۱۵ آپشن ناشناخته در خودروهای لوکس + عکس

0

۱۵ قابلیتی که پیش‌تر فقط در خودرو‌های لوکس وجود داشتند

فهرست مطالب

۱۵ قابلیتی که پیش‌تر فقط در خودرو‌های لوکس وجود داشتند
 تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های جدید صنعت خودرو پیش از همه در نمونه‌های لوکس استفاده می‌شوند و بعد از مدتی به سایر مدل‌های خودرو راه پیدا می‌کنند. برای آشنایی با ۱۵ تکنولوژی کاربردی که پیش‌تر تنها در خودروهای لوکس و گران قیمت موجود بودند، با زومیت همراه باشید.

از ابتدای پیدایش صنعت خودروسازی همواره خودروها و امکانات آن‌ها به دو دسته لوکس و معمولی تقسیم می‌شدند و طی ده‌های اخیر با افزایش کلاس‌های متنوع این فاصله افزایش یافته است. با این حال به دلیل رقابت بسیار شدید در کلاس خودروهای معمولی، شرکت‌های تولید‌کننده با افزودن امکانات و قابلیت‌های نمونه‌های موجود در محصولات لوکس، سعی در جذب هر چه بیشتر مشتریان به خودروهای خود دارند. به همین دلیل در بعضی از خودروهای اقتصادی شاهد سیستم‌های کنترل فعال خودرو و چند رسانه‌ای هستیم، که حتی با نمونه‌های موجود در خودرو‌های لوکس نیز برابری می کنند.

در ادامه توجه شما را به ۱۵ مورد از امکانات و آپشن‌های مهمی که تا چندی پیش فقط در خودروهای لوکس گران قیمت وجود داشتند، جلب می‌کنیم.

سیستم‌های ناوبری

سیستم چندرسانه‌ای فورد موستانگ

نقشه‌ها و سیستم‌های مسیریابی قدیمی همانند بازی‌های کنسول سوپرنینتندو بودند و از گرافیک پایینی بهره می‌بردند. این روند از سال ۲۰۰۰ تغییرات عمده‌ای به خود دید و پیشنهاد مسیر تنها قابلیت‌ این سیستم‌ها نبود. در حال حاضر سیستم‌های مسیریابی از نقشه‌هایی با قابلیت نمایش از چند زاویه، رندر سه بعدی و حتی گوگل ارث بهره می‌برند و تقریبا تمامی خودروهای در حال فروش به این سیستم مجهز هستند.

سیستم چندرسانه‌ای نیسنان مورانو

سیستم‌های ناوبری مدرن علاوه بر پیشنهاد مسیر، اکنون گزارشات ترافیکی منطقه را برای نمایش سریع‌ترین مسیر به مقصد نیز ارایه می‌دهند و هم‌چنین می‌توانند نزدیک‌ترین جایگاه سوخت رسانی، رستوران و مراکز خرید را نمایش دهند.

سردکن صندلی‌های جلو

سردکن صندلی هیوندای سوناتا

پیش‌تر تنها مدل‌های انگشت شماری از خودروهای معمولی بودند که همراه خود صندلی‌های جلوی مجهز به سردکن را نیز ارایه دهند. این سیستم در مناطق گرمسیری می‌تواند تاثیر بسزایی در تجربه‌ی رانندگی بگذارد. در حال حاضر تعداد زیادی از خودروهای خانوادگی ارزان قیمت از این آپشن بهره می‌برند که هیوندای سوناتا، فورد فیوژن و کیا سول نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

صندلی‌های عقب مجهز به گرم‌کن

گرمکن صندلی عقب سوناتا

همانند سیستم خنک کننده صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب نیز پیش‌تر تنها در خودرو‌های سایز متوسط و یا فول سایز لوکس در دسترس بود و خودروهای معمولی فقط از این سیستم در صندلی‌های ردیف جلو بهره می‌بردند. به همین دلیل اگر این قابلیت برای مشتریان از اولویت بالایی برخوردار بود، مجبور بودند دو یا سه برابر قیمت خودروی خود را جهت تهیه‌ی مدل‌های مجهز به گرم‌کن در ردیف عقب پس‌انداز کنند.

 با این که هنوز سیستم نام‌برده به صورت آپشن در خودروهای معمولی وجود دارد، اما در هر حال می‌توانید با پرداخت مبلغ بسیار کم‌تر از این امکان در خودروی خود نیز از آن بهره ببرید. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما اولین سدان‌های خانوادگی بودند که امکان سفارش این آپشن را در اختیار خریداران خود گذاشتند. اکنون خودروهای سایز کوچک نیز همانند کیا سراتو و هوندا سیویک نیز به سیستم گرم‌کن در صندلی‌های عقب مجهز هستند.

