برترین فناوری های صنعت موتورسیکلت در ۳۰ سال اخیر

0

برترین فناوری های صنعت موتورسیکلت در ۳۰ سال اخیر

فهرست مطالب

تکنولوژی های برتر در موتورسیکلت/پیشرفت های موتورسیکلت در ۳۰ سال اخیر

 صنعت موتورسیکلت همواره از علاقه‌مندان خاصی برخوردار بوده است. در همین راستا نیز شرکت‌های تولید‌کننده تلاش زیادی در راستای توسعه‌ این صنعت و ارایه‌ی فناوری‌های نوین در آن می‌کنند. در این مقاله تعدادی از مطرح‌ترین و فناوری‌های انقلابی را در صنعت موتورسیکلت‌سازی معرفی می‌کنیم. همراه زومیت باشید.

تکنولوژی‌های معرفی شده در صنعت موتورسیکلت‌سازی تحولات زیادی را در سال‌های اخیر ایجاد کرده‌‌اند. شرکت‌های فعال در همین راستا نیز دست از تلاش برنداشته و به طور پیوسته اقدام به توسعه‌ی فناوری‌های نوین می‌کنند. در ادامه می‌توانید تعدادی از تکنولوژی‌های معرفی شده در سال‌های اخیر در صنعت موتورسیکلت‌سازی را مشاهده کنید که انقلاب بزرگی ایجاد کرده‌اند و آینده‌ی روشنی نیز برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود.

۵. قدرت بالا

موتورسیکلت

مطمعنا کاوازاکی‌های H2 و H2R که مجهز به سوپرشارژر هستند موتورسیکلت‌های بسیار وحشی و قدرتمندی هستند. استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر معایبی به همراه داشت که به لطف سیستم تزریق سوخت الکترونیک بسیاری از آن‌ها برطرف شده‌اند.

هم اکنون چیزی که در این زمینه مانع شده، بحث قیمت و هزینه است؛ چون قیمت سوخت روز به روز در حال افزایش است و همین عامل بزرگان دنیای موتورسیکلت را مجبور کرده است تا به سمت تولید توان بالا از پیشرانه‌های کوچک‌تر و کم مصرف‌تر بروند. سوزوکی نیز در همین راستا در نمایشگاه اتومبیل توکیو ۲۰۱۵ از پیشرانه‌ی توربوشارژردار XE7 Turbo رونمایی کرد.

۴. حالت‌های مختلف رانندگی / سیستم تعلیق الکترونیکی

موتورسیکلت

نمی‌دانم نخستین موتورسیکلتی که قابلیت تنظیم نرمی و سفتی کمک فنرها را از طریق تغییر وضعیت رانندگی داشت، دوکاتی مالتی استرادا بود یا بی ام و GS؛ اما به هر حال موتورسیکلتی مانند بی‌ام‌و S1000RR که برنده‌ی برترین سوپربایک سال گذشته‌ی بسیاری از نشریات شده است، آنقدر عملکرد خوبی دارد که نه تنها می‌تواند یک موتورسوار حرفه را به مقام اول برساند بلکه در حالت جاده‌ای و نیمه راحت نیز بسیار نرم بوده و می‌توانید به نرمی در پیست مزدا لاگونا با آن رانندگی کنید. تنظیم کمک فنرهای این موتور به سادگی و تنها از طریق یک کلید امکان‌پذیر است. سیستم‌های دینامیکی جدید این توانایی را دارند تا با استفاده از IMU رفتار کمک فنرها را بسته به نوع رانندگی تغییر دهند.

اکثر موتورسیکلت‌هایی که به این دسته از سیستم‌ها مجهز هستند، از انواعی هستند که معمولا در مسیرهای متنوع و متفاوتی رانده می‌شوند؛ در همین راستا می‌توان به موتورسیکلت‌های Adventure. تریومف Explorer XC اشاره کرد که به این سیستم مجهز شده‌اند. در سطح جاده و هنگامی که موتورسیکلت در وضعیت جاده ای قرار دارد عملکرد آن خشن و وحشی است؛ سپس با قرار دادن تنظیمات در وضعیت آفرود، عملکرد کمک فنرها، سیستم کنترل کشش، سیستم ضد بلوکه‌ی ترمز و دریچه‌ی گاز تغییر می‌کند. چیزی که در آینده باید منتظر ورود آن بود سیستم Camel Squat technology است که این امکان را برای سوارکاران کوتاه قد فراهم می‌کند تا با توقف موتورسیکلت ارتفاع آن را پایین بیاورند، این قابلیت سبب سهولت سوار و پیاده‌شدن از موتورسیکلت برای سوارکاران کوتاه قد می‌شود.

