تشخیص صداها ونشانه های غیر عادی از موتور

3

صداها و نشانه های غیر عادی که با گاز دادن و رها کردن گاز شنیده می شوند

فهرست مطالب

با فشار دادن پدال گاز، ورودی هوا و سوخت به موتور افزایش پیدا کرده و دور موتور بالا می رود.

بمنظور رفاه حال سرنشینان، در طراحی خودرو، مهندسان سعی می کنند که لرزشها و صداهای ناشی از کارکرد موتور به اتاق منتقل نشوند. برای این منظور:

– قسمتهایی که ارتعاشات موتور را دریافت می کنند، از طریق قطعات لاستیکی به بدنه و شاسی خودرو متصل می کنند.

– لوله اگزوز را طولانی تر و به شکلی طراحی می کنند که حداقل صدا و لرزش را منتقل کند.

– قسمت های زیرین بدنه را که در تماس با سنگلاخ است، با پوشش قیر مانند اندود می کنند.

– اتاق خودرو را با پوشش آکوستیک محافظت می کنند.

– بین قطعات فلزی که در تماس با یکدیگر هستند را با لاستیک پر می کنند.

– در صورت امکان بجای استفاده از نیروی مکانیکی موتور، از موتورهای الکتریکی برای چرخاندن فن و پروانه استفاده می کنند.

– فرکانس نواسانات و صدای موتور را اندازه گیری کرده، و با استفاده از قوانین فیزیک، آنها را مهار می کنند.

راهنمای عیب یابی صداهای غیر عادی مربوط به گاز دادن خودرو

هنگامی که موتور روشن است، با فشردن پدال گاز، در یک دور موتور خاص، صدایی شبیه به “تق تق” یا “ضربه چکش” شنیده می شود. این صدا هم در حال حرکت و هم درجا وجود دارد.

شایع ترین علل بروز آن:

– احتمالا یاتاقانهای میل لنگ موتور آسیب دیده و لاغر شده اند. این مشکل به دلایل زیر اتفاق می افتد:

الف) نبودن روغن کافی داخل موتور.

ب) نرسیدن روغن کافی به قطعاتی که نیاز به روغن کاری دارند. (بدلیل خرابی اویل پمپ، یا گرفتگی مجاری عبور روغن، یا دیر عوض کردن روغن موتور)

ج) بالا رفتن دمای روغن بصورتی که خاصیت روغنکاری آن از دست رفته باشد.

هنگامی که موتور روشن است، با فشار دادن پدال گاز، صدایی شبیه به “چلق چلق” از قسمت بالای موتور شنیده می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

– احتمالا صدا بعلت فیلر سوپاپ، یا لقی گاید (گیت) سوپاپ، یا لقی میل سوپاپ است و تشخیص نهایی این موضوع توسط کارشناس صورت می گیرد.

خودرو، فقط در حالت حرکت، با فشردن پدال گاز و افزایش سرعت، صدای “تق تق تق” می دهد، که با رها کردن گاز و کاهش سرعت این صدا برطرف می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

– به احتمال زیاد هوزینگ، یا دنده پینیون شفت گیربکس نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

-در خودرو پراید، خرابی کله بیرونی پلوس نیز چنین نشانه ای دارد.

 در حالت روشن (چه ساکن و چه در حال حرکت)، با هر بار فشار دادن گاز و رها کردن آن، صدای تقه شنیده می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

– اگر با انجام این کار، خودرو در حین حرکت به سمت چپ یا راست منحرف می شود، سیستم تعلیق یا جلو بندی نیاز به بازدید و تعمیر دارد.

– اگر با انجام این کار، خودرو در حین حرکت به سمت چپ یا راست منحرف نمی شود، یکی از دسته موتورها ایراد دارد و باید تعویض شود.

در خودرو ۲۰۶، هنگام حرکت در مسیر مستقیم، با فشار دادن پدال گاز، خودرو به یک سمت کشیده می شود و با رها کردن گاز، به سمت دیگر می رود. در این حین هیچ صدای خاصی شنیده نمی شود.

شایع ترین علل بروز آن:

– بوش های لاستیکی طبق خراب شده و نیاز به تعویض دارند.

هنگام فشردن پدال گاز (در حال حرکت و درجا)، احساس لرزش زیادی در بدنه می کنید و این لرزش با صدای اضافی همراه است.

شایع ترین علل بروز آن:

– یکی از قطعات لاستیکی اتصال اگزوز یا موتور به بدنه جدا یا خراب شده اند. (برای مهار لرزشهای موتور و اگزوز، این قسمتها توسط قطعات لاستیکی به بدنه خودرو متصل می شوند). این قطعات عبارتند از: منجید اگزوز، بست ها و رابطهای لوله ها و قطعات خودرو به بدنه، دسته موتور بالا و پایین و … .

شش صدایی که در خودرو باید آنها را جدی بگیرید!

engine

ما انسان‌ها زمانی که بیمار می‌شویم بلافاصله به دکتر مراجعه می‌کنیم و پزشک با توجه به علایم ظاهری و باطنی به تشخیص بیماری می‌پردازد. در مورد خودروها یکی از علائم بسیار مهم صداهایی است که از سوی این وسایل نقلیه شنیده می‌شود. هیچوقت سریع موسیقی را روشن نکنید تا از شر نویزهای اضافی خلاص شوید.

