تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ ،سمند ، پارس با موتور xu7

4

آموزش تعویض تسمه تایم پژو پارس ،سمند ،وپژو ۴۰۵ +تصاویر

برای علاقمندان به مکانیک

درباره تسمه تایمینگ پژو ۴۰۵ / پارس و سمند

کار تسمه تایمینگ چیست ؟ این تسمه که در قسمت داخلی، دارای دندانه های عرضی ( عاجدار) است، توسط پولی دندانه دار سر، میل لنگ به حرکت در آمده و عامل گردش پولی دندانه دار میل بادامک در قسمت سر سیلندر موتور میباشد. گردش میل بادامک نیز به نوبه خود باعث بالا و پایین رفتن سوپاپها در جایگاهشان در زمان معینی که نیاز است به محفظه احتراق موتور ،سوخت و هوا وارد شود و یا دود خارج گردد ، میشود. این زمان معین و مشخص را TIME میگویند . در خودروهای قدیمی از چرخ دنده و یا زنجیری شبیه به زنجیر دوچرخه ولی بصورت چند قلو برای گرداندن میل بادامک که کار آن باز و بسته نمودن سوپاپها میباشد، استفاده میشد. چرخ دنده و زنجیر باعث ازدیاد صدا و وزن در موتور خودرو میگردید. خودروهای جدید، برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت ،دارای موتور های با تراکم بالا میباشند و معمولا تاج پیستون ( سر پیستون) صاف است . در صورت خرابی دندانه ها و یا بریدن تسمه مذکور ، میل بادامک اصطلاحا از تایم افتاده و سوپاپهایی که نابهنگام باز شده و پایین آمده اند با سطح بالای پیستون برخورد می نمایند. و عاملی برای خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها و یا خرابی سیلندر و سرسیلندر و شاتونها خواهد شد در این وضعیت موتور خاموش شده و تا تعمیر کلی و نصب تسمه جدید روشن نمیشود. ضمنا تا رفع مشکل باید از استارت زدن بیهوده موتور ، برای جلوگیری از آسیب بیشتر پرهیز کرد .

عواملی که باعث کوتاه شدن عمر و یا پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن و نهایتا باعث خارج از تایم شدن موتور قبل از موعد مشخص شده میگردند عبارتند از :
۱- استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه و انجام شتابگیری ناگهانی مثبت TAKE OFF و یا کاهش شتاب ناگهانی منفی با استفاده از موتور .
۲- عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو، اصطلاحا دنده مرده در سربالائی ها و یا هنگام عبور از موانع ، باعث فشار نا متعارف بر روی سوپاپهای موتور و در نتیجه مقاومت میل بادامک برای گردش روان توسط این تسمه میگردد.
۳- خرابی بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت کن و گیرپاژ آن ،باعث پارگی و کشیدگی یا رد کردن و بریدن دندانه تسمه خواهد شد. معمولا کار کرد زیاد و یا سفت بودن زیاد تسمه عامل خرابی هرزگرد میباشد،
تسمه باید بین ۲ الی ۳ میلیمتر قابل انعطاف باشد. و با دستگاه مخصوص سفتی آن تنظیم شود.
۴- نصب تسمه نامرغوب و تقلبی که توان تحمل فشار و کار زیاد را ندارد. ( تسمه نو در سطح بیرونی و داخلی بر اثر تا کردن برای آزمایش نبایستی ترک و شستگی دیده شود . و یا الیافی از آن در حال جدا شدن باشد و یا حتی یکی از دندانه های آن مشکل داشته باشد. تسمه هایی که بشکل تا خورده نگهداری شده اند و یا اشیاء دیگری روی آنها گذاشته شده اند . دچار مشکل خواهند شد.)
۵- روغن ریزی سر میل لنگ و چرب شدن تسمه تایم
۶- عدم استفاده از خودرو بمدت طولانی
آسیبهای ناشی از بریدن و یا رد کردن و یا جدا شدن دندانه های تسمه تایم :
در خودروهایی که دارای موتور پژو نوع XU7JP/L3 1800 سی سی میباشند اگر موتور روشن باشد یا خودرو در حال حرکت باشد و تسمه تایمینگ که عامل گردش میل بادامک و در نهایت پائین بردن سوپاپها میشود یک عاج( دنده) رد کند یا پاره شود و راننده سریعا ، دنده خودرو را در وضعیت دنده خلاص قرار ندهد ، چون کماکان میل لنگ موتور در حال گردش بر اثر حرکت چرخها میباشد باعث بالا آمدن پیستون میگردد ؛ در این وضعیت سر پیستون به ته سوپاپهایی که پائین مانده اند، برخورد میکند و موجب آسیب به سوپاپ و پیستون و یا سایر اجزاء موتور خواهد شد. بنابراین تعویض بموقع تسمه تایم، باعث جلوگیری از آسیب به موتور خودرو میگردد. هنگام تهیه تسمه نو، به جنس آن از نظر مرغوب بودن و استحکام دندانه ها، به علت حساسیت ، حتما توجه کنید و نگذارید مکانیک نوع نامرغوب را نصب نماید .