۳. موتورسیکلت‌های الکتریکی‌

موتورسیکلت

جدا از این مساله که آیا باتری‌ها به حدی رسیده‌اند که بتوانند شعاع حرکتی مناسب را فراهم کنند یا نه، موتورسیکلت‌های الکتریکی به بازار آمده‌اند و برای کسانی که توانایی خریدشان را داشته باشند گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند. البته هنوز هم شعاع حرکتی آن‌ها به اندازه ای نیست که بتوانید به مسافرت بروید، اما اگر استفاده‌ی روزانه‌ی شما از موتورسیکلت کمتر از ۱۳۰ کیلومتر باشد می‌توانید روی الکتریکی‌ها حساب باز کنید. بی‌صدا بودن این موتورسیکلت‌ها نیز بسیار جذاب است و می‌توانید با اختفای کامل و بدون جلب توجه، با آن‌ها در مسیرهای آفرود موتورسواری کنید.

موتورسیکلت برقی Zero DSR که بزودی به بازار می‌آید توانایی حرکت تا شعاع ۱۶۰ کیلومتری را تنها با یکبار شارژ کردن دارد و گشتاور تولیدی آن ۱۴۳ نیوتون‌متر است که از دور موتور ۱ دور بر دقیقه در دسترس است. در مورد آینده‌ی این موتورسیکلت‌ها نمی توان نظر قطعی داد اما ورود باتری‌های منیزیمی دور از انتظار نیست، به هر حال امیدواریم که یک پیست آفرود MX برای موتورسیکلت‌های برقی هم ساخته شود.

۲. جعبه دنده‌ی خودکار

موتورسیکلت

یکی از اهدافی که شرکت هوندا با جعبه دنده‌ی دوکلاچه‌ی خود دنبال می‌کند این است که عمل تعویض دنده و کلاچ گرفتن را آسان‌تر کند؛ چون تعویض دنده و کار با کلاچ برای موتورسواران کم تجربه و تازه کار چالش بزرگی محسوب می‌شود. متاسفانه، مدل VFR1200F که به جعبه دنده‌ی خودکار مجهز بود، در سال ۲۰۰۹ و در بدترین زمان ممکن یعنی اوج بحران اقتصادی جهانی به بازار عرضه شد. جدای از این مساله، این موتورسیکلت گزینه‌ای نبود که سوارکاران تازه کار به دنبال آن بروند. از آن زمان تاکنون هوندا موتورسیکلت NC700s و چند مدل دیگر را نیز با جعبه دنده‌ی دو کلاچه به بازار فرستاده است و حتی برای این مدل‌ها وبسایتی جداگانه راه اندازی کرده است. نمی‌توان گفت که چه تعداد از موتورسواران تازه کار به سراغ جعبه دنده‌های دو کلاچه خواهند رفت اما با توجه به اهمیت یافتن مسائل اقتصادی و مصرف سوخت، قطعا این موتورسیکلت‌ها در آینده نقش مهمی خواهند داشت ضمن اینکه موتورسیکلتی که تعویض دنده‌ها را در راحتی کامل و تنها با فشردن یک کلید انجام می‌دهد گزینه‌ی بسیار خوبی خواهد بود.

فکر نمی‌کنیم با آمدن جعبه دنده‌های خودکار به دنیای موتورسیکلت‌ها، مدل های تعویض دستی آن‌ها همانند خودروها کمیاب شوند. اما رشد تکنولوژی و آمدن سیستم‌های مدرن به موتورسیکلت‌ها بسیار سریع است و جعبه دنده‌های خودکار نیز توجه بسیاری را بخود جلب خواهند کرد.

۱. تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته

موتورسیکلت

کلاه‌های ایمنی پیشرفته در حال آمدن به بازار هستند، برای مثال مدل Skully AR-1 مجهز به سیستم نمایشگر سربالا (هدآپ دیسپلی HUD) بوده و می‌تواند تصاویر جی پی اس را روی شیشه‌ی فوتوکرومیک خود برای راننده نشان دهد. افراد زیادی منتظر تحویل این کلاه هستند. همچنین این کلاه دارای سیستم بلوتوث بوده و می‌تواند به گوشی آیفون اتصال پیدا کند. با استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌توانید خود را از مسیرهای پرترافیک برهانید و این امکان نیز وجود خواهد داشت که تنها با استفاده از فرامین صوتی، وضعیت رانندگی و تنظیمات موتورسیکلت خود را تغییر دهید. امکان ثبت سابقه و سیستم هشدار راداری نیز در این سیستم‌ها وجود دارد. آینده‌ی گسترده و روشنی برای این فناوری پیش‌بینی می‌شود.

به هر حال در زمانی که من شروع به موتورسواری کردم تنها راه اینکه بتوانید حالت‌های مختلف رانندگی را امتحان کنید این بود که موتورسیکلت‌های مختلفی را برانید و برای ارتباط با بقیه نیز باید در یک کیوسک تلفن توقف کرده و با پرداخت پول از تلفن استفاده می‌کردید. خیلی سخت است، اینطور نیست؟ نمی‌توانم بیشتر از این منتظر بمانم تا ببینم در آینده چه می‌شود.

نظر شما در رابطه با تکنولوژی‌های معرفی شده چیست؟ شما آینده‌ی صنعت موتورسیکلت‌سازی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

منبع:زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.