شش صدای مهم در خودروها وجود دارند که نباید آنها را نادیده گرفت. اگر خودوی شما یکی از این صداها را داشت یعنی ماشین شما به توجه بیشتری لازم دارد.

۱- صدایی شبیه نق نق موتورهای دیزلی در موتورهای گاز سوز

بدترین حالت ممکن: انفجار موتور!

دلیل: سوخت بی کیفیت و یا زمان‌بندی نامناسب جرقه و نهایتا انفجار زودهنگام سوخت. اگر این موضوع به زودی مرتفع نشود احتمال آسیب جدی به موتور می‌رود.

راه حل: از گازهای با اکتان بالاتر که در برابر انفجار مقاومت استفاده کنید و همچنین زمان‌بندی را چک کنید.

۲- ضربات پیاپی در زیر ماشین که با افزایش سرعت خودرو پر صداتر می‌شود

بدترین حالت ممکن: شکسته شدن مفصل چرخنده یا میل لنگ

اتفافات ناگواری که امکان رخ دادن دارند: مفصل چرخنده به طور کامل بشکند، میل‌لنگ از ماشین جدا شده و به کف خیابان بی‌افتد و نهایتا باعث تصادف شود.

دلیل: مفصل چرخنده و میل‌لنگ کهنه شده‌اند. صدای نویز از چرخش بی هدف میل‌لنگ در یک فضای خالی حاصل می‌شود.

راه حل: میل‌لنگ را بررسی کنید تا قطعات سابیده یا شکسته شده آن را بیابید و تعویض کنید. در صورت عدم مهارت در این کار حتما ماشین را نزد مکانیک ببرید.

۳- صدای کشیده شدن ناخن به روی تخته گچی زمان استارت ماشین یا حرکت اولیه

بدترین حالت ممکن: پاره شدن تسمه تایم

اتفاقات ناگواری که امکان رخ دادن دارند: توسط همسایه‌های عصبانی کشته شوید!

دلیل: تسمه به دلایلی همچون کهنگی یا فشار بیش از حد بر روی محل قرارگیری خود لیز می‌خورد و این صدای ناهنجار را تولید می‌کند.

راه حل: تسمه مورد نظر را بررسی کنید و به دنبال ترک‌های کوچک یا سابیدگی بگردید. در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

۴- صدای ضربات تق‌تق بلند که با بالا رفتن دور موتور بیشتر می‌شود.

بدترین حالت ممکن: ضربات متعدد شاتون یا میله‌ای که در موتور خودروها یا در پمپ‌های پیستونی پیستون را به میل‌لنگ متصل می‌کند.

اتفاقات ناگواری که امکان رخ دادن دارند: شاتون شکسته شده می‌تواند باعث پرتاب شدن قطعات فلزی و روغن مشتعل به بیرون از موتور شده  و اصطلاحا ماشین دچار یاتاقان شود.

دلیل: اکثر مواقع این اتفاق در اثر کمبود روغن رخ می‌دهد.

راه حل: سریعا رانندگی را متوقف کرده و ماشین را خاموش کنید. به هیچ عنوان خودرو را مجددا روشن نکنید. اگر دیر نشده باشد یاتاقان را می‌توان تعویض کرد.

۵- ایجاد صدایی مشابه جیغ و کشیده شدن فلز بر روی زمین

بدترین حالت ممکن: لنت ترمز به طور کامل از بین رفته باشد.

اتفاقات ناگواری که امکان رخ دادن دارند: لنت آسیب دیده می‌تواند باعث کشیده شدن خودرو به یک جهت دیگر حین ترمز شود و همین موضوع احتمال تصادف را بالا می‌برد.

دلیل: زمانی که  لنت ترمز به انتهای عمر مفید خود می‌رسد حین ترمز صدای جیغ ساتع می‌کند. ولی برخی اوقات ما این صدا را نمی‌شویم.

راه حل: لنت را تعویض کنید.

۶- ایجاد صدای ناله حین چرخاندن فرمان مخصوصا در سرعت کم

بدترین حالت ممکن: عدم عملکرد درست پمپ فرمان

اتفاقات ناگواری که امکان رخ دادن دارند: از دست رفتن کنترل بر فرمان.

دلیل: کمبود روغن فرمان یا بد عمل کردن پمپ باعث می‌شود ایجاد صدای ناله می‌شود.

راه حل: میزان روغن را چک کنید و در صورت نیاز محفظه را کامل  پر کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که پمپ فرمان جدید تهیه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. بهمن می گوید

    سلام ماشین من 405 tu5 میباشد بعداز تعویض رینگ پیستونها یه صدای کوچک داخل موتور میاد که مکانیک میگه استکان تایپینگ یکی از آشعال پر شده یا اینکه اویل پمپ ضعیف کار میکند در حالی که کمی گاز داده میشود همان صدا هست فقط گرم که میشود صداش کم میشود ..

  2. رضا کوشکی می گوید

    سلام دلیل اینکه صدای موتور در تمامی دنده ها در دور موتور بین دو تا سه بیش از حد زیاد میشود و بعد از دور سه بالاتر صدا موتور به حالت عادی برمیگردد چیست ممنون میشم اگه کسی بتونه راهنمایی کنه

    1. مدیر می گوید

      سلام
      بسگی به کیفیت روغن موتور و سیستم روغن رسانی در موتور دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.