کمپرس موتور چیست چرا ماشینم کمپرس ندارد؟
انواع کمپرس ها و بررسی مشکلات آنها در موتور خودرو
فهرست مطالب
کمپرس از بغل رینگ :
کمپرس موتور از بغل رینگ به سمت پایین درز کند به کم توانی خودرو خواهد شد. این عیب دلایل متفاوتی دارد که معمولا
ضعیف شدن یا شکست رینگ از بقیه شایع تر است . رینگ از جنس نرم تری نسبت به دیواره سیلندر ساخته می شود .
دلیل این کار در این است که چون عوض کردن و یا تغییر در دیواره سیلندر مشکل تر و هزینه بر است ، پس اگر رینگ پیستون
خراب شود ، تعویض آن بسیار راحت تر و کم خرج تر خواهد بود . رد شدن کمپرس از رینگ موجب بروز روغن سوزی نیز می شود
چرا که وقتی رینگ نتواند آب بندی مناسبی در دیواره سیلندر انجام دهد، نمی تواند روغن چسبیده به دیواره سیلندر را نیز به
خوبی جمع آوری کند که البته این عیب می تواند از معیوب بودن رینگ روغنی بیشتر به وجود آید .
همچین کمپرس و هوای گرم رد شده به سمت پایین و کارتل روغن نیز باعث آلودگی و بخار شدن روغن می شود .
از دلایل دیگر رد شدن کمپرس می توان به گشاد شدن سیلندر به مرور زمان در اثر کارکرد و یا خط وخش افتادن روی دیواره
سیلندر اشاره کرد . بروز این عیب نشانه هایی دارد که از روی آنها می توان این عیب را تشخیص داد. اول از همه اینکه به
خاطر روغن سوزی پیشرانه ، کم شدن سطح روغن به خوبی دیده می شود ، حتی اگر روغن سوزی به میزانی نباشد که
دود خروجی از اگزوز را آبی رنگ کند . با باز کردن شمع ها و دیدن سر آنها نیز می توان به سوختن روغن در اتاق احتراق
پی برد . روغن موجود در کارتل نیز به خاطر مخلوط شدن با گازهای کمپرس درون سیلندر ، سریع تر سیاه و کثیف می شود
و از طرفی چون گرمای موتور به قسمت پایین آن که فاقد سیستم خنک کاری است منتقل می شود ، دمای موتور در این
قسمت نیز بالاتر از میزان طبیعی است . همچنین چون کمپرس به طور تمام و کمال به تاج پیستون برخورد نمی کند ، موتور
از کشش و توان کمتری برخوردار است . راه رفع این عیب نیز باز کردن نیم موتور و تعویض رینگ و یا در صورت نیاز پیستون ها
و بوش سیلندر است .
موتور اتومبیل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:
-
سیلندر
-
سرسیلندر
-
کارتر
سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.
ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.
سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.
در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.
خب تا حدودی با سیلندر، سرسیلندر و کارتر آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب آنها را مطالعه نمایید.
۱) علت تاب برداشتن سرسیلندر چیست؟
شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.
۲) تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟
-
کم شدن کمپرس
-
خروج آب از اگزوز
-
وجود آب سر پیستون ها یا داخل روغن کارتر
-
زدن کمپرس در رادیاتور
۳) تشخیص ترکیدگی سرسیلندر چیست؟
-
کم شدن کمپرس موتور
-
خروج آب از اگزوز
-
سوختن مرتب واشر سرسیلندر
-
زدن کمپرس در رادیاتور
۴) علت خروج آب از اگزوز چیست؟
-
سوختن واشر سرسیلندر
-
ترکیدن سرسیلندر
-
شل بودن پیچ های سرسیلندر
۵) علت وجود آب در کارتر چیست؟
-
سوختن واشر سرسیلندر
-
شل بودن پیچ های سرسیلندر
۶) اگر موتور تک کار کند (یک سیلندر کار نکند) چطور تشخیص بدهم مربوط به کدام سیلندر است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.
۷) چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟
-
سرسیلندر تاب دارد.
-
موتور بیش از اندازه گرم کرده است.
-
پیچ های سرسیلندر شل شده است.
-
سرسیلندر ترک برداشته است.
۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟
-
سوختن واشر سرسیلندر
-
ترکیدن سرسیلندر
-
شل بودن پیچ های سرسیلندر
۹) اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن می شود؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.
۱۰) چرا اتومبیل کمپرس ندارد؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:
-
ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
-
سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
-
اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
-
سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود.
به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:
-
گاهی استارت زدن مداوم باعث خفگی موتور و خیس شدن سر شمع ها می شود، که در این حالت حتماً باید شمع ها را باز کرده تا رطوبت بنزین در داخل سیلندرها از بین رفته و شمع را دوباره ببندید. همچنین در موقع استارت کمی پدال گاز را فشار دهید تا هوای بیشتری به سیلندر وارد شده و بنزین سریع بخار شود و زمان کمتری برای استارت زدن صرف شود. به یاد داشته باشید استارت زدن طولانی، باتری را خالی می کند. اگر با انجام تمام موارد فوق اتومبیل شما روشن نشد، شمع را باز کرده و از یک فندک جهت گرم کردن الکترود شمع (نوک شمع) استفاده کنید. با این کار آنها را خشک و گرم می نمایید. سپس شمع ها را ببندید و وایر مربوط به آنها را متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر وایر را جابجا ببندید، اتومبیل شما هرگز روشن نمی شود.
-
از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن شوید. چون اگر برق دزدی داشته باشند، تاثیر خود را روی دنده های ۲ و ۳ می گذارند و اتومبیل به خوبی حرکت نمی کند.
شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.
وقتی سیلندر نشتی پیدا میکند!
یکی از بزرگترین، پرشمارترین و در عین حال ناشناختهترین مشکلاتی که درون موتور دیده میشود از ناحیه عاملی به نام کمپرس است. این واژه و اصطلاح را زیاد میشنویم اما شاید چندان اطلاعات دقیقی از آن نداشته باشیم. در واقع میتوان به طور عامیانه گفت که کمپرس به موجی از یک هوای فشرده گفته میشود که در یک موتور خودرو هم لازم است و هم میتواند باعث دردسر شود.
این دوگانه بودن مفهوم و کارکرد کمپرس در واقع به همان عامیانه بودن این اتفاق برمیگردد. کمپرس در اصل همان عامل تراکم سوخت و هوا در بالای پیستون است که در کاسه احتراق رخ میدهد. حالا فرار این کمپرس و هوای فشرده به محلی غیر از محل اصلی خود که همان سطح بالای پیستون است، میتواند مشکلاتی را پدید آورد که در اینجا به مرور آنها و علت و نشانههای آن خواهیم پرداخت. همان طور که گفتیم وقتی مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر میشوند، در مرحله تراکم با بالا آمدن پیستون، این مخلوط فشرده میشود و آماده جرقهزنی شمع و انفجار خواهد شد. با وقوع انفجار نیروی زیادی که ایجاد میشود باید به تاج پیستون فشار آورد و آن را به سمت پایین پرتاب کند. اگر این فشار از محلی به بیرون درز کند، گفته میشود که در آن ناحیه موتور نشتی کمپرس دارد. این اتفاق موجب میشود تا هم به خاطر نرسیدن تمام کمپرس به تاج پیستون از نیروی تولیدی موتور کاسته شود و هم به خاطر نشتی کمپرس به محلی نامناسب، در آن ناحیه جدید، مشکلاتی به وجود آید. در واقع اینکه گفته میشود کمپرس یک مفهوم دوگانه دارد به این علت است که این واژه در دو معنی کاملا متضاد به کار میرود. گاهی گفته میشود موتور کمپرس دارد که به معنی درز کمپرس موتور از یک قسمت به قسمت دیگر است و گاهی گفته میشود که موتور کمپرس ندارد که به معنی این است که موتور نمیتواند به خوبی هوا را در کاسه احتراق فشرده کند که باز هم به معنی درز کمپرس از یک قسمت است. پس دیدیم که معنی این واژه دقیقا در هنگام معاینه موتور به خاطر بد کار کردن آن است و بستگی به این دارد که در چه زمانی به کار رود.