زمان تعویض تسمه تایم :

تصویر مرتبط
زمان تعویض این تسمه از ۶۰۰۰۰ هزار کیلومتر ( رانندگی با شتابهای منفی و مثبت زیادو با دور بالای موتور – دنده مرده – ایستایی و عدم کارکرد خودرو بمدت طولانی – گذشت زمان زیاد حدود مثلا ۳ سال از آخرین نصب – صدا دار شدن بلبرینگ تسمه سفت کن- روغن ریزی سر میل لنگ – تسمه نامرغوب – تسمه بیش از حد سفت ) تا ۸۰۰۰۰ هزار کیلومتر ( رانندگی ملایم و پیوسته و با دور موتور متوسط و گذشت زمان حدود ۲ سال) متغییر میباشد . در صورتیکه از کیلومتر آخرین نصب و نوع کارکرد خودرو مطللع نمیباشید توصیه میشود مکانیک شما ، تسمه را بصورت گفته شده بازدید کند:

۱-در روز روشن و پر نور کاپوت را تا آخرین درجه آن بالا بزند و سمت چپ موتور ( سمت شاگرد) در محلی که شیلنگهای رفت و برگشت بنزین به باک جفت هم قرار گرفته اند و بصورت قوس تقریبا نیمدایره میباشند، شیلنگها را از روی بست آنها بدون فشار دادن بیش از حد آزاد کرده و روپوش لاکی تسمه تایم که زیر شیلنگها قرار گرفته را با باز کردن دو پیچ نگهدارنده آن که یکی در بالا  با آچار یکسر رینگی و دیگری در پائین است باز کند. ( پیچ پائینی آچار خوری سخت دارد بهمین علت مکانیک اینکار را بهتر است انجام دهد)

ولی اگر دوست داشتید خودتان باز کنید با بکس ۱۳ وجغجغه باز کنید

۲-از پایین خودرو را جک بزنید و حتی الامکان خرک کنید چرخ سمت شاگرد را باز کنید

۳- شل گیر چرخ را باز کنید

۴-با یک تالیبر تسمه دینام را آزاد کنید در مباحث قبلی در این باره توضیح دادیم

۵-بعد با بکس ۲۲ ورابط بلندو دسته بکس ولوله پیچ فولی سر میل لنگ را باز کنید یک نفر ترمز نگه داره واگر نبود بین دیسک چرخ یک دوسو محکم قرار بدین

۶-واگر باز کردین حالا آرام فولی را بیرون بکشید زیر فولی یک خار هست گمش نکنین وحالت قوسش به طرف میل لنگ میفته

۷-بعد با آچار آلن ۵ قاب تسمه تایم را باز کنین و برای باز کردن قاب وسطی یک پیچ ۶ از بالابا آچار ۱۰ باز میشه واگر باز کردین حالا میرسیم به تسمه تایم