پوشش چرم صندلی‌ها

پوشش چرم صندلی کیا سورنتو

برای لذت بردن از پوشش چرم صندلی‌ها نیازی نیست ۵۰۰۰۰ دلار جهت خرید بی‌ام‌و سری پنج و یا آئودی A6 هزینه کنید. به لطف سایر تولید‌کننده‌ها و کیا در راس آن‌ها، اکنون به راحتی می‌توانید پوشش چرم را برای صندلی‌های خودروی خود سفارش دهید.

شرکت‌های خودروسازی پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و صندلی‌های چرم در بعضی از مدل‌های اقتصادی به صورت استاندارد در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. امکان انتخاب رنگ بین گزینه‌های مشکی، قرمز، کرم و سفید نیز وجود دارد.

سقف پانوراما

سقف پانوراما هیوندای ولوستر

سقف‌های عظیم پانوراما این روز‌ها در اکثر خودروها وجود دارند، اما تا چندی پیش خریداران برای لذت بردن از آن‌ها مجبور بودند به سراغ مدل‌های لوکس گران‌ قیمت برند. سایان تی‌سی (Scion TC) در سال ۲۰۰۵ اولین خودرویی بود که علی‌رغم قیمت ارزان خود از سقف پانوراما بهره می‌برد. در حال حاضر اکثر خودرو‌ها از نیسان روگ گرفته تا هیوندای ولوستر به آپشن سقف پانوراما مجهز شده‌اند.

سیستم‌های ایمنی فعال

سیستم هشدار نقاط کور سوبارو لگاسی

اکنون خودرو‌های معمولی و با قیمت پایین نیز به لیست بلند بالایی از انواع سیستم‌های ایمنی و کنترل خودرو مجهز هستند. سیستم‌های هشدار موانع موجود در نقاط کور، ترمز خودکار برای پیشگیری از برخورد به خودروهای روبرو و هشدار حفظ لِین را می‌توان در اکثر خودرو‌ها اعم از نمونه‌‌های لوکس و عادی یافت.

حتی با ارزان‌تر شدن قیمت تمام شده‌ی سیستم‌های پیشرفته‌ای هم‌چون تشخیص عابران و جلوگیری از برخورد خودرو با آن‌ها را نیز در تعدادی از خودرو‌های رده‌ی خانوادگی ارزان‌ قیمت استفاده شده‌اند. یکی از نقاط قوت سوبارو تجهیز خودروهای این برند به انواع مختلفی از سیستم‌های ایمنی سرنشینان است.

دوربین‌های کمکی پارک

سیستم کمکی پارک نیسان ورسا

با افزایش اندازه‌ی خودرو‌ها، نیاز مبرمی به استفاده از دوربین‌های کمکی پارک احساس می‌شد. به همین دلیل خودروسازان برای افزایش مانورپذیری محصولات خود، به استفاده‌ از انواع مختلف دوربین در اطراف خودرو روی آوردند. اکنون با فشار استاندارد‌های امنیتی، دوربین‌های مذکور راه خود را به خودروهای ارزان قیمت هم یافته‌اند و علاوه بر وجود دوربین عقب، در اطراف خودرو نیز دوربین‌های دیگری به کار رفته است تا به راننده دید ۳۶۰ درجه‌ای از اطراف خودرو را بدهد.

چراغ‌های مجهز به ال‌ای‌دی

چراغ‌های ال‌ای‌دی هوندا سیویک

پس از اقدام آئودی برای تجاری سازی و شروع استفاده از ال‌ای‌دی در چراغ‌های خودروها، اکنون شاهد استفاده‌ی گسترده‌ی ال‌ای‌دی و جایگزینی آن به نمونه‌های هالوژن و زنون در انواع مختلف برند‌های خودرو هستیم. ال‌ای‌دی ها علاوه بر روشنایی بیشتر، عمر بسیار بالاتری نسبت به تکنولوژی‌های پیشین دارند. مزدا ۶ و هوندا آکورد از جمله خودروهایی هستند که از چراغ‌های جلو مجهز به ال‌ای‌دی بهره می‌برند.

حالات مختلف رانندگی

سیستم انتخاب حالات مختلف رانندگی نیسان ماکسیما

با افزایش تقاضا و نفوذ بیشتر خودروها در میان اقشار مختلف، خودروسازان سعی می‌کنند با ارایه‌ی آپشن‌های مختلف نظر انواع سلایق مختلف را به خود جلب کنند. حالات مختلف رانندگی یکی از این آپشن‌های جذاب است که پیش‌تر در خودرو‌های اسپرت و لوکس وجود داشت.

خودرو‌های معمولی نیز برای افزایش جذابیت رانندگی، سیستم  تعویض رفتار خودرو را به کار گرفته‌اند. شورولت و هوندا از اولین شرکت‌های خودروسازی بودند که قابلیت نام برده را به محصولات خود افزوده‌اند.