کمپرس سیلندر به آب:
همانطور که گفتیم، مجاری آب خنککاری سرسیلندر و بلوک سیلندر روی هم قرار میگیرند و واشر سرسیلندر در بین آنها، باعث میشود تا از نشتی آب به بیرون جلوگیری کند. با سوختن واشر سرسیلندر یا نیمسوز شدن آن، ممکن است مجاری آب در محل قرار گفتن آنها روی هم یعنی بین سیلندر و سرسیلندر دچار نشتی شوند. این نشتی هم میتواند باعث ورود آب به داخل سیلندر شود که با سوختن آب، دود غلیظ سفیدی از اگزوز خارج خواهد شد و در صورتی که ضدیخ نیز با آب مخلوط باشد، این دود غلیظتر میشود و هم اینکه آب با نشستن روی شمع خودرو در زمان خاموش بودن موتور، روشن شدن آن را در چند ساعت بعد با کمی تاخیر همراه میکند. ضمن اینکه با راهیابی آب و روغن به یکدیگر مشکلات دیگری نیز دیده میشود. اما بزرگترین مشکل، ورود کمپرس موتور به سیستم خنککاری است.
کمپرس موتور وارد لولههای آب سیستم خنککاری و همچنین رادیاتور میشود. در نتیجه دمای آب به شکل سریعی بالا میرود و فنها مدام در حال کار میشوند. با باز کردن در رادیاتور در زمان خنکبودن، صدای واضحی از خروج هوا از رادیاتور شنیده میشود و لولههای اتصال رادیاتور به بلوک موتور و سرسیلندر دچار تورم و بادکردگی خواهند شد. اگر این عیب برطرف نشود، میتواند باعث ترکیدن لولهها، خرابی رادیاتور و بروز مشکلات شدیدتری شود. ضمن اینکه نشتی مداوم آب نیز دیده خواهد شد. این عیب از طریق مشاهده لوله ورودی آب به رادیاتور قابل تشخیص است. به این معنی که این لوله در زمان گرم بودن خودرو دارای تورم است و فشار دادن آن نیز نشان از وجود هوای فشرده در آن دارد. همچنین با باز کردن در رادیاتور و گاز دادن خودرو، وجود حبابهای هوا درون رادیاتور نیز قابل تشخیص است. ضمن اینکه همان طور که گفتیم در زمان سرد شدن موتور با باز کردن در رادیاتور، صدای خروج هوا به راحتی شنیده میشود. این عیب نیز با تعویض واشر سر سیلندر برطرف میشود.
کمپرس سیلندر به سیلندر :
این اتفاق در اثر سوختن واشر سرسیلندر رخ میدهد. واشر سرسیلندر برای آببندی بین دو قسمت سرسیلندر و بلوک اصلی موتور است تا هم راهگاهها و مجاری آب و روغن به هم مرتبط شوند و از جایی نشتی در آنها دیده نشود و هم چون که کاسه احتراق درون سرسیلندر است و هوای ورودی درون سیلندر باید متراکم و وارد کاسه احتراق شود، نشتی به بیرون از محل قرار گرفتن این دو قسمت روی ندهد. اگر این واشر به هر دلیلی نتواند کارایی خود را داشته باشد (مثل سوختن یا نیمسوز شدن آن، تابیده بودن سرسیلندر، خرابی کف در بالای بلوک سیلندر، وجود اشکال در بستن پیچها مثل شل بودن و یا به یک میزان سفت نبودن و …) کمپرس موتور به میزان کمی در مرحله تراکم و چند برابر آن در زمان انفجار از واشر سرسیلندر رد میشوند. معمولا سوختگی واشر سرسیلندر در اطراف مجاری آب و روغن است اما اگر این سوختگی در بین دو سیلندر باشد، موجب میشود تا کمپرس و هوای فشرده موتور از یک سیلندر که در آن انفجار رخ داده است به سیلندر بغلی که در حال مکش یا تخلیه دود است، وارد شود و باعث کاهش توان موتور و همچنین افزایش صدای کارکرد آن شود. این عیب با تعویض واشر سرسیلندر برطرف میشود اما از جمله عیوبی است که تاثیر بدی روی موتور خواهد گذاشت.
