۱۵ دلیل گیج زدن و کشیدن فرمان خودرو شما چیست؟

16

۱۵ دلیل لرزش و کشیدن فرمان خودرو شما!

فهرست مطالب

علت گیج زدن فرمان خودرو چیست؟

در نهایت به خاطر داشته باشید هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تخصص و تجربه یک تعمیرکار شود. پس بهتر است در نهایت به آنچه که تعمیرکارتان می‌گوید اعتماد کنید.

پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی: هر چند در این مطلب بیشتر از خودروی پراید یاد شده بود اما با توجه به آنکه به طور کلی میان سیستم‌های جلوبندی خودروها تفاوت چندانی وجود ندارد، اصول کلی اشاره شده در این بخش را می‌توان برای خودروهای دیگر نیز به کار گرفت. در نهایت به خاطر داشته باشید هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تخصص و تجربه یک تعمیرکار شود. پس بهتر است در نهایت به آنچه که تعمیرکارتان می‌گوید اعتماد کنید. در ادامه به مرور چند عیب شایع دیگر در جلوبندی خودروها می‌پردازیم.

یکی دیگر از عیوب بسیار شایع این مجموعه لرزش غربیلک فرمان است که بسیار دیده می‌شود. گاهی این عیب در هنگام ترمزگیری به چشم می‌آید. این مشکل ریشه‌های زیادی دارد که آنها را به اختصار نام می‌بریم.

۱- باز هم در اولین مرحله به لاستیک‌ها سر می‌زنیم. اما این بار فشار باد آنها اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه آج لاستیک‌ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث این عیب شود. لاستیک‌های جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری‌شان می‌تواند در بسیاری از پارامترها تاثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.

۲- دومین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید بالانس‌بودن چرخ‌های جلو است. نابالانسی در چرخ‌ها می‌تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش‌بینی مواجه کند.

۳- میل تعادل همان‌گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می‌رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ‌ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می‌کند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می‌شود. در صورت خرابی این بوش‌ها نیز غربیلک فرمان می‌لرزد یا اصطلاحاً فرمان می‌زند. بوش‌های میل‌تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند.

۴- اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن می‌تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن‌ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می‌توان به معیوب بودن این قطعه پی برد. توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد.

۵- نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می‌کند. این وسیله که خود می‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می‌کنند) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می‌کند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می‌شود.

۶- سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه‌های این عیب است. وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد می‌تواند این عیب را به وجود آورد. سیبک نباید در راستای محور Y حرکتی داشته باشد. به زبان ساده‌تر سیبک نباید حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد. لقی مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی‌شود. پس خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن می‌شود.

۷- تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیرگذار است. پس اگر فرمانتان می‌لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید.

۸- گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود می‌آورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف می‌شود.

۹- اما گاهی لرزش فرمان فقط در هنگام ترمزگیری بوده که این عیب از دیسک‌های ترمز است. وقتی دیسک تاب داشته باشد در هنگام ترمزگیری این حالت مشاهده می‌شود. برای برطرف کردن این عیب دو راه دارید. ابتدا باید قطر دیسک‌ها سنجیده شود. اگر به حد لازم بود با تراشکاری و برداشتن لایه‌ای نازک از روی دیسک این عیب برطرف می‌شود. اما اگر قطر دیسک کم باشد باید حتماً عوض شود.
یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده می‌شود، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است. وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته می‌شود فرمان به سمتی می‌کشد.
اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. پس آنها را نیز کنترل کنید.

۱۰- اما یکی از مهم‌ترین دلایل این عیب شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار می‌گیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم می‌ریزد. برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمی‌شود. خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می‌کند. سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل می‌شود. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس‌ها، پاره شدن گردگیر آنها و در کل خرابی جلوبندی از عوارض این‌گونه خودروها است. پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید.

۱۱- اگر یادتان باشد نقش بازوی سگ دست را توضیح دادیم. این بازو که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می‌شود. نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست.

۱۲- فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد. این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد. در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می‌شود سیستم هدایت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می‌شود. به زبان ساده‌تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی‌تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید. فنر نیز قیمت چندانی ندارد.

۱۳- گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می‌شود. نیروی ترمز باید بین چرخ‌ها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب می‌شود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحت تاثیر نیروی ترمز قرار بگیرد. حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی‌بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف می‌شود. در این‌گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود. ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد. درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست‌وشوی بوش‌های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند.

۱۴- اما عیب دیگر، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است. به گونه که شما در هر دست اندازی می‌افتید صدای تق‌تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش می‌رسد. گاهی می‌شود که شما خودرو را با دست تکان می‌دهید، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می‌شنوید. این‌گونه سر و صداهای اضافی نشان‌دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است.

۱۵- کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد. همچنین پس از جمع‌شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد. پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود. در این مواقع معمولاً کمک فنر تعویض می‌شود. ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می‌شود. سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست. چون به صورت پرسی ساخته می‌شود. پس سیبک نیز به راحتی تعویض می‌شود.
شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمت‌ها سر و صدای اضافی تولید می‌کند. گیج‌زدن خودرو را تقریباً همه ما با آن دست و پنجه نرم کردیم.
این هم یکی از شایع‌ترین عیوب بوده که دلایل و ریشه‌های خود را دارد. بار دیگر به میله تعادل بازمی‌گردیم. اگر این میله ضعیف شود و نتواند نیرو را به درستی در خود جذب کند خودرو به راحتی گیج می‌زند. سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر نیز وقتی ضعیف می‌شوند باعث گیج‌زدن خودرو می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
16 نظرات
  1. مهدی کوشکی می گوید

