دیفرانسیل و میل گاردان محرک عقب چیست؟

0

تشریح عملکرد دیفرانسیل و میل گاردان خودروی عقب محرک

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای دیفرانسیل و میل گاردان محرک عقب

در یک خودرو محرک عقب، قدرت خروجی موتور بعد از عبور از جعبه دنده، توسط میل گاردان به پینیون، و کرانویل و هوزینگ پلوس ها و از آنجا به چرخ های محرک منتقل می گردد.

در اتصال میل گاردان به دیفرانسیل و جعبه دنده از مفصل های چهار شاخهٔ صلیبی و ساچمهٔ کروی استفاده می شود. در اینجا به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

دیفرانسیل و میل گاردان خودروی عقب محرک:

وجود ضربه در شروع حرکت خودرو یا ایجاد سر و صدا و لرزش در هنگام حرکت، نشان از وجود عیب در میل گاردان است. این عیوب ناشی از موارد زیر است:

– بالانس نبودن میل گاردان

– شل بودن پیچ های کوپلینگ ها

– وجود لقی بیش از حد در مفصل

– خارج از مرکز بودن محور میل گاردان

– تنظیم نبودن زاویهٔ میل گاردان، نسبت به جعبه دنده و دیفرانسیل.

در صورت وجود هر یک از عیب های ذکر شده مجموعهٔ میل گاردان باید از روی خودرو پیاده گردد.

بازرسی و تعمیر میل گاردان با مفصل چهار شاخۀ صلیبی:

بررسی میل گاردان شامل موارد زیر است:

تصویر مرتبط

۱- کنترل بالانس بودن: بالانس نبودن میل گاردان سبب ایجاد لرزش بدنهٔ خودرو و ناراحتی سرنشینان خواهد شد. در دراز مدت نیز باعث شل شدن اتصالات، خصوصاً افزایش میزان لقی مفصل است و به بریدن میل گاردان می انجامد. پس از تست بالانس نبودن توسط دستگاه بالانس و مشخص نمودن محل وزنه ها، با اضافه کردن وزنه ها عمل بالانس انجام می گیرد.

۲- کنترل زاویه: زاویهٔ محور میل گاردان با سطح افق دارای حد مجازی ست و زیاد بودن آن سبب کم شدن میزان درگیری هزار خاری با کشویی و احتمال بریدن مفصل به هنگام انتقال توان بالای موتور در زاویهٔ زیاد است. در زوایای کم، میل گاردان هنگام بالا آمدن مجموعهٔ اکسل (عبور خودرو از روی برآمدگی( تحت فشار قرار می گیرد و مجموعهٔ مفصل و بلبرینگ جعبه دنده آسیب می بیند. برای تنظیم زاویهٔ میل گاردان، خودرو را در یک سطح افقی قرار دهید و زاویهٔ آن را توسط یک تراز زاویه دار اندازه بگیرید. در صورت تنظیم نبودن با افزودن یا کاستن واشر زیِر پایهٔ جعبه دنده و یا با اضافه کردن واشر در زیر فنر های برگی، زاویهٔ آن را تنظیم کنید.

نتیجه تصویری برای دیفرانسیل و میل گاردان محرک عقب

۳- کنترل خارج ازمرکز بودن: در صورتی که هنگام تولید یا بعد از تعمیر، محور لولهٔ میل گاردان با محور فلانچ کوپلینگ در یک راستا نباشد ارتعاش در اثر نیروی گریز از مرکز ایجاد می شود. برای اندازه گیری میزان خارج از مرکز بودن، ساعت اندازه گیری را، عمود بر میل گاردان قرار دهید و عقربه را روی صفر تنظیم کنید. سپس میل گاردان را یک دور کامل بچرخانید. این کار را در دو نقطه از میل گاردان در نزدیکی فلانچ ها انجام دهید. میزان انحراف نباید بیش از ۰.۳ میلی متر باشد.

۴- کنترل میزان لقی مفصل: برای کنترل و تست مقدار لقی میل گاردان، با یک دست فلانچ متصل شده به پینیون دیفرانسیل و با دست دیگر محور میل گاردان را بگیرید و با نیروی چرخشی دو دست، در خلاف جهت هم، مقدار لقی و با حرکت محور در امتداد خود، مقدار لقی محوری را بررسی کنید. لقی بیش از حد سبب تولید صدا و ضربه در شروع حرکت خواهد شد.

نتیجه تصویری برای دیفرانسیل و میل گاردان محرک عقب

۵- کنترل میزان تاب میل گاردان: قبل از اندازه گیری میزان تاب، باید خارج از مرکز بودن میل گاردان بررسی و رفع گردد. میزان تاب، نزدیک فلانچ ها حداقل است و حدوداً در وسط، حداکثر است. بنابراین توسط ساعت اندازه گیری (همانند روش اندازه گیری خارج از مرکز بودن) میزان تاب را در وسط میل گاردان اندازه بگیرید و با مقدار مجاز مقایسه کنید. در صورتی که از مقدار مجاز بیشتر باشد آن را تعویض کنید.

دستورالعمل پیاده کردن چهار شاخ گاردان:

تصویر مرتبط

– زمانی که لقی مفصل گاردان زیاد باشد و سبب ایجاد سرو صدا و لرزش در هنگام حرکت و ضربه در شروع حرکت شود، باید مجموعهٔ چهار شاخه تعویض گردد.

– ترمز دستی خودرو را بکشید و زیر دیفرانسیل جک بزنید، سپس پی چهای متصل کنندهٔ فلانچ میل گاردان به دیفرانسیل را باز کنید.

– میل گاردان را پیاده کنید و به گیره ببندید. با استفاده از خار جمع کن، خار فنری را از روی کاسهٔ ساچمه خارج کنید.

– برای در آوردن کاسه ها از داخل فلانچ آچار بوکسی را که قطر داخلی آن از قطر خارجی کاسه ساچمه بزرگ تر باشد، انتخاب می کنیم سپس آچار بوکسی را که قطر خارجی آن از قطر داخلی کاسه ساچمه کوچک تر باشد، انتخاب می کنیم .عدد بوکس را با دو شاخه در بین دو فک گیره قرار دهید و گیره را به آرامی ببندید تا یکی از کاسه ها در اثر نیروی بوکس به داخل بوکس بزرگ تر حرکت کند و جدا شود.

– اگر کاسه به طور کامل از داخل فلانچ بیرون نیامد توسط انبر قفلی آن را به آرامی حرکت دهید تا از محل خود جدا شود.

– چهار کاسه را به همین روش پیاده کنید. برای نصب چهار شاخهٔ جدید، داخل کاسه را به مقداری گریس آغشته کنید و چهار شاخ جدید را در بین دوشاخه قرار دهید .

– از دو طرف، کاسه ها را در روی صلیبی و داخل تکیه گاه خود قرار دهید.

– برای جا انداختن کاسه، دو شاخه را در بین دو فک گیره ببندید و به آرامی گیره را جمع کنید تا کاسه در محل خود قرار گیرد.

– برای دو کاسهٔ دیگر نیز به همین ترتیب عمل کنید.

نکته : قبل از نصب کاسه ها روی چهار شاخ، غلتک های سوزنی داخل کاسه را از لحاظ تعداد و لاستیک گردگیر غلتک ها را از نظر پارگی، بررسی نمایید.

– روی چهار شاخ سوراخی تعبیه شده است که محل اضافه کردن گریس به داخل کاسه ها از کانال های داخل چهار شاخ است. (گریس خور)

نتیجه تصویری برای دیفرانسیل و میل گاردان محرک عقب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.