کمپرس از بغل رینگ:
کمپرس موتور وقتی از بغل رینگ به سمت پایین درز کند، منجر به کمتوانی خودرو خواهد شد. این عیب دلایل متفاوتی دارد که معمولا ضعیف شدن یا شکست رینگ از بقیه شایعتر است. رینگ از جنس نرمتری نسبت به دیواره سیلندر ساخته میشود. دلیل این کار در این است که چون عوض کردن و یا تغییر در دیواره سیلندر مشکلتر و هزینهبر است، پس اگر رینگ پیستون خراب شود، تعویض آن بسیار راحتتر و کمخرجتر خواهد بود. رد شدن کمپرس از رینگ موجب بروز روغنسوزی نیز میشود چرا که وقتی رینگ نتواند آببندی مناسبی در دیواره سیلندر انجام دهد، نمیتواند روغن چسبیده به دیواره سیلندر را نیز به خوبی جمع آوری کند که البته این عیب میتواند از معیوب بودن رینگ روغنی بیشتر به وجود آید. همچنین کمپرس و هوای گرم رد شده به سمت پایین و کارتل روغن نیز باعث آلودگی و بخار شدن روغن میشود. از دلایل دیگر رد شدن کمپرس میتوان به گشاد شدن سیلندر به مرور زمان در اثر کارکرد و یا خط و خش افتادن روی دیواره سیلندر اشاره کرد. بروز این عیب نشانههایی دارد که از روی آنها میتوان این عیب را تشخیص داد. اول از همه اینکه به خاطر روغنسوزی پیشرانه، کم شدن سطح روغن به خوبی دیده میشود، حتی اگر روغن سوزی به میزانی نباشد که دود خروجی از اگزوز را آبی رنگ کند. با باز کردن شمعها و دیدن سر آنها نیز میتوان به سوختن روغن در اتاق احتراق پی برد. روغن موجود در کارتل نیز به خاطر مخلوط شدن با گازهای کمپرس درون سیلندر، سریعتر سیاه و کثیف میشود و از طرفی چون گرمای موتور به قسمت پایین آن که فاقد سیستم خنککاری است منتقل میشود، دمای موتور در این قسمت نیز بالاتر از میزان طبیعی است. همچنین چون کمپرس به طور تمام و کمال به تاج پیستون برخورد نمیکند، موتور از کشش و توان کمتری برخوردار است. راه رفع این عیب نیز باز کردن نیم موتور و تعویض رینگ و یا در صورت نیاز پیستونها و بوش سیلندر است.
کمپرس از سوپاپها:
رد شدن کمپرس از ناحیه سوپاپها، اتفاقی است که کمتر رخ میدهد؛ چراکه معمولا تا خراب شدن سوپاپها و بروز این عیب، عیوبی در سرسیلندر رخ میدهد که منجر به باز کردن آن و بازدید بقیه قسمتها از جمله سوپاپها میشود. سوپاپها محل ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج گازهای حاصل از احتراق هستند. حال اگر این مجموعه نتواند به خوبی کار خود را انجام دهد، ممکن است یا مخلوط سوخت و هوا از سیلندر فرار کند و یا کمپرس موتور. سوپاپها در اثر کارکرد و به خاطر شرایط خاص کاری آنها دچار این عیب میشوند. از جمله این عیوب میتواند کشآمدن ساق سوپاپ، خراب شدن سیت یا همان نشیمنگاه سوپاپ روی سرسیلندر، بیضیشدن سوپاپ، سوختن و از بین رفتن قسمتی از سوپاپ، دودهگرفتن و کربنیشدن آن و… باشد. با کش آمدن ساق سوپاپ، انگشتی روی آن که مسئول باز یا بستن سوپاپ است سفت میشود و در نتیجه سوپاپ بعد از باز شدن، به خوبی بسته نمیشود و به همین خاطر مقداری راه در رو به وجود میآید.
سلام خسته نباشید
پراید مدل ۷۹ دارم ۴ماه پیش سرسیلندر با قطعات داخلش کلا عوض شده بعداز ۵هزار کیلومتر روغن و فیلتر عوض کردم بعد از تعویض روغن الان ۵روزه متوجه شدم بخار روغن داره وقتی دست جلوش میگیرم رو به داخل خیلی کم مکش میکنه،شهرستان هستم مکانیک خوب هم نیست ببرم نشون بدم
ممنون میشم راهنمایی کنید