بلبرینگ چیست؟رول برینگ چیست؟

1

بلبرینگ چیست؟چند نوع بلبرینگ داریم؟ رولبرینگ چیست؟

فهرست مطالب

بلبرینگ چرخ چیست؟تفاوت بلبرینگ با رولبرینگ چیست؟

بلبرینگ نوعی از چرخدنده ها می باشد که دارای کابردهای زیادی است و در هر وسیله ای که امکان چرخش در آن وجود دارد  استفاده می شود. مانند : اسکیت ها ، دیسک های سخت کامپیوتر ، ماشین ها و موتورهای دستگاه های صنعتی  و …. .

خود لغت بلبرینگ از دو بخش تشکیل شده است یکی به معنی گوی یا توپ و دیگری به معنی تحمل کردن می باشد. کار اصلی بلبرینگ جلوگیری از کشیده شدن دو جسم به همدیگر می باشد و سطحی که دو جسم با هم تماس دارن را کم می کند و در حاصل استحکاک بین دو سطح را به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد.بلبرینگ های شیار عمیقنوعی از بلبرینگ های پر مصرف در بازار و صنایع  بلبرینگ شیار عمیق می باشد. در این بلبرینگ ها از یک شیار عمیق دایره ای شکل یا شعاعی مساوی با شعاع  ساچمه استفاده شده است.

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ

به همین خاطر در موارد زیادی کاربد دارد و توانایی این را دارد که بارهای زیادی را تحمل کند . این بلبرینگ ها در نوع های یک ردیفه ، یک ردیفه با شیار ساچمه خور ، دو ردیفه به بازار عرصه  می شود. در بلبرینگ ها سادگی و تفکیک ناپذیری و کاربرد مناسب از ویژگی های این بلبرینگ ها می باشد.بلبرینگ (به انگلیسی: Ball bearing) گونه‌ای از چرخنده از خانواده یاتاقان‌ها هستند که کاربرد وسیعی در ابزارهای مختلف مانند هر چیزی که میچرخد و دیسک‌های سخت رایانه و اسکیت‌ها و صنایع بزرگ و خودرو ها و موتورها و …دارند. بلبرینگ‌ها می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار می‌روند که بار به‌نسبت کوچک باشد

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ

. در یک بلبرینگ بار از لایهٔ خارجی به گوی‌ها اعمال می‌شود و از آنجا فشار به لایهٔ داخلی منتقل می‌گردد. با توجه به کروی‌بودن گوی‌ها، نقطهٔ تماسشان با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها گردد، در اینگونه موارد می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی‌شکل استفاده کرد. گونهٔ خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونه‌های کاربردها آن‌ها می‌توان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد.

تصویر مرتبط

تصور کنید که به جای چرخ های گرد خودرو ها چرخ هایی داشتیم مانند چرخ های تانک و یا مانند اسکیت در این موارد به دلیل تماس زیادی که سطح با این چرخ داشت اصطکاک بالا می رفت و سرعت حرکت پایین بود در بلبرینگ نیز همین اتفاق افتاده به دلیل اینکه از آن در اجسامی که دائما در حال حرکت هستند استفاده می شود و به دلیل افزایش سرعت کار آن ها و کاهش اصطکاکشان از بلبرینگ استفاده می شود و توجه شده که در ساختار آن علاوه بر گرد بودن مقاوم بودن نیز لحاظ شود و در دو لایه که لایه میانی این دو لایه تشکیل شده از ساچمه های گرد که آن ها هم به دلیل داشتن سطح تماس کم دارای اصطکاک کم می باشند .

تصویر مرتبط

در برخی وسایل بر روی بلبرینگ ها نیرویی از بالای بلبرینگ که معمولا قسمتی است که بلبرینگ در این حالت در گردش نیست وارد می شود که به این نیرو تراست می گویند و در برخی اجسام به آن نیروی رادیال وارد می شود که این نیرو وارده بر سطح گرد آن محسوب می شود در خودرو ها معمولا هر دو نیرو بر بلبرینگ ها وارد می شود .

