مهم ترین اخبار خودرویی هفته گذشته

0

در هفته منتهی به شنبه یکم آبان ۱۴۰۰ اعتراض پلیس به بی‌کیفیت خودروها، احتمال توقف مونتاژ خودروهای سانگ‌یانگ در ایران، خبر جدید درباره واردات محدود خودرو، حذف قرعه‌کشی از سال آینده و حواشی مربوط به افزایش قیمت تایر ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
کارنامه ضعیف خودروسازان خصوصی

طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، خودروسازان بخش خصوصی کشور ۷۰ درصد از برنامه تولیدی خود عقب هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان خصوصی را ملزم به تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان ۱۴۰۰ کرده است. این به آن معناست که این بخش باید تا پایان ۶ ماه نخست حدود ۷۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کرد حال‌آنکه طبق آمارهای ارائه‌شده خصوصی‌ها تنها ۲۲ هزار و ۵۰۰ خودرو به بازار عرضه کرده‌اند، که حکایت از عقب‌ماندگی ۷۰ درصدی از برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تولید این بخش دارد.
توضیح پلیس درباره برگشت خوردن کارت و برگ سبز خودرو

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا می‌گوید کارت و سند خودروهای صفر، به‌صورت پستی به منازل مالکان ارسال می‌شود تا احراز سکونت شوند، در صورت نبودن مالک در منزل، کارت خودرو برگشتی محسوب می‌شود. به گفته سرهنگ محمدی، گاه متقاضیان آدرس خود را اشتباهی ذکر می‌کنند که در این شرایط نیز کارت خودرو و برگه سبز برگشت می‌خورد. بهتر است متقاضیان محل سکونت خود را به‌صورت شفاف و واضح در سایت پلیس راهور ناجا ذکر کنند. برخی متقاضیان، آدرس محل سکونت را به اشتباه اعلام می‌کنند و منجر به برگشت کارت خودرو می‌شود.

مجید عشقی کیست اخبار بورس و سهام بورس اوراق بهادار تهران رئیس سازمان بورس کیست بهترین نماد بورسی بهترین سهام بنیادی در بورس
سال آینده قرعه‌کشی نخواهیم داشت

فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه‌های پیش رو بازار خودرو، گفت: «سال آینده قطعاً قرعه‌کشی خرید خودرو نخواهیم داشت و برنامه جدیدی برای صنعت خودرو طراحی کرده‌ایم.»
دلیل دپو شدن خودروها کف پارکینگ خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور می‌گوید خودروهای کف پارکینگ خودروسازان، به دلیل نبود برخی قطعات خاص دپو شده‌اند. به گفته محبی‌نژاد خودروهای ناقص کف پارکینگ بیشتر منتظر یک سری قطعات خاص «های تک» هستند که عمده آن وابسته به میکروچیپ‌هایی است که بحران بین‌المللی داریم.
برگ سبز، سند است

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برگ سبز خودرو حکم سند رسمی دارد و نیازی به حضور در دفاتر اسناد رسمی نیست، می‌گوید: «باید هزینه‌های مردم را در حوزه نقل‌وانتقال سند خودرو کاهش دهیم که برگ سبز در حال حاضر این کار را انجام می‌دهد.» به گفته خضریان البته نیروی انتظامی هم باید فرایند فک پلاک را برای مردم تسهیل کند تا مشکلات در آن قسمت نیز کمتر شود.
واردات خودرو انجام می‌شود، ولی به‌صورت محدود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان، طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شد که براساس آن خودرو به‌صورت محدود وارد کشور می‌شود. به گفته عباس‌پور در این نشست اخیر این کمیسیون، ابهامات شورای نگهبان و ایراد شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی به ریاست رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شود تا سازوکارهای موردنیاز برای واردات خودرو پیش‌بینی شود.

در همین رابطه نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس هم می‌گوید: «در جلسه با وزیر صمت برای بررسی ماده ۴ مبنی بر واردات خودرو، آقای وزیر گفتند که با آزادسازی واردات خودرو موافق هستند، اما نیاز به فرصتی دارند که بتوانند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند.» درنهایت کمیسیون، کمیته صنعت را مأمور کرد تا ابهاماتی که شورای نگهبان مطرح کرده است را اصلاح کند.
وانت پراید ۳ ستاره شد

بر اساس آمار گزارش ارزیابی کیفی اداره کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت تولید ۴ خودرو با ۵ ستاره کامل کیفی در شهریور ۱۴۰۰ تولید شدند. در شهریورماه ۱۴۰۰ در گروه خودروهای سبک، بخش وانت و در لیست قیمتی ۲، وانت‌های کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین تیپ ۳ و وانت کارا ۲۰۰۰ دو کابین تیپ ۳ از تولیدات شرکت بهمن موتور و خودرو سایپا ۱۵۱ شرکت سایپا بن‌رو موفق به کسب سه ستاره کیفی شده‌اند. همچنین وانت‌های نیسان تک‌سوز آپشنال و نیسان دوگانه‌سوز آپشنال از محصولات شرکت زامیاد هرکدام یک ستاره کیفی به دست آوردند.
زمان صفر شدن موجودی پارکینگ خودروسازان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بازدید معاونان و مدیران سازمان بازرسی از شرکت‌های خودروساز طی هفته گذشته، گفت با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد عمده ۱۴۵ هزار خودرویی که هم‌اکنون در پارکینگ‌های ۲ شرکت خودروساز کشور وجود دارد تا پایان آبان ماه به صفر برسد.

