صدای شق شق موتور ماشین از کجاست؟

0

تشخیص انواع صداهای موتور

فهرست مطالب

علت شنیدن صدای سوپاپ در موتور چیست؟

علت صدای سوپاپ  در موتور خانواده پژو ۴۰۵ چیست؟


صدای سوپاپ ناشی از ارتعاش ناخواسته فنر سوپاپ است و در ابتدای دور گرفتن موتور این صدا بیشتر است ، این صدا مربوط به برخورد  استکانیها ی سوپاپ  به بادامک میل سوپاپ و برخورد ته سوپاپ با نشستگاه آن  است  اما  هنگامیکه موتور دور گرفت  این  ارتعاش ناخواسته فنر حذف و صدا کم  میشود .

تصویر مرتبط
یکی از عاملهای تشدید کننده این صدا نامرغوبی بنزینهای وارداتی میباشد .  بنزینی که باعث میشود این صدا کمتر گردد بنزین سوپر است گاهی پیش آمده که  بنزین سوپر از بنزین معمولی نیز نامرغوبتر به باک خودروی مشتری تحویل شده است.  با نگاه خوشبینانه علت گاهی مربوط به آب دریا و یا مخلوط شدن مواد سوختی دیگر مثل روغنهای خوراکی و نفت و مازوت و یا  گازوئیل با بنزین است . کشتیهای تانکرحمل سوخت  ممکن است محموله قبلی آنها مواد سوختی و یا روغنی دیگر بوده و مقادیری از آن مواد در تانکر آنها باقیمانده باشد و بجز آن این کشتیها هنگامیکه مخازن آنها عاری از بار است ؛ برای جلوگیری از واژگون شدن و ایجاد تعادل هنگام عبور از اقیانوس، که موجهای عظیم دارد، اقدام به پر کردن مخازن خود از آب دریا مینمایند و هنگام تحویل بنزین در واقع مقداری از آب دریا و مواد دیگری که قبل از آن بارگیری نموده اند ، به مخازن بندر خریدار تحویل میشود . بخشی از این ناخالصی خصوصاً آب دریا با  باز کردن  شیر پائین مخازن ذخیره بزرگ تخلیه شده ولی بهر حال مقداری ناخالصی باقی میماند.

نتیجه تصویری برای صدای موتور ماشین
موتور خودروهای جدید برای کسب قدرت بیشتر و مصرف کمتر سوخت به نسبت حجمی که دارند  اصطلاحاً دارای محفظه و اتاق احتراق کوتاهتر از موتور خودروهای قدیمی هستند یعنی فرو رفتگی بالای سیلندر، در سر سیلندرآنها کم شده است  و بهمین علت سوخت را بیشتر از موتورهای قدیمی فشرده و متراکم میکنند .
از مخلوط سوخت و هوای فشرده بعلت چگالی مناسب  هوا ، انرژی بیشتری میتوان بدست آورد ولی اشکال در این است که در پی  فشردگی مخلوط سوخت – هوا  گرم شده و  باعث انفجار پیش از موعد  میشود.
وقتی  ناگهان به پدال گاز فشار میدهیم،  سوخت و هوا نسبت به وضعیت معمولی که به آرامی پدال گاز را میفشاریم  ، بیش از مقدار نیاز  وارد محفظه احتراق میگردد و اصطلاحاً سوخت غنی باعث تشدید انفجار پیش خواسته و غیر متعارف میگردد ،  لذا  این ضربه  به ته پهن سوپاپ  اثر کرده و باعث میگردد سوپاپ بر اثر این ضربه بسرعت رو به بالا حرکت کند .  در حالت عادی  که پدال گاز را ناگهان فشار نمیدهیم و به آرامی گاز میدهیم ،  فنر سوپاپ  که جمع شده بود با باز شدن خود  سوپاپ را تقریباً به آرامی رو به بالا میبرد ولی با اینکار فنر تحت تاثیر ضربه ناشی از حرکت سوپاپ که اینک سرعت بالا رفتن  آن بیشتر از فنر شده  قرار میگیرد و پس از باز شدن کامل ، فنر که بدون بار شده دچار ارتعاش میشود و این ارتعاش بر سوپاپ اثر کرده و ته سوپاپ را در نشستگاه آن به حرکت مجدد و غیر معمول برای بازشدن  وا میدارد و ادامه انفجار پس ضربه خود را به ته سوپاپ زده و آنرا در نشستگاهش میکوباند و بخشی از این ارتعاش نیز به استکانیهای سر سوپاپ منتقل میگردد .