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ چرخ خودرو

اگر بر بلبرینگ ها فشار زیادی وارد شود ساچمه های داخل آن خورد می شود بنابرین از بلبرینگ های ساچمه ای که ساچمه های ریز دارند در فشار های کم استفاده می شود و برای فشار های زیاد از بلبرینگ هایی که دارای ساچمه های گرد تخته ای هستند استفاده می شود که به آنها بلبرینگ های غلتکی می گویند به نوعی از آن دارای غلتک نازکی هستند یاطاقان سوزنی می گویند .

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ

انواع دیگر بلبرینگ نیز وجود دارد با نام های کفه گرد و کفه گرد بشکه ای و بلبرینگ مغناطیسی که برای سرعت های زیاد استفاده می شود و همین طور بلبرینگ که مخصوص زیر ساختمان ها است و بسیار طویل هستند و از آن در مواقعی که زلزله اتفاق می افتد استفاده می شود مانند بلبرینگ های ساده ای که زیر میز های گردان استفاده می شود .

 نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ
 کلمه بلبرینگ از دو بخش ball به معنای گوی و bearing به معنای تحمل‌کردن تشکیل شده‌است.

 گونه‌ای چرخنده از خانواده  یاتاقان ها هستند که از گوی هایی جهت نگه داری فاصله بین شیار ها ی بیرینگ ها استفاده می شود. هدف بال بیرینگ ها کاهش اصطکاک حاصل از چرخش است ، که با استفاده از حداقل دو شیار برای محصور کردن گوی ها و انتقال گنجایش گوی ها به این هدف می رسد. در اکثر موارد ، یک شیار استاتیک بوده و دیگری به دستگاه چرخشی (هاب ، شفت یا …. ) متصل می شود.

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ

در نتیجه یکی از شیار های بیرینگ ها علت چرخش درست گوی ها می باشد ، به این علت که گوی های در حال چرخش ، ضریب سایش کم تری نسبت به اینکه دو سطح صاف به صورت کشویی کنار همدیگر باشند ، دارند.تصور کنید که به جای چرخ های گرد خودرو ها چرخ هایی داشتیم مانند چرخ های تانک و یا مانند اسکیت در این موارد به دلیل تماس زیادی که سطح با این چرخ داشت اصطکاک بالا می رفت و سرعت حرکت پایین بود در بلبرینگ نیز همین اتفاق افتاده به دلیل اینکه از آن در اجسامی که دائما در حال حرکت هستند استفاده می شود و به دلیل افزایش سرعت کار آن ها و کاهش اصطکاکشان از بلبرینگ استفاده می شود و توجه شده که در ساختار آن علاوه بر گرد بودن مقاوم بودن نیز لحاظ شود و در دو لایه که لایه میانی این دو لایه تشکیل شده از ساچمه های گرد که آن ها هم به دلیل داشتن سطح تماس کم دارای اصطکاک کم می باشند .

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ

در برخی وسایل بر روی بلبرینگ ها نیرویی از بالای بلبرینگ که معمولا قسمتی است که بلبرینگ در این حالت در گردش نیست وارد می شود که به این نیرو تراست می گویند و در برخی اجسام به آن نیروی رادیال وارد می شود که این نیرو وارده بر سطح گرد آن محسوب می شود در خودرو ها معمولا هر دو نیرو بر بلبرینگ ها وارد می شود .اگر بر بلبرینگ ها فشار زیادی وارد شود ساچمه های داخل آن خورد می شود بنابرین از بلبرینگ های ساچمه ای که ساچمه های ریز دارند در فشار های کم استفاده می شود و برای فشار های زیاد از بلبرینگ هایی که دارای ساچمه های گرد تخته ای هستند استفاده می شود که به آنها بلبرینگ های غلتکی می گویند به نوعی از آن دارای غلتک نازکی هستند یاطاقان سوزنی می گویند .انواع دیگر بلبرینگ نیز وجود دارد با نام های کفه گرد و کفه گرد بشکه ای و بلبرینگ مغناطیسی که برای سرعت های زیاد استفاده می شود و همین طور بلبرینگ که مخصوص زیر ساختمان ها است و بسیار طویل هستند و از آن در مواقعی که زلزله اتفاق می افتد استفاده می شود مانند بلبرینگ های ساده ای که زیر میز های گردان استفاده می شود .