قیمت انواع لاستیک قیمت لاستیک پراید قیمت لاستیک پراید 175 قیمت لاستیک پژو 206 قیمت لاستیک پژو 405 قیمت لاستیک پژو پارس قیمت لاستیک سمند قیمت لاستیک کره ای قیمت لاستیک خارجی بهترین لاستیک کره ای گل لاستیک چیست قیمت لوازم یدکی قیمت لاستیک کومهو
تایر خودرو گران شد؟

انجمن صنفی صنعت تایر با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده تایر، مجوز افزایش قیمت‌ تایر را برای کارخانجات صادر کرد. بر این اساس تایرهای سواری رادیال و ون مجموعاً ۳۰ درصد افزایش، مرحله اول ۲۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

بعد از انتشار این خبر در پی افزایش قیمت انواع تایر، اعضای هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر جهت ارائه توضیحات به سازمان حمایت فراخوانده شده‌اند.
اصلاح قانون بیمه شخص ثالث کلید خورد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، با کلیات این لایحه موافقت کردند. به گفته پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، با توجه به افزایش قیمت خودرو اصلاح قانون صورت گرفت و یک تبصره الحاقی به این قانون اضافه شد تا فشار کمتری به مردم و مخصوصاً دهک‌های پایین جامعه وارد شود لذا از نمایندگان درخواست دارم که با این اصلاحیه موافقت کند.
حرف آخر درباره موتورسواری بانوان

رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص گواهینامه موتورسیکلت برای خانم‌ها می‌گوید در آیین‌نامه به‌صراحت قید شده که گواهینامه موتورسیکلت برای آقایان است. به گفته سردار هادیانفر در سایر گواهینامه‌ها مانند پایه سوم، دوم و یکم به غیر از موتورسیکلت، قید آقا و خانم وجود ندارد و همه می‌توانند مشمول دریافت گواهینامه شوند.
اعلام قریب‌الوقوع قیمت جدید خودروها

معاون وزیر صمت می‌گوید بانک مرکزی تا پایان هفته نرخ تورم‌بخشی را اعلام می‌کند که بر این اساس قیمت خودرو نیز به‌زودی مشخص خواهد شد. به گفته صالحی‌نیا با توجه به اینکه قرار بود قیمت خودرو به‌صورت ۶ ماهه تغییر کند، در حال حاضر برنامه تغییر نرخ خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

اما نکته جالب اینجاست که به فاصله اندکی از انتشار این خبر، صالحی‌نیا آن را تکذیب کرد.
چالش فعالیت سانگ‌یانگ در ایران

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، بر ضرورت اقدام فوری وزارت صمت برای جلوگیری از فعالیت صنایع ورشکسته کره‌ای تأکید کرد. به گفته آقای زارع: «در موردی دیگر ما شاهد هستیم که یک شرکت ورشکسته کره‌ای همچنان با مجوز دولت قبل در حال مونتاژ خودروهای لوکس میلیاردی در داخل کشورمان است تا از این طریق هم آن شرکت ورشکسته را احیا کنند و هم صنایع داخلی ما را تحت تأثیر سؤ خود قرار دهند، موضوعی که مشابه اقدامات این کشور در حوزه لوازم‌خانگی است.»
تخفیف بیمه با تعویض پلاک حذف نمی‌شود

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا می‌گوید شایعه حذف تخفیف بیمه شخص ثالث خودروها با تغییر یا تعویض پلاک، کذب محض است. اخیراً شایعه‌ای در فضای مجازی مطرح شده که با تغییر پلاک خودروها تخفیف بیمه شخص ثالث از بین می‌رود و دوباره از صفر شروع می‌شود، در همین راستا به گفته سرهنگ جهانی طبق قانون پلاک‌هایی که بیش از یک سال استفاده نشود، با حفظ سوابق به نفر دیگری منتقل می‌شود.
انتقاد پلیس از کیفیت پایین خودروها

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ضمن انتقاد از بی‌توجهی به موضوع آموزش و مهندسی ترافیک در کشور، از تأثیر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و جاده‌های غیراستاندارد در وقوع تصادفات رانندگی سخن گفته است. به گفته سردار حسینی به‌قدری انتظارات را از خودروی تولید داخل پایین آورده‌ایم که اگر خودروسازی در تولیداتش استاندارد دست‌وپاشکسته یورو ۵ را پاس کند، انگار تمام تکلیفشان را انجام داده‌اند.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.