کلاچ چیست چرا خراب می شود؟

0

کلاچ چیست و هنگام پاره شدن سیم کلاچ چه کنیم؟

فهرست مطالب

 کلاچ چیست؟

نتیجه تصویری برای تعویض سیم کلاچ

کلاچ خودرو وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از آن استفاده می شود. این انتقال نیرو در حالت درگیر، از یک قسمت (مولد نیرو) به قسمتی دیگر (دستگاه انتقال نیرو) انجام می شود، اما کلاچ همیشه درگیر نیست و می تواند آزاد باشد. کلاچ ها در هر جایی که کنترل انتقال نیرو و یا حرکت نیاز باشد، کاربرد دارند، چه برای کنترل میزان انتقال نیرو و یا مدت زمان آن.

ساده ترین حالت وظیفه کلاچ اتصال و قطع ارتباط دو شفت در حال چرخش است. در این حالت یکی از شفت ها معمولا به یک موتور متصل است و شفت دوم وظیفه تامین نیروی لازمه برای انجام کارها را به عهده دارد. کلاچ یا درگیر است و یا آزاد؛ در حالت درگیر، دو شفت را در هم متصل می کند و باعث چرخش آن ها با سرعت مساوی و یا چرخش آن ها با سرعت متفاوت می شود. زمانی که کلاچ آزاد است، شفت ها از هم جدا هستند.

نتیجه تصویری برای تعویض سیم کلاچ

برای تعویض دنده ها باید باید وسیله ای به طور موقت نیرو را از گیربکس آزاد نماید و پس از تعویض دنده مجددا نیرو را برقرار کند. این وظیفه بر عهده سیستم کلاچ اتومبیل است.برای آزاد کردن کلاچ، کاسه ساچمه آزادکننده (بلبرینگ کلاچ) به وسیله پدال به یک طرف رانده می شود. حرکت کاسه ساچمه آزاد کننده باعث می شود که اهرم آزاد کننده مانع از فشار دادن صفحه فشار شده و فنر ها را تحت فشار قرار دهد. و با این کار درگیری کلاچ از بین رفته و کلاچ آزاد می شود.

اگر سیم کلاچ در هنگام رانندگی پاره شد و دیگر نتوانیم کلاچ بدهیم و دنده تعویض کنیم،چه باید کرد؟

جای نگرانی نیست ،درست است که سیم کلاچ پاره شده اما خونسردی خود را حفظ کرده سپس به لاین کند رو هدایت شوید و با کمی کم و زیاد کردن پدال گاز ، و حرکت دادن دنده خودرو ،آن را خلاص کنید و منتظر امدادرسان خودرو باشید . درضمن اگر خودروی شما قدیمی است حتما یک سیم کلاچ که قیمت آن حدود ۱۰ هزار تومان است داخل خودرو نگداری کنید تا در مسافرت در راه نمانید…

چند نوع کلاچ خودرو داریم؟

ما در کل سه نوع کلاچ خودرو داریم:

تصویر مرتبط

کلاچ های صفحه ای

متداول ترین نوع کلاچ، مدل های صفحه ای هستند که به دلایلی چون سایش کم و هزینه های تعمیر و نگهداری ارزان، استفاده از آن ها بیش از انواع دیگر رایج است.

نتیجه تصویری برای کلاچ های اتوماتیک

کلاچ های اتوماتیک

این کلاچ ها دارای ساختاری مشابه با کلاچ های عادی بوده و تنها تفاوت موجود این است که در این کلاچ ها نیروی لازم برای آزاد و نیز درگیر شدن کلاچ از خارج اعمال نشده و در خود سیستم وجود دارد.

تصویر مرتبط

کلاچ هیدرولیک یا پنوماتیک

در این کلاچ که خود نوعی از کلاچ اتوماتیک محسوب می شود، نیروی لازم برای آزاد یا درگیر شدن کلاچ به وسیله فشار هیدرولیک یا فشار گاز تامین می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.