تصویر مرتبط

انواع بلبرینگ

امروزه بیرینگ ها در انواع مختلف و در ابعادی بسیار وسیع در سراسر دنیا تولید می شوند. بیرینگ همان صورت فارسی Bearing است که در فارسی به یاتاقان یا بالشتک ترجمه شده است. کلمه بلبرینگ هم که به صورت رایج و البته به نادرست به کلیه بیرینگ ها اطلاق می شود، تنها به آن دسته از بیرینگ ها گفته می شود که جزء غلتشی در آنها ساچمه است. بنابراین به طور دقیق تر باید بیرینگ هایی را که جزء غلتشی آنها غلتک می باشد، رولبرینگ نامید. برخی از مهمترین انواع بیرینگ ها

  • بیرینگ های شعاعی
  • رولربیرینگ استوانه ای
  • مجموعه قفسه و رولر های سوزنی
  • رولربیرینگ مخروطی
  • رولربیرینگ کروی
  • رولربیرینگ توریدال
  • بیرینگ های کف گرد
  • رولربیرینگ های چرخی(Track Runner bearing)
  • بادامک پیرو(Cam follower)
  • Y-بیرینگ ها

 

انواع بیرینگ ها

چیدمان بیرینگ ها علاوه بر بیرینگ شامل شفت و نشیمنگاه نیز می باشد. اهمیت روانکاری و آب بندی نیز غیرقابل انکار است. عملکرد بدون نقص یک بیرینگ به وجود یک روانکار مناسب بستگی دارد که علاوه بر روانکاری از خوردگی بیرینگ و نفوذ ذرات آلوده کننده خارجی نیز جلوگیری می کند. تمیزی محیط کارکرد عامل اساسی در عمر بیرینگ است.
به منظور طراحی چیدمان بیرینگ های غلتشی لازم است،
• بیرینگ مناسب انتخاب شود و
• ابعاد مناسب بیرینگ نیز تعیین شوند،
ولی این پایان کار نیست. جنبه های دیگر نیز باید بررسی شوند که عبارتند از،
• شکل و طراحی مناسب دیگر اجزای چیدمان،
• انطباق (Fit) مورد نیاز، لقی داخلی (Internal Clearance) بیرینگ یا پیش بار (Preload)،
• تجهیزات نگهدارنده (Holding Devices)،
• آب بندهای لازم،
• نوع و مقدار روانکار،
• روش نصب و بیرون آوردن و غیره.
هر کدام از موارد فوق در عملکرد، قابلیت اطمینان و هزینه چیدمان بیرینگ ها موثر می باشند.

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ
میزان کار مورد نیاز بستگی به این دارد که آیا تجربه قبلی در رابطه با چیدمان مشابه موجود است یا خیر. وقتی تجربه قبلی موجود نیست، شرایط غیرمعمول وجود دارد یا هزینه چیدمان بیرینگ و مسائل مرتبط به آن اهمیت خاص پیدا می کند، میزان کار مورد نیاز افزایش می یابد. برای مثال محاسبات دقیق تر و یا آزمایش مورد نیاز است.
SKF به عنوان پیش رو در صنعت بیرینگ ها انواع گوناگون بیرینگ ها را در سری ها و طرح های مختلف تولید می کند. در بخش های بعدی، طراحان چیدمان بیرینگ ها می توانند اطلاعات لازم را به ترتیبی که مورد نیاز است، پیدا کنند. واضح است که ارائه کامل مطالبی که در برگیرنده کلیه جزئیات کاربردهای مختلف باشد، غیرممکن است.
اطلاعات ارائه شده در این بخش در مورد کل بیرینگ های غلتشی، یا حداقل گروهی از آنها صادق است و اطلاعات خاص و مربوط به هر نوع بیرینگ در بخش مربوط به آن بیرینگ آورده شده است.
توجه شود که اطلاعات مربوط به ظرفیت اسمی و حمل بار (Load Ratings)، سرعت اسمی و حد بار خستگی (Fatigue Load Limit) در جداول به شدت گرد شده اند.

