آموزش ترتیب چیدن وایر شمع خودرو به زبان ساده

22

به نام خدا

فهرست مطالب

امروز ترتیب چیدن وایر روی شمع خودرو را برایتان شرح میدهم

اول خودروهای انژکتوری

۱- خودروها براساس طراحی سیستم الکترونیک وکامپیوتر به چند نوع تقسیم می شوند الف-زیمنس ب -ساژم

۲-در این خودروها هر کدام کوئل دوبل متفاوت نصب میشه

۳- انواع کوئل دوبل

کویل دوبل یک تیکه

نتیجه تصویری برای انواع کویل دوبل

کوئل دوبل جفت جفت

تصویر مرتبط

کوئل دوبل تکی

نتیجه تصویری برای انواع کوئل دوبل

مشکل ما بیشتر در چیدن کوئل دوبل تکی یک تیکه و جفت می باشد

تصویر مرتبط

برای چیدن وایر ابتدا باید بدانید سیلندر یک کدام هست .سیلندر یک همیشه از سمت تسمه تایم ویا زنجیر تایم محاسبه می شود و ترتیب احتراق نیز براساس آن پیدا می شود یعنی اول سیلندر یک در حالت احتراق بعد سیلتدر ۳ در حالت احتراق وبعد نوبت سیلندر ۴ ودر آخر سیلندر ۲ در حالت احتراق می باشد پس به این ترتیب یادتان باشد ۱۳۴۲ و همیشه در خودروهای ساژم و زیمنس کوئل دوبل بصورت جفت جفت جرقه می زند یعنی ۱ با ۴ و ۲ با ۳ واگر جای وایر ۱ با ۴ یا ۲با ۳ عوض بشود موردی ندارد ولی نیاید جای وایر ۱و۴ با ۲و۳ جابه جا شود پس اگر تا اینجا فهمیدید بریم سر وایر چینی

نتیجه تصویری برای انواع کویل دوبل

در کوئل دوبل یک تیکه ساژم خیلی راحت سمت سوکت خور کوئل دوبل دو وایر سیلندر ۱و ۴ رابزنید و دوتا بالایی وایر ۲و۳ جای این فرقی نمیکنه ولی بالاهم گفتم نباید جای۱و۴ با ۲و۳ عوض شود

نتیجه تصویری برای انواع کویل دوبل

در کوئل دوبل جفت جفت زیمنس  اولن که شماره داره شماره یک روی سیلندر یک گفتم سیلندر یک از سمت تسمه تایم موتور هست سمت واتر پمپ هیدرولیک تسمه دینام و اگر هم نداشت یکبار اول وایرو همین جوری یکی از کوئل ها برای سیلندر ۱و۴ وکوئل دیگری برای سیلندر ۲و۳ می باشد بچینید وروشن کنید واگر روشن شد هیچی واگر روشن نشد جابه جا کنید یعنی ۲و۳ به جای ۱و۴ می رود دوحالت بیشتر نداره سردرگم نشوید واگر متوجه نشدید پیام بفرستید به abcar.ir

ترتیب عملکرد موتور ۱-تنفس یا مکش  ۲ -تراکم ۳-احتراق یا انفجار ۴- تخلیه دود

ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر از سمت عقب موتور سیلندر ۱با۵ و ۲با۶ و ۳با۴  پیستون بالا پایین می شود

تایم گیری و ترتیب چیدمان وایر برق پیکان(خودروهای کاربراتوری)

نتیجه تصویری برای انواع کویل دوبل
چند روز پیش وایرهای پیکانم رو جدا و یادم رفت ترتیبش به چه صورت بود!!!

حسابس کلافه شدم!اون تتیبی که تو ذهنم بود چیدم ولی ماشین پس میزد و روشن نمی شد…

اعصابم خوردشده بود و حوصلم دیگه داشت سر می رفت.

روشن نمی شد دیگه… همینجوری سر کار بودم.

خلاصه همه چیز ماشینو به دقت از نو چک کردم ولی باز روشن نشد که نشد…

خسته شدم با چند نفر مشورت کردم ولی فایده ای نداشت،تا اینکه یکی از بچه ها دوره تخصصی مکانیک رو گذرونده بود رو دیدم و ازش مشکل رو پرسیدم

گفت احتمالا ترتیب وایر هات اشتباهه و روشن نمیشه /ترتیب ۱۳۴۲ درست بود ولی از کجا وایر ۱۱ باید باشه اشتباه بود…

بریم سر اصل مطلب: ابتدا شمع شماره ۱ را باز میکنید- و درب دلکو را در بیاورید.

