مشکلات متداول در سیستم ترمز و تعمیر ترمز abs

0

عیوب اصلی ترمز و تعمیر ترمز abs

فهرست مطالب

ترمز یکی از اصلی ترین و مهمترین سیستم ها در هر وسیله نقلیه ای است و نیازمند  نگهداری درست و سرویس به موقع و رفع مشکلات آن در سریع ترین زمان ممکن است.زیرا هر گونه نقصی در این سیستم به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط می باشد.در این نوشتار سعی بر بررسی و ارائه راه حل برخی مشکلات متداول در این سیستم داریم.

وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد زمان فشردن پدال ترمز :

این حالت زمانی به وجود می آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم هم می تواند دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت و … ،وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز ، متورم شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمز گیری ، و یا فشار کم سیستم هیدرولیک در ترمز داشته باشد.برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم ترمز را هواگیری کرد که بهتر است توسط مکانیک انجام شود و نحوه آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگه داری هر خودرو ذکر شده است.البته توصیه می شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست دادن خاصیتش بهتر است در صورت هواگرفتن سیستم ، روغن ترمز را تعویض کرده و بعد هواگیری سیستم در نهایت انجام شود.

چوب شدن پدال ترمز :

وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می تواند ناشی از کم بودن مقدار وکیوم پیشرانه ، مشکل داشتن بوستر و یا نشتی شلنگ وکیوم که در ارتباط با بوستر ترمز است ، باشد.معمولا خرابی در شیر کنترل باعث نشتی در خلاء ایجاد شده توسط پیشرانه می شود و احساس سفت شدن پدال ترمز ، که به آن اصطلاحا چوب شدن گفته می شود ، رخ می دهد.برای  بررسی عملکرد شیر کنترل ، باید پیشرانه را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه ای کار کند و خلاء درون بوستر به وجود آید.سپس پیشرانه را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر.اگر پدال از همان اولین فشار چوب باشد یعنی باید شیر را تعویض کرد.

برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی پیشرانه را خاموش کرده ایم ، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت و چوب شود،سپس در حالی که ترمز را فشار داده ایم پیشرانه را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود که این بدان معنی است که بوستر سالم است.ولی اگر پدال همچنان چوب بود ، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر ، باید بوستر تعویض شود.

کم بودن سطح روغن ترمز در مخزن :

در وهله اول این حالت می تواند به دلیل کم شدن گوشت لنت ترمز باشد که با کم شدنش به دلیل فشار روغن در پشت آن سطح روغن درون مخرن پایینتر می آید.بهتر است اول مقدار لنت ها چک شود.در صورتی که لنت ها گوشت کافی داشتند  احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمت ها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستون های ترمز روی دیسک ، لوله ها و شلنگ های ارتباطی و سیلندراصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود.در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید.کم بودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشن شدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده می شود.این چراغ دستور خود را از سنسور کنترل کننده سطح روغن در مخزن می گیرد.

صدای سایش آهن به آهن و خراشیده شدن از ترمز ها :

 شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری ، به معنای آن است که لنت های ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به هم برخورد می کنند.بهتر است هر چه سریعتر به تعویض لنت ها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمز گیری طولانی تر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده ، روی سطح دیسک خراش ایجاد می کند که باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینه ای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد.و دیسک معیوب باید تراشکاری(در صورت صلاح دید مکانیک) و یا تعویض شود.

پایین بودن پدال ترمز :

در خودرو هایی که دارای سیستم ترمز کاسه ای برای چرخ های عقب هستند ، اگر کفشک های ترمز داخل درام زنگ زده باشد و یا به صورت نا منظم سایش داشته باشند ، باعث این نقیضه گشته و ترمز در نقطه ای پایینتر از حالت معمول فعال می شود.تنظیم کفشک ها به صورت موقتی می تواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل ، بهتر است کفشک ها تمیز و یا تعویض شوند.البته دلیل دومی هم می تواند داشته باشد و آن وجود نشتی در سیستم ترمز است که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.

سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری :

صدای سوت در زمان ترمز گیری می تواند علل مختلفی داشته باشد مثلا می تواند ناشی از لرزش بین لنت های ترمز و گیره نگهدارنده پیستون ها و یا تماس بین لنت ها با خود دیسک باشد.لنت های ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستی ها (NOA) و سرامیکی ها صدای بیشتری تولید می کنند.البته معمولا با تعویض لنت های قدیمی با جدید مشکل حل می شود.لنت های سرامیکی کم صداترین لنت ها در بین انواع لنت های ترمز هستند.در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبه دار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری می شود. می توان با نصب لایه های صداگیر در پشت لنت ها ،مالیدن مقداری گریس مخصوص ترمز و اسپری کردن ترکیب کلوئیدی خاصی که مخصوص صداگیری ترمز است به روی دیسک ها ، این صدا را کاهش داد یا از بین برد.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری :

 اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود ، نشان دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ ها منتقل نمی شود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخ ها عملکرد درستی ندارد.در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قوی تری دارد منحرف می شود.این مشکل می تواند ناشی از چرب بودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز و یا گریس و … بر روی آن ، معیوب بودن و چسبنده بودن گیره نگه دارنده پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد.ضمنا اگر از لنت هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوت بودن جنس گوشت لنت و توان ترمز گیری متفاوت هر کدام از لنت ها نیز این مشکل بروز می کند.پس باید لنتهای استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز :

اگر لنت ها فرسوده باشند یا در خودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه ای کفشک ها تنظیم نباشند و همینطور در سیستم حباب هوا وجود داشته باشد این حالت رخ می دهد.وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز پدال باید کورس بیشتری طی کند در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد افزایش می یابد و می تواند منجر به حادثه شود.

درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز :

اگر لنت ها به صورت دائمی مقداری با دیسک ها درگیر باشند باعث رفتار ناموزون فرمان ، داغ شدن لنت ها ، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می شود.اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند و یا در نوع کاسه ای فنرکفشک ها شکسته باشند ، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و درام نزدیک شده و با آن درگیر می شود.

لرزش فرمان و اتاق هنگام ترمز گیری :

این مشکل زمانی رخ می دهد که دیسک های ترمز تاب بردارند و دیگر سطح آن ها صاف نباشد.از علل تاب برداشتن دیسک ها می توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن ها و همچنین غیر یک نواخت بودن سایش در سطح آن ها اشاره کرد.منظور از سرد و گرم شدن دیسک ها این است که به عنوان مثال به دلیل  ترمز گیری سطح دیسک گرم شده باشد و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح دیسک ها پاشیده شود که باعث تاب برداشتن سطح دیسک می شود.همچنین گرم شدن بیش از حد دیسک ها بر اثر ترمز های پیاپی باعث تاب برداشتن دیسک می شود.می توان در صورت صلاحدید مکانیک دیسک ها را تا حد مشخصی تراش کاری کرد و یا در صورت لزوم دیسک ها تعویض شوند.

شما با سیستم ترمز ABS پژو ۴۰۵،پارس و سمند آشنا شده و نحوه عیب یابی و تعمیر آنها را فرا خواهید گرفت

Education troubleshooting and repair Peugeot 405 ABS.jpgترمز
عملکرد ترمز
بوستر
سیلندر اصلی
مدار ترمز
سیستم های ترمز مکانیکی
مقدمه ای بر ABS
غلتش
لغزش
مشکلات و عواقب لغزش در ترمز گیری
فواید سیستم ترمز ABS
نرخ لغزش
رابطه ترمز گیری و فرمان پذیری نسبت به نرخ لغزش

Education Peugeot ABS brakes.jpg

محدوده عملکرد سیستم ABS
عملکرد سیستم ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
فاز هازی مختلف عملکرد سیستم ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
اجزا سیستم ترمز ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
انواع سیستم ترمز ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
اصول عملکرد سیستم ABS
سنسور سرعت چرخ
واحد کنترل الکترونیکی(ECU) پژو ۴۰۵ پارس و سمند
واحد کنترل هیدرولیکی(HCU) پژو ۴۰۵ پارس و سمند
شیربرقی
Education troubleshooting and repair Peugeot.jpg

عملکرد واحد هیدرولیکی HCU سیستم ترمز ABS
سیستمEBD
مزایای سیستم EBD
مدارات الکتریکی
راهنمای نقشه ترمز  ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
مدار MK20 پژو ۴۰۵ پارس و سمند
مدار MANDO پژو ۴۰۵ پارس و سمند
مدار MK70 پژو ۴۰۵ پارس و سمند
عیب یابی سیستم ABS با استفاده از دستگاه عیب یاب
انواع دستگاههای عیب یاب مورد استفاده
آشنایی با دستگاهDiag2000
Peugeot 405 ABS brakes Pars and Samand.jpg

مراحل عیب یابی سیستم ترمز ABS خودروی سمندبا استفاده از دستگاه دیاگ
نحوه هواگیری ترمز  ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
دستور العمل هواگیری سیستم ترمز  ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
نکات مهم هنگام تعویض مجموعه بلوک ABS (HECU) ترمز  ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
عیب یابی دسته سیم MK20 ABS
Peugeot ABS brakes.jpgنکاتی درباره  عیوب ترمز  ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند
عیب یابی خطاهای سنسور و چرخ دنده (MK20)
بررسی عیوب ترمز پژو ۴۰۵ پارس و سمند
بررسی علائم
زمان سرویس های ادواری سیستم ABS پژو ۴۰۵ پارس و سمند

