رشد و ریزش بورس در گروی اخبار گروه خودرو

0

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: امروز صنعت خودرو بیشترین تاثیر را بر فضای کلی بازار سرمایه دارد.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت روز گذشته معاملات بورس اوراق بهادار گفت: شاخص کل بورس بیش از ۱۷ هزار واحد ریزش داشت که می توان مهمترین دلیل این ریزش را خبرهای مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری خودرو دانست. این در شرایطی است که در هفته گذشته بازار در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

اخبار بورس و سهام بورس کالا روح الله ایزدخواه کیست اخبار بازار خودرو دلایل گران شدن خودرو اخبار مهم اخبار قیمت خودرو

وی افزود: شاخص کل در هفته گذشته ۵۰ هزار واحد افزایش داشت و ارزش معاملات روند صعودی به خود گرفته بود. به همین علت پیش‌بینی‌ها به این سمت بود که در این هفته بازار پر قدرتی را شاهد باشیم. صنایع کوچک و مرتبط با شاخص هم وزن نیز در هفته گذشته وضعیت مناسبی داشتند و  آماده رشد بودند، اما اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد باعث ایجاد جو منفی روز گذشته در بازار شد. به طوری که روز قبل شاهد خروج ۳۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم که از این مقدار خروج،  ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از صنعت خودرو خارج شده است.

وی در رابطه با وضعیت نمادهای گروه خودرو گفت: اکثر نمادها خودرویی در محدوده منفی معامله شدند و دامنه این منفی‌ها به جز شرکت‌های اصلی به سایر شرکت ها صنعت خودرو مانند قطعه سازها  به صورت غیر مستقیم اثر گذاشت و می‌گذارد. زمانی که قیمت‌گذاری برای خودروساز‌ها دستوری باشد خودروساز‌ها، قطعه ساز‌ها را مجبور به عرضه با قیمت پایین‌تر می‌کنند. به همین علت قطعه ساز‌ها نیز وضعیت سودآوری خوبی نخواهند داشت. بنابراین بعضی از شرکت‌های قطعه سازی را مشاهده می‌کنیم که فروش بالایی دارند، اما از نظر سودآوری وضعیت خوبی ندارند.

آسایش با اشاره به این موضوع که گروه خودرویی در حال حاضر لیدر بازار شده است گفت: گروه خودرو مخصوصا نماد‌های خساپا و خودور برای شرکت‌های کوچک‌تر یا اکثرا شرکت‌هایی که با شاخص هم وزن مرتبط هستند، محور و لیدر شناخته می‌شوند. اما صنایع پتروشیمی، فلزات، پالایشی‌ها چون دلار محور هستند و در بسیاری از مواقع مخالف روند کلی بازار عمل می کنند، از این اخبار کمترین تاثیر را می‌گیرند.

امنیت و راحتی معامله شما را تضمین می‌کنیم!
با کارنامه خودروی خود را بدون کمیسیون نقد کن

وی ادامه داد: در منفی روز گذشته بازار عدم اعتماد نقش داشت. زیرا زمانی که یک نهادی تصمیمی می‌گیرد و ان را  لغو می‌کند، باعث می شود  بازار در اکثر صنایع احساس ترس کند، در این مواقع اگر رئیس سازمان یا وزیر اقتصاد از صنعت حمایت نکنند، صنعت مورد نظر به خطر می‌اُفتد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند امروز بازار عنوان کرد:  احتمالا کلیت بازار با افزایش قیمت دلاری که روز گذشته  اتفاق افتاد و آمدن خبر تصمیم به اصلاح مجدد قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار، رشد می کند و بورس متعادل‌ خواهد شد.

خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.