چکش برق را بر ندارید! یک پیچگوشتی نسبتا بلند باریک را وارد دهانه شمع یک کرده ماشین را به حالت خلاص و خاموش! پیچگوشتی را به سمت پایین نگه داشته و آرام آرام پروانه را

بچرخانید تا پیستون شماره یک به سمت بالا بیاید وپیچ گوشتی که در دست شماست به بالاترین سطح برسد! وقتی به بالاترین سطح رسید،به چکش برق نگاه کرده ودرب دلکو را

بگذارید هر جا که نوک برنجی چکش برق نشان می دهد همان وایر شماره ۱شماست.درب دلکو راسفت کنید و وایرهارا برعکس عقربه های ساعت از همان وایر ۱ به ترتیب ۱۳۴۲

بچینید.

ترتیب احتراق:  

در موتور های چهار سیلندر چهار زمانه ترتیب احتراق چنین است۱۳۴۲یعنی اول سیلندر

شماره ۱محترق میشه وبعد به ترتیب ۳۴۲محترق میشه یکی از مهمترین مزایای این کار

متعادل کردن میلنگ است.

وایر چینی:

هنگامی که وایر خودروای به هر دلیل از ترتیب درمیاد راننده باید شمع شماره یک یاهمان شمعی

که بطرف سیلندر نزدیک است باز کند و سیلندر را با تک استارت زدن به نقطه ی مرگ بالا

هدایت کند در این لحضه باید از جای شمع امدن هوا به بیرون را لمس کرد چون ان سیلندر در

حال احتراق است وهر دو سویاب بسته میباشد در مرحله ی بعد درب دلکو را باز کرده و چکش

برقی زیر هر وایر باشه ان را به شمع شماره یک وصل میکنیم و بعد به وسیله ی ترتیب احتراق وایر

ها را جا می اندازیم یعنی (۱۳۴۲) یک را به یک در روی دلکو با جهت حرکت عقربه های ساعت وایر

دومی را به شمع شماره۳وسومین وایر را به شمع شماره ۴ واخریش هم که دیگه معلومه.

اگر یاد نگرفتی دوباره بخون یک روز به درد میخوره

ممکن است شما دوست داشته باشید
22 نظرات
  1. کورش می گوید

    سلام ماشین من جیپ آهو کانادایی هست
    ترتیب شمعها بهم خورده شمع یک چطور پیدا کنم
    چطور پیستون بالا بیارم ک شمع یک مشخص بشه؟

  2. علی می گوید

    سلام ضمن تشکر از برنامه خوبتان
    405 مدل 88 وکویل بهصورت ردیفی چینش شده. برای تعویض وایر شمع چکار بکنم لطفا راهنمایی فرمایید توی این مسئله گیر کردم

  3. علی می گوید

    سلام ضمن تشکر از برنامه خوبتان
    405 مدل 88 وکویل بهصورت ردیفی چینش شده. برای تعویض وایر شمع چکار بکنم

  4. میثم می گوید

    ممن اگه‌ماشین رو روی تایم بزارم چی میشه از کدوم سمت وایر هارو بزنم ب……

  5. میثم می گوید

    سلام خیلی گیر کردم نمیدونم چیکار‌کنم وایر پراید کاربراتی اشتباه زدم ماشین میخواد روشن بشه ولی پس‌میده خاموش میشه راهنمایی‌کنید ولی ساده تر ممنون اینم شماره تماس هست اگه‌ تونستین تماس بگیرید۰۹۰۵۰۴۷۵۸۶۸

  6. محسن عبدله پور می گوید

    سلام من واير شمع دراوردم بعد نميدانم جكار كنم ١و٤ ٣و٢ كذاشتم روشن نشد جه كنم ممنون

