ویت رز ؛تولید سوخت کامیون با ضایعات مواد غذایی

0

تولید سوخت کامیون با ضایعات مواد غذایی

ضایعات مواد غذایی یکی از مشکلات جهان امروز است، اما در حال حاضر، یک فروشگاه زنجیره ای خواربارفروشی در بریتانیا روشی برای استفاده دوباره از این ضایعات ارائه کرده است.

 

ویت‌رُز از سال ۲۰۱۲ انتقال ضایعات غذایی به محلهای دفن زباله را متوقف کرده و حتی بسته‌های پاستا را از مواد غذایی بازیافتی تولید می‌کند که نه تنها بسته های تولیدی از خمیر چوب را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد، انتشار گازهای گلخانه ای را یک پنجم می‌کاهد. این فروشگاه پا را فراتر گذاشته و می‌خواهد استفاده از مواد غذایی بازیافتی را به سطح سوخت خودروها نیز برساند.

سوپر مارکت‌های زنجیره‌ای ویت‌رُز (Waitrose) در کامیون‌های حمل کالا از گاز بیومتان که از ضایعات مواد غذایی ایجاد می‌شود برای سوخت استفاده کرده‌اند. این سوپرمارکت اولین شرکت استفاده‌کننده از این نوآوری در اروپا است.

یکی از نگرانی‌های دولت بریتانیا افزایش ضایعات موادغذایی است. میزان این مواد در سال ۲۰۱۵ میلادی ۷.۳ میلیون تن اعلام شده است.

کامیون‌های سوپرمارکت ویت رز ۱۰۰ درصد سوخت خود را از طریق گاز بیومتان تجدیدپذیر تامین می‌کنند. این کامیون‌ها حدود ۵۰۰ مایل را با استفاده از ضایعات موادغذایی فاسد طی می‌کنند.

بیومتان تجدیدپذیر ۴۰ درصد ارزان‌ قیمت‌تر و بسیار پاک‌تر از دیزل بوده و همچنین می‌توان حدود ۵۰۰ مایل را با سوخت‌گیری اولیه با آن طی کرد. از دیگر ویژگی‌های این سوخت کاهش ۷۰ درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن است.

بریتانیا با استفاده از این روش به کاهش ۴۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ تحت توافقنامه آب‌وهوایی پاریس نزدیک خواهد شد.

منبع:ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.