نتیجه تصویری برای انواع بلبرینگ چرخ خودرو

به منظور فهم بهتر اصطلاحات رایج بیرینگ ها، این اصطلاحات به کمک اشکال توضیح داده شده اند. جزئیات کامل در رابطه با اصطلاحات و تعاریف بیرینگ ها را می توان در استاندارد ISO 5593:1997 تحت عنوان «فرهنگ اصطلاحات بیرینگ های غلتشی» (Rolling Bearings Vocabulary) پیدا کرد.

اصطلاحات بیرینگ ها

چیدمان بیرینگ (شکل۱)

۱- رولربیرینگ استوانه ای (Cylindrical Roller Bearing)
۲- بلبرینگ چهار نقطه تماس (Four-Point Contact Ball Bearing)
۳- نشیمنگاه
۴- شفت
۵- شانه پله شفت (Shaft Abutment Shoulder)
۶- قطر شفت
۷- صفحه قفل کننده (Locking Plate)
۸- آب بند شعاعی شفت (Radial Shaft Seal)
۹- رینگ فاصله انداز (Distance Ring)
۱۰- قطر داخلی نشیمنگاه
۱۱- سطح داخلی نشیمنگاه
۱۲- درپوش نشیمنگاه (Housing Cover)
۱۳- خار فنری (Snap Ring)

بیرینگ های شعاعی (شکل های ۲ و ۳)

۱- رینگ داخلی
۲- رینگ خارجی
۳- جزء غلتنده (Rolling Element): ساچمه (Ball)، رولر استوانه ای (Cylindrical Roller)، رولر سوزنی (Needle Roller)، رولر مخروطی (Tapered Roller) و رولر بشکه ای (Spherical Roller)
۴- قفسه (Cage)
۵- آب بند – از جنس الاستومر (Elastomer)، نوع تماسی (در شکل نشان داده شده است) یا حفاظ فلزی (Sheild) غیر تماسی از ورق فولادی
۶- قطر خارجی رینگ خارجی
۷- قطر داخلی رینگ داخلی
۸- قطر شانه رینگ داخلی (Inner Ring Shoulder)
۹- قطر شانه رینگ خارجی
۱۰- شیار محیطی خار فنری (Snap Ring Groove)
۱۱- خار فنری
۱۲- سطح جانبی (Side Face) رینگ خارجی
۱۳- شیار نصب آب بند (Seal Anchorage Groove)
۱۴- مسیر غلتش (Raceway) رینگ خارجی
۱۵- مسیر غلتش رینگ داخلی
۱۶- شیار آب بند
۱۷- سطح جانبی رینگ داخلی
۱۸- پخ (Chamfer)
۱۹- قطر متوسط بیرینگ
۲۰- پهنای کل بیرینگ
۲۱- لبه راهنما (Guiding Flange)
۲۲- لبه نگهدارنده (Retaining Flange)
۲۳- زاویه تماس (Contact Angle)

بیرینگ های کف گرد ( Thrust Bearing)
(شکل ۴)
۲۴- واشر شفت (Shaft Washer)
۲۵- مجموعه قفسه و اجزای غلتنده
۲۶- واشر نشیمنگاه (Housing Washer)
۲۷- واشر نشیمنگاه با سطح تکیه گاه کروی
۲۸- واشر تکیه گاه (Seating Support Wash

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهرداد می گوید

    مقاله خوبی بود به سایت ما هم سر بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.