    1. مدیر می گوید

      سلام ماشینت چی هست ؟

  7. حســـــــــــــــــــــین می گوید

    سلام

    استاد من شمعها و وایرهارو تو خونه عوض کردم والان ۳روزه ماشین روشن نمیشه ــ و چون فاصلهمون با شهر زیاده مکانیک نمیاد . وماشین من پرابد ۱۴۱ دوگانس ک از گازش ۲ساله استفاده نکردم کوئل جفت جفت هستش ولی روی جفتی ک سمت رادیاته نوشته ۱و۳ و اون جفت نوشته ۴و۱ ولی عکسی ک شما گذاشتین اول ۴ بعد ـ۳
    آیا اشکالی ندارد؟ چون من طبق اینم وایر هارو گذاشتم ماشین روشن نشد و هرچی جابجاشونم میکنم فایده نداره ، فیوزها، بنزین،استپر، پمپ بنزین همرو چک کردیم عالیه و برق خودرو هم عالیه ولی نمیدونم چرا روشن نمشه . پراید من ۱۴۱هستش اگر راهنمائیمون کنید ازتون ممنون میشم.

    1. مدیر می گوید

      با سلام
      پیستون شماره یک شما از سمت تسمه تایم حساب میشه وایر را از سرشمع پیستون یک تا روی کوئلی که زده ۱ بکشید وایر دوم را از سر شمع پیستون دو به سمت کوئلی که زده ۲ بکشید و ۳و ۴ هم مثل بقیه وصل کنید بعد استارت بزنید ببینید روشن میشه

  8. احسان سامانی می گوید

    باسلام وخسته نباشید.اول اینکه بی‌نهایت سپاسگزارم بابت اطلاعات و آموزش‌هایی که بطور رایگان دراختیار هموطنان عزیزمون قرارمیدید.دوم اینکه من یه پیکان وانت انژکتوری دارم. امروز وایرشمع‌هاشو تعویض میکردم که خواستم بدونم آیاترتیب شمع‌هایی که میزارم درست بوده یانه.توگوگل سرچ کردم و بطوراتفاقی صفحه‌ی شمارو بازکردم و ترتیب وایرهمو با گفته‌ی شما چیدم یعنی ۱۳۴۲.وقتی ماشینو روشن کردم متوجه شدم موتور درست کارنمیکنه.بنابراین برگشتم سرهمون ترتیب قبلش.یعنی ۱۴۲۳ و اوکی شد.اولش فکرکردم شاید ماله من این شکلیه.اماپیکان وانتای ۳تا ازهمکارامو که نگاه کردم، دیدم اوناهم ترتیبشون ۱۴۲۳هستش.درصورتیکه تاجاییکه خودمم به یادمیارم باید همون ۱۳۴۲باشه.میخواستم نظرشمارو هم جویا بشم.البته لطف میکنید اگر جواب بدین.دوستان دیگه هم اگر نظری دارند خوشحال میشم ارائه بدند.بازم ازمدیریت این صفحه‌ی مفید بی‌نهایت سپاسگزارم و کمال تشکررو دارم.

  9. علی می گوید

    تقریبا کامل بود
    تشکر

  10. میلاد می گوید

    سلام همه توضیحاتتون درست بود بغیر کاربراتوری با عرض معذرت من مهندسی مکانیک خوندم چه روز پیش پیستون یه پراید کاربراتوری تعمیر کردم وایرهارو طبق بالا اومدن پیستون یک چیدم مخالف عقربه ساعت روشن نشد زمانی سر چکش برق سمت وایر یکه که سوپاپ ۷و۸ قیچی باشن دوبار قیچی میکنن یبار بالا میاد پیستون یک سوپاپ ۱و۲قیچین چکش برق سمت وایر چهاره ویه بار بالا میاد پیستون یک سوپاپ ۷و۸ قی چین و متور رو تایمه یعنی صفره وچکش برق سمت وایر یک هست لطفا کامل توضیح بدید مرسی

