدور بیمه بدنه، ارزیابی لازم را از وسیله نقلیه و … انجام خواهد داد. اگر نکات ایمنی را به صورت کامل رعایت نکرده باشید، شما را ملزم به انجامی تمامی آنها خواهد کرد! برای مثال استفاده از دزدگیر یا درب ضد سرقت برای منزل!

میزان تعهد بیمه گر برای پوشش سرقت

در واقع خسارت ناشی از خرابی یا از دست دادن خودرو یا وسایل آن که در اثر سرقت با شکست حرز روی دهد حداکثر تا مبلغ بیمه‌شده توسط بیمه‌گر پرداخت خواهد شد.

آیا پول نقد و اسکناس داخل اتومبیل نیز تحت پوشش بیمه شکست با حرز است؟

پول نقد، اسکناس و برگ‌های بهادار فلزات و سنگ های قیمتی مشمول بیمه نیست، مگر آنکه برای آن موافقت خاصی به‌عمل آمده باشد.

سرقت با شکست حرز در سرقت از منزل نیز  دیده می‌شود.

موارد زیر از تعهد بیمه گر خارج است

  • دزدی ناشی از تخریب محل مورد بیمه در نتیجه جنگ، اعتصاب و اغتشاش داخلی.
  • دزدی‌هایی که در هنگام و یا پس از آتش‌سوزی، انفجار و سیل و زلزله و هرگونه حوادث طبیعی دیگر رخ می‌دهد.
  • دزدی‌هایی که به وسیله کارکنان و یا افرادی که با بیمه‌گذار در محل مورد بیمه سکونت دارند.
  • دزدی‌هایی که در نتیجه عدم رعایت الزامات ایمنی اعالم شده توسط بیمه‌گر به بیمه‌گذار بوقوع بپیوندد.
  • خسارت وارده به ساختمان و تاسیسات ساختمانی و اموال فاقد پوشش بیمه سرقت در هنگام دزدی در تعهد بیمه گر قرار نمی‌گیرد.

وظایف بیمه‌گزار در پوشش سرقت همراه با شکستن حرز

مسئولیت بیمه‌گزار بعد از خرید بیمه نامه بدنه تمام نمی‌شود. بلکه او نیز وظایفی دارد که در زیر مطرح می‌شود.

  • بلافاصله پس از این‌که از عملیات سرقت آگاه شد، به اداره آگاهی یا کلانتری مراجعه نماید. او باید مشخصات اموال سرقت شده با شماره بیمه را به آنها ارائه دهد.
  • موضوع را فوراً با ذکر مبلغ تقریبی خسارت به بیمه‌گر اعلام کند. این اطلاع دادن می‌تواند شفاهی یا تلفنی یا تلگرافی و … باشد در اینصورت متعاقباً باید به وسیله نامه سفارشی یا نامه با اخذ رسید نیز تایید شود.
  • ظرف مدت دو روز پس از اعلام خسارت فهرست جامعی متضمن اموال مسروقه یا خسارت دیده تهیه و همچنین اسناد و مدارک در ارتباط با اقدامات انجام شده از طریق مراجع ذیصالح را در اختیار بیمه‌گر قرار دهد.

 

آیا برای شما سرقت با شکست حرز رخ داده است؟

اگر شما نیز درگیر این اتفاق شده‌اید می‌توانید اقداماتی که در این مقاله برای شما شرح داده‌ایم را پیش گرفته و نسبت به آنها اقدام کنید. برای اطلاع بیشتر در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان بیمه‌دات کام همراه بوده و سوالات خود را بیان کرده و از آنها یاری بخواهید. همچنین می‌توانید برای خرید بیمه‌ بدنه ماشین از بهترین شرکت‌های بیمه از این کارشناسانان بیمه مشاوره بخواهید تا نسبت به انتخاب بهتر، اقدام نمایید.

منبع: سایت بیمه دات کام ( https://bimeh.com/)

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.