۸-قبل از آزاد کردن تسمه تایم خودرو را دنده ۵ بزنید و با چرخاندن دیسک چرخ روی تایم بگذارید

۹-اما تایم حساسترین جای کار برای این کار یک پیچ طبق پراید یا پیچ ۱۲ گیر بیارین

۱۰ -میل لنگ را به سمت راست بچرخانید از بالا نگاه کنید یک سوراخ روی چرخ دنده  میل سوپاپ می باشد این سوراخ روبه روی سوراخ روی سرسیلندر قرار می گیرد حالت ساعت ۷:۳۵ دقیقه می باشد

نتیجه تصویری برای تعویض تسمه تایم پژو استپ هلپ

۱۱ -از پایین روی چرخ دنده سر میل لنگ یک چاک ریز وجود دارداگر معلوم نبود تمییز کنید تا معلوم شود این چاک باید به سمت جهت عقربه ساعت بچرخد حال این چاک باید بگونه ای بچرخد که از چاک روی بلوکه سیلندر به فاصله  ۷هفت دندانه به سمت عقب فاصله داشته باشد یعنی بین چاک روی چرخ دندانه و چاک یا شکاف روی بلوکه سیلندر ۷هفت دندانه فاصله باشد از بالا هم پیچ را رد کنید ماشین آلان روی تایم هست

۱۲-با آچار ۱۳ تسمه سفت کن را چند رزوه شل کنید و تسمه را بیرون بکشید

۱۳- تسمه نو را با جهت فلش به سمت جلو موتور از بالا لای دسته موتور رد کنید و از روی تسمه سفت کن واز روی واتر پمپ و سر میل لنگ رد کنید برای جا زدن از بالا با مقداری فشار جا بزنید

تصویر مرتبط

۱۴- اگر رد کردین حالا به مقدار یک سانتی متر خلاصی تسمه سفت کن را سفت کنید از بالا یک پیچ گوشتی بلند بین دسته موتور و پشت تسمه سفت کن رد کنین  اگر خلاصی به اندازه بود پیچ تسمه سفت کن را ببندید

۱۵-وحالا پیچ روی چرخ دنده را بیرون بکشین و موتور را دو دور کامل بچرخانین واگر ازاد چرخید تایم درست گرفتین واگر نه تایم را اشتباه گرفته وباید از نوع تایم بگیرید

نتیجه تصویری برای تعویض تسمه تایم پژو استپ هلپ

۱۶ -حال عکس مراحل را انجام داده وتکمیل می کنین و اگر سوالی بود با ما در میان بگذارید.

قیمت تسمه تایم شرکتی ۳۸۰۰۰ هزار تومان

اجرت تعویض تسمه تایم ۴۰۰۰۰ هزار تومان می باشد

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. عبداله می گوید

    سلام برای ماشینم واشر سرسیلندر عوض کردم حالا نگاه میکنم پولی سر میل لنگ سوراخش که به سوراخ روی سیلندر و قاب تسمه تایم میرسه میبینم پولی میل سوپاپ سوراخش مقابل سوراخ سیلندر نیست و پولی سر میل لنگ رو یه دور دیگه چرخوندم بازم مقابل هم قرار نگرفتن ولی ماشین مشکلی انگار نداره و باهاش رانندگی میکنم

  2. محسن می گوید

    سلام
    اگر در حالی که هنوز تسمه تایم رو باز نکردیم، برای اینکه خودرو روی حالت تایم قرار بگیره، پولی میلنگ رو هم به چپ و هم به راست بچرخانیم، چه اتفاقی می‌افته؟ ایرادی برای خودرو پیش نمیاد؟

    1. مدیر می گوید

      سلام
      مشکلی پیش نمیاد

  3. نادر شیخ بگلو می گوید

    سلام مطالب خیلی مفید و عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.