    چراهنگام تیکاف فرمون ماشین گیج میره همه چیزه جلوبندی هم سالمه ؟؟؟

  2. حیدر می گوید

    سلام من یک پراید دارم مدل ۸۴ جعبه فرمان عوض کردم با تلسکوپی کامل وچهارشاخ رویش ،همشون دست دوم بودن خریدم سر پلوس سمت راننده را نوگذاشتم وسگدست سمت راننده را با بلبرینگ ودیسک کامل عوض کردم وabsوبلبرینگ یک تکه گذاشتم ماشینم یک روز خوب بود ولی الان فرمان تا کمی به سمت چپ میگیری می‌ره کامل سمت چپ وتا برش میگردانم سمت راست کامل میره سمت راست بردمش تعمیرگاه میگن از بوش های اکسل عقب هست لطفاً راهنمایی کنید

  3. عزیز می گوید

    سلام من سمنددارم ماشینم وقتی صندلی عقب 3نفر سوار کنم حسابی فرمانم ول میشه ماشینم گیج میخوره حتما بایدزیر 80بری تا بتونی کمی کنترلش بکنی در کل احساس خوبی نداره لاستک جلو نو عقب هم 70درصده ولی قبل تعویض لاسیک هم اینجوری بود لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مدیر می گوید

      سلام
      شاسی ،اکسل و جلوبندی چک کنید

  4. پوریا می گوید

    سلام من یه پژو ۴۰۵ دارم که قبلا ارتفاع داشتم هیچ مشگلی نداشت الان به حالت استاندارد درش آوردم و جلوبندی وشیر فرمان هیدرولیک رو عوض کردم با ۴تا لاستیک ۲۰۵ نو انداختم الان سرعت ۱۲۰به بالا گیج میزنه انگار رو یخ داری حرکت میکنی لطفا راهنمایی کنید. فنرهای جلو هم ۲۰۶ ای انداختم چند ساله زیرشه

  5. فردین درویشی می گوید

    سلام من یه پارس الیکس موتور زانتیا دارم ،ماشین توی سرعت ۱۶۰به بالا گیج میزنه
    همه چیز نو،فقط استاد کار یک دست فنر بلند از خودش انداخت بخاطر اینکه ارتفاع خیلی پایین بود و فنرای اولیه غیر اصولی بریده بودن،ولی فنرای جدید استاد کاره دسته دوم بودن انداختشون،بقیه جلوبندی عقب بندی و هر آنچه فکر میکنید صفر صفر شدن،چهار حلقه لاستیک ۱۰۰٪
    و بالانس شدن،شاسی سالم و بدون ضربه
    قبلا الیکس داشتم ۲۲۰میرفتم موبایل صحبت میکردم اینقد حس اطمینان بهم دست میداد،هرچند سرعتی که انتظار دارم عاقلانه نیست و ممکنه از نظر شما کار اشتباهی باشه ولی
    خواهشمندم راهنمایی کنید،ممکنه فنرا نرمه کرده باشن؟خیلی بلندم هستن

    1. مدیر می گوید

      سلام به احتمال زیاد از فنرهای ماشین شماست.

      1. مدیر می گوید

        سلام گیربکس ایراد دارد

  6. فرید می گوید

    من یک خودرو ساندرو دارم که وقتی سرعت میگیرم یا ترمز میکنم خودرو گیج میزنه جلوبندی کامل عو ض کردم باز درست نشد

  7. حمید جهانگیدی می گوید

    سلام خسته نباشید.‌من یک نیسان ۹۴دارم تازه خریدم . جلو بندی تازه تعمیر کردم .‌ولی ماشین انگار داره رو یخ حرکت میکنه هیچ تعادل نداره . البته لاستیک عقباش تیوبلکس هست و جلو تیوپی هستش و جلونصبت ب عقب ها باریک تر .‌ایا مشکل از لاستیک ها هست .؟

    1. علی می گوید

      سلام منم نیسان ۹۴ دارم دقیقا همینجوریه انگار رو یخ راه میره. هرکار کردم حل نشد مشکلش. اگه فهمیدی به منم بگو ممنون ۰۹۳۶۸۲۸۶۰۴۵ اینم شمارمه. اگه راح حلشو پیدا کردی به منم زحمت بکش بگو

  8. Fardin می گوید

    سلام خسته نباشید.من یک پراید ۸۹دارم چن روز پیش بردم یکم ارتفاشو اوردم پایین الان ماشین وقتی فرمانو رها میکنی به طرف راننده کشیده میشود بردم پیش تعمیر کار همه چیزو چک کرد بالانس کرد تنظیم فرمان کرد ولی درست نشد.لطفا راهنمایی کنید

  9. sina می گوید

    سلام خسته نباشید من ۲۰۶ اس دی وی۸دارم ماشین گیج میزنه جلوبندی نو اکسل نو لاستیک جلونوتنظیم بادهم کردم نه میکشه نه چیزی فقط از سرعت۸۰به بالا ماشین گیجه لطفاکمکم کنید

    1. مدیر می گوید

      سلام بالانس بزنید و لاستیک ها را جا به جا کنید و کمک فنرها را چک کنید

  10. سید محسن حسامی می گوید

    سلام …خسته نباشید
    ماشین من هیوندای سوناتا ۱۹۹۴ است عیبش گیج بودن وقتی سرعت از ۵۰کیلومتر بالاتر می ره گیج می زنه بیشتر زمانی که پام را از روی گاز بر می دارم این اتفاق می افته .لاستیک ها نو.بلبرینگ تعویض وزیر وبند چک شده دسته موتور تعویض شده نمی دونم علتش چیه؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. مدیر می گوید

      سلام
      میزان فرمان بزنید و لاستیک ها را بالانس کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.