تصویر مرتبط
بهمین علت لازم است مقدار این ارتعاش ناخواسته فنر را کاهش داد و زمان جرقه برای انفجار را نیز به تاخیر انداخت. وضمن آن  کاری نمود که سوخت آرام سوخته  و انفجار به آرامی و بصورت تاخیری صورت بگیرد .
کاهش مقدار بازی ناخواسته ارتعاش فنر بوسیله قطعاتی سکه مانند و نازک که به آن شیم میگویند انجام میشود که به این عمل شیم گیری میگویند و و زمان جرقه انفجار را میتوان طوری به عقب انداخت که وقتی سوپاپ توسط فنر بر سر جای خود نشست  آنگاه جرقه زده شود و انفجار صورت بگیرد  یعنی عمل ریتارد جرقه انجام شود که این عمل نیز بوسیله سنسور ضربه  انجام میشود . و همچنین سوخت را از نوعی انتخاب میکنند که آرام بسوزد و ناگهان منفجر نشود که در این مورد از بنزین  با درجه اکتان بالا استفاده میشود  که به آن اصطلاحاً بنزین سوپر میگوئیم.
در هر حال اگر بنزین مرغوب نیز در اختیار داشته باشیم و موتور خودرویمان  علاوه بر دارا بودن قطعاتی مکانیکی و الکترونیکی با برنامه  نرم افزاری خاصی سامانه کنترل سوخت  آن مجهز شده باشد  باز هم  فشردن ناگهانی پدال گاز باعث ایجاد ضربه میشود و بهتر آن است که  با آرام فشردن پدال و سرعت گیری تدریجی به آن کمک کنیم .

نتیجه تصویری برای صدای موتور ماشین

اگر نرم افزار و سخت افزار سامانه بهینه کردن ضربه ساخته نمیشد و یا اگر بنزین سوپر با اکتان بالا تهیه نمیشد و فن آوری  پس برق و پیش برق و تغییر در زمانبندی حرکات باز و بسته شدن  سوپاپ بسرنجام نرسیده بود و یا فن آوری تغییر تراکم  اتاق احتراق در دست بررسی و اقدام نبود مثلاً شاید  از نظریه من برای مهار فنر سوپاپ بوسیله خود سوپاپ که بصورت دو قطعه همانند کمک فنر ساخته میشد  استفاده میگردید

اگر صدای تیک تیک از موتور خودروی خود می شنوید اولین کاری که باید انجام دهید مطمئن شوید که واقعا این صدا از داخل موتور است برای این منظور می توانید از یک میله فلزی بلند یا یک پیچ گوشتی استفاده کنید یک سر آنرا روی بدنه موتور قرار دهید و سر دیگر را روی گوش خود قرار دهید تا بهتر صدا را تشخیص دهید همچنین مطمئن شوید که پیچ یا هر چیز دیگری در محفظه موتور شل نشده است و صدا واقعا از داخل موتور می آید.

نتیجه تصویری برای صدای موتور ماشین

اگر اطمینان پیدا کردید که صدا از داخل موتور است این کارها را انجام دهید:

  • همانطور که قبلا گفته شد ابتدا مطمئن شوید که صدا واقعاً از موتور است.

  • در مرحله بعد بررسی کنید که آیا هنگام صبح که خودرو مدتی خاموش بوده و همه روغن ها ته نشین شده است بعد از استارت موتور  صدا پس از مدت کمی قطع می شود؟ یا این صدا ادامه دارد؟

  • نتیجه تصویری برای صدای میل سوپاپ پژو

اگر صدا ادامه دارد و اولین بار است که این صدا را می شنوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که سطح روغن موتور را چک کنید اگر سطح روغن پایین است ممکن است مشکل شما با سر ریز روغن حل شود. چون در این شرایط روغن کافی برای روانکاری قسمت های بالای موتور از جمله متعلقات سوپاپ ها وجود ندارد. اگر صدا رفع شد مشکل شما حل شده است. البته باید به دنبال علت کم شدن روغن باشید و اگر نشتی روغن به هر شکلی که وجود دارد باید آن را رفع کنید تا از خسارت بیشتر به موتور جلوگیری کنید. از شب تا صبح که خودرو پارک بوده است و موتور آن کار نکرده همه روغن در کارتل و قسمت های تحتانی جمع شده است به همین دلیل چند ثانیه اول که موتور خودرو روشن می شود چون روغن به این قسمت های نمی رسد این صدای تیک تیک را می شنوید اما بعد از چند ثانیه روغن سیرکوله می شود و باید صدا رفع گردد ولی اگر باز هم صدا ادامه داشت و متوجه شدید به مرور این صدا در حال افزایش است باید به مکانیک خود مراجعه نمایید تا سوپاب ها را بررسی کند.

تصویر مرتبط

هر چند اگر صدای تیک تیک خیلی زیاد نباشد و مراقب سطح روغن باشید نیازی نیست خیلی نگران باشید. نکته دیگری که توجه به آن لازم است نوع روغنی است که استفاده می کنید اگر از روغن مناسب استفاده نکنید هم ممکن است این صدا اضافه شود به خصوص در خودرو های امروزی که ویسکوزیته و شرایط دیگر روغن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه تصویری برای صدای میل سوپاپ پژو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.