    1. حســـــــــــــــــــــین می گوید

      ســـــــــــــــــلام و عرض ادب ب مدیر سایت
      من حدود ۳روز پیش شمعها و وایرشمهعهارو عوض کردم و بمحض تعویض الان ۳روزه ماشین روشن نمیشه ـــــ وایرهارو طبق دستور شما چیدم ماشین روشن شد و یعد پارک ردم دوباره اومدم روشن کنم دیدم اصلا هر کاری کردم روشن نشد ـــ الان ۳روزه هیجکجا نفرفتم و هیچمکانیک یا برقکاری زدیک ما نیست آخه ما حدود ۱٨کیلومتر از شهر فاصله داریم ـــــــ البته قبل اینکه ماشینو شمعشو عوض کنم یدونه واتر پمپ براش عوض کردم و وقتی از مکانیک اومدم خونه ماشین جون نداشت من فک کردم از برقشه و شمعهارو عوض کردم ـــــــ تسمه تایم و فیوزهارو هم چک کردم ـــــــ کاب رفتو برگشت بنزینو چک کردم و یکم برگشت بنزین کم بود ــ اگر بزرگواری کنید و مارو راهنمائی کنید ممون میشمــــــــ ممنون و سپاسگذارم

      1. محمدعلوی می گوید

        عزیز جان من نمیدونم که شما وضعیت باطری ماشینتون در چه حالی هست، ولی این مشگل برای من اتفاق افتاد و من در نقطه مقابل دستور چیدم و ماشین روشن شد ولی بصورتی که توی گاز دادن تاپ و توپ میکنه ولی جون ماشین برگشت، حالا میخوام باز هم چینش رو تغییر بدم تاببینم سر وصداش قطع میشه یا نه…..

  11. میلاد محبی می گوید

    به عبارت ساده زمانی چکش برق سمت وایر یک است که پیستون یک بالا و سوپاپ ۷و۸درحالت قیچی باشند (متور رو تامیم باشه)

  12. میلاد می گوید

    سلام همه توضیحاتتون درست بود بغیر کاربراتوری با عرض معذرت من مهندسی مکانیک خوندم چه روز پیش پیستون یه پراید کاربراتوری تعمیر کردم وایرهارو طبق بالا اومدن پیستون یک چیدم مخالف عقربه ساعت روشن نشد زمانی سر چکش برق سمت وایر یکه که سوپاپ ۷و۸ قیچی باشن دوبار قیچی میکنن یبار بالا میاد پیستون یک سوپاپ ۱و۲قیچین چکش برق سمت وایر چهاره ویه بار بالا میاد پیستون یک سوپاپ ۷و۸ قیچین و متور رو تایمه یعنی صفره وچکش برق سمت وایر یک هست لطفا کامل توضیح بدید مرسی

    1. علیرضا می گوید

      باسلام خدمت عزیزان.برای گرفتن تایم دلکو درسته که میگن پیستون یک بالا باشه اما هرپیستون دردومرحله بالامیاد.به زبان ساده اگر بخواهیذمتوجه بشید کجا تایم بگیرید جک بزنید زیرچرخ عقب بزارید دنده چهار شمع یک رو بازکنیدانگشتتون بزارید جای شمع هرجایی دیدی کمپرس جمع شد و به قول خودمون پیسی صداکزدهمونجا باید پیستون یک بیارید کاملا بالا وسرچکش برق راروبروی وایر یک تنظیم کنید

  13. میلاد محبی می گوید

    سلام ببخشید من خودم مهندسی مکانیک خوندم یه پراید مدل ۸۳ کاربراتوری تعمیر متور کردم وایر شمع هارو جا زدم شمع یک رو باز کردم پیستون یک بالا اومد ولی چکش برق سمت وایر چهار بود هرچی استارت زدم پس داد بعد قالباق سوپاپ هارو برداشتم فهمیدم یبار بالا میاد سوپاپ ۷و۸ قیچی میکنن چکش برق سمت وایر یک هست ولی دور دوم چرخوندم بالا اومد سوپاپ یک ودو قیچی کردن شد سمت وایر چهار لطفا اصلاعات کامل بدید مردم خودمم بری اولین بار متوجه شدم پیستون یک و چهار بالا باشه و سوپاپ ۷و۸قیچی باشن یه به عبارت دیگه متور رو تایم باشه چکش برق سمت سیلندر یکه.

    1. آریا می گوید

      سلام
      هر وقت بخواهیم تایم بگیریم وایر ۱ روی دلکو متغییره ممکنه هر کدام باشن

      1. کارستان می گوید

        سلام خیر

  14. محمدرضاعباسی می گوید

    باسلام ازبرنامه خوبتان خواستم بدانم وایرمناسب برای پرایدانژکتوری دوگانه دستی چه مارکی است

    1. مدیر می گوید

      سلام
      مارک اصلی یا شرکتی بگیرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.