اتصالات آنلاین

سیستم آنلاین شورولت

یکی از نقاط قوت سیستم‌های چندرسانه‌ای و سرگرمی خودروهای لوکس، قابلیت اتصال آن‌ها به اینترنت و بهره بردن از اطلاعات آنلاین جهت ارایه‌ی پیشنهادات بهتر بود. این موضع باعث برتری بی‌چون چرای سیستم‌های اطلاع‌رسانی و چندرسانه‌ای برند‌هایی مانند مرسدس بنز (COMAND)، بی‌ام‌و (iDrive) و آئودی (MMI) نسبت به خودرو‌های رده‌ی قیمتی پایین‌تر شده بود.

با توسعه‌ی شبکه‌های ارتباطی و به لطف ۴G در حال حاضر اکثر خودرو‌های اقتصادی نیز از قابلیت اتصال به اینترنت بهره می‌برند. البته در نظر داشته باشید فارغ از نوع خودرو، چه لوکس چه معمولی، باید مباغی را ماهانه جهت هزینه‌ی اتصال به اینترنت خودروی خود بپردازید.

هد آپ دیسپلی (نمایشگر شیشه‌ی جلو)

هدآپ دیسپلی مرسدس بنز

هدآپ دیسپلی یا نمایشگر شیشه‌ی جلو یکی از تکنولوژی ‌های به نسبت نوین دنیای خودرو است که با نمایش اطلاعات ضروری خودرو بر روی شیشه‌ی جلو، باعث عدم نیاز راننده به توجه به صفحه‌ی کیلومتر شمار می‌شود. بدین وسیله همواره تمام توجه راننده به جاده خواهد بود. تکنولوژی نام برده را تا چندی پیش تنها در خودروهای گران قیمت یافت می‌شد. همانند سایر تکنولوژی و سیستم‌های نوین، هد آپ دیسپلی نیز به سرعت در حال وارد شدن به خودروهای اقتصادی است. مزدا از اولین تولیدکنندگان خودرو بود که محصولات ارزان قیمت خود را به سیستم نام برده مجهز کرد. مزدا علاوه بر سرعت و وضعیت بنزین نقشه‌های مسیر یابی را هم بر شیشه‌ی جلو نمایش می‌داد.

طرح الماس مانند پوشش صندلی‌ها

طرح الماسی پوشش صندلی‌های کیا اپتیما

شاید آپشن ذکر شده اهمیت زیادی برای شما نداشته باشد. اما طرح الماسی پوشش صندلی‌ها علاوه بر ظاهر بسیار زیبای خود، باعث جلوگیری از تعرق زیاد سرنشینان خواهد شد. این طرح به علت هزینه‌ی بالای آن پیش‌تر فقط در صندلی‌های خودروهای لوکس یافت می‌شد اما اکنون برند‌های زیادی مانند کیا، نیسان و فورد از پوشش‌های صندلی با طراح الماسی بهره می‌برند.

گرمکن غربیلک فرمان

گرمکن کیا سول

پس از گرمکن‌های صندلی، نوبت به گرمکن فرمان رسیده است تا به سرعت جای خود را در خودروهای اقتصادی باز کند. اکنون مشتریان مناطق سردسیری نیازی ندارند تا برای بهره بردن از این سیستم هزینه‌ی زیادی را متحمل شوند. تقریبا تمامی خودروهای هیوندای و کیا از این آپشن بهره می‌برند.

حافظه‌ی تنظیمات صندلی

حافظه صندلی نیسا مورانو

هنگامی که تعداد زیادی از اعضای خانواده از یک خودرو استفاده می‌کنند، کاربردی ترین قابلیت ممکن، حافظه‌ی صندلی خواهد بود تا تنظیمات هر فرد را ذخیره و راننده در زمان نیاز تنها با فشردن دکمه‌ی مورد نظر صندلی، غربیلک فرمان و آینه‌ها را به حالت دلخواه خود تنظیم کند. به لطف تلاش خودروسازان این قابلیت را می‌توان در خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی نیز یافت. اگر چندین نفر در خانواده‌ی شما از خودرو استفاده خواهند کرد، می‌توانید با خرید کیا اپتیما، نیسان مورانو و هیوندای سوناتا، از این تکنولوژی کاربردی بهره ببرید.

صندلی‌های جلوی برقی

صندلی‌های برقی هیوندای الانترا

پیش از شروع هزاره‌ی سوم یافتن خودرویی ارزان قیمت و مجهز به صندلی‌های برقی امری سخت بود. اما با پیشرفت صنعت خودرو و افزایش تقاضای خریداران به این سیستم، اکنون تمامی خودروهای بازار به صندلی‌هایی با قابلیت تنظیم برقی مجهز شده‌اند.

البته در نظر داشته باشید در بعضی از مدل‌ها تنها صندلی راننده از این قابلیت بهره می برد و تجهیز صندلی کمک راننده به موتور تنظیم برقی نیازمند پرداخت مبلغ اضافه خواهد بود.

منبع motortrend

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.