نرخ جدید جرایم رانندگی در سال ۹۵ و ۹۶

0

نرخ جدید جرایم رانندگی

نرخ جدید تخلفات رانندگی سال ۹۵

نرخ جدید تخلفات رانندگی سال 95

جرایم رانندگی در سال ۹۶ ثابت می‌ماند

به گفته نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال آینده نرخ جرایم رانندگی مانند سال جاری است و در هیچ موردی افزایش نخواهد یافت

با وجود آن‌که برخی اخبار حاکی از آن بود که نیروی انتظامی به دنبال پیشنهاد افزایش نرخ جرایم رانندگی در سال آینده است اما این اتفاق رخ نخواهد داد. این نهاد پیشنهاد داده بود، جرایم رانندگی افزایش داشته باشد اما به گفته نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال آینده نرخ جرایم رانندگی مانند سال جاری است و در هیچ موردی افزایش نخواهد یافت.

بر اساس قانون مصوب بودجه برای سال آینده جرایم رانندگی به همان روال امسال خواهد بود و افزایش نخواهد یافت. برآورد درآمدهای جرایم رانندگی در بودجه سال ۹۶ حاکی از آن است که این جرایم در سال آینده گران نخواهد شد.

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۶ دولت که به مجلس ارائه داده بود، حدود ۲۸۰ میلیارد تومان را مانند امسال برای درآمدهای ناشی از جرایم رانندگی پیش‌بینی کرده است و ظاهرا قرار نیست تغییری در نرخ‌های جریمه‌های راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۹۶ انجام شود.

این در حالی است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته بود پیشنهاد افزایش جریمه برخی تخلفات راهنمایی و رانندگی را به مجلس داده است. به گفته پلیس «یکی از جرایمی که باید مشمول افزایش شود، درباره رانندگی حین مستی است.

بر همین مبنا بود که پلیس افزایش میزان جریمه هشت تخلف را به مجلس پیشنهاد داد.» در عین حال دادستان تهران هم معتقد است مبلغ جریمه مقرر قانونی برای برخی تخلفات، بازدارنده نیست. دادستان تهران برخورد قاطع با رانندگی حین مستی را در همه کشورها، رویه‌ای متداول دانست.

بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات، رانندگانی که حین رانندگی مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان مصرف کرده باشند، برابر قانون تنبیه و مجازات می‌شوند و علاوه بر محرومیت یک تا پنج سال از رانندگی و حبس تعزیری، جریمه ۴۰۰ هزار تومانی و ۸۰ ضربه شلاق هم در انتظار آنها خواهد بود.

مجلس: جرایم رانندگی افزایش نمی‌یاید
از سوی دیگر مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این‌که در سال گذشته نرخ جرایم رانندگی افزایش یافته است،: «آنچه در قانون بودجه امسال به تصویب رسیده، این است که در سال ۹۶ نرخ جرایم رانندگی افزایش نمی‌یابد و به همان روال امسال است.

ضمن این‌که پیشنهاد نیروی انتظامی مبنی بر افزایش هشت مورد جرایم رانندگی باید توسط بودجه و در لایحه امسال اعلام می‌شد که چنین چیزی نیست و دولت هیچ‌گونه لایحه‌ای مبنی بر افزایش جرایم رانندگی به مجلس ارائه نکرده است.»

علی رستمیان، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی هم با تاکید بر این نکته که برای برخی رانندگان اگر جرایم رانندگی چند برابر هم شود، تاثیر بازدارندگی نخواهد داشت «قبل از هر چیزی ضروری است که فرهنگ رانندگی را در کشور ارتقا دهیم.

متاسفانه در حال حاضر برخی رانندگان از لحاظ فرهنگ در سطح پایینی هستند و افزایش جرایم باعث بهبود فرهنگ رانندگی آنها نمی‌شود، بنابراین ضروری است که با آموزش فرهنگ رانندگی مردم را تغییر دهیم تا بتوان از مشکلات این حوزه کاست.»

موافقان افزایش جرایم چه می‌گویند؟
اسفندماه سال قبل بود که نرخ جریمه‌های جدید راهنمایی و رانندگی اجرایی شد. بر اساس ماده ۲۲ قانون رسیدگی هر سه سال یک‌بار با توجه به میزان تورم در کشور باید مبالغ جریمه‌های رانندگی تغییر کند.

این افزایش قبل از سال ۹۵ در سال ۱۳۹۰ از سوی هیات وزیران انجام شده بود. براساس مصوبه سال گذشته نرخ ۴۱ عنوان جریمه اصلاح شد و سقف برخی جرائم رانندگی به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

بر این اساس نرخ جرایمی همچون عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه و تجاوز از سرعت‌مجاز (بیش از۳۰ کیلومتر بر ساعت) در کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها و جاده‌های بین شهری و مناطق‌آزاد تجاری و صنعتی به ۲۰۰هزار تومان افزایش یافت.

پیشنهاد‌دهندگان مصوبه افزایش نرخ جرائم معتقد بودند که در سه سال گذشته با افزایش نرخ جرائم رانندگی تخلفات کاهش چشمگیری داشته است. آنها استدلال می‌کردند با وجود افزایش ۲۱ درصدی تعداد وسایل نقلیه موتوری و ۲۰ درصدی صدور گواهینامه طی سال‌های ۸۹ تا پایان ۹۲ در کشور اما میزان تخلفات رانندگی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است، ضمن این‌که از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۲ هر سال ۶ درصد تصادفات منجر به فوت کاهش یافته است. موافقان همچنین استدلال می‌کردند نرخ برخی جریمه‌ها بسیار پایین است از جمله اینکه جریمه رانندگی کردن در حالت مصرف مواد الکلی و روانگردان در انگلیس ۵ هزار پوند معادل ۲۶ میلیون تومان همراه با شش ماه زندان و یک سال محرومیت از رانندگی است اما در کشور ما این جریمه بسیار پایین است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.