در شکل زیر یک نمونه از روش عیب یابی آورده شده در کتاب نمایش داده شده است

Education troubleshooting and repair Peugeot 405 ABS brakes Pars and Samand.jpg

چراغ هشدار سیستم ABS ترمز

 سیستم ترمز ABS یا سیستم ترمز ضد قفل/ضد لغزش هم ممکن است مانند دیگر قسمت های خودرو دچار اشکال شود که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. برخی از این اشکالات منجر به روشن شدن چراغ هشدار آن می شود روشن شدن این چراغ آلارم حتی می تواند نشانه پایین آمدن سطح روغن ترمز باشد

چراغ هشدار دهنده ABS روشن شده است

نتیجه تصویری برای علت صدای سنسورabs در هوای باراتی

اگر فقط چراغ هشدار دهنده ABS روشن شده است و هیچ چراغ دیگری روشن نشده است به سادگی مشخص می شود که مشکل مربوط به خود سیستم ABS است تا سیستم ترمز دلیلش هم مشخص است چون این آلارم از کامپیوتر سیستم ABS ترمز خودرو صادر می شود. این ایراد معمولا یک ایراد الکتریکی یا برقی از قبیل خرابی سنسور سرعت چرخ، خرابی رله تغذیه کننده مدار یا پمپ سیستم ABS یا در برخی موارد پایین بودن سطح روغن ترمز در سیستم ABSای است که دارای منبع اختصاصی می باشد.

اگر چراغ آلارم ABS روشن شود

اگر چراغ الارم سیستم ABS ترمز خودروی شما روشن شود و هیچ آلارم دیگری نداشته باشید در این صورت سیستم ABS ترمز شما کار نخواهد کرد اما ترمز عمل می کند. خودرو برای رانندگی در شرایط عادی در شهر احتمالا امنیت لازم را دارد می تواند با آن در شهر و با سرعت پایین رانندگی کند اما وقتی که مجبور می شود در شرایط بدی ترمز بگیرد باید بخاطر داشته باشد که ترمز ABS ندارد و یک سیستم ترمز معمولی در اختیار شماست ممکن است کمی آب سبب سر خوردن خودرو شود بنابراین باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

نتیجه تصویری برای علت صدای سنسورabs در هوای باراتی

اما اگر چراغ آلارم دیگری همراه با آن روشن شود آنگاه ممکن است ترمز خودروی شما مشکلی اساسی داشته باشد. ایراد می تواند جدی تر از آن باشد که فکرش را می کنید ممکن است سیستم هیدرولیک ترمز مشکل دار شده باشد یا شاید سطح روغن ترمز کم شده باشد و یا فشار روغن کاهش پیدا کرده باشد. در این حالت به احتمال زیاد اتومبیل شما حتی برای رانندگی تا فروشگاهی که در نزدیکی منزل شما قرار دارد هم ایمن نیست. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به کمک یدک کش یا جرثقیل به تعمیرگاه منتقل نمایید. چون اگر واقعا مشکلی در سیستم ترمز شما وجود داشته باشد ممکن است درست زمانیکه به ترمز نیاز دارید کار نکند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازید. به خاطر داشته باشید که وقتی خودرو روشن می شود فشار روغن در لوله های ارتباطی از طریق بوستر افزایش می یابد که این فشار بالا خود باعث ایجاد یا بیشتر شدن نشتی می شود یعنی زمانیکه خودرو را روشن می کنید احتمال دارد که ترمز را چک کنید و ببینید کار می کند موتور خودرو روشن شده است و فشار روغن زیاد شده و نشتی که قبلا وجود نداشته یا ناچیز بوده است در اثر فشار زیاد جاری می شود و همانطور که روغن به بیرون نشت پیدا می کند سطح روغن ترمز کاهش می یابد تا جاییکه این کمبود روغن ترمز منجر به کاهش فشار و صفر شدن فشار می شود و عملا خودروی شما ترمزی ندارد که آنرا متوقف نماید. و متاسفانه این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در حال رانندگی هستید و احتمالا فاجعه ای رخ خواهد داد به همین دلیل باید از سوار شدن به خودرویی که دچار چنین وضعیتی است خود داری نمایید و آنرا به تعمیرگاه منتقل نمایید.

توصیه می کنم مطلب توقف ماشین بدون ترمز! را مطالعه نمایید تا در صورتیکه ترمز خودروی شما کار نکرد آمادگی لازم را برای توقف خودرو داشته باشید.

نتیجه تصویری برای علت صدای سنسورabs در هوای باراتی

نکته: یکی از آلارم هایی که معمولاً همه با آن مواجه می شوند آلارم خورده شدن یا تمام شدن لنت ترمز است که این آلارم همانند شکل بالاست اما زمانی ظاهر می شود که شما پای خود را روی پدال ترمز می فشارید. که در این مورد هم باید حساس باشید چون اگر لنت ترمز شما به قسمت فلزی برسد دیسک ترمز گرانقیمت